Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-25, 02:52
Moderator
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fearreaper
Amigo ?,
Nej, det var ett seriöst program. Alla ungar hade olika special-ämnen, typ Beatles, Paris eller reptiler etc.

Fanns ett liknande program för vuxna, också på fyran? Fast där tävlade de inte emot varandra. Tror jag Har glömt vad det hette också.
Citera
2019-09-25, 03:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Nej, det var ett seriöst program. Alla ungar hade olika special-ämnen, typ Beatles, Paris eller reptiler etc.

Fanns ett liknande program för vuxna, också på fyran? Fast där tävlade de inte emot varandra. Tror jag Har glömt vad det hette också.

Det för vuxna hette i alla fall "Tiotusenkronorsfrågan", så en vild gissning är att det för barn kan ha hetat "Lilla tiotusenkronorsfrågan". (Tiotusen kronor var en enorm summa pengar på den tiden.)
Citera
2019-09-25, 05:03
Moderator
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det för vuxna hette i alla fall "Tiotusenkronorsfrågan", så en vild gissning är att det för barn kan ha hetat "Lilla tiotusenkronorsfrågan". (Tiotusen kronor var en enorm summa pengar på den tiden.)
Det är ju "Kvitt eller dubbelt" som jag skrev i mitt första inlägg. Då fanns inte ens fyran
Denna serie gick ca 2010 eller nåt sånt.
Citera
2019-09-25, 11:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Det är ju "Kvitt eller dubbelt" som jag skrev i mitt första inlägg. Då fanns inte ens fyran
Denna serie gick ca 2010 eller nåt sånt.

Jaha OK. Visar väl bara, att jag haft annat i mitt liv än att titta på TV! Fast tiotiusenkronorsfrågan såg jag faktiskt med mina föräldrar som barn, och på den tiden var det ett väldigt bra, folkbildande program med kärlek till kunskapen. Det stimulerade många att läsa på olika ämnen, och till och med till att gå på universitetet och satsa på dem professionellt. Idag finns väl knappast sådana program på TV?
Citera
2019-09-27, 11:07
Medlem
Är det någon som kan hjälpa mig att hitta en deckarserie som jag älskar. Den gick på Discovery har jag för mig eller så har jag sett den på någon annan kanal. Handlade om mordfall för det mesta. En karaktäristisk detalj som är unik för serien är att när folk blir intervjuade så är bilden svartvit och det zoomas ut och klipps en del samt att man hör ett speciellt ljud precis i början av intervjun, för att sedan gå tillbaka till färg igen. Är det någon som kan hjälpa mig hitta den?
Tack på förhand!
Citera
2019-10-02, 21:24
Medlem
Efterlysning! Söker namn på en scifi serie. Detta är vad jag kommer ihåg, kan ha gått på 4:an, 90 eller 00-talet, 2 tjejer, ena svart, 2 killar, dom är typ soldater/marines. Springer runt i uniform och stora gevär. Ordet 'Terra' finns med nånstans, oklart om det är i titeln. Förmodligen lågbudget/miniserie.
Citera
2019-10-03, 02:28
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noto
Efterlysning! Söker namn på en scifi serie. Detta är vad jag kommer ihåg, kan ha gått på 4:an, 90 eller 00-talet, 2 tjejer, ena svart, 2 killar, dom är typ soldater/marines. Springer runt i uniform och stora gevär. Ordet 'Terra' finns med nånstans, oklart om det är i titeln. Förmodligen lågbudget/miniserie.
Terra Nova.
Citera
2019-10-04, 13:38
Medlem
Brittisk minirysare på 80-talet

Vill minnas att det visades på 80 talet en brittisk minirysare. Varje avsnitt hade olika innehåll.

I ett avsnitt avslöjade en polis för sin fru att han varit otrogen. Hon drämde till honom med steken hon köpt och han dog.
Hans kollegor kom dit och såg att han mördats., Frun undrade om de inte kunde ära upp steken (och därmed beviset).

I ett annat avsnitt fick änkan efter en vetenskapsman veta att makens huvud var vid liv i en låda. Huvudet kunde genom ett håll i lådan se vad som skedde och kommunicera med ett slags pipljud. Änkan tog med lådan hem. Hemma klädda oss sig utmanande och lyssnade på hög musik. Gubben i lådan pep av ilska för änkan hämnades på maken.
Citera
2019-10-04, 13:51
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaraborg76
Vill minnas att det visades på 80 talet en brittisk minirysare. Varje avsnitt hade olika innehåll.

I ett avsnitt avslöjade en polis för sin fru att han varit otrogen. Hon drämde till honom med steken hon köpt och han dog.
Hans kollegor kom dit och såg att han mördats., Frun undrade om de inte kunde ära upp steken (och därmed beviset).

I ett annat avsnitt fick änkan efter en vetenskapsman veta att makens huvud var vid liv i en låda. Huvudet kunde genom ett håll i lådan se vad som skedde och kommunicera med ett slags pipljud. Änkan tog med lådan hem. Hemma klädda oss sig utmanande och lyssnade på hög musik. Gubben i lådan pep av ilska för änkan hämnades på maken.
Låter som "Alfred Hitchcock Presents"
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skaraborg76

Var det denna tro.
Twilight zone - På gränsen till det okända
https://www.imdb.com/title/tt0086491/?ref_=fn_al_tt_3
Eller mer troligen denna.
Skymningszonen
The Twilight Zone (original title) TV Series (1985–1989)
https://www.imdb.com/title/tt0088634/?ref_=tt_sims_tt
Senast redigerad av beaver_se 2019-10-04 kl. 13:53.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag minns avsnittet där de åt upp steken.

Däremot minns jag inte vad serien hette.
Citera
2019-10-04, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag minns avsnittet där de åt upp steken.

Däremot minns jag inte vad serien hette.

Tack! Trodde nästan jag var ensam att minnas Serien. Undrar vad den hette på svenska?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in