Citat:
Till att börja med så verkar du ha betydligt bättre koll på statistik än jag, så jag får väl acceptera at du har rätt. Det är dock inte utan förvånan som jag konstaterar dessa siffror.Av alla retoriska överdrifter som florerar i invandringskritiska sammanhang (sätta likhetstecken mellan 150.000 uppehållstillstånd totalt och 150.000 MENA-asylanter, osv) skulle jag hävda att myten om att sossarna passerat en tipping point där SSU-områden nu står för merparten av deras väljarbas toppar listan. Att sprida sånt trams är lika kontraproduktivt som det är för miljörörelsen att sprida domedagsscenarier som gör gällande att allting redan är kört. Att släcka de invandringskritiska väljarnas hopp helt i onödan är att be om att V/C/MP-linjen ska vinna.
Kollar man på partisympatierna i senaste SCB-PSU från maj 2019 så hade S 27,8% bland väljare med svensk bakgrund. För svensk bakgrund krävs enligt SCB minst en svenskfödd förälder. Ej att förväxla med gruppen inrikes födda där tröskeln är betydligt lägre för att räknas som svensk(-ish).
Kollar man på partisympatierna i senaste SCB-PSU från maj 2019 så hade S 27,8% bland väljare med svensk bakgrund. För svensk bakgrund krävs enligt SCB minst en svenskfödd förälder. Ej att förväxla med gruppen inrikes födda där tröskeln är betydligt lägre för att räknas som svensk(-ish).
Jag är dock lite undrande över själva definitionen av svenskbakgrund.
Har du möjligtvis tillgång till uppgifter kring hur stor andel av de som röstar på S med svensk bakgrund som har minst en icke-svenskfödd förälder?
Polisen talar redan nu om att både 2:a och 3:e generationens invandrare (Hur nu detta definieras) står för en högre brottslighet än 1:a generationens invandrare (utländsk bakgrund?).
Jag vill gärna få det utrett andelen S-väljare där minst en förälder är född utomlands. Har du, eller någon annan, även information hur många individer som har minst en utrikesfödd förälder vore även det mycket intressant att få reda på.
Citat:
Erlander fick väl runt 50% 1968. Du menar att S således skull öka med runt 16 PE genom att de tillkännagav eller genomförde ett massivt repatrieringsprogram?
Tillkännagivande:
Jag ser det som extremt osannolikt att S skulle kunna öka sitt väljarstöd så pass mycket genom enbart varmluft. Det skulle inte vara första gången S bröt ett löfte.
Genomförande:
Jag ser även det som fullständigt orealistiskt att tro dagens politiker skulle klara av det retoriska stordådet som det skulle innebära att gå från handhjärta signalerande godhetsknarkare till gaskammarpropagerande stöveltrampande brunskjortor utan att framstå som en opportunistisk vindflöjel som endast bryr sig om sin egen försörjning.
Vidare, jag inbillar mig även bl.a. att media (läs SVT) på bästa sändningstid skulle flå den sittande partiordföranden för S om partiet ens skulle antyda ett framtida 180°-försök.
SVT/DN/SvD/… skulle göra allt de kunde för att föra över varenda godhetsknarkare från S till t.ex. V.
Detta tillsammans med känslan av ha blivit blåst av S under flera decennier, tror jag svårligen skulle kunna leda till ökning av väljarstödet som ens låg i närheten av 16 PE.
Motargument mottages dock tacksamt!