2019-10-03, 15:48
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Satans mördare!!

Oj då, trampade jag på en öm tå? Hur många kvällar har du spenderat i arabvärlden? Låt mig gissa, en vecka på ett hotell i Turkiet?
Citera
2019-10-03, 15:58
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Hur många sionister har dött av Hamas symboliska hobby-raketer och hur många palestinier har dött av sionisternas ’vedergällningar’?

Och, är det moraliskt fel att försöka återta sitt förlorade hemland från utifrån kommande kolonisatörer?
Om någon börjar skjuta Qassamraketer med laddningar om 5-20 kg trotyl mot din bostadsort så skulle du se detta som harmlösa symbolhandlingar får jag anta.
Citera
2019-10-03, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Om någon börjar skjuta Qassamraketer med laddningar om 5-20 kg trotyl mot din bostadsort så skulle du se detta som harmlösa symbolhandlingar får jag anta.
I sammanhanget, ja. Om det dessutom var så att jag med massakrer, flygbombningar, terrorism, våldtäkter, summariska avrättningar hade etniskt rensat min ”bostadsort” på dess ursprungliga civilbefolkning och att det var dessa som med sina stenar och hobbyraketer åtminstone symboliskt försöker fortsätta den väpnade och helt legitima kampen för att återta sin ”bostadsort” så hade jag haft full förståelse för det och därför förutsättningslöst satt mig vid förhandlingsbordet för att en gång för alla lösa konflikten.

Även du kastar här om orsak och verkan. Varför gör du det?
Citera
2019-10-03, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Förstår inte hur du räknar. Ockupationen började först 1967, d.v.s 20 år innan Hamas grundades. Ockupationen har defintivt minskat sen 1967 då P.A. fått tillbaka hela Gaza och Area A.

Ockupationen började redan före 1948, du vet då zionister började fördriva 100-tusentals från sina hem.

Area A och Gaza? Du menar Auschwitz där människor inte kan röra sig fritt, nattliga räder av IDF, godtycklig misshandel, där människor måste passera kontroller för att hälsa på släktingar i byn bredvid, där människor dör i vägspärrar i väntan på sjukvård. Har påven en hög hatt?
Citera
2019-10-03, 19:10
Medlem
Citat:
Oj då, trampade jag på en öm tå? Hur många kvällar har du spenderat i arabvärlden? Låt mig gissa, en vecka på ett hotell i Turkiet?

Mord brukar vara en öm tå i dom flesta civilisationer/kulturer. Verkar dock inte som zionismen är med på den listan.
Citera
2019-10-03, 21:48
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ockupationen började redan före 1948, du vet då zionister började fördriva 100-tusentals från sina hem.

Jasså, det räcker inte med Gaza och Västbanken, Palestinierna skall ha hela mandatet? Kanske t.o.m Jordanien?

Citat:
Area A och Gaza? Du menar Auschwitz där människor inte kan röra sig fritt, nattliga räder av IDF, godtycklig misshandel, där människor måste passera kontroller för att hälsa på släktingar i byn bredvid, där människor dör i vägspärrar i väntan på sjukvård. Har påven en hög hatt?

Du menar att fångarna i Auschwitz var bland de mest överviktiga i hela världen och hade tillgång till de senaste telefonerna och märkeskläderna eller hur tänker du nu?
Citera
2019-10-04, 01:30
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Jag ser att du plockar ut ett par citat från mitt inlägg och därpå serverar en lång hatisk islamofobisk drapa med mycket litet bäring på saklighet och vad som faktiskt har utspelat sig eller varför.

Ditt inlägg får stå kvar som ett varnande exempel på hur det kan gå om inte haspen är på.

Jag citerade hela ditt inlägg. Du ställde motfrågor på nästan varje punkt jag framförde, så jag sammanfattade mitt svar, för jag tycker inte om att stycka texter där varenda mening ska vara ett kapitel.
Och åter igen, du ställde motfrågor, hela tiden ett "varför" eller "kan du ge exempel", för att sedan helt dra dig ur debatten med en klassisk Ad Hominen. Vad var ens poängen? Jag känner inte att jag har blivit omvänd eller åtminstone fått mina ståndpunkter reflekterade överhuvudtaget.
Grattis. Du stärkte just mina sympatier för Israel ännu mera när du endast avfärdar mina argument som ovärda att besvara. Hade varit bättre om du faktiskt gav svar på tal, kanske hade jag nyanserat mig, hade nämligen hoppats på att få mina argument prövade, men nu känner jag mig bara apatisk, tråkigt.

Jag gjorde en ganska så heltäckande sammanfattning på hur jag ser på konflikten, och inte ens en die-hard Palestinasjal som dig kunde ge det minsta bemötande. Det kanske säger en del om de övriga, vi får se.
Senast redigerad av ReiseReise 2019-10-04 kl. 01:40.
Citera
2019-10-04, 02:05
Medlem
Citat:
Jasså, det räcker inte med Gaza och Västbanken, Palestinierna skall ha hela mandatet? Kanske t.o.m Jordanien?
Ett rimligt utgångsläge är FN’s förslag till uppdelning 1947. Det har åtminstone i formell mening stöd i det internationella samfundet.

Citat:
Du menar att fångarna i Auschwitz var bland de mest överviktiga i hela världen och hade tillgång till de senaste telefonerna och märkeskläderna eller hur tänker du nu?
Om nu palestinierna har det så bra, varför byter inte sionisterna sina ockuperade landområden rakt av med de enklaver som den ursprungliga befolkningen idag sitter och trivs i?
Citera
2019-10-04, 05:30
Medlem
Citat:

Nu har dom liksom inte Västbanken. Dom har Area A som omfattar 18 % av Västbanken, med flera reservationer dessutom. Gissa vilka som tagit resten? Men du har en poäng: Om Israel expanderar och vill ha hela mandatet, varför kan inte Palestinierna ha samma anspråk?

Citat:

Palestinierna slåss inte inte för materiell standard pucko, dom slåss för sin frihet. Vad har mobiler och märkeskläder med det här att göra? Du ser verkligen inte problemet...
Citera
2019-10-04, 06:54
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Nu har dom liksom inte Västbanken. Dom har Area A som omfattar 18 % av Västbanken, med flera reservationer dessutom. Gissa vilka som tagit resten?

Västbanken och Gaza ockuperades av Egypten och Jordanien 1948. Det var Palestina det.

Citat:
Palestinierna slåss inte inte för materiell standard pucko, dom slåss för sin frihet. Vad har mobiler och märkeskläder med det här att göra? Du ser verkligen inte problemet...

Jag ser inte hur du kan antyda att Auschwitz var något i stil med Gaza om du inte är antisemit nej.
Citera
2019-10-04, 13:43
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ett rimligt utgångsläge är FN’s förslag till uppdelning 1947. Det har åtminstone i formell mening stöd i det internationella samfundet.

Om nu palestinierna har det så bra, varför byter inte sionisterna sina ockuperade landområden rakt av med de enklaver som den ursprungliga befolkningen idag sitter och trivs i?

Vilken ironi, eftersom det var araberna som satte sig emot FNs förslag, och sedan försökte utplåna Israel flera gånger men misslyckades och förlorade ännu mera. Nu passar det att vara efterklok, såhär nästan 100 år senare.
Varför skulle Israel för övrigt att tillåta ett folk som är helt kompromisslösa vid förhandlingar och totalt fängslade i sitt egna medeltida hat att få härja fritt och planera nästa offensiva vid första bästa tillfälle?

Och varför skulle Israelerna ge upp allt de har byggt upp, ett av världens mirakel till välfärdsstater som man byggde nästan från scratch på bara 50 år, till skillnad från Palestiniern som har orkat bygga ungefär lika mycket som övriga arabländerna som inte kan bli rika på olja.
Bör väl dock tilläggas att de har högre levnadsstandard än många andra MENA länder, mycket tack var Israels försörjning vilket är märkligt med tanke på hur mycket de hatar Israel. Hade det varit ett annat styrande land som exempelvis Kina så hade Palestina ruttnat på samma nivå som Zimbabwe vid det här lagret.

Citat:
Nu har dom liksom inte Västbanken. Dom har Area A som omfattar 18 % av Västbanken, med flera reservationer dessutom. Gissa vilka som tagit resten? Men du har en poäng: Om Israel expanderar och vill ha hela mandatet, varför kan inte Palestinierna ha samma anspråk?

För att Palestinierna är kompromisslösa, det är inte Israelerna, och tillslut så rinner tålamodet ut hos segraren när den besegrade vägrar komma till förhandlingar. Israel ville aldrig ha hela mandatet från första början. Lidandet hade kunnat ta slut för länge sedan om palestinierna bara insåg hur läget faktiskt är. Palestinierna slåss inte för deras frihet, de hade kunnat få frihet vid så många tillfällen om de bara gick med på en tvåstatslösning, vilket är det enda alternativet som inte orsakar kaos och lidande för några av folket. Palestinierna vill endast ha frihet om det går ut över israelernas frihet. De är inte intresserade av gemensam frihet.
Senast redigerad av ReiseReise 2019-10-04 kl. 13:51.
Citera
2019-10-04, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Vilken ironi, eftersom det var araberna som satte sig emot FNs förslag, och sedan försökte utplåna Israel flera gånger men misslyckades och förlorade ännu mera. Nu passar det att vara efterklok, såhär nästan 100 år senare.
Varför skulle Israel för övrigt att tillåta ett folk som är helt kompromisslösa vid förhandlingar och totalt fängslade i sitt egna medeltida hat att få härja fritt och planera nästa offensiva vid första bästa tillfälle?

Och varför skulle Israelerna ge upp allt de har byggt upp, ett av världens mirakel till välfärdsstater som man byggde nästan från scratch på bara 50 år, till skillnad från Palestiniern som har orkat bygga ungefär lika mycket som övriga arabländerna som inte kan bli rika på olja.
Bör väl dock tilläggas att de har högre levnadsstandard än många andra MENA länder, mycket tack var Israels försörjning vilket är märkligt med tanke på hur mycket de hatar Israel. Hade det varit ett annat styrande land som exempelvis Kina så hade Palestina ruttnat på samma nivå som Zimbabwe vid det här lagret.

För att Palestinierna är kompromisslösa, det är inte Israelerna, och tillslut så rinner tålamodet ut hos segraren när den besegrade vägrar komma till förhandlingar. Israel ville aldrig ha hela mandatet från första början. Lidandet hade kunnat ta slut för länge sedan om palestinierna bara insåg hur läget faktiskt är. Palestinierna slåss inte för deras frihet, de hade kunnat få frihet vid så många tillfällen om de bara gick med på en tvåstatslösning, vilket är det enda alternativet som inte orsakar kaos och lidande för några av folket. Palestinierna vill endast ha frihet om det går ut över israelernas frihet. De är inte intresserade av gemensam frihet.
Bullseye!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in