Citat:
Ursprungligen postat av
a987
Påståendet att man talar med Gud, det måste den som påstår det alltså bevisa, enligt dig. Eller?
Men även påståendet att någon är galen för att hen påstår att hen talar med Gud, det måste den som påstår det bevisa, enligt dig. Eller?
Ja, om någon påstår att hen talar med Gud så är det den personen som har bevisbördan för sitt påstående.
Och om någon påstår att en annan är galen för att hen påstår att hen talar med Gud, ja då är det den som påstår det som har bevisbördan för sitt påstående, men då endast gällande att personen påstås vara galen, inte ifall personen faktiskt har talat med Gud eller inte och inte heller om Gud existerar eller inte.
För att återföra till Bibeln, så gäller att den som tror som har bevisbördan för berättelsen om Noak. För mig räcker det att bara säga "Den historien tror jag inte på". Jag har inget som helst krav på mig att visa varför jag inte tror, det är den som påstår att det faktiskt gick till på det viset som det står i Bibeln som har bevisbördan att visa att det var just så det gick till.
Påstår jag å andra sidan att det inte finns någon möjlighet att bygga en farkost i trä med de måttangivelser som ges i Bibeln så är det jag som har bevisbörda för just det påståendet (alltså att det inte går att bygga en ark i trä som inte skulle sjunka på direkten på grund av de stora glipor som skulle uppstå genom böjning vid minsta lilla våg eller på grund av problemet att en sådan konstruktion skulle knäckas av sin egenvikt i större vågor p.g.a. en för bred konstruktion i förhållande till längden).
Men, allvarligt talat, det finns inget som styrker att berättelsen om Noak är sann, så det är väl lika bra att säga "Det är bara ett exempel, Helge" och fortsätta att tro på resten, om man tvunget ska tro på något alls i Bibeln.
Alltså, bortsett från det rent fysiskt omöjliga med själva konstruktionen, vad många oftast helt bortser från är det omöjliga som kommer därefter – vad skulle djuren sedan äta efter översvämningen?
Efter att ha varit täckt av vatten under ett par hundra dagar (enligt bibeln) så är det ju bara lera kvar på marken när vattnet till slut runnit undan. Ingen landbaserad växtlighet överlever så lång tid under vatten (utan syre och utan solljus). Vad ska gräsätare då äta?
Och värre blir det för de djur som lever på trädens frukter. Det tar ju flera år innan ett nytt träd börjar ge frukt.
Och om det bara finns två djur av varje art, då skulle ju flera arter snabbt bli utrotade så fort som köttätande djur blev hungriga, eller hur? Det skulle kräva flera generationer av bytesdjur innan det skulle kunna gå att hålla ett enda par lejon vid liv, för att inte tala om geparder och hyenor, örnar och falkar samt vargar, järvar och rävar.
Nej, att tro på något så uppenbarligen overkligt som att historien om Noaks ark är sann, det är sannerligen att verkligen blunda stenhårt för verkligheten och fantisera om att det nog skulle kunna ha fungerat ändå på något sätt som det INTE står något om i Bibeln, t.ex. att Gud krympte magarna på alla djuren och att köttätarna egentligen var växtätare under flera år innan de började att jaga igen eller liknande fantasier (som det alltså inte står något alls om i Bibeln).