Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Kan du styrka den första premissen så att vi kan skapa ett logiskt argument? Utan det är det ju bara cirkelargumentation från din sida och fullständigt värdelöst.
Vad sägs om du kommer med belägg som inte utgår ifrån "det är bara så"?
Nix, inget utifrån av det slaget du efterlyser kommer du att få av mig, nu eller någonsin, jag lovar.
Och jag struntar blankt i att du kallar det jag framför "cirkelargumentation", då du inte kan klandra koherensen i utsagan att Guds ord övertygar om sig självt.
Du bara står utanför och är sur på dörren som du och dina gelikar låst - medan jag är innanför och har det gött och undrar varför i allsindar de har låst dörren och kastat nyckeln. Så onödigt, så fullständigt onödigt, egentligen.
Är det Guds ord (
spoiler! det är det) är det inte bara möjligt att det är så som jag beskrivit som det funkar, ja, det är så det måste funka, det måste du fatta själv om du tänker efter. Såvida Gud inte är som en liten tennsoldat eller, ok då, en gaggig gubbe för dig,
just another chap. Tro mig, han är inte det.
Du må förneka sanningen i första premissen, jag bryr mig inte, för det jag gör här är att visa på den inre koherensen i resonemanget, och, andra sidan av myntet, kollapsen av koherens i bibelbödlarnas krav på utombiblisk, mänsklig bevisföring för att Bibeln ska vara Guds ord. (
What a non-starter!)
Bibelbödlarna tänker helknäppt, upp och ner-vänt (människan ska godkänna Gud, människoord ska legitimera Guds ord), men det är deras livsluft - det är där uppe i den höga etern, i den grandiosa självbildens luftslott som de känner att de kan andas, och endast där.
Det har sagts att ingen är så blind som den som inte vill se. Kanske är det så. Hur inkrökt i sig själv kan man bli. Hur infantilt, antropomorft, stört gudsbegrepp kan man ha?
Get real - or get lost.