2019-10-05, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Men så väljer du att ge bort flera procent i ränta?

Man lånar bara till bostad och vettiga studier, inget annat.

Som sagt, du kan inte ha läst mitt inlägg. Kan förklara mer utförligt för din skull:

Eftersom jag bara finansierar halva bilen med lån så kan jag oftast förhandla fram en riktigt bra ränta. Mitt nuvarande billån har en ränta på 1,99%. Samtidigt har jag en snittavkastning på börsen på 10-15% per år.

Hur kan det vara en bättre affär att betala bilen kontant?
Citera
2019-10-05, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Öööhh nää... länka gärna för jag har läst massor om detta.... skitbilar som kostar nästan inget i nypris får du typ ingenting för när du säljer.., som att kasta pengarna i sjön

Det beror sig ju helt på vilka bilar du jämför. Exempel: en Renault Clio för 150 000:- kan inte förlora mer än hela sitt värde. Efter två år har den tappat 50 000:-.

En Volvo/BMW/Mercedes för 500 000:- förlorar typiskt sett 150 000:- på två år.
Citera
2019-10-05, 16:17
Medlem
certinaknoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Därför det är billigare.

Du köper en Mercedes-Benz C 200 D KOMBI. 0 mil.
341 900 kr(1)

Leasing:
3.795 kr/mån
136 620kr på 3 år.

Billån:

Vi tar ett lån. 100 380 kr i kontantinsats. Du betalar av bilen i 3 år för en kostnad på 2819 kr i månaden i 3 år.
101 484 kr för tre år.

Tre år har gått och du har nu en restskuld på 170 950 kr men du äger bilen!

Du väljer att byta in bilen för kvitta av restskulden. Enligt teknikens värld så kommer bilen tappa runt 63 733 kr per år.

Du köpte bilen för 341 900 kr(1). Din bil bör efter 3 år vara värd runt 150 781 kr. (341900 - 63733*(3)) (2)

Du behöver betala 20 169 kr för kvittera restskulden på 170 950 kr

För enkelheten bakar vi in det i månadskostnaden. 20169/36 = 560kr.

2819 + 560 = 3370kr i månaden allt som allt.

Säg vi hade tagit leasing och lagt kontantinsatsen i aktiefonder under 3 år istället.
Efter de tre åren så hade vi förmodligen haft 131 197kr. (3)

31197/36 = 866kr i månaden.

3795- 866 = 2929 kr i månaden.

Resultat

Så billån hade kostat 3370 kr i månaden medans leasing hade kostat 2929 kr i månaden.

https://www.blocket.se/angelholm/Mer....htm?ca=10&w=3 (1)

https://teknikensvarld.se/sa-mycket-...g-forbrukning/ (2)

Stockholmsbörsen har i snitt ökat med 8,46 % per år mellan 1999-2018. Källa: SIXRX (SIX Return Index) (3)
Haha vilken idiot du är!
Med dina argument så kan vem som helst smeta ihop en teori och "bevisa" att *det här är billigare!*

Din teori fallerar totalt eftersom investeringar är förenade med risk, så vad händer när dina 100k blivit 20k och det är dags att betala restskulden? Var det verkligen en bra idé i så fall? Hmmmm....
Citera
2019-10-05, 16:19
Medlem
rotherys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Fortfarande inget synligt argument. Som ja sa hade jag två offerter där alternativ A (leasing) var billigare än B (köpa) samma märke och modell. Att du pratar om sossar förändrar inte det faktumet.
Men om du lyfter blicken lite från den egna naveln/plånboken, är du inte intresserad av hur ekvationen går ihop ur någon annan parts perspektiv än ditt egna?

Handlar inte om "argument". Har ingen horse in this race. Men som en vetgirig människa är man ju nyfiken på hur siffrorna lirar när det är lika ologiskt som att du köper t.ex en dator på avbetalning och i slutändan har betalat en LÄGRE totalsumma än om du köpt varan rakt av dag 1.
Citera
2019-10-05, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Man skall alltså vara ekonomiskt miffo som går på tvärs mot alla rekommendationer för att du tycker det inte går att jämföra annars?

Alternativet till leasing är att köpa en helt ny bil och BEHÅLLA den minst 4, gärna 5 eller 6 år. Då ser kalkylen helt annorlunda ut, dessutom kan man välja den motor och utrustning man vill ha och behöver inte oroa sig för varken övermil eller dörruppslag (som alltid kommer på bilar som används).

Förutsättningar för att jag ens skall överväga leasing är eget låst 1-bilsgarage. Att gatuparkera som jag gör idag är inte att tänka på - bara där kostar leasing drygt 1000 kr extra i månaden.

Leasing är och förblir ett dyrt sätt att ha bil för den som antingen inte har råd att köpa eller som accepterar merkostnaden i utbyte mot bekvämligheten.

Självklart ska man jämföra på lika villkor. Det är det som är poängen med en jämförelse. Annars kan du lika gärna strunta i det.
Vad du tycker är ekonomiskt idiotiskt tycker en annan är en skitsak i sammanhanget, och vice versa. Det är ointressant och hör inte till ekvationen i en jämförelse. Spelar ingen roll om det är bilar, elavtal eller sylt du jämför.

När du köper ny tvättmaskin, jämför du priser på begagnade med nya då med? ... och *trumvirvel* - Den begagnade är billigare!
Senast redigerad av M.J.A 2019-10-05 kl. 16:38.
Citera
2019-10-05, 16:40
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Självklart ska man jämföra på lika villkor. Det är det som är poängen med en jämförelse. Annars kan du lika gärna strunta i det.
Vad du tycker är ekonomiskt idiotiskt tycker en annan är en skitsak i sammanhanget, och vice versa. Det är ointressant och hör inte till ekvationen i en jämförelse.

När du köper ny tvättmaskin, jämför du priser på begagnade med nya då med? ... och *trumvirvel* - Den begagnade är billigare!

Varför? Jag har aldrig köpt en ny bil och sedan sålt den efter endast 3 år, de bilar jag köpt nya har jag (precis enligt rekommendation från expertis, konsumentverk etc) behållit som minst 4 år. Jämför 2 hela perioder av leasing mot köp och behåll bil så kan vi snacka.

Sedan tillkommer alla andra nackdelar med leasing som gör att det endast passar människor som helt saknar bilintresse. Svaga motorer, solidlackade i vitt annars kostar det extra etc etc.
Citera
2019-10-05, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Extra mil är inte så jäkla dyrt.

Älskar verligen älskar ditt andra argument.

Om du har en köpt bil och din klantiga unge tappar glass i baksätet. Säljer du då din bil med glassfläck och förväntar dig samma pris?

Du vet att det kostar lika mycket att fixa saker fast du äger bilen? Skillnaden mellan att leasa och äga är om du leasar måste du fixa det. Men sälj du din bil med glassfläckar.

Okej, en glassfläck var ett dåligt exempel.
Ta en reva i sätet istället.
Den kommer garanterat bli dyr när du lämnar bilen åter.
Om jag får en reva i min ägda bil så kan jag komma på otaliga valmöjligheter, allt från att låta den vara och vinna argumentationen vid försäljning till att byta sätet, laga det så det ser bra ut osv.
Poängen är egentligen det mentala bagaget som det medför att köra runt i en leasad bil, oron som ständigt är närvarande. Det är inte värt priset om bilfaan så skulle kosta en 500-ing i månaden i utgångspris.
Citera
2019-10-05, 17:20
Medlem
Citat:
Varför? Jag har aldrig köpt en ny bil och sedan sålt den efter endast 3 år, de bilar jag köpt nya har jag (precis enligt rekommendation från expertis, konsumentverk etc) behållit som minst 4 år. Jämför 2 hela perioder av leasing mot köp och behåll bil så kan vi snacka.

Sedan tillkommer alla andra nackdelar med leasing som gör att det endast passar människor som helt saknar bilintresse. Svaga motorer, solidlackade i vitt annars kostar det extra etc etc.

Om du inte förstår att man per definition behöver väga in samma parametrar för alternativen som är aktuella att jämföra, vid en jämförelse - Ja då vet jag inte..

Det är ju enkelt att hitta rätt alternativ i livet när man helt enkelt bara väljer parametrarna själv. Då kan det ju helt enkelt aldrig bli fel Smart.

Vad du gjort eller inte gjort är helt irrelevant.
Förstår du inte det?
För din egen personliga jämförelse är det relevant. Men inte för någon annan.

Observera att jag inte säger något om att det ena eller andra är billigare eller dyrare här. Så det behöver du inte debattera.
Allt jag säger är att du vid en korrekt jämförelse av något, oavsett vad, måste jämföra likvärdiga parametrar.

Självklart kostar all extrautrustning extra. Precis på samma sätt som när du köper bil. Spelar ingen roll om det är lack, dragkrok eller stereo.
Svaga motorer?
Du vet att du kan speca din bil precis hur du vill hos de flesta handlare och få en offert på vad den kostar att privatleasa va? För handlaren spelar det ingen roll om den säljs till en privatperson eller ett leasingbolag. För säljs gör den. Oavsett.
Senast redigerad av M.J.A 2019-10-05 kl. 17:29.
Citera
2019-10-05, 18:24
Medlem
Jag själv kör en fin "statusbil". Med kredit hos en större bank. Varför? Jo matematiskt sätt så "Tjänar" jag pengar på det, japp precis tjänar.

Bilen kostar i runda slängar 800k. Gick in med 25% kontant. Har 1m i fonder där jag har en årlig avkastning på c.a 9.5%. Räntan på bilen är 2.95% där jag får tillbaka 33% av den på deklarationen.

Hade jag gått in med cash hade jag inte alls haft samma avkastning på mina fonder, eller pengar att röra mig med på samma sätt om något skulle hända eller liknande. Har flertalet vänner som är loaded med pengar men ändå finansierar sina bilar, då det är småkostnader i dagens samhälle. Dessutom är bialr mitt största intresse här i livet.
Citera
2019-10-05, 18:37
Medlem
godboys avatar
Citat:
Man skall alltså vara ekonomiskt miffo som går på tvärs mot alla rekommendationer för att du tycker det inte går att jämföra annars?

Alternativet till leasing är att köpa en helt ny bil och BEHÅLLA den minst 4, gärna 5 eller 6 år. Då ser kalkylen helt annorlunda ut, dessutom kan man välja den motor och utrustning man vill ha och behöver inte oroa sig för varken övermil eller dörruppslag (som alltid kommer på bilar som används).

Förutsättningar för att jag ens skall överväga leasing är eget låst 1-bilsgarage. Att gatuparkera som jag gör idag är inte att tänka på - bara där kostar leasing drygt 1000 kr extra i månaden.

Leasing är och förblir ett dyrt sätt att ha bil för den som antingen inte har råd att köpa eller som accepterar merkostnaden i utbyte mot bekvämligheten.
DETTA:
Citat:
Vad du tycker är ekonomiskt idiotiskt tycker en annan är en skitsak i sammanhanget, och vice versa. Det är ointressant och hör inte till ekvationen i en jämförelse. Spelar ingen roll om det är bilar, elavtal eller sylt du jämför.

När du köper ny tvättmaskin, jämför du priser på begagnade med nya då med?
... och *trumvirvel* - Den begagnade är billigare!
Det handlar om att jämföra på rätt sätt.
Exempelu ska köpa hörlurar, du kan säkert köpa ett par för 49 kr på Biltema, men du kan också köpa ett par Marshall för 800 kr. Dessa spelar inte i samma division och det är således ointressant att jämföra dessa.

Ett exempel till, du kan ju jämföra en Boeing 737-800 men en Hyundai I 10 om du så önskar, båda är ju fordon, men kommer aldrig användas till samma sak, därför är det meningslöst.

Ett annat exempel är mina två cyklar. Jag har en skräpcykel som jag köpte för 800 kr för fyra år sen, och jag har en ny hybrid som jag gav 8000 för för några år sen. Båda är cyklar, men de spelar i helt olika dimensioner och fyller två olika syften.
Citat:
Om du inte förstår att man per definition behöver väga in samma parametrar för alternativen som är aktuella att jämföra, vid en jämförelse - Ja då vet jag inte..

Det är ju enkelt att hitta rätt alternativ i livet när man helt enkelt bara väljer parametrarna själv. Då kan det ju helt enkelt aldrig bli fel Smart.

Förstår du inte det?

Observera att jag inte säger något om att det ena eller andra är billigare eller dyrare här. Så det behöver du inte debattera.
Allt jag säger är att du vid en korrekt jämförelse av något, oavsett vad, måste jämföra likvärdiga parametrar.

Självklart kostar all extrautrustning extra. Precis på samma sätt som när du köper bil. Spelar ingen roll om det är lack, dragkrok eller stereo.
Svaga motorer?
Du vet att du kan speca din bil precis hur du vill hos de flesta handlare och få en offert på vad den kostar att privatleasa va? För handlaren spelar det ingen roll om den säljs till en privatperson eller ett leasingbolag. För säljs gör den. Oavsett.
Ja, precis så. Min erfarenhet är dock att det ofta är mest fördelaktigt med leasing med grundutrustning och att det lilla extra kostar. Det beror ju helt på med vad man är nöjd med. Själv har jag en grundutrustad Yaris, den har allt jag behöver och det enda viktiga är ju att JAG och frugan som använder den är nöjda. Vad andra vill ha i sina bilar bryr jag mig inte om.
Citera
2019-10-05, 20:37
Medlem
Jag leasar bil.
Kommer aldrig köpa en egen igen.
Citera
2019-10-05, 20:55
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Förstår du inte det?

Svaga motorer?

Det jag vill se ett slut på är självbedrägeriet att leasing skulle vara lika billigt eller till och med billigare än att köpa. det stämmer endast om köparen är ett klappmongo och tar de värsta 3 första årens värdeminskning för att sedan sälja bilen. Verkligheten ser sällan ut så och företagen har noga gjort sin hemläxa på kalkyler innan de börjar erbjuda leasing. Självklart betalar den klara majoriteten mer än vad motsvarande köp hade kostat på samma tidsperiod - allt annat vore direkt idioti av företagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in