Citat:
Ursprungligen postat av
sucuk
Det jag vill se ett slut på är självbedrägeriet att leasing skulle vara lika billigt eller till och med billigare än att köpa. det stämmer endast om köparen är ett klappmongo och tar de värsta 3 första årens värdeminskning för att sedan sälja bilen. Verkligheten ser sällan ut så och företagen har noga gjort sin hemläxa på kalkyler innan de börjar erbjuda leasing. Självklart betalar den klara majoriteten mer än vad motsvarande köp hade kostat på samma tidsperiod - allt annat vore direkt idioti av företagen.
Nej. Det
behöver inte nödvändigtvis vara
dyrare.
Det är ett sätt att sälja fler bilar.
Vet du något om företagande och försäljning?
Att ha flera alternativ skapar ett större underlag för försäljning.
Att bilfirman tjänar X kronor på att sälja 100 bilar kontant ger X i vinst.
Men har man 52 andra kunder som önskar privatleasing, kan man mycket väl tjäna precis samma X kronor. Slutsumman är att man sålt fler och tjänat mer. Man behöver inte tjäna mer på de 52 leasade bilarna. Krävs ingen idioti för det. Smart att erbjuda fler alternativ dock. Just det ger underlag för att tjäna mer pengar.
Skulle glappet vara väldigt mycket mellan alternativen skulle ingen vara intresserad av det andra alternativet.
Men naturligtvis betalar man en del för bekvämligheten i leasing, som i allt annat man betalar i bekvämlighet för. Min familj betalar för både städhjälp och hemkörning av mat, men beroende på märke, modell, vad som ingår, inte ingår, hur du finansierar ett ev köp, osv, osv, kan det vara billigare.
Det finns ingen generell tumregel i att allt är dyrare. DET är det jag vill se ett slut på.
Man behöver ta in offerter på respektive bil, finansiering, etc. och räkna noggrant.
Personligen bryr jag mig inte alls om det är dyrare eller billigare. Som jag skrivit förut har vi två väldigt nya bilar i min familj. Frugan kör en privatleasing, jag kör min tjänstebil. Bilar för nära en miljon tillsammans. Men krasst äger vi ju ingen av dem. Däremot har vi hus, barn, tjänar bra, sommarstuga, osv. Så det säger ingen om inkomst, som TS vill hävda.
Sannolikt hade vi ägt en bil om jag inte haft förmånen att ha tjänstebil, men en hade sannolikt varit privatleasing, av bekvämlighetsskäl och att inte behöva binda för mycket kapital.
I dagar som dessa finns det dessutom en stor vinst, eller ”försäkring” i att leasa med fast restvärde, med tanke på bränsledebatten. Köper du en ny bil i Sverige idag som går på bensin eller diesel har du inte en jävla aning om vad den är värd om tre år. Bryr du dig inte om din privatekonomi kan du ju ta risken. I annat fall kan du låta ett kreditbolag genom leasing ta den.
Jag plockade ut en ny tjänstebil för 2 månader sen. Det var med nöd och näppe att företaget tillät en diesel pga osäkert restvärde.