Citat:
Ursprungligen postat av
vanartad
Du har givetvis helt rätt. Jag blev alldeles för raljant för mitt eget bästa.
Visst är det så att det stora flertalet vill göra rätt för sig och lyckas i det nya landet. Detta blir dock allt svårare när S envisas med att invitera horder av lågutbildade män med usel kvinnosyn.
Vad det gäller själva frågeställningen tror jag precis som dig att skulle S utvisa ett tiotal grovt kriminella så skulle sannolikt initialt inte förlora några väljare. Men när väl diverse fundamentalistiska asylaktivister inom media skulle sätta få tänderna i denna 'humanitära skandal', så skulle sannolikt väljarflykten påbörjas. Hur stor denna skulle bli, är svårt att sia om. Asylaktivister har dock mer än en gång tidigare lyckats med konststycket att skapa flera nya hönsarter genom blotta existensen av en fjäder i idévärlden.
Socialdemokraterna har å andra sidan ett flertal gånger lyckats spinna sina mindre lyckade politiska visioner på ett sätt jag innan var övertygad om skulle vara fullständigt omöjligt.
Summa summarum: Den som lever får se. Vi lever onekligen i intressanta tider.
Nu tror jag förvisso inte S skulle våga föra en sådan politik. Men skulle så vara fallet så har du förståss rätt, en bunt batikhäxor skulle skrika sig fullständigt högröda i ansiktet. Dessa skulle Sveriges journalister se i sitt Twitterföde och beskriva som en "folkstorm". Politikerna skulle bli livrädda för denna "folkstorm" och alla jobbiga frågor från journalisterna och snabbt byta politik.
Sedan är det tveksamt om väljarna (inkl invandrarna) i allmänhet skulle vara lika kritiska, sannolikt inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
NorthernAngel
Så är det. Men många som vill ha hit sina anhöriga på statens bekostnad kommer bli rädda att dessa utvisningar bara är början. S skulle behöva säga rent ut vilka grupper de är emot, och de kommer de aldrig våga göra. Då återstår SD som är tydliga; de ogillar muslimer. Därför är många kristna invandrare SD-are. SD pekar också just ut asylinvandrare och inte arbetskraftsinvandrare. Och de senast anlända. Hur skall en invandrare veta om de tillhör en grupp S vill låta stanna? S har hyllat islam och muslimer med Mona i spetsen; kommer syrianer, serber, kroater att vilja rösta på S? Det kanske blir muslimerna de behåller i landet. S sitter i rävsaxen då de försökt vara ett parti för alla. När befolkningen inte längre ser sig som en enhet så fungerar inte det, väljer S muslimernas sida förlorar de alla andra. Blir de islamkritiska förlorar de en stor del av sin väljarskara.
Visst, genom att försöka vara ett parti för alls har de lyckats bli ett parti för ingen. Men visst många invandrare och pensionärer gillar S.
Många invandrargrupper avskyr varandra. Så säger sossarna att de vill utvisa t.ex. kurder blir nog turkarna glada och väljer de att utvisa turkar blir kurderna glada osv. Men varför måste de peka ut någon specifikt etnisk grupp? Det räcker väl om de t.ex. säger att de vill utvisa kriminellt belastade som saknar svenskt medborgarskap, eller något liknande?
Citat:
Ursprungligen postat av
TheLucky
Fast stora grupper av migranter, de allra flesta muslimer, är mer lojal mot klanen än samhället och klanen försvarar sina kriminella medlemmar. I och med det kan ju inte dessa migranter klandra andra klaner för att de också har medlemmar som lever kriminellt. Vidare är strävan efter att permanent leva på bidrag inte så samhällsengagerat det heller. Båda sätten att försörja sig är att leva på vad andra bidrar med och klanens funktion är att underlätta för detta.
Jo det stämmer säkert bra det du skriver. Dessa klaner kan i MENA uppgå till tiotusentals personer, ibland t.o.m. än fler. (Lite beroende på land och vad exakt man menar med "klan".) Där är de absolut en maktfaktor och är viktiga för politikerna att hålla sig väl med. Åtminstone de stora och mäktiga klanerna, de andra kan de förtrycka.
Även om det ibland verkar så har de flesta från MENA inte flyttat till Sverige. Här i Sverige är det på sin höjd några hundra pers per klan. Att förlora sympatier från en så pass liten grupp gör nog verken till eller från. Och frågan är om många av dem ö.h.t. brukar rösta? Dels har inte hela MENA klankultur, och dels är denna olika stark i olika grupper. T.ex. är den oftast svagare bland de högre utbildade och sekulariserade. Vilket nog är främst de som röstar. Så jag tror m.a.o. inte de skulle förlora så många röster på detta.
Men att t.ex. förespråka att utvisa alla som kommit de senaste 30 åren och inte har ett jobb skulle däremot medföra att S skulle förlora enorma mängder av sina väljare då det skulle medföra att näst intill varenda invandrarfamilj skulle få någon nära släkting utslängd från landet.
Citat:
De invandrare som röstar på sverigedemokraterna är väl mest östeuropéer, finnar, de från Balkan med mera. Det vill säga grupper som har arbete och ser en ära i att kunna försörja sig själv. Många av dessa människor har inte fått komma till tals och de har trott att de är få. En annan viktig aspekt är att de inte riktigt känt gemenskap med svenskar, men nu när man delar samma åsikt, har liknande värderingar och att man tillsammans upprätthåller samhället och är på våg åt samma håll tror jag fler av dessa sverigedemokratiska invandrare kommer att höras mer.
Ja, jag skulle också tippa på att SD är staka bland finnar, polacker m.fl. Men väldigt svaga bland t.ex. somalier och afghaner.
Att jämföra någon nyinvandrad somalie med någon vars ena förälder flyttade från Finland för 50 år sedan är lite vanskligt. Likväl sker detta ofta i statistiken. Den sistnämnda gruppen röstar nog inte annorlunda än övriga befolkningen, medan den förstnämnda oftast röstar på S, om de över huvud taget röstar.