2019-10-06, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Och jag hävdar att det stora felet begicks långt innan.
Medan du försvarar att det är OK att bryta mot regler. Bara de inte orsakar olycka.

Min mormor lärde mig att diska.
Hon sa. ”Är grytan smutsig utanpå, så är innehållet inte bra”

Ge mg en vettig, acceptabel, förklaring till att man småfuskar med vikter och annat. Alternativt inte har koll läget. Det säger något djupare. För mig lika tydligt som att Omedel såg stall som utlösande orsak redan dag 1
Tyvärr. Dina kommentarer får mig att flytta fram argumentationen.
Omedelsvensson har redan svarat dig...
Citera
2019-10-06, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Det var perfekt flygväder.

Citat:
Efter stall/vikning hamnade maskinen inne i moln och piloten hamnade i spatial desorientering och kunde inte reda ut situationen.

Jag tycker att du motsäger dig själv. Om det hade varit perfekt flygväder så borde de inte hamnat i moln.

Sedan tycker jag att du tar alltför lätt på flera av omständigheterna. Jag anser det självklart att övervikt eller gränsfall till övervikt påverkade förloppet. Liksom tveksam lastfördelning och att flyga så högt som de gjorde. Piloten påverkades av lägre syrehalt även om han inte tuppade av. Planet var svårare att räta upp om det var tungt och ofördelaktigt lastat.
Citera
2019-10-06, 16:55
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Jag tycker att du motsäger dig själv. Om det hade varit perfekt flygväder så borde de inte hamnat i moln.

Svaret är ett svar på Lacos påstående/fråga att det andra flygplanet inte borde flugit: (Jag undrar om du trollar eller faktiskt inte förstod det, tycker det är extremt tydligt i inlägget)
Citat:
En annan fråga är att klubbens flygchef fanns på plats, och var uppe i luften med ett annat plan. Enligt uppgift en rundtur med vänner.
Men både start och planerad landning sammanfaller. Finns samband ?
Åker man upp på rundtur i risk för instrument-väder?

Citat:
Det var mycket fint flygväöder den dagen. Molnbasen låg ju på ganska många tusen fot och en normal flygning i ett klubbflygplan sker på 1000-2000fot.

Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Sedan tycker jag att du tar alltför lätt på flera av omständigheterna. Jag anser det självklart att övervikt eller gränsfall till övervikt påverkade förloppet. Liksom tveksam lastfördelning och att flyga så högt som de gjorde. Piloten påverkades av lägre syrehalt även om han inte tuppade av. Planet var svårare att räta upp om det var tungt och ofördelaktigt lastat.

Jag har ju förklarat många gånger varför just det du beskriver ovan inte påverkade förloppet. Det bör inte behöva förklaras igen.
Vilken kunskap har du tex om syrebrist på olika höjder? Vet du om att det tex i USA är okey att flyga utan syrgas över tid på 12500 fot och max 30 min till 14000fot( dvs högre än aktuell flygning).
Jag har många lift till 4K och har inte märkt nåt någon gång. Det är individuellt men man har tex tagit höjd för storrökare som är mkt känsligare än gemene man.
Reglerna är satta så att 99.99% av alla besättningamedlemmar är fullt fungerande 99.99% av tiden.( mörkerseendet påverkas först).
Flygplanet är certifierat för 1905 kg då är det inte en faktor.
När det gäller tp har jag precis som havkom sagt att det nog inte underlättade men jag ser inte manöverbarheten som det stora problemet i detta fall. Piloten hade med all sannolikhet styrt ungefär lika och fått överfart/överbelastat ändå.
Att maskinen var baktung gjorde att maskinen kunde flygas i lägre fart än om den vart framtung.
Citera
2019-10-06, 17:17
Medlem
Nu meddelas i lokaltidningen att ett stort antal fallskärmshoppare kommer till Umeå med Sveriges största hoppflygplan för att hedra de omkomna i flygkraschen.

Ett imponerande plan, se bild. Vid bra väder skall dom hoppa i formation av ett Hjärta.

https://www.vk.se/2019-10-06/sveriges-storsta-hoppflygplan-kommer-till-umea
Citera
2019-10-06, 17:29
Medlem
Som jag sagt tidigt i tråden så är det stor risk att ume.kraschen var "ett systemhaveri", dvs piloten trodde han gjorde allt rätt. Business as usual, mao. Allt kommer nog att bortförklaras - hyckleri är en paradgren för vissa entusiaster...
Länge har jag åsett hoppaktiviteter....i mellansverige. Inte alltid så värst imponerande!
Citat:
Svaret är ett svar på Lacos påstående/fråga att det andra flygplanet inte borde flugit: (Jag undrar om du trollar eller faktiskt inte förstod det, tycker det är extremt tydligt i inlägget)

Jag har ju förklarat många gånger varför just det du beskriver ovan inte påverkade förloppet. Det bör inte behöva förklaras igen.
Vilken kunskap har du tex om syrebrist på olika höjder? Vet du om att det tex i USA är okey att flyga utan syrgas över tid på 12500 fot och max 30 min till 14000fot( dvs högre än aktuell flygning).
Jag har många lift till 4K och har inte märkt nåt någon gång. Det är individuellt men man har tex tagit höjd för storrökare som är mkt känsligare än gemene man.
Reglerna är satta så att 99.99% av alla besättningamedlemmar är fullt fungerande 99.99% av tiden.( mörkerseendet påverkas först).
Flygplanet är certifierat för 1905 kg då är det inte en faktor.
När det gäller tp har jag precis som havkom sagt att det nog inte underlättade men jag ser inte manöverbarheten som det stora problemet i detta fall. Piloten hade med all sannolikhet styrt ungefär lika och fått överfart/överbelastat ändå.
Att maskinen var baktung gjorde att maskinen kunde flygas i lägre fart än om den vart framtung.
Citera
2019-10-06, 18:01
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nu meddelas i lokaltidningen att ett stort antal fallskärmshoppare kommer till Umeå med Sveriges största hoppflygplan för att hedra de omkomna i flygkraschen.

Ett imponerande plan, se bild. Vid bra väder skall dom hoppa i formation av ett Hjärta.

GEE! :-)

Ett fint initiativ.
Citera
2019-10-06, 18:17
Medlem
Citat:
GEE! :-)

Ett fint initiativ.

Ja, det är en TwinOtter döpt till Erik-Erik. Umeklubben är mkt tacksamma för allt stöd från hela Sveriges klubbar som dom fått. Blir ett ljus i hösten som alla berörda behöver. Fint gjort.
Citera
2019-10-06, 19:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

– Vi har även tänkt bjuda in anhöriga och se om vi kan erbjuda tandemhopp till dem, säger Johan Hellström.

(Sorry, jag hittade inga ord...)
Citera
2019-10-06, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
– Vi har även tänkt bjuda in anhöriga och se om vi kan erbjuda tandemhopp till dem, säger Johan Hellström.

Det tackar jag för.
Citera
2019-10-06, 20:08
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Det verkar som ett dåligt skämt.

Ingen kan väl ändå nappa på det erbjudandet.
Citera
2019-10-06, 21:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling

Nej, och bara att ställa frågan är oförskämt. Socialt tondövt.
Citera
2019-10-06, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling

Jag tror att det är en tanke som diskuteras bland föräldrarna och löst kommit på tal om. Annars tror jag aldrig förslaget framförts av flygklubben som omhändertaget dom anhöriga så varmt och varit deras trygga punkt sedan olyckan.

Dom är lyhörda och omtänksamma. Det har dom visat i praktisk handling från dag1.

EDIT. Hoppar inte själv.
Senast redigerad av Remark 2019-10-06 kl. 23:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in