2019-10-07, 15:50
Medlem
DaChiefs avatar
Klart att det blir billigare och bättre om man gör det själv.
Dock har de olika kedjorna olika kött och ibland är det nice med en gatuköksburgare som smakar som en sådan.
Citera
2019-10-07, 15:51
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Ärligt talat tror jag matlagning hemma behöver åter-upptäckas. Det har varit så lätt de senaste åren att börja leva ett USA-liv med take away hela dagarna. Kollat på Lyxfällan eller My 600lb Life på TV någon gång? Inte en enda medverkande där lagar någonsin mat hemma.

Varenda en av dina trådar utgår ifrån att det inte finns någon annan sanning än den du upplever. Nu har du precis upptäckt att det är billigare att göra mat hemma och då kan naturligtvis ingen annan gjort denna fascinerande upptäckt tidigare.

Och du använder folk från Lyxfällan som exempel på att människor i gemen inte lagar sin egen mat. Vad tror du att Ica, Coop och Hemköp säljer i sina butiker och gör vinst på, verktyg?
Citera
2019-10-07, 15:51
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apartheid
Vad vill du uppnå med denna motfråga? Man visste nog inte att det kostar exakt 26kr (vilket förmodligen inte heller stämmer, matematikern, det kostar nog betydligt mindre än så). Men att det är dyrare än att slänga ihop en egen burgare hemma behöver man inte ens göra en uträkning för att förstå. Det ingår i allmänt vett/sunt förnuft, vilket du verkar sakna. Vilket kroppsform har ni i er familj?

"Fritösen luktar bara pommes". Jaha, men dåså. Det är ju precis vad man vill att hela ens familj ska lukta på kontoret/skolan. Jag önskar fler somalier/indier tänkte i dessa banorna också.
Vår familj är alla superlånga och supersmala, jag är 194cm och 79 kg. Jag undrar över din egen vikt? För din läs- och uttrycksförmåga på FB antyder Uppväxt i obildad familj. Inte den miljön där man lagar riktig mat hemma varje kväll, som vi. Men är man riktigt fattig så köper man naturligtvis inte heller hem McD utan det blir Eldorados köttbullar med Kungsörnens makaroner. En okänd rätt för mina barn.
Citera
2019-10-07, 15:52
Medlem
Citat:
En motfrågas, visste du att priset på varorna i BigMac är exakt 26 kronor handlat i affär, färdiggjorda burgare och bröd?
Exakt 26:- för de varorna du valde den gången du handlade i den butik du gick til, det kan variera stort.

Jag tror inte mcdonalds betalar mer än max 5:- totalt för råvarorna till en big mac-meny, det är inte den exklusiva a-sorteringen av livsmedel dom gör mat av.
Citera
2019-10-07, 15:55
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Exakt 26:- för de varorna du valde den gången du handlade i den butik du gick til, det kan variera stort.

Jag tror inte mcdonalds betalar mer än max 5:- totalt för råvarorna till en big mac-meny, det är inte den exklusiva a-sorteringen av livsmedel dom gör mat av.
BigMacs kött lämnar en hel del att önska. Jag skulle säga att 50% av gångerna så vet jag inte om det är kött elle någon slags inköpt svamp-omelett eller disktrasa. Bröd och pommes är goda, om de saltat rätt. Colan kan vara perfekt men också utan is, kolsyra, och ibland vattnig, beroende på automatens form. Glöm inte att jag ätit 1000 gånger på McD och BK, kan en del om ämnet.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-10-07 kl. 16:12.
Citera
2019-10-07, 15:57
Medlem
Citat:
BigMacs kött lämnar en hel del att önska. Jag skulle säga att 50% av gångerna så vt jag inte om det är kött ellen någon slags inköpt svamp-omelett eller disktrasa. Bröd och pommes är goda, om de saltat rätt. Colan kan vara perfekt men också utan is, kolsyra, och ibland vattning, beroende på automatens form. Glöm inte att jag ätit 1000 gånger på McD och BK, kan en del om ämnet.
Och jag har låtit bli att äta på mcd/bk lika många gånger så jag kan en del om hamburgare som inte är gjorda av mcd eller bk.
Citera
2019-10-07, 16:03
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Fast som jag skrev, nu när jag tajmat, det tar exakt lika lång tid att göra 8 burgare hemma som att köra till McD och stå i drivein-kön.

Notera förutsättningarna: vi är 8 st, det är en lördag, jag har tid, jag vecko-handlar ändå på Willys på lördagar. Ekvationen blir en helt annan om jag är ensam ute på stan i annat ärende och behöver äta snabbt. Då är 74 kr ett OK pris, särskilt om de har beställ-automater och man slipper stå i kö.

Jag har svårt att göra jämförelsen, gör jag hamburgare hemma så blir det varken billigare eller snabbare i och med att vi pratar om en enorm skillnad i burgare och kvalitet. Jag skulle faktiskt aldrig komma på idén att göra Max-burgare hemma.
Citera
2019-10-07, 16:20
Medlem
Vänta bara tills du kommer på att man kan få massor av gratis potatis till pommes friten genom att trycka ner ett par potatisar i jorden på våren...
Citera
2019-10-07, 16:22
Medlem
Färdigmat är otroligt dyr i jämförelse med att laga själv, egentligen oavsett hur du köper den. Vi renoverade precis köket och var utan ett i ca 2 veckor. Mycket hämtmat och olika färdiga saker från diskar i matbutiker. Aldrig haft så höga matkostnader som nu.

Men! I och för sig ska det ställas i relation till kostnaden för ett kök. Förvisso har väl ett fungerande kök för 100-200k en livslängd på kanske 20 år, men något påslag ska man väl göra för att det ska bli en mer rättvis jämförelse.
Citera
2019-10-07, 16:23
Medlem
santacls avatar
Hur ofta byter ni oljan där hemma i fritösen ?
Citera
2019-10-07, 16:23
Avslutad
Citat:
När familjen fick barn för 20 år sedan började vi som litet lördagsnöje köpa hem McDonalds till hela familjen. Med fem barn blir det en slant. Kan vara en slump, men de sista månaderna har McDonalds Max Buger King slutat fungera bra i Lund. Extremt långa bilköer pga långsam personal, personalen glömmer varor, pommes utan salt, senast spillde de cola i pappkassen så botten gick ut och allt ramlade ut. Jag har tröttnat efter 20 år.

Så hur svårt kan det att vara att göra egen burgare, och hur dyrt?

Pris på Willys, motsvarar 8 BigMac-Meny med liten cola:

8 Bröd Brioche 2x20 kr = 40
8 burgare färska gjorda av Willys 125 gr var 2x40 kr = 80
CocaCola 1.5l 15 kr
8st cheddarost skivad 19 kr
1 tomat 3 kr
1 kruksallad 17
1 st Max originalsås 17
2 kg pommes smala 19

Summa 210 kr. 8 st BigMac kostar 8x74 = 592 kr, 8 st Whopper Meal något mindre med årskort. Skräpet efter 8 BigMac-menyer är enormt, som vi hivar i soptunnan varje vecka.

Summa besparing varje år 592-210 = 382 x 52 = 19864 kronor för en stor familj som köper 8 BigMac.

För pommes behövs en fritös, jag köpte den största som rymmer 1 kg, kostade 590 kr. I övrigt steker vi burgarna i stekpanna. Arbetet för 8 burgare med pommes klockade jag till 22 minuter. Det motsvarar ungefär väntetiden + körtiden till McDonalds för mig, så det är ingen skillnad. Vi har ismaskin i frysen. Så mycket godare att dricka ur glas med eget sugrör, och slippa tvinga i mig 40cl som är för mycket för mig.

När jag nu gjorde allting hemma så får jag exakt samma smak,salt, kryddning varje gång på pommes och kött. Allting smakar minut-gammal när man äter = superfräscht.

VARFÖR gjorde jag inte så förut? Någon annan som tröttnat på prishöjningarna eller väntetiden och gör burgare hemma?

Att göra burgare hemma är inget nytt påfund. Men ändå kul att du lyfter tråden - det tackar jag för.

Jag brukar själv steka lök och ha majonnäs (fin majonnäs - tänk Hellmans - ingen sur jävel) och Sweet baby rays Barbecuesås till. Fan vad fint det blir.

Gällande pommes. Sparar du oljan i fritösen? Hur länge i så fall? Och hur sparar du den?

För annars bör man räkna med 5-10 liter frityrolja som går åt tänker jag.

Edit: Sjukt, kommentaren ovan hann precis före.
Citera
2019-10-07, 16:25
Medlem
Lowlyfes avatar
Hur fan blev tråden styrd mot nån slags kukmätartävling i matekonomi?

Nåja, ett tips är att experimentera med osten. Byta, prova dubbla osv. Det kan lyfta burgaren!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in