2019-10-07, 14:22
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
När familjen fick barn för 20 år sedan började vi som litet lördagsnöje köpa hem McDonalds till hela familjen. Med fem barn blir det en slant. Kan vara en slump, men de sista månaderna har McDonalds Max Buger King slutat fungera bra i Lund. Extremt långa bilköer pga långsam personal, personalen glömmer varor, pommes utan salt, senast spillde de cola i pappkassen så botten gick ut och allt ramlade ut. Jag har tröttnat efter 20 år.

Så hur svårt kan det att vara att göra egen burgare, och hur dyrt?

Pris på Willys, motsvarar 8 BigMac-Meny med liten cola:

8 Bröd Brioche 2x20 kr = 40
8 burgare färska gjorda av Willys 125 gr var 2x40 kr = 80
CocaCola 1.5l 15 kr
8st cheddarost skivad 19 kr
1 tomat 3 kr
1 kruksallad 17
1 st Max originalsås 17
2 kg pommes smala 19

Summa 210 kr. 8 st BigMac kostar 8x74 = 592 kr, 8 st Whopper Meal något mindre med årskort. Skräpet efter 8 BigMac-menyer är enormt, som vi hivar i soptunnan varje vecka.

Summa besparing varje år 592-210 = 382 x 52 = 19864 kronor för en stor familj som köper 8 BigMac.

För pommes behövs en fritös, jag köpte den största som rymmer 1 kg, kostade 590 kr. I övrigt steker vi burgarna i stekpanna. Arbetet för 8 burgare med pommes klockade jag till 22 minuter. Det motsvarar ungefär väntetiden + körtiden till McDonalds för mig, så det är ingen skillnad. Vi har ismaskin i frysen. Så mycket godare att dricka ur glas med eget sugrör, och slippa tvinga i mig 40cl som är för mycket för mig.

När jag nu gjorde allting hemma så får jag exakt samma smak,salt, kryddning varje gång på pommes och kött. Allting smakar minut-gammal när man äter = superfräscht.

VARFÖR gjorde jag inte så förut? Någon annan som tröttnat på prishöjningarna eller väntetiden och gör burgare hemma?
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-10-07 kl. 14:29.
Citera
2019-10-07, 14:28
Medlem
lrreversibles avatar
Klart det är billigare att göra egna burgare. Jag ser det som att man betalar för att någon annan lagar maten åt en, inte för "kvalitén" som står att finna på donken, max, osv. Men visst är det ett otroligt slöseri med pengar om man orkar spendera 20 minuter och göra skiten själv istället.
Citera
2019-10-07, 14:30
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lrreversible
Klart det är billigare att göra egna burgare. Jag ser det som att man betalar för att någon annan lagar maten åt en, inte för "kvalitén" som står att finna på donken, max, osv. Men visst är det ett otroligt slöseri med pengar om man orkar spendera 20 minuter och göra skiten själv istället.
Jo, jag har ju betalat i 20 år utan att knota, och inte ens funderat på att göra hemma. Det är senaste prishöjningen til 74 kr och ännu värre den kassa servicen på drive in som fällde Mac.
Citera
2019-10-07, 14:38
Medlem
Jag äter ofta burgare men uteburgare har jag ätit ca en handfull under de senaste 15 åren, de gångerna har det berott på att jag behövt något i magen när jag varit ute på rull. Jag köper hellre något bröd e dyl från en matbutik och äter när jag är för långt hemifrån eller av annan anledning inte äter egen mat.

Mina burgare gör jag uteslutande av Lidls nötfärs, drygt 60:- kilot och jag har aldrig fått dålig färs, jag använder oftast Santa Marias chiligrillolja. Brödet är deras för 10:-/6st, osten likaså. Frittar brukar jag köpa felix 900 gram. Brukar köpa Max's Hot Creole på Ica för 20:-/burken som dip. Mina burgare smakar som restaurantburgare jämför med snabbhaken.

Jag gör min egen pizza också, finns ingen anledning att betala dyra pengar när jag får långt mycket bättre hemma för en tredjedel av priset.

Jag är inte utfattig, mer kräsen, men samtidigt bär det emot att betala så mycket mera för ingenting samtidigt som servicen inte är någon höjdare. Förr var det en annan sak men ungefär vid millennieskiftet började allt gå utför med utemat, ja inte priserna förstås.
Citera
2019-10-07, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
När familjen fick barn för 20 år sedan började vi som litet lördagsnöje köpa hem McDonalds till hela familjen. Med fem barn blir det en slant. Kan vara en slump, men de sista månaderna har McDonalds Max Buger King slutat fungera bra i Lund. Extremt långa bilköer pga långsam personal, personalen glömmer varor, pommes utan salt, senast spillde de cola i pappkassen så botten gick ut och allt ramlade ut. Jag har tröttnat efter 20 år.

CocaCola 1.5l 15 kr
1 tomat 3 kr
1 kruksallad 17
1 st Max originalsås 17
2 kg pommes smala 19

Summa 210 kr. 8 st BigMac kostar 8x74 = 592 kr, 8 st Whopper Meal något mindre med årskort. Skräpet efter 8 BigMac-menyer är enormt, som vi hivar i soptunnan varje vecka.

Summa besparing varje år 592-210 = 382 x 52 = 19864 kronor för en stor familj som köper 8 BigMac.

För pommes behövs en fritös, jag köpte den största som rymmer 1 kg, kostade 590 kr. I övrigt steker vi burgarna i stekpanna. Arbetet för 8 burgare med pommes klockade jag till 22 minuter. Det motsvarar ungefär väntetiden + körtiden till McDonalds för mig, så det är ingen skillnad. Vi har ismaskin i frysen. Så mycket godare att dricka ur glas med eget sugrör, och slippa tvinga i mig 40cl som är för mycket för mig.

När jag nu gjorde allting hemma så får jag exakt samma smak,salt, kryddning varje gång på pommes och kött. Allting smakar minut-gammal när man äter = superfräscht.

VARFÖR gjorde jag inte så förut? Någon annan som tröttnat på prishöjningarna eller väntetiden och gör burgare hemma?
Pröva göra själv med köttfärs å sen whiskymarinad smakar som kvalitetshamburgare a 100 kr st.
Citera
2019-10-07, 14:59
Medlem
Kefalonias avatar
Citat:

CocaCola 1.5l 15 kr
1 tomat 3 kr
1 kruksallad 17
1 st Max originalsås 17
2 kg pommes smala 19

Hjälp ja det är mycket pengar på 20 år bara på burgare.
Har aldrig gillat Mc D för övrigt, de andra köpt på i extrema nödfall.
Dessutom är hemlagat mycket godare. Ska nog köpa en fritös kanske, fast en mindre.
Well, bättre sent än aldrig för er.
Citera
2019-10-07, 15:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
Pröva göra själv med köttfärs å sen whiskymarinad smakar som kvalitetshamburgare a 100 kr st.

Kvalitetshamburgare för 100 spänn?
Var hittar du det?
Låter som ett grymt bra pris!
Citera
2019-10-07, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Kvalitetshamburgare för 100 spänn?
Var hittar du det?
Låter som ett grymt bra pris!
Blandfärs el köttfärs platta ut in i ugnen 20-30 minuter,efter 15 minuter marinad å sen ost.
Citera
2019-10-07, 15:17
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:

CocaCola 1.5l 15 kr
1 tomat 3 kr
1 kruksallad 17
1 st Max originalsås 17
2 kg pommes smala 19

Men det kan väll inte vara pris och/eller kvalitet som drivit dig till att handla hos Max?? Den enda anledningen är väll snabbhet och slippa laga mat?
Citera
2019-10-07, 15:29
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Men det kan väll inte vara pris och/eller kvalitet som drivit dig till att handla hos Max?? Den enda anledningen är väll snabbhet och slippa laga mat?
Fast som jag skrev, nu när jag tajmat, det tar exakt lika lång tid att göra 8 burgare hemma som att köra till McD och stå i drivein-kön.

Notera förutsättningarna: vi är 8 st, det är en lördag, jag har tid, jag vecko-handlar ändå på Willys på lördagar. Ekvationen blir en helt annan om jag är ensam ute på stan i annat ärende och behöver äta snabbt. Då är 74 kr ett OK pris, särskilt om de har beställ-automater och man slipper stå i kö.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-10-07 kl. 15:31.
Citera
2019-10-07, 15:31
Medlem
sajebiss avatar
För att inte prata om matron. Fy fan för att äta på Donken bland alla otäcka ungar, korkade tonåringar och mobilkacklande WT-morsor. Ju mer korkad man är ju mer oväsen för man.
Citera
2019-10-07, 15:32
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Visste du verkligen inte att det är dyrare att äta ute på restaurang än att själv göra maten hemma?
En motfrågas, visste du att priset på varorna i BigMac är exakt 26 kronor handlat i affär, färdiggjorda burgare och bröd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in