2019-10-04, 17:30
Medlem
I vissa fall kan kostnaden på leasingen understiger värdeminskningen på bilen. Så vill du ha en ny bil blir det "lönsamt" att leasa den istället för att casha en helt ny och sedan sälja för att köpa en ny nästa gång.
Citera
2019-10-04, 17:36
Medlem
Att äga en bil och leasa är nog ungefär lika dyrt. Skillnaden är att leasar man är det samma kostnad varje månad plus att man alltid åker en ny o fräsch bil.
Citera
2019-10-04, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torshammarn
Det säger att egot är större än inkomsten, brukar sluta i lyxfällan.

Låna till bil gör man oftast bara en gång i livet, dyrköpt läxa.

Går väl att få väldigt förmånliga billån när de tex har kampanjer. Har sett lån från 1% ränta exempelvis. Även om jag har pengarna skulle jag en sådan gång hellre låna till bilen och investera pengarna på bättre håll.
Citera
2019-10-04, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fcukoff
I vissa fall kan kostnaden på leasingen understiger värdeminskningen på bilen. Så vill du ha en ny bil blir det "lönsamt" att leasa den istället för att casha en helt ny och sedan sälja för att köpa en ny nästa gång.
Hur tjänar bilfirman pengar på att leasa ut i så fall?
Citera
2019-10-04, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fedsawq
Säg att nån har en sprillans ny statusbil, det är bara det att personen leasar den. Vad säger det rent allmänt om personens inkomst ?

En grej slog mig häromdagen: Om man lever i ett förhållande som man misstänker är på upphällningen går man då och köper en bil eller leasar man?

Låt säga att du har pengar från tiden före förhållandet (100% dina) men så fort du köper något under förhållandet, exempelvis en bil, så är bara halva din i en bodelning.

Stämmer detta, kan detta förklara varför folk leasar?
Citera
2019-10-04, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torshammarn
Det säger att egot är större än inkomsten, brukar sluta i lyxfällan.

Låna till bil gör man oftast bara en gång i livet, dyrköpt läxa.

Oftast bara en gång i livet? Vilket skitsnack. De allra flesta lånar varje gång de byter bil. Jag med.

Gissar att de flesta gör på precis samma sätt som jag, dvs köper fabriksny bil med 3-4 års mellanrum.

Själv byter jag var fjärde år. Brukar köpa rätt ”billiga” bilar med ett tak på 300 000:-. Efter 4 år brukar bilen vara värd ungefär 150 000:-. Dessa pengar lägger jag som kontantinsats till den nya bilen, vilket innebär att jag behöver låna 150 000:- med fyra års avbetalningstid.

På så vis betalar jag alltså genomsnittlig värdeminskning + lite ränta varje månad, normalt sett lite drygt 3000:-. Betalar mycket hellre bilens faktiska kostnad varje månad än att lägga ut pengarna kontant. Har mycket bättre avkastning på börsen än vad räntan på billånet kostar.
Citera
2019-10-04, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marcen
Tänker mig att det är som att hyra sin bostad, inte optimalt men enkelt och allt ingår.

Fast det är ju just det.
Läs det finstilta.
Extra mil kostar skjortan. Någon av ungarna råkar tappa en glass i baksätet =jävligt dyr glass.
Det betyder att det i slutändan alltid blir dyrare, och varenda gång du kör bilfaan så är känslan att du måste ha koll på milen, inga skador osv.
En dålig känsla helt enkelt.

Nej. Köp bil efter plånbok. Kontant.

Låna om du måste. Leasa inte.
Citera
2019-10-04, 19:01
Avslutad
Leasing och lån är till för att ekonomin ska hålla sig flytande, Svensson måste kunna få sig en V90, när dom egentligen inte ens har råd med en Jetta från 92.

Hela systemet är uppbyggt på att folk ska överkonsumera och köpa skit dom varken behöver eller har råd med.

Leasing är lika illa som banklån, lika säkert för handlaren lika osäkert som dig som konsument. Lånebilen sjunker i värde om du missköter den, folk verkar tro att detta inte gäller leasingbilar.
I kontraktet så kan jag garantera att det står normalt slitage, så du kan bli debiterad vid återlämning.
Om du behåller bilen och köper loss den efter onormalt slitage så åker du på smällen när du väl säljer den vidare.

Bekymmersfritt ägande vid leasing? Dom påstår det, men serviceavtal kan du få på alla nya bilar, oavsett om du köper,lånar eller leasar.

I min värld är det ganska enkelt, har man inte råd med en bil så har man inte råd.
Men visst låt folk köra runt i en leasad kina bil för 5k/månad om dom tycker det känns bra, allt för att hålla kommersen i gång.
Citera
2019-10-04, 19:09
Medlem
Folk är redan belånade upp till skorstenen och kan inte ta mer lån. Leasa är då enda alternativet om de vill ha en ny bil på uppfarten.
Citera
2019-10-04, 19:13
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangobaer
Hur tjänar bilfirman pengar på att leasa ut i så fall?

Bilfirman får betalt för bilen av leasingbolaget, de räknar med att kunna sälja bilen för x antal kronor efter tre år. Är det fråga om modellbyte så kan ju t.ex Audi välja att sänka priset för att få ut säg 50 st kvarvarande bilar av den modellen och de går bara till leasing.

Det exemplet jag såg kostade en välutrustad Q3 2995:-/mån och på tre år tappar garanterat en sådan bil över 120 tkr i värde. Fanns även någon deal på Q5 för 4995:- för en bil som kostade 540 tkr el.dyl för ett par år sedan.
Citera
2019-10-04, 19:20
Medlem
Knobelsdorffs avatar
Bästa är givetvis att undvika bil och ta sig fram medelst cykel. Nästa är nog att köpa den kontant och då blir det ju en billig gammal bil. Sedan verkar det vara att köpa en bil https://kreditverket.se/varfor-billan-ar-battre-an-privatleasing-vid-nybilskop/ och då med lån. Fast sedan har ju leasing fördelen att din UC inte blir belastad med en skuld så en bank kommer inte veta hur mycket du betalar för en bil.
Citera
2019-10-04, 19:33
Medlem
Thelonegunmans avatar
Jag leasar bil och tycker det är superbekvämt. Jag har alltid en ny bil! Jag gillar konceptet och tycker tom att det är billigt. Köper man en ny bil så kostar värdeminskningen lika mycket som att leasa så enda nackdelen är om man kör extremt mycket så får man betala övermil. Å andra sidan sjunker värdet på bilen om man spiller glass i baksätet, kör för många mil eller repar bilen så det är ett nollsummespel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in