2019-10-05, 21:16
Medlem
Den som är smart på riktigt betraktar bilars listpriser som fantasisummor som är till för att inleda förhandlingen. Andra betraktar listpriser som gudagivna och känner sig präktigt självbelåtna när de kalkylerar att ett leasingavtal från exakt samma motpart minsann blir billigare och slår till direkt!

Allting bygger på att representanter för världens största bolag värda oräkneliga miljarder är lite dumma i huvudet och lätt luras av den sluga svenska medelklassen.
Citera
2019-10-05, 21:21
Medlem
bees avatar
Leasar man bil genom ett företag brukar det va okej deal.

men privat leasing brukar ju alltid medföra en högre månadskostnad än om man cashar bilen eller lånar till den.

efter 3 år om man leasat får man ingenting... hade man stått som ägare till den själv hade man givetvis kunnat förlora mindre pengar vid en försäljning.

Privat leasing är ju en guldgruva för bilfirmorna dem hyr ut den i 3 år och sen säljer den till en annan kund.. totalt
tjänar mer på det sättet än vad att bara sälja den till en Ny kund skulle genererat lär er räkna folk!! ...
Citera
2019-10-05, 21:24
Medlem
lastkajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Därför det är billigare.

Du köper en Mercedes-Benz C 200 D KOMBI. 0 mil.
341 900 kr(1)

Leasing:
3.795 kr/mån
136 620kr på 3 år.

Billån:

Vi tar ett lån. 100 380 kr i kontantinsats. Du betalar av bilen i 3 år för en kostnad på 2819 kr i månaden i 3 år.
101 484 kr för tre år.

Tre år har gått och du har nu en restskuld på 170 950 kr men du äger bilen!

Du väljer att byta in bilen för kvitta av restskulden. Enligt teknikens värld så kommer bilen tappa runt 63 733 kr per år.

Du köpte bilen för 341 900 kr(1). Din bil bör efter 3 år vara värd runt 150 781 kr. (341900 - 63733*(3)) (2)

Du behöver betala 20 169 kr för kvittera restskulden på 170 950 kr

För enkelheten bakar vi in det i månadskostnaden. 20169/36 = 560kr.

2819 + 560 = 3370kr i månaden allt som allt.

Säg vi hade tagit leasing och lagt kontantinsatsen i aktiefonder under 3 år istället.
Efter de tre åren så hade vi förmodligen haft 131 197kr. (3)

31197/36 = 866kr i månaden.

3795- 866 = 2929 kr i månaden.

Resultat

Så billån hade kostat 3370 kr i månaden medans leasing hade kostat 2929 kr i månaden.

https://www.blocket.se/angelholm/Mer....htm?ca=10&w=3 (1)

https://teknikensvarld.se/sa-mycket-...g-forbrukning/ (2)

Stockholmsbörsen har i snitt ökat med 8,46 % per år mellan 1999-2018. Källa: SIXRX (SIX Return Index) (3)

Att leasa en c200d kostar från 4795kr( 1000 mil/år) och en 16 årsmodell som har rullat runt 3000 mil går för runt 250k
Senast redigerad av lastkajen 2019-10-05 kl. 21:27.
Citera
2019-10-05, 21:52
Avslutad
Just gått in och leasat en tysk suv. 3800kr inkl försäkring, vinterhjul o service. Vad du vinner är väl oklart. Men just osäkerheten över beskattning bränslen o så gör nog att många leasar. Du slipper sälja också. På märkesfirman sa de att för 5 år sedan leasa knappt nån privatkund. I dag 8 av 10. Har flera på jobbet som leasar elbilar. Men de skulle aldrig köpa nån. Av rädsla för bättre batterier och vad som sker när batterierna blivit gamla. Nackdelen är väl om du får nån skada att åtgärda som du själv kunnat leva med.
Citera
2019-10-05, 22:53
Medlem
Whitks avatar
Jag har bra ekonomi.
Jag leasar för att det är e bekvämt. Vad jag än behöver göra med bilen så står leasingföretaget för det. Det enda jag betalar är skatten och soppan.
Dom byter däck, fyller på olja, byter filter, fyller på spolarvätska, service. Det är väldigt bekvämt tycker jag
Citera
2019-10-05, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det jag vill se ett slut på är självbedrägeriet att leasing skulle vara lika billigt eller till och med billigare än att köpa. det stämmer endast om köparen är ett klappmongo och tar de värsta 3 första årens värdeminskning för att sedan sälja bilen. Verkligheten ser sällan ut så och företagen har noga gjort sin hemläxa på kalkyler innan de börjar erbjuda leasing. Självklart betalar den klara majoriteten mer än vad motsvarande köp hade kostat på samma tidsperiod - allt annat vore direkt idioti av företagen.

Nej. Det behöver inte nödvändigtvis vara dyrare.
Det är ett sätt att sälja fler bilar.
Vet du något om företagande och försäljning?
Att ha flera alternativ skapar ett större underlag för försäljning.
Att bilfirman tjänar X kronor på att sälja 100 bilar kontant ger X i vinst.
Men har man 52 andra kunder som önskar privatleasing, kan man mycket väl tjäna precis samma X kronor. Slutsumman är att man sålt fler och tjänat mer. Man behöver inte tjäna mer på de 52 leasade bilarna. Krävs ingen idioti för det. Smart att erbjuda fler alternativ dock. Just det ger underlag för att tjäna mer pengar.
Skulle glappet vara väldigt mycket mellan alternativen skulle ingen vara intresserad av det andra alternativet.

Men naturligtvis betalar man en del för bekvämligheten i leasing, som i allt annat man betalar i bekvämlighet för. Min familj betalar för både städhjälp och hemkörning av mat, men beroende på märke, modell, vad som ingår, inte ingår, hur du finansierar ett ev köp, osv, osv, kan det vara billigare.
Det finns ingen generell tumregel i att allt är dyrare. DET är det jag vill se ett slut på.
Man behöver ta in offerter på respektive bil, finansiering, etc. och räkna noggrant.

Personligen bryr jag mig inte alls om det är dyrare eller billigare. Som jag skrivit förut har vi två väldigt nya bilar i min familj. Frugan kör en privatleasing, jag kör min tjänstebil. Bilar för nära en miljon tillsammans. Men krasst äger vi ju ingen av dem. Däremot har vi hus, barn, tjänar bra, sommarstuga, osv. Så det säger ingen om inkomst, som TS vill hävda.
Sannolikt hade vi ägt en bil om jag inte haft förmånen att ha tjänstebil, men en hade sannolikt varit privatleasing, av bekvämlighetsskäl och att inte behöva binda för mycket kapital.
I dagar som dessa finns det dessutom en stor vinst, eller ”försäkring” i att leasa med fast restvärde, med tanke på bränsledebatten. Köper du en ny bil i Sverige idag som går på bensin eller diesel har du inte en jävla aning om vad den är värd om tre år. Bryr du dig inte om din privatekonomi kan du ju ta risken. I annat fall kan du låta ett kreditbolag genom leasing ta den.
Jag plockade ut en ny tjänstebil för 2 månader sen. Det var med nöd och näppe att företaget tillät en diesel pga osäkert restvärde.
Senast redigerad av M.J.A 2019-10-05 kl. 23:21.
Citera
2019-10-06, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Byter bil ca var tredje / fjärde år o då köper jag lyxbilar som är 5 år gamla i snitt få har värdeminskningen varit på nästan en miljon 👌 och alltid förra modellens värsta jag väljer så om jag förlorat 100.000 på 3 år gör de de inget utan första ägarn gick back nästan miljonen

Billigare än o leasa ..

Dock bekvämt o leasa är det

Vad är det för bilar du haft och hur många gånger har du gjort detta?

Har du inte gått på några smällar med dyra reparationer på lyxbilar som är 5-9år?

Har du någon gräns när det gäller miltal?

Hur garderar du dig mot mätarfiffel för dom första åren? Brukar vara extremt svårt att se på lyxbilar om dom gått 5 eller 15 tusen mil. 15 eller 25 tusen.
Citera
2019-10-06, 00:47
Medlem
Det kan ju vara ett alternativ ifall man inte klarar av att hosta upp kontantinsatsen och ändå känner att man vill ha en nyare bil....
Citera
2019-10-06, 01:51
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Vad är det för bilar du haft och hur många gånger har du gjort detta?

Har du inte gått på några smällar med dyra reparationer på lyxbilar som är 5-9år?

Har du någon gräns när det gäller miltal?

Hur garderar du dig mot mätarfiffel för dom första åren? Brukar vara extremt svårt att se på lyxbilar om dom gått 5 eller 15 tusen mil. 15 eller 25 tusen.

Audi a8 d2 4.2
Audi s8 d2 4.2
Audi rs6 c6
BMW 750 e38
BMW 760 e65
BMW 760li f01 ( nuvarande )
Jaguar xj12
Mercedes s400l w220
Mercedes s500 w220
Mercedes s600l w220 ( nuvarande )
Porsche cayenne V8 turbo

Nuvarande BMW-n köpte ja av en firma. I Tyskland när för dryga 2 år sedan för 49000 euro och hade rullat som tjänstebil åt en tysk affärsman under 4 år ( 6400 mil )

Mercan köpte jag för 120.000 för 5 år sen . Riktigt nöjd med köpet och den hade då rullat 18000 mil men va riktigt fin och är de fortfarande men lagt ner en bra peng på den med ( renovering )

Värsta var Porschen den gick på miljonen och den köpte ja ny . Inga större rep nej men förlora närmare 800.000 på den på 10 år .

Man kan aldrig va säker på saker o ting hur långt de rullat men brukar kolla på pedaler , ratt , armstöd samt övriga allmänna skicket samt skicket i motorn utan att börja skruva isär saker o ting men ja har haft tur tror jag men samtidigt så köper ja inget av Mohammed med 20+ ägare utan jag håller mig till bilar med max 3 ägare när de gäller lyxbilar varav 1 av dem är oftast bilfirmor

Fördelen att köpa direkt i från Tyskland är att de inte skruvas mätare där lika mycket o förbjudet för handlare att göra det så blir dryga böter o fängelse finns i straffskalan men som de är här för här sänks milen direkt o priserna höjs dubbelt så mycket nästan

Under 8000 mil är min gräns om de inte är något riktigt speciellt som mercan min . Riktig blickfångare ala heroinsläde .
Citera
2019-10-06, 06:37
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Det kan ju vara ett alternativ ifall man inte klarar av att hosta upp kontantinsatsen och ändå känner att man vill ha en nyare bil....
Eller för dom som vill ha den där nyare bilen men inte låsa upp kapital som istället kan investeras och ge avkastning. Om det blir billigare att leasa, så är det ett rationellt val, oavsett om man har möjlighet att köpa bilen eller ej.

För egen del föredrar jag varken eller - jag kör en gammal skruttig bil som tar mig från A till B och investerar det kapital som det sparar mig att inte köpa en dyrare bil. För övrigt förstår jag inte varför en del, rätt många faktiskt, får för sig att det ligger någon form av status i att ha en ny bil. Den enda slutsats som går att dra av att en person har en ny bil eller andra onödigt dyra prylar, är att personen ifråga är irrationell, vilket knappast är statushöjande (för den händelse att det är vad personen ifråga eftersträvade).
Citera
2019-10-06, 07:53
Medlem
Ego, status.. folk har snöat in på det där med status symbol. Inte fan leasar jag min bil för status 😂. Krocksäker, rymlig, snygg bra komfort..några av parametrarna som spelar in.
Sen säkrar jag oxå mitt kapital, med korkade regeringen som sitter kan det vara totalförbud på en diesel bil om ett år eller två. Leasar jag den är det bara att lämna tillbaka. Äger jag den, har den förlorat massor i värde...
Citera
2019-10-06, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTwoZero
Ego, status.. folk har snöat in på det där med status symbol. Inte fan leasar jag min bil för status 😂. Krocksäker, rymlig, snygg bra komfort..några av parametrarna som spelar in.
Sen säkrar jag oxå mitt kapital, med korkade regeringen som sitter kan det vara totalförbud på en diesel bil om ett år eller två. Leasar jag den är det bara att lämna tillbaka. Äger jag den, har den förlorat massor i värde...
Förr var en dyr bil en statussymbol mem så är det inte längre. En dyr hobbybil är en sak, men en dyr familjebil signalerar bara idioti.

Själv körde jag ofta Volvo/BMW förr i tiden, men nu köper jag uteslutande billigare bilar. Senaste tre har varit Renault/Kia/Opel. Köper alltid nytt men låser mig inte till ett märke utan handlar där jag får bäst rabatter. Och som sagt, max 300 000:-. Köper heller aldrig bilar med enbart två års nybilsgaranti. Tre år är absolut minimum, vilket brukar gå fint att förhandla med i priset. Vissa bilmärken har 5 år som standard, vilket så klart är ännu bättre i och med att jag byter var fjärde år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in