2019-10-06, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jag tror att det klokaste är att helt negligera Greta och klimatpaniken och istället fokusera på den frågor som verkligen berör den stora majoriteten.

Det tog tid för vanliga människor att komma över den stigma som kritik mot invandringen innebar. Men nu har proppen gått ur och i.o.m. detta så växer SD.

I.o.m. detta så har vänstern släppt brunsmetning och invandringen till förmån för Greta och "klimatkrisen".
Den luttrade väljaren, som kommit över stigman som kritik mot invandringen innebar, har nog redan skakat av sig "klimatkrisen" då andra frågor är långt viktigare.

Greta och "klimatkrisen" funkar enbart för redan frälsta.

Nej, man ska inte negligera någon fråga av den enkla anledningen att man inte KAN göra det. Vad ska Åkesson säga när Nobelpristagar-Greta kommer på tal som moralisk auktoritet och SD-fördömare i TV-debatterna?

Gnälla över att Greta borde sluta skolskolka?

Nej, man MÅSTE ha ett blankslipat narrativ att plocka fram och upprepa, upprepa, upprepa. Samma sak gällde ju med frågan om svenskhet: Man VILLE slippa frågan genom att slira och ducka, men slapp den aldrig eftersom man inte hade ett bra, skarp svar. "Varför ifrågasätter du bara svenskhet?"
2019-10-06, 14:43
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Där kanske de är starka men inte bland förstagångsväljare i storstäder, nästan säker på detta. Men när de får jobb och ska betala skatt osv så blir det nog en annan femma

Den dagen då de börjar begripa just hur stor del av deras skatteintäkter som går till deras sociala skyddsnät och välfärd byter de partitillhörighet.

Det finns inget enklare än att spendera andras pengar. När de väl inser att andra spenderar deras pengar på utopiska lösningar kommer det bli ett annat ljud i skällan.

Upproret kommer förvisso. Jag dock lika övertygad om när väl detta uppror kommer är det dock försent att att göra något åt saken, då större delen av skatteunderlaget redan har fått fötter.

Sverige verkar vara har slagit in på samma väg som Uruguay en gång tog. Få personer är medvetna om att Uruguay en gång var den världsledande välfärdsstaten på denna planet.

Bäva månne alla nettoskattebetalare. Vi betalar till en försäkring som redan har gjort default.
2019-10-06, 14:50
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Jag tror att du är inne på rätt spår, det handlar nog framför allt om yngre knegare och en stor andel inom LO.
Framför allt män och de ser att de har 20-40 års arbete framför sig, beskattade upp över öronen, ingen större förhoppning vad det gäller pensionerna och allt detta p.g.a. att de måste försöjra alla nyinvandrade som redan kommit och vansinnigt nog alla som är på väg.

Man ser ett yrkesverksamt liv framför sig där skatten försörjer de som inte har gjort rätt för sig, en bostadsmarknad som inte premierar knegare som vill bilda familj och sätta bo, skolor som inte kommer att kunna garantera säkerheten för framtida barn, en sjukvård som inte levererar, etc. Listan kan göras hur lång som helst.

Jag tror även att SD har "brutit" in bland tjänstemännen. Och jag tror att man har gjort det ganska så rejält (av samma skäl som ovan).

Och som lök på laxen så tror jag att vänsterpoliitikers krypande för Greta, rapande om "klimatkrisen" och löjliga "miljöskatter" kraftigt har ökat ett redan konstaterat politikerförakt.

Bomber exploderar, oskyldiga skjuts, kvinnor blir våldtagna, bilar och skolor brinner, barn och pensionärer rånas och svetsaren fokuserar på Greta och pratar "klimatkris".
Svetsaren räddar klimatet genom skatt på plastpåsen och skjutningarna fortsätter som om det är en normal företeelse.

Vilken ung människa har en framtidstro till svetsarens "samhällsbygge"? LO-knegaren ger fullständigt fan i HBT-certifieringar, genuspedagogik, fittmössor, PRIDE och invandrarvurmande. Den unga knegaren eller tjänstemannen vill bilda familj i en trygg tillvaro!
SD ligger då närmast till.

Fan vet om inte dagens politker kommer drömma sig tillbaka till den tid när SD påpekade det uppenbara, när väl betydligt mer 'extrema' partier väl har tagit sig in i Riksdagen.

Jag har redan planerat min egen exit. Förhoppningsvis har jag lämnat landet inom ett år.
Det är för mig fullständigt obegripligt hut vi som folk kan acceptera att bli ledda av en samling outbildade figurer: Svetsarläringar, Bankkassörskor och fullständigt misslyckade universitets studenter om inte ens lyckats skrapa ihop en fil.kand. samtidigt som samma figurer påpekar vikten av utbildning.
Kontradiktionen borde vara uppenbar för var och en med IQ över fiskmås.
2019-10-06, 15:26
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
M har samma samarbete i bagaget. Och verkligen samma nyliberala bagage som C.

Sedan var det nog aldrig sant att S var tvungna att lägga sig platt för C, eftersom man ju hade samma hållhake på C som C på S: Att hålla SD borta från allt inflytande. S kunde och kan syna den nyliberala bluffen.

Vi pratar nu alltså om de S-väljare som vill se en minskad invandring och inte gillar nyliberalism och hur S KAN agera, inte nödvändigtvis kommer agera.

Men om jag var SD skulle jag inte ge M en millimeter i fråga om arbetskraftsinvandring eller nyliberal politik - eftersom det kommer användas av S. Och ge f-n i att försöka utmåla S som de "riktiga rasisterna och antisemiterna" under andra världskriget eller acceptera sosse-hat i de egna leden.
Att dra likhetstecken mellan Allianssamarbetet och JÖK'en är nog inte helt lätt.
Trots allt, S har genom JÖK'en anammat politik som man traditionellt kämpat emot. Jag tror att den handlar om att knegarna helt enkelt har förlorat förtroendet, rejält.

Då är det lätt att gå till SD.

SD behöver inte göra så mycket vare sig det gäller M eller S. Vad SD varnade för de senaste 10 åren har besannats. Och under de åren så var det den allmänna brunsmetningens tid.
Den brunsmetningen har nu M och S svårt att förklara. M har pudlat si-så-där men S har inte något annat val, S fortsätter ända in i kaklet för att inte förlora C och MP.

Kommunkriserna, pensionskrisen (skuldberget), bomberna, skolkrisen, sjukvårdskrisen, trygghetskrisen, skjutningarna, våldtäkterna, etc. Vad kan S säga för att knegare och tjänstemän skall återfå förtroendet? Inte ett skit!
2019-10-06, 16:53
Medlem
Citat:
S försvarar sig bäst mot SD genom att gå i polemik med M. Det är så blockpolitik fungerar - en röst på SD är också en röst på det M som under Reinfeldt använde invandringen som en murbräcka mot det gemensamma välfärden och nationalstaten Sverige. Det var det som hände 2015: Att SD pumpade in förtroendekapital i M, inte tvärtom.

Nyckeln för S kan bli att lura SD att backa upp lönedumpande arbetskraftsinvandring. Att vi får se en upprepning av den dubblade kvotflyktingmottagningen, när det satt SD:are här på forumet och annorstädes och propagerade för att Sverige minsann var ett rikt land som var skyldiga att ta emot riktiga flyktingar.

Motsvarigheten kan bli att de börjar tala om hårt arbetande arbetskraftinvandrare som vi ska vara tacksamma kommer till Sverige, eftersom det är en "smart" eftergift för att få "påverka" flyktingmottagningen.

S måste alltså bara vara konkurrenskraftiga med M för att stoppa blödningen till SD.

Fast jag tror inte att (M) är särskilt intresserade av att låta handikappade arbetskraftsinvandra för att arbeta inom personlig assistans. De som driver den linjen är Annie Lööf och (C) som Stefan Löfven då måste dumpa som samarbetspartner.

Man kan inte underskatta den seger det innebär för det konservativa blocket att nu både (C) och (L) tillhör vänster-sörjan.

Det är sant att block politik fungerar och nu är det (S) som får svara för både den kommunism som (V) lyckas pressa fram och exempelvis den marknadshyra som (C) och (L) pressar på för.

Tycka vad man vill om de bägge blocken just nu men de allra flesta av de rena galningarna tillhör Stefan Löfvens eget block.

Fast visst håller jag med om att (M) bör vara måltavlan för (S) om de på allvar skall försöka ta initiativet. De kan ju givetvis inte angripa (SD) politiskt samtidigt som de försöker använda sig av snarlik retorik för att vinna tillbaka väljare därifrån.

Lyckas (S) få till ett rent höger-vänster val kan mycket hända. Inte alls säker på att det är en framgångssaga dock. Även vänster-väljare, åtminstone i den mån de lönearbetar, måste ju inse att statens resurser kommer att satsas på andra än de själva. Svensk arbetande medelklass kan ju knappast tro sig tjäna på omfördelning längre när det finns andra som särbehandlas hela tiden...
2019-10-06, 21:21
Medlem
DN/Ipsos har undersökt väljarnas förtroende för politikernas förmåga att stoppa skjutningarna. Här ser man vilka väljare som är mest/minst lika SD-väljarna, och omvänt, på vilka punkter SD-väljare skiljer sig markant från övriga.

”Vilket förtroende har du för att POLITIKERNA kommer att vidta rätt åtgärder för att minska antalet skjutningar och våldsdåd?”

Litet förtroende:
SD 86%
KD 74%
M 67%
L 55%
V 51%
C 44%
S 35%
MP 30%

”Vilket förtroende har du för att POLISEN kommer att vidta rätt åtgärder för att minska antalet skjutningar och våldsdåd?”

Litet förtroende:
SD 50%
KD 26%
V 24%
M 19%
L 16%
S 13%
C 9%
MP 8%

”Hur orolig är du för att du personligen ska råka illa ut i samband med skjutningar och våldsdåd?”

SD 54%
M 29%
S 24%
KD 21%
C 18%
L 16%
V 14%
MP 13%

Som vanligt står SD- och KD-väljarna närmare varandra än vad partierna gör... KD:s mjuka asylkramarfalang är ena jävla blockmongon som låser all logisk utveckling.
2019-10-06, 21:33
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
DN/Ipsos har undersökt väljarnas förtroende för politikernas förmåga att stoppa skjutningarna. Här ser man vilka väljare som är mest/minst lika SD-väljarna, och omvänt, på vilka punkter SD-väljare skiljer sig markant från övriga.

”Vilket förtroende har du för att POLITIKERNA kommer att vidta rätt åtgärder för att minska antalet skjutningar och våldsdåd?”

Litet förtroende:
SD 86%
KD 74%
M 67%
L 55%
V 51%
C 44%
S 35%
MP 30%

”Vilket förtroende har du för att POLISEN kommer att vidta rätt åtgärder för att minska antalet skjutningar och våldsdåd?”

Litet förtroende:
SD 50%
KD 26%
V 24%
M 19%
L 16%
S 13%
C 9%
MP 8%

”Hur orolig är du för att du personligen ska råka illa ut i samband med skjutningar och våldsdåd?”

SD 54%
M 29%
S 24%
KD 21%
C 18%
L 16%
V 14%
MP 13%

Som vanligt står SD- och KD-väljarna närmare varandra än vad partierna gör... KD:s mjuka asylkramarfalang är ena jävla blockmongon som låser all logisk utveckling.
Crispan! Har SD-väljarna självbevarelsedrift?😂😂
2019-10-06, 22:11
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Nej, man ska inte negligera någon fråga av den enkla anledningen att man inte KAN göra det. Vad ska Åkesson säga när Nobelpristagar-Greta kommer på tal som moralisk auktoritet och SD-fördömare i TV-debatterna?

Gnälla över att Greta borde sluta skolskolka?

Nej, man MÅSTE ha ett blankslipat narrativ att plocka fram och upprepa, upprepa, upprepa. Samma sak gällde ju med frågan om svenskhet: Man VILLE slippa frågan genom att slira och ducka, men slapp den aldrig eftersom man inte hade ett bra, skarp svar. "Varför ifrågasätter du bara svenskhet?"
När Greta får Nobels fredspris så kommer respekten för det redan politiserade Nobelpriset att sjunka ytterligare.

SD hanterar klimatfrågan bra, man vill ha kärnkraft och man påpekar att Svenska plastpåsare inte flyter runt i Stilla Havet vilket i sin tur gör skatten på plastpåsarna löjlig.
SD vill att insatserna skall göras i de länder som verkligen ställer till det.

Greta funkar enbart när det gäller redan frälsta. Och den som hycklar med i förhoppningen att godhetspoäng skall erhållas, typ svetsaren, den går det enbart illa för.
Svetsaren kelar med Greta istället för att ta tag i de riktiga problemen och S-väljarna går till SD.

Högerpartierna har tagit ett steg bakåt och distanserat sig från Greta klimatpaniken och det kommer man att tjäna på.

En majoritet av journalisterna (över 40%) är MP-fanatiker (50% på SVT/SR). MSM kommer att tjata om Greta likt sektmedlemmar tillber en guru.
Det kommer i slutänden att skada Greta och trädkramarna likt brunsmetningen skadade brunsmetarna.
2019-10-06, 22:48
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Du har givetvis helt rätt. Jag blev alldeles för raljant för mitt eget bästa.
Visst är det så att det stora flertalet vill göra rätt för sig och lyckas i det nya landet. Detta blir dock allt svårare när S envisas med att invitera horder av lågutbildade män med usel kvinnosyn.

Vad det gäller själva frågeställningen tror jag precis som dig att skulle S utvisa ett tiotal grovt kriminella så skulle sannolikt initialt inte förlora några väljare. Men när väl diverse fundamentalistiska asylaktivister inom media skulle sätta få tänderna i denna 'humanitära skandal', så skulle sannolikt väljarflykten påbörjas. Hur stor denna skulle bli, är svårt att sia om. Asylaktivister har dock mer än en gång tidigare lyckats med konststycket att skapa flera nya hönsarter genom blotta existensen av en fjäder i idévärlden.
Socialdemokraterna har å andra sidan ett flertal gånger lyckats spinna sina mindre lyckade politiska visioner på ett sätt jag innan var övertygad om skulle vara fullständigt omöjligt.

Summa summarum: Den som lever får se. Vi lever onekligen i intressanta tider.

Nu tror jag förvisso inte S skulle våga föra en sådan politik. Men skulle så vara fallet så har du förståss rätt, en bunt batikhäxor skulle skrika sig fullständigt högröda i ansiktet. Dessa skulle Sveriges journalister se i sitt Twitterföde och beskriva som en "folkstorm". Politikerna skulle bli livrädda för denna "folkstorm" och alla jobbiga frågor från journalisterna och snabbt byta politik.

Sedan är det tveksamt om väljarna (inkl invandrarna) i allmänhet skulle vara lika kritiska, sannolikt inte.

Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Så är det. Men många som vill ha hit sina anhöriga på statens bekostnad kommer bli rädda att dessa utvisningar bara är början. S skulle behöva säga rent ut vilka grupper de är emot, och de kommer de aldrig våga göra. Då återstår SD som är tydliga; de ogillar muslimer. Därför är många kristna invandrare SD-are. SD pekar också just ut asylinvandrare och inte arbetskraftsinvandrare. Och de senast anlända. Hur skall en invandrare veta om de tillhör en grupp S vill låta stanna? S har hyllat islam och muslimer med Mona i spetsen; kommer syrianer, serber, kroater att vilja rösta på S? Det kanske blir muslimerna de behåller i landet. S sitter i rävsaxen då de försökt vara ett parti för alla. När befolkningen inte längre ser sig som en enhet så fungerar inte det, väljer S muslimernas sida förlorar de alla andra. Blir de islamkritiska förlorar de en stor del av sin väljarskara.

Visst, genom att försöka vara ett parti för alls har de lyckats bli ett parti för ingen. Men visst många invandrare och pensionärer gillar S.

Många invandrargrupper avskyr varandra. Så säger sossarna att de vill utvisa t.ex. kurder blir nog turkarna glada och väljer de att utvisa turkar blir kurderna glada osv. Men varför måste de peka ut någon specifikt etnisk grupp? Det räcker väl om de t.ex. säger att de vill utvisa kriminellt belastade som saknar svenskt medborgarskap, eller något liknande?

Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Fast stora grupper av migranter, de allra flesta muslimer, är mer lojal mot klanen än samhället och klanen försvarar sina kriminella medlemmar. I och med det kan ju inte dessa migranter klandra andra klaner för att de också har medlemmar som lever kriminellt. Vidare är strävan efter att permanent leva på bidrag inte så samhällsengagerat det heller. Båda sätten att försörja sig är att leva på vad andra bidrar med och klanens funktion är att underlätta för detta.

Jo det stämmer säkert bra det du skriver. Dessa klaner kan i MENA uppgå till tiotusentals personer, ibland t.o.m. än fler. (Lite beroende på land och vad exakt man menar med "klan".) Där är de absolut en maktfaktor och är viktiga för politikerna att hålla sig väl med. Åtminstone de stora och mäktiga klanerna, de andra kan de förtrycka.

Även om det ibland verkar så har de flesta från MENA inte flyttat till Sverige. Här i Sverige är det på sin höjd några hundra pers per klan. Att förlora sympatier från en så pass liten grupp gör nog verken till eller från. Och frågan är om många av dem ö.h.t. brukar rösta? Dels har inte hela MENA klankultur, och dels är denna olika stark i olika grupper. T.ex. är den oftast svagare bland de högre utbildade och sekulariserade. Vilket nog är främst de som röstar. Så jag tror m.a.o. inte de skulle förlora så många röster på detta.

Men att t.ex. förespråka att utvisa alla som kommit de senaste 30 åren och inte har ett jobb skulle däremot medföra att S skulle förlora enorma mängder av sina väljare då det skulle medföra att näst intill varenda invandrarfamilj skulle få någon nära släkting utslängd från landet.

Citat:
De invandrare som röstar på sverigedemokraterna är väl mest östeuropéer, finnar, de från Balkan med mera. Det vill säga grupper som har arbete och ser en ära i att kunna försörja sig själv. Många av dessa människor har inte fått komma till tals och de har trott att de är få. En annan viktig aspekt är att de inte riktigt känt gemenskap med svenskar, men nu när man delar samma åsikt, har liknande värderingar och att man tillsammans upprätthåller samhället och är på våg åt samma håll tror jag fler av dessa sverigedemokratiska invandrare kommer att höras mer.

Ja, jag skulle också tippa på att SD är staka bland finnar, polacker m.fl. Men väldigt svaga bland t.ex. somalier och afghaner.

Att jämföra någon nyinvandrad somalie med någon vars ena förälder flyttade från Finland för 50 år sedan är lite vanskligt. Likväl sker detta ofta i statistiken. Den sistnämnda gruppen röstar nog inte annorlunda än övriga befolkningen, medan den förstnämnda oftast röstar på S, om de över huvud taget röstar.
2019-10-06, 23:04
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Många invandrargrupper avskyr varandra. Så säger sossarna att de vill utvisa t.ex. kurder blir nog turkarna glada och väljer de att utvisa turkar blir kurderna glada osv. Men varför måste de peka ut någon specifikt etnisk grupp? Det räcker väl om de t.ex. säger att de vill utvisa kriminellt belastade som saknar svenskt medborgarskap, eller något liknande?

Men att t.ex. förespråka att utvisa alla som kommit de senaste 30 åren och inte har ett jobb skulle däremot medföra att S skulle förlora enorma mängder av sina väljare då det skulle medföra att näst intill varenda invandrarfamilj skulle få någon nära släkting utslängd från landet.

Ja, jag skulle också tippa på att SD är staka bland finnar, polacker m.fl. Men väldigt svaga bland t.ex. somalier och afghaner.

Att jämföra någon nyinvandrad somalie med någon vars ena förälder flyttade från Finland för 50 år sedan är lite vanskligt. Likväl sker detta ofta i statistiken. Den sistnämnda gruppen röstar nog inte annorlunda än övriga befolkningen, medan den förstnämnda oftast röstar på S, om de över huvud taget röstar.

Min fetning: För att det är vad många tror sker redan idag. Det är inte en märkbar skillnad. Man måste säga att man skall minska anhöriginvandring, utvisa bidragsberoende, utvisa de som inte vill integrera sig, etc. och då kommer följdfrågorna: VILKA är bidragsberoende? VILKA är inte assimilerade. Bland invandrarna själva skulle det bli uppenbart vilka man pekar ut.

Sedan besvarar du din egen fråga, somalier kommer veta om de är utpekade. Muslimer kommer veta om de är utpekade etc. även om man inte nämner dem vid namn så kommer kriterierna avslöja det. "Kan inte integrera sig" = Muslimer. "Permanent bidragsberoende" = Somalier. etc.
2019-10-06, 23:06
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

KD är vad jag förstår ganska splittrade i många frågor. Lite förenklat finns det de yngre och de äldre. Den förstnämnda gruppen står närmre SD, den sistnämnda längre ifrån. Nu verkar dessa äldre dö undan och ersättas av en ny generation. Valet av EBT till ny partiledare var nog ett sådant exempel. Likväl tvingas hon och övriga i partiledning kompromissa med de medlemmar som i många frågor har en annan åsikt.

På sikt tror jag KD kommer röra sig till att bli mer lika SD i många konservativa frågor (såsom t.ex. lag och ordning och invandring), men längre till höger i den ekonomiska politiken.
2019-10-06, 23:19
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
En majoritet av journalisterna (över 40%) är MP-fanatiker (50% på SVT/SR). MSM kommer att tjata om Greta likt sektmedlemmar tillber en guru.
Det kommer i slutänden att skada Greta och trädkramarna likt brunsmetningen skadade brunsmetarna.

Hur mycket journalisterna än vill kan de inte prata oavbrutet om Greta i 3 år fram tills nästa val.

Det kommer komma nya frågor och väljarna har ofta kort minne. Så för valet 2022 spelar det nog ingen större roll vad som sägs och skrivs om Greta just nu.

Däremot kan vi nog lugnt räkna med att media lyfter fram nya frågor inför valet som är till MP:s fördel.

Det positiva är att MP:s väljare oftast är unga. Och dagens unga följer allt mindre msn.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in