2019-10-07, 15:34
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Fast som jag skrev, nu när jag tajmat, det tar exakt lika lång tid att göra 8 burgare hemma som att köra till McD och stå i drivein-kön.

Notera förutsättningarna: vi är 8 st, det är en lördag, jag har tid, jag vecko-handlar ändå på Willys på lördagar. Ekvationen blir en helt annan om jag är ensam ute på stan i annat ärende och behöver äta snabbt. Då är 74 kr ett OK pris, särskilt om de har beställ-automater och man slipper stå i kö.

Klagar inte barnen då när du bytt McD mot hemlagat? Barn brukar ju vara kinkiga och inte vilja ha förändring.
Citera
2019-10-07, 15:35
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-front
Haha, den här trådstarten gjorde min dag.
Du har precis uppfunnit matlagning.... hemma?

Hoppas du lär dig flera "restaurang-rätter" framöver, ett tips är att sluta med halvfabrikat för att lyckas.
Ärligt talat tror jag matlagning hemma behöver åter-upptäckas. Det har varit så lätt de senaste åren att börja leva ett USA-liv med take away hela dagarna. Kollat på Lyxfällan eller My 600lb Life på TV någon gång? Inte en enda medverkande där lagar någonsin mat hemma.
Citera
2019-10-07, 15:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
Blandfärs el köttfärs platta ut in i ugnen 20-30 minuter,efter 15 minuter marinad å sen ost.

Jo, hur man gör hamburgare vet jag.
Jag vet att det inte görs på blandfärs, och att hamburgare ska stekas eller grillas istället för att bakas i ugn.

Det jag undrade över var att du skrev ”smakar som kvalitetshamburgare a 100 kr st”.
Citera
2019-10-07, 15:39
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Klagar inte barnen då när du bytt McD mot hemlagat? Barn brukar ju vara kinkiga och inte vilja ha förändring.
Barnen är 10 och uppåt och har ätit McD hela sina liv. De tycker smaken är bättre på hemlagat, och de tycker inte längre det är coolt att äta ute, så det funkar.
Citera
2019-10-07, 15:40
Medlem
X-fronts avatar
Citat:
Ärligt talat tror jag matlagning hemma behöver åter-upptäckas. Det har varit så lätt de senaste åren att börja leva ett USA-liv med take away hela dagarna. Kollat på Lyxfällan eller My 600lb Life på TV någon gång? Inte en enda medverkande där lagar någonsin mat hemma.

Men du med familj bör väl ändå lagat mat tidigare?

Visst är många lata idag, men barnfamiljer uppfattat jag som de som lagar mest mat, varje dag?
Citera
2019-10-07, 15:41
Bannlyst
Citat:

Du tänker nog mest på dig själv.
I dom allra flesta hushåll lagar man mat själv, du måste verkligen leva i en osund bubbla.
Livet är inte som på TV, hur tråkigt det än kan låta.
Instämmer i kören - kul att du efter alla dessa år har upptäckt att det är billigare att laga mat hemma än att äta på /köpa från restauranger.
Har du upptäckt fler maträtter?
Citera
2019-10-07, 15:44
Medlem
Citat:
En motfrågas, visste du att priset på varorna i BigMac är exakt 26 kronor handlat i affär, färdiggjorda burgare och bröd?
Jag tror att råvarorna nog är billigare än så, men det beror på var man handlar och om man köper hel-/halvfabrikat. Men jag tycker du gör helt rätt i att själva göra maten till familjen.
Citera
2019-10-07, 15:47
Bannlyst
Citat:
En motfrågas, visste du att priset på varorna i BigMac är exakt 26 kronor handlat i affär, färdiggjorda burgare och bröd?

Varorna till BigMac finns inte att köpa i ”affär”, så hur fick du fram priset?
Citera
2019-10-07, 15:49
Medlem
Man köper inte menyerna på McDonalds... man betalar typ 40kr extra för Cola och en näve dagsgammal pommes.

Köp trippla cheese/chicken burger och ta vatten till, man klarar sig utan att fylla blodomloppet med Cola, jag lovar.
Citera
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Du tänker nog mest på dig själv.
I dom allra flesta hushåll lagar man mat själv, du måste verkligen leva i en osund bubbla.
Livet är inte som på TV, hur tråkigt det än kan låta.
Instämmer i kören - kul att du efter alla dessa år har upptäckt att det är billigare att laga mat hemma än att äta på /köpa från restauranger.
Har du upptäckt fler maträtter?
Nja, McDonalds på helgen var ju som jag skrev vår lilla "matfest". I övrigt lagar vi mat hemma varenda dag sedan 20 år t.ex matkasse med tre rätter, alltid grönsaker osv. Om man läser min TS lite för snabbt så missuppfattar man kanske detta. TS är tvärtom att vår familj nu drar in det sista av veckans restaurangbesök för att det fungerar illa och smakar illa. Och dessutom var det extremt dyrt och sparade ingen tid alls, och resultatet var en massa förpackningsskräp som vi slängde.
Citera
Medlem
Citat:
Vad vill du uppnå med denna motfråga? Man visste nog inte att det kostar exakt 26kr (vilket förmodligen inte heller stämmer, matematikern, det kostar nog betydligt mindre än så). Men att det är dyrare än att slänga ihop en egen burgare hemma behöver man inte ens göra en uträkning för att förstå. Det ingår i allmänt vett/sunt förnuft, vilket du verkar sakna. Vilket kroppsform har ni i er familj?

"Fritösen luktar ingenting alls förutom varma pommes". Jaha, ingenting alls förutom exakt den lukten jag syftade på. Det är ju precis vad man vill att hela ens familj ska lukta på kontoret/skolan. Jag önskar fler somalier/indier lärde sig tänka i dessa banor också.
Senast redigerad av apartheid 2019-10-07 kl. 15:51.
Citera
2019-10-07, 15:50
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Är det en överraskning för dig? Hamburgerkedjorna köper dessutom in råvarorna ännu billigare, pga stora volymer och att de kan dra av momsen. Förtutom råvaror ger, lokaler, personal, marknadsföring, overhead-kostnader och vinstmarginal priset du betalar på tex McDonalds.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in