2019-10-06, 08:51
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Repatriering när S väljarbas numera närmast uteslutande består av nyanlända bidragsparasiter?

"Retoriskt konststycke" förmår inte ens börja beskriva det retoriska bländverk som krävs för att sälja in detta utan att mobbar med hötjugor, tjära, fjäder och facklor omedelbart efteråt kommer ses omringa Rosenbad.
Jag vet inte, jag. Om det är något man får ge S så är det förmågan att lyckas sälja på väljarna precis vad som helst (minns bara hur de skulle ta krafttag mot illegala). Eller ja, de blåögda i alla fall, så du kan ju ha en poäng.
Senast redigerad av RogerRoger 2019-10-06 kl. 08:53.
2019-10-06, 09:59
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Blir det någon kvar om man slänger ut dessa individer?
Även jag har trott och hoppats på en snar pasokifiering, men det svenska folket tycks inte ens ha börjat vaknat upp ur sin dvala.
Svenska folket framstår som närmast ofattbart korkade, när de gång på gång går på Socialdemokraternas patologiska omvärldsbeskrivning som inte ens ett barn kan tror vara realistisk.

Nej Göran Perssons generation var nog den sista som hade kunnat ändra S. Jag tror inte det är möjligt, utan konstaterade bara att det är vad som skulle krävas för SD att acceptera S som samarbetspartner. Dagens sosse-ledning kommer SD kanske trolla med ett låtsas-samarbete för att krossa dem.

Jag svarade på om sossarna var ovanligt usla, och de är de inte då många andra socialdemokratiska partier i Europa varit lika usla. Sedan att svenskarna är dummare än greker och andra är inte S förtjänst utan bara det som räddat dem kvar som parti.
2019-10-06, 10:09
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Nu tror jag i och för sig inte sossarna kommer utvisa några. Men om vi bara leker med tanken att så skulle ske: Jag inte så säker på att det skulle få så stora konsekvenser för sossarna, förutsatt att de som utvisas vore grovt kriminella och bara ett fåtal. Man får komma ihåg att många invandrare också avskyr grovt kriminella. Många invandrar bor i samma områden som de krimiella och utsätts ofta själva för brott. Dessutom är inte invandrare någon homogen grupp, de består av alla möjliga etniciteter. Det är inte alls ovanligt att de fullständigt avskyr andra etniciteter och t.o.m. skulle uppskatta om så många som möjligt från en annan etnicitet skulle slängas ut.

Så är det. Men många som vill ha hit sina anhöriga på statens bekostnad kommer bli rädda att dessa utvisningar bara är början. S skulle behöva säga rent ut vilka grupper de är emot, och de kommer de aldrig våga göra. Då återstår SD som är tydliga; de ogillar muslimer. Därför är många kristna invandrare SD-are. SD pekar också just ut asylinvandrare och inte arbetskraftsinvandrare. Och de senast anlända. Hur skall en invandrare veta om de tillhör en grupp S vill låta stanna? S har hyllat islam och muslimer med Mona i spetsen; kommer syrianer, serber, kroater att vilja rösta på S? Det kanske blir muslimerna de behåller i landet. S sitter i rävsaxen då de försökt vara ett parti för alla. När befolkningen inte längre ser sig som en enhet så fungerar inte det, väljer S muslimernas sida förlorar de alla andra. Blir de islamkritiska förlorar de en stor del av sin väljarskara.
2019-10-06, 10:14
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Afs är inte höger.

Höger, mina Damer och Herrar är ett gränsland mellan Libertiarism och Folkungavälde. Allt annat är varianter på vänster eller Trotskism.

Förlåt att jag korrigerar.

Folkungavälde?
2019-10-06, 10:29
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Folkungavälde?
Det system vilket var vanligt i äldre tider, "Swear äga rätt att Konung välja och vraka".

Misskötte konungen riket så pliktade denne med sitt huvud.
2019-10-06, 10:49
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Det system vilket var vanligt i äldre tider, "Swear äga rätt att Konung välja och vraka".
Misskötte konungen riket så pliktade denne med sitt huvud.

Ja de ville behålla den förkristna ordningen, i förlängningen är folkungarna en sista dödsryckning för det fria hedniska Sverige. Den friheten var oförenlig med kristendomen och var dömd att gå under efter kristendomens införande. Men det är lite off topic.
2019-10-06, 10:53
Medlem
Citat:
Repatriering när S väljarbas numera närmast uteslutande består av nyanlända bidragsparasiter?

"Retoriskt konststycke" förmår inte ens börja beskriva det retoriska bländverk som krävs för att sälja in detta utan att mobbar med hötjugor, tjära, fjäder och facklor omedelbart efteråt kommer ses omringa Rosenbad.
Av alla retoriska överdrifter som florerar i invandringskritiska sammanhang (sätta likhetstecken mellan 150.000 uppehållstillstånd totalt och 150.000 MENA-asylanter, osv) skulle jag hävda att myten om att sossarna passerat en tipping point där SSU-områden nu står för merparten av deras väljarbas toppar listan. Att sprida sånt trams är lika kontraproduktivt som det är för miljörörelsen att sprida domedagsscenarier som gör gällande att allting redan är kört. Att släcka de invandringskritiska väljarnas hopp helt i onödan är att be om att V/C/MP-linjen ska vinna.

Kollar man på partisympatierna i senaste SCB-PSU från maj 2019 så hade S 27,8% bland väljare med svensk bakgrund. För svensk bakgrund krävs enligt SCB minst en svenskfödd förälder. Ej att förväxla med gruppen inrikes födda där tröskeln är betydligt lägre för att räknas som svensk(-ish).

Slår man sen samman sossarnas pursvenska(-ish) partisympatier med väljarna som har utländsk bakgrund ökar S partisympati från 27,8% till 30,3%. Det är en närmast försumbar skillnad på 2,5%. Sossarna skulle kunna repatriera varenda käft som är utrikesfödd eller har två utrikesfödda föräldrar och fortfarande vara förkrossande överlägsna i partisympati (27,8 vs t ex 17,1% för M och 13,5% för SD).

Detta oaktat att S skulle bli så omåttligt populära bland M-, KD- och SD-sympatisörer efter det massiva repatrieringsprogrammet att både väljarstödet och partisympatierna skulle rusa till Erlandernivåer.

Hade det varit farligt för S att knysta om strypt invandring skulle Shekarabi, tankesmedjan Tiden, Jimmy Jansson m fl naturligtvis inte våga gå ut med senaste veckornas testballonger. S har mycket mer att vinna än att förlora på strypt invandring, och det är långt, långt, långt till den tipping point där det omvända blir sant.
Senast redigerad av CrispyKreem 2019-10-06 kl. 11:00.
2019-10-06, 11:18
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus

Nu tror jag i och för sig inte sossarna kommer utvisa några. Men om vi bara leker med tanken att så skulle ske: Jag inte så säker på att det skulle få så stora konsekvenser för sossarna, förutsatt att de som utvisas vore grovt kriminella och bara ett fåtal. Man får komma ihåg att många invandrare också avskyr grovt kriminella. Många invandrar bor i samma områden som de krimiella och utsätts ofta själva för brott. Dessutom är inte invandrare någon homogen grupp, de består av alla möjliga etniciteter. Det är inte alls ovanligt att de fullständigt avskyr andra etniciteter och t.o.m. skulle uppskatta om så många som möjligt från en annan etnicitet skulle slängas ut.

Fast stora grupper av migranter, de allra flesta muslimer, är mer lojal mot klanen än samhället och klanen försvarar sina kriminella medlemmar. I och med det kan ju inte dessa migranter klandra andra klaner för att de också har medlemmar som lever kriminellt. Vidare är strävan efter att permanent leva på bidrag inte så samhällsengagerat det heller. Båda sätten att försörja sig är att leva på vad andra bidrar med och klanens funktion är att underlätta för detta.

De invandrare som röstar på sverigedemokraterna är väl mest östeuropéer, finnar, de från Balkan med mera. Det vill säga grupper som har arbete och ser en ära i att kunna försörja sig själv. Många av dessa människor har inte fått komma till tals och de har trott att de är få. En annan viktig aspekt är att de inte riktigt känt gemenskap med svenskar, men nu när man delar samma åsikt, har liknande värderingar och att man tillsammans upprätthåller samhället och är på våg åt samma håll tror jag fler av dessa sverigedemokratiska invandrare kommer att höras mer.
2019-10-06, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Detta oaktat att S skulle bli så omåttligt populära bland M-, KD- och SD-sympatisörer efter det massiva repatrieringsprogrammet att både väljarstödet och partisympatierna skulle rusa till Erlandernivåer.

Problemet är att man blir inte omåttligt populär genom att följa strömmen och göra några av (M) eller (SD) förslagen till sina och genomföra dem. Man blir omåttligt populär genom att leda opinionen och gå före med förslag som ingen annan vågat tänka på och sedan genomföra dem.

För (S) blir då problemet att Stefan Löfven inte är en ledare.

Men visst håller (S) en presskonferens och säger att de givit Försvarsmakten order att organisera massutvisningar av samtliga som inte vill flytta tillbaka frivilligt nu när det är fred i Syrien igen, så skulle de nog kunna få rejält ökat stöd så snart det visar sig att saker faktiskt händer. DÅ hade (SD) definitivt förlorat initiativet.

Ser man till samtalen om gängkriminalitet så lider de av samma problem. Eftersom (S) sitter i regeringen hade de helt enkelt kunnat lösa problemen genom att ge uttryckliga instruktioner till myndigheter att börja sätta åt folk. Ett exempel vore ju att be polisen i uppdrag att beslagta samtliga fordon som ägs av bilmålvakter och sälja dem för att betala skatteskulder. Att förbereda en sådan aktion genom att lokalisera bilarna och sedan börja ta dem tidigt en tisdag morgon skulle ju inte vara särskilt svårt. Även om man inte får alla så lär ju åtskilliga ägare av lyxbilar bittert få ångra sitt val. Det hade varit en seger för (S) som de vunnit på.

Men sådant går aldrig att få till genom att ge och ta bland olika politiska förslag i en politisk samling. Även om det kommer fram bra förslag som fungerar så är det ju inte (S) regeringens verk isåfall. Nej, så länge (S) har politiker som vägrar visa ledarskap så kommer inget att lyfta partiet.
2019-10-06, 11:35
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Ja den stora frågan är givetvis vilka sossar som övergivit partiet?

Har någon personlig kontakt med både gamlingar och blattar, men igen i dessa kategorier verkar ha någon som helst avsikt överge Gud över allt annat, alltså sossepartiet!

Frågan är därför uppenbar, vilka väljargrupper överger sossarna till SD???
Yngre knegare skulle jag tro.
2019-10-06, 11:36
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
1. Gamlingar som alltid röstat på S och aldrig kommer att överge partiet innan kistan.
Sistagångsväljare.
2019-10-06, 11:59
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Yngre knegare skulle jag tro.

Kanske, kanske inte. Jag tänker mig medelålders män som varit gråsossar som fått nog efter en budget som gynnar de rikaste (värnskatten). Typ fackliga män.

Ungdomar är relativt anti-SD tyvärr, det är när man blir äldre och får familj, stabilt jobb man kan tänka sig det.

Kanske unga killar gillar SD men de röstar även M i stor grad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in