2019-10-04, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Det finns antropomorfismer i Bibeln, men Bibelns gudsbegrepp är inte antropomorft. Det ser man på andra utsagor i Bibeln som hjälper att förstå antropomorfismerna, som i grund och botten är för att vi ska få hjälp att känna Gud så gott det nu går i detta liv med vårt begränsade sinne.
"Noak" förresten, det är väl inte så att dina kunskaper om Noa (så!) och syndafloden begränsas till Gubben Noak av hr Bellman? Fast å andra sidan, vad ska man vänta sig.
Next complaint.

Hehe....du är rolig du......vem var det förresten som kallade Mose för "Moses" häromdagen?

Nå....tror du på att Gud lät sig påverkas av grilldoften?
Citera
2019-10-04, 10:13
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Hur hade du tänkt dig att nå fram till ej troende med den argumentationen? Tror du att en icke troende köper argumentet att bibeln är sann för att den själv säger det?
Han ska direkt kunna säga: ja, är det så som du säger, att Bibeln Guds tillförlitliga ord, bör jag se vad Bibeln säger om sig själv, och ja, är Bibeln Guds ord kan ingen människa* sätta sig över det och bestämma vad det är.
Vill man som människa mästra kan man köpa halm och göra halmdockor, leka med tennsoldater, jobba med modellera o.s.v.
En varning av den främsta kyrkoläraren efter apostlarna Martin Luther är på plats här:
Det du gör mot Guds ord gör du mot Gud.

*Inkluderar Sepiritz, ifall han tvivlade.
Citera
2019-10-04, 10:13
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du tjatar om den av dig låsta dörren.
"Det som påstås utan belägg kan avfärdas utan belägg"?
Du påstår utan belägg att Bibeln måste bevisas/beläggas/verifieras/bla-bla för att man ska tro på det som Guds ord.
Nu tillämpar jag din regel "Det som påstås utan belägg kan avfärdas utan belägg" på det påståendet. Avfärdat!
Är jag din lärjunge nu?
Nej du.

Det är inte mitt påstående. Det är kul att du fortsätter framställa det på ett oärligt och falskt sätt för att kunna argumentera, din oärliga spellevink.

Jag har invänt mot ditt påstående att Bibeln är sann (argumentet är att det inte går att ifrågasätta eftersom det är Guds ord) genom att fråga hur du vet att det är Guds ord.
Du har ännu inte varit kapabel att svara.

Är det då så att det inte går att veta om Bibeln är Guds ord?
Citera
2019-10-04, 10:16
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Han ska direkt kunna säga: ja, är det så som du säger, att Bibeln Guds tillförlitliga ord, bör jag se vad Bibeln säger om sig själv, och ja, är Bibeln Guds ord kan ingen människa* sätta sig över det och bestämma vad det är.
Vill man som människa mästra kan man köpa halm och göra halmdockor, leka med tennsoldater, jobba med modellera o.s.v.
En varning av den främsta kyrkoläraren efter apostlarna Martin Luther är på plats här:
Det du gör mot Guds ord gör du mot Gud.

*Inkluderar Sepiritz, ifall han tvivlade.

Men varför skulle det vara som du säger?
Citera
2019-10-04, 10:17
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Hehe....du är rolig du......vem var det förresten som kallade Mose för "Moses" häromdagen?
Nå....tror du på att Gud lät sig påverkas av grilldoften?
Nationalencyklopedin: "Moses, grekiserad form av namnet Mose, övertagen i äldre svenska översättningar av Nya Testamentet och alltjämt den gängse formen i allmänt språkbruk. ..."
Läs igen det jag skrev i mitt förra inlägg till dig, men ersätt ordet "antropomorfismer" med "antropopatismer".
Next question.
Citera
2019-10-04, 10:27
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det är inte mitt påstående. Det är kul att du fortsätter framställa det på ett oärligt och falskt sätt för att kunna argumentera, din oärliga spellevink.
Jag har invänt mot ditt påstående att Bibeln är sann (argumentet är att det inte går att ifrågasätta eftersom det är Guds ord) genom att fråga hur du vet att det är Guds ord.
Du har ännu inte varit kapabel att svara.
Är det då så att det inte går att veta om Bibeln är Guds ord?

Det var så du skrev, med gillande. Jag håller dig ansvarig för vad du skriver. Om du inte bemöter det med mer än "oärligt och falskt sätt" och "din oärliga spelevink [sic!]", not my fault!
Ja, du har tjatat om det, och jag har redan sagt att det är fråga om gudomlig visshet ursprungen ur den gudomliga uppenbarelsen själv, d.v.s. Bibeln, ifall du undrade. Närmare bestämt är det alltid evangeliet i ord och sakrament som gör människor till kristna och bevarar dem som kristna.
Jag har sagt hur det funkar, du har sagt att det inte får funka så.
Citera
2019-10-04, 10:30
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Hur hade du tänkt dig att nå fram till ej troende med den argumentationen? Tror du att en icke troende köper argumentet att bibeln är sann för att den själv säger det?
Jag handlar inte med Guds ord. Det är som det är, och människor har i alla tider blivit övertygade. Inte alla men inte heller inga. Inte av mig och andra människor utan av det självt.
It's the Word, stupid.
Citera
2019-10-04, 10:48
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det var så du skrev, med gillande. Jag håller dig ansvarig för vad du skriver. Om du inte bemöter det med mer än "oärligt och falskt sätt" och "din oärliga spelevink [sic!]", not my fault!
Ja, du har tjatat om det, och jag har redan sagt att det är fråga om gudomlig visshet ursprungen ur den gudomliga uppenbarelsen själv, d.v.s. Bibeln, ifall du undrade. Närmare bestämt är det alltid evangeliet i ord och sakrament som gör människor till kristna och bevarar dem som kristna.
Jag har sagt hur det funkar, du har sagt att det inte får funka så.

Så det är alltså inte ett rationellt eller logiskt resonemang alls? Det är napkinism.
Bra att veta att du är en napkinist.

Det jag skrivit är att det måste finnas något sätt att avgöra om Bibeln är Guds ord för att man ska anse det vara Guds ord. Istället så hävdar du bara att det är Guds ord för att det är skrivet att det är Guds ord. Det är bara svammel och bias. Du föredrar din personliga vidskepelse, alltså är den sann. Kalla det att tycka då, istället för sanning.

Kan du svara på min tidigare fråga?
Är det så att det inte går att veta om Bibeln är Guds ord?
Citera
2019-10-04, 10:51
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Så det är alltså inte ett rationellt eller logiskt resonemang alls? Det är napkinism. Bra att veta att du är en napkinist.
... Är det så att det inte går att veta om Bibeln är Guds ord?
Man kan ha visshet, en gudomlig visshet, men nu ska jag googla på napkinism, eftersom du "vet" att jag är napkinist. Jag kommer att hålla dig ansvarig för detta ditt "vetande", for your information.
Citera
2019-10-04, 10:56
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Man kan ha visshet, en gudomlig visshet, men nu ska jag googla på napkinism, eftersom du "vet" att jag är napkinist. Jag kommer att hålla dig ansvarig för detta ditt "vetande", for your information.
Svagt belagt ord på internet, tyder min googling på. Jag lämnar det ordet därhän, kan vara ett ord påkommet av bibelbödlar.
Citera
2019-10-04, 10:59
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Är det en omskrivning av att påstå att man vet för att man har tro?
Citera
2019-10-04, 11:01
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Svagt belagt ord på internet, tyder min googling på. Jag lämnar det ordet därhän, kan vara ett ord påkommet av bibelbödlar.

Det innebär att man kan skriva på valfritt objekt, möjligen en servett, att det som står på det det här objektet är sant för att det står på det här objektet att det är sant.
Möjligen kan man skriva en bok och i den boken skriver man att det som står i den här boken är sant (för att det står i den här boken).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in