Leasar 12månader för 2100kr / månad. Totalt blir det 25200kr för en schyst bil i ett år. Kör inte så mycket men behöver den för jobbet. Är singel och har inga barn eller fru som kan förstöra den, krockar inte, stenskott gick på garanti.
Jag HOPPAS att det inte kommer tillkomma massa extra kostnader, men annars tänker jag att det varit en jävligt bra affär. En bil på blocket för 20000 kan man ju räkna med är snäppet över skräp och kommer ha en del problem på 12 månaders tid.
Naturligtvis så är det billigare att köpa bilen, eller tror du alla leasingföretag sysslar med välgörenhet för personer med fast inkomst men inte tillräckligt hög inkomst för att köpa en "fin" bil?
Köper du en bil så får man själva betala värdeminskningen, leasar du en bil så får man betala värdeminskning plus vinsten för leasing företaget.
Så du tror att leasingföretaget bjuder på tappet i värdeminskning?
Vem kallar du lågpannad idiot?
Den stora kostnaden är inte leasingföretagets vinst eller låneföretagets ränta. Det blir ofta ganska lika kostnad att äga, leasa eller låna. Alla de stora kostnaderna med en bil är kopplade till bilens värde. En dyrare bil kostar nästan alltid mer, oavsett hur du äger den. Större värdeminskning, dyrare försäkringar, och högre verkstadakostnader när man fortfarande måste lämna in på märkesverkstad.
Oftast bara en gång i livet? Vilket skitsnack. De allra flesta lånar varje gång de byter bil. Jag med.
Gissar att de flesta gör på precis samma sätt som jag, dvs köper fabriksny bil med 3-4 års mellanrum.
Själv byter jag var fjärde år. Brukar köpa rätt ”billiga” bilar med ett tak på 300 000:-. Efter 4 år brukar bilen vara värd ungefär 150 000:-. Dessa pengar lägger jag som kontantinsats till den nya bilen, vilket innebär att jag behöver låna 150 000:- med fyra års avbetalningstid.
På så vis betalar jag alltså genomsnittlig värdeminskning + lite ränta varje månad, normalt sett lite drygt 3000:-. Betalar mycket hellre bilens faktiska kostnad varje månad än att lägga ut pengarna kontant. Har mycket bättre avkastning på börsen än vad räntan på billånet kostar.
Om du inte har råd att spara ihop 150 tusen på 4 år så har du inte ekonmin till bilarna du köper utan måste gå ned i prisklass.
Alltså på riktigt, vem tror du tar kostnaden för värdeminskningen och vem betalar vinsten för leasingföretaget?
Naturligtvis så är det dyrare att leasa, det förstår nog till och med en sosse. Men det behöver inte vara en dålig affär för det, det är enkelt och smidigt.
Men att tro att det skulle bli billigare att leasa... ja det är inte konstigt att lyxfällan gått i så många år.
Du förstår va att bilhandlaren inte betalar samma pris i inköp för en bil som dig va?
Ajaj aj aj... nu kommer ekonomiexpeterna go apeshit här på FB.. skribenten kallar amortering för ”kostnad”... 😂 alla ekonomiexperter här på FB vet ju att man ”sparar” vid amortering 😂
Den stora kostnaden är inte leasingföretagets vinst eller låneföretagets ränta. Det blir ofta ganska lika kostnad att äga, leasa eller låna. Alla de stora kostnaderna med en bil är kopplade till bilens värde. En dyrare bil kostar nästan alltid mer, oavsett hur du äger den. Större värdeminskning, dyrare försäkringar, och högre verkstadakostnader när man fortfarande måste lämna in på märkesverkstad.
Vill du spara pengar, köp en billig bil.
Nej... en dyrare bil har inte högre värdeminskning.. bilar i dyrare segment har bättre andrahandsvärde... därför jag kör BMW, Mercedes och Volvo...
Jo! Ju dyrare bil du köper desto högre värdeminskning har du. Inte nödvändigtvis procentuellt, men absolut i kronor. Tesla undantaget.
Öööhh nää... länka gärna för jag har läst massor om detta.... skitbilar som kostar nästan inget i nypris får du typ ingenting för när du säljer.., som att kasta pengarna i sjön
Nej... en dyrare bil har inte högre värdeminskning.. bilar i dyrare segment har bättre andrahandsvärde... därför jag kör BMW, Mercedes och Volvo...
Nja, beror ju också på hur du räknar. Räknar du värdeminskningen i procent från ursprungspriset du betalade när du köpte bilen eller räknar du i kronor? Det är ju viss reell skillnad.