2019-10-04, 14:58
Medlem
Säg att nån har en sprillans ny statusbil, det är bara det att personen leasar den. Vad säger det rent allmänt om personens inkomst ?
Citera
2019-10-04, 15:29
Medlem
Det säger att egot är större än inkomsten, brukar sluta i lyxfällan.

Låna till bil gör man oftast bara en gång i livet, dyrköpt läxa.
Citera
2019-10-04, 16:00
Medlem
Wheeler88s avatar
Bil oavsett är en förlust affär. Alla som köpt bil men inte behöver är lata och förmodligen lite smygfeta.

Sen om någon har mer cäsh och kan lägga ut det för bekvämlighetens skull så ser jag inget fel i det.
Citera
2019-10-04, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fedsawq
Säg att nån har en sprillans ny statusbil, det är bara det att personen leasar den. Vad säger det rent allmänt om personens inkomst ?
Att den är tillräckligt hög för att denne godkänts som leasingtagare. Mer än så kan du inte avgöra. Finns allehanda åsikter och orsaker att välja olika finansieringsformer på en bil, gäller såväl privat bil som företagsbil, i det senare fallet är det ännu fler parametrar att spela med.
Citera
2019-10-04, 16:10
Medlem
StopBeingDumbs avatar
Man blir ju kreditprövad så behöver inte betyda att man har dålig ekonomi för att man leasar bilen. Beror såklart på hur man hanterar sin ekonomi rent generellt, men dålig ekonomi är inte givet bara för att man leasar en bil. Som ovan nämnt blir det fler parametrar när det kommer till företag, främst företag som håller på med hyrbilar och liknande, där leasingavtal är vanligt förekommande.
Citera
2019-10-04, 16:39
Medlem
Jag tänker endast privatägd, läste några sidor på nätet. Där framgår att man är begränsad till visst miltal under varje tidsperiod. Det säger väl en del ? Hade jag ägt en bil hade jag använt den till mer än att bara åka till jobbet. Kanske upp till skidbacken under vintern, handla på Ullared nån gång. Det här verkar som man är fastkedjad.
Citera
2019-10-04, 16:41
Medlem
endymions avatar
Folk gör det för att det är enkelt, allt ingår.

Hur kan du inte förstå ?
Citera
2019-10-04, 16:56
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Finns tillfällen då det slår att köpa bilen kontant. Vid kampanjer och modellbyten, det finnas ibland erbjudanden som är billigare än värdeminskningen på en ny bil.

De jag sett gällde till exempel Audi Q3. Men rent generellt är det väl för att det är väldigt enkelt och ser billigt ut om man inte tänker efter så noga. De jag vet som leasar privat tjänar alla bra.
Citera
2019-10-04, 17:02
Medlem
Har aldrig gjort men funderar på det

Ser det så här, kommer aldrig köpa ny bli privat, har betat av 5 tjänstebilar och det har varit trevligt. Men att för egna skattade pengar köpa en ny bil skulle jag inte vilja göra. Just nu kör jag bilar som har ett par år på nacken, köper för 100'-150' och kör sammanlagt 2000 mil per år. MEN service och tråkiga omkostnader, senaste kamremsbyte på Audi Q5 kostade 25'. Eller ett partikelfilter som måste bytas, det suger.

nu börjar jag kika på privatleasing, för en fast kostnad får jag lugn ro, och en "fin bil". Kika på https://privatleasing.volkswagen.se

Jag vet vad bilen har för kostnad varje månad/år. Jag ser inget problem med det. Visst, någon tjänar på att tillhandahålla den tjänsten till mig, vad är problemet. Banker lever på att låna ut pengar till folk som inte kan casha ett hus, ser du ner på dom också? Jag har inte dålig ekonomi, jag vill inte binda upp 300-400' i en rullande rosthög.
Citera
2019-10-04, 17:07
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acke78
Har aldrig gjort men funderar på det

Ser det så här, kommer aldrig köpa ny bli privat, har betat av 5 tjänstebilar och det har varit trevligt. Men att för egna skattade pengar köpa en ny bil skulle jag inte vilja göra. Just nu kör jag bilar som har ett par år på nacken, köper för 100'-150' och kör sammanlagt 2000 mil per år. MEN service och tråkiga omkostnader, senaste kamremsbyte på Audi Q5 kostade 25'. Eller ett partikelfilter som måste bytas, det suger.

nu börjar jag kika på privatleasing, för en fast kostnad får jag lugn ro, och en "fin bil". Kika på https://privatleasing.volkswagen.se

Jag vet vad bilen har för kostnad varje månad/år. Jag ser inget problem med det. Visst, någon tjänar på att tillhandahålla den tjänsten till mig, vad är problemet. Banker lever på att låna ut pengar till folk som inte kan casha ett hus, ser du ner på dom också? Jag har inte dålig ekonomi, jag vill inte binda upp 300-400' i en rullande rosthög.

Byter bil ca var tredje / fjärde år o då köper jag lyxbilar som är 5 år gamla i snitt få har värdeminskningen varit på nästan en miljon 👌 och alltid förra modellens värsta jag väljer så om jag förlorat 100.000 på 3 år gör de de inget utan första ägarn gick back nästan miljonen

Billigare än o leasa ..

Dock bekvämt o leasa är det
Senast redigerad av TattooedFucker 2019-10-04 kl. 17:15.
Citera
2019-10-04, 17:14
Medlem
Marcens avatar
Tänker mig att det är som att hyra sin bostad, inte optimalt men enkelt och allt ingår.
Citera
2019-10-04, 17:28
Medlem
cacas avatar
Köp en ny bil och sälj den efter tre år, vad har du förlorat i värdeminskning mm?
Leasa en bil och se vad det kostar för tre år?

Vad vart mest lönsamt?

Leasa gissar jag på...

Nackdel, du måste kanske lämna ifrån dig en bil du trivs med efter 3 år, skador dyrt, övermil dyrt....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in