2013-05-16, 11:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag minns detta, eftersom jag försökte göra lite beräkninger omkring det och nosade på tillväxt-statistiker.

'Apologetens' postulat var helt befängde

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Sjukdom, missväxt, krig existerar inte i dessa modeller antar jag?

Jag minns inte vad 'Apologeten' kom med av sjöförklaringer om detta, men den vanligsta i detta sammanhang brukar vara att dessa 'tidiga' människor hade 'sterling-kvaliteter' (~GT-fanatikernas fixering vid 'übermensch'-konceptet), som gav dom långt liv, virilitet som kaniner, ett fenomenalt immunförsvar och andra superegenskaper som skall bortförklara det irrationella i bibeln.

Alltsså helt på linje med min avatartext om: Konklusion först, sen efterrationalisering.
Citera
2013-05-16, 11:48
Avstängd
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ennui
Du lever upp till ditt användarnamn...

Jag syftar såklart på dom tecken och under som utförs i Jesu namn, och som finns dokumenterade i hundratusentals böcker och biografier och vittnesmål. En snabb sökning på internet skulle ge dig rikliga resultat, sen är det bara att leta efter kontaktinformation och följa upp. Ungefär så som man gör när man på allvar vill ta reda på något. Jag kan inte gå i god för alla vittnesmål, men så är det ju med all efterforskning, man träffar inte rätt alla gånger.

Så du kan ju bevisa för mig att du verkligen vill ha fakta och inte bara stämmer med i kören. Ut och leta, med samma iver som du eftersöker stöd för din egna lilla uppfattning. Att vila sin erfarenhet av den kristna tron på vad en prästkompis har att komma med är rätt tafatt.

Och det här svaret gäller er övriga som frågar, visa att ni har gått i skola och vet hur man söker information. Ni kan sitta här och drälla med era käftar så mycket ni orkar, men att faktiskt ta reda på något om det ni så högljutt förlöjligar, det verkar ni strängt inkapabla till. Bekvämt att gömma sig bakom en skärm och enbart "debattera"? Det känns mest som ni sitter och försöker övertyga er själva.

Hur menar du nu? Vilka tecken och under?
Citera
2013-05-16, 11:53
Medlem
Citat:
Hur menar du nu? Vilka tecken och under?

Bibliska grejer, allt från botade nageltrång till folk som reser sig ur graven, från helig Andes beröring till profetiska avslöjanden.
Citera
2013-05-16, 12:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Så att du är uttråkat förklarar ditt trams.

Citat:
Jag syftar såklart på dom tecken och under som utförs i Jesu namn, och som finns dokumenterade i hundratusentals böcker och biografier och vittnesmål.

Anekdotisk information och argumentum ad populum är inga argument.

Citat:
En snabb sökning på internet skulle ge dig rikliga resultat, sen är det bara att leta efter kontaktinformation och följa upp. Ungefär så som man gör när man på allvar vill ta reda på något.

Har DU gjort detta? DFSM är ju den sanna guden, har du undersökt detta noga och varför är du inte pastafarian?

Citat:
Jag kan inte gå i god för alla vittnesmål, men så är det ju med all efterforskning, man träffar inte rätt alla gånger.

Du kunne till en början noga dig med att "gå i god" för din argumentations-form och hur du legitimerar dina resonnemanger.

Citat:
Så du kan ju bevisa för mig att du verkligen vill ha fakta och inte bara stämmer med i kören. Ut och leta, med samma iver som du eftersöker stöd för din egna lilla uppfattning. Att vila sin erfarenhet av den kristna tron på vad en prästkompis har att komma med är rätt tafatt.

Att vila sin uppfattning av verkligheten på irrationell demagogi är ännu mera tafatt.

Citat:
Och det här svaret gäller er övriga som frågar, visa att ni har gått i skola och vet hur man söker information.

Med "information" menar du då 'anekdotisk information'?

Citat:
Ni kan sitta här och drälla med era käftar så mycket ni orkar, men att faktiskt ta reda på något om det ni så högljutt förlöjligar, det verkar ni strängt inkapabla till. Bekvämt att gömma sig bakom en skärm och enbart "debattera"? Det känns mest som ni sitter och försöker övertyga er själva.

Jaja, kom med ditt eget ... mest grundläggande ..... underlag och dets tillhörande metodologi, sen kan vi jämföra det med den rationelle världsbilden.
Citera
2013-05-16, 12:00
Avstängd
guderis avatar
Citat:
Bibliska grejer, allt från botade nageltrång till folk som reser sig ur graven, från helig Andes beröring till profetiska avslöjanden.

Och var har du bevis för dessa händelser?
Citera
2013-05-16, 12:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Ennui, du är ett underbart exempel på metodologin 'Napkinism':

"Det som står skrivit på denna servett är sant, eftersom det står skrivit här att det som är skrivit här är sant."

Din lysande logik bländar mig.
Citera
2013-05-16, 12:26
Medlem
Citat:
Ennui, du är ett underbart exempel på metodologin 'Napkinism':

"Det som står skrivit på denna servett är sant, eftersom det står skrivit här att det som är skrivit här är sant."

Din lysande logik bländar mig.

Din förståelse för vad jag skriver är ett skämt.
Följ upp skriver jag.

Ni frågar hånfullt vart bevisen för Guds existens gömmer sig någonstans, jag ger en fingervisning. Gå och se efter, prata med upphovsmännen, be dom replikera sina gärningar för er övertygelses skull.
Citera
2013-05-16, 12:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Din förståelse för vad jag skriver är ett skämt.
Följ upp skriver jag.

Ni frågar hånfullt vart bevisen för Guds existens gömmer sig någonstans, jag ger en fingervisning. Gå och se efter, prata med upphovsmännen, be dom replikera sina gärningar för er övertygelses skull.

När kommer ditt mest grundläggande underlag med en tillhörande metodologi? Så vi kan släppa för mera "det bara är så" trams.
Citera
2013-05-16, 12:29
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:

Jag syftar såklart på dom tecken och under som utförs i Jesu namn, och som finns dokumenterade i hundratusentals böcker och biografier och vittnesmål. En snabb sökning på internet skulle ge dig rikliga resultat, sen är det bara att leta efter kontaktinformation och följa upp. Ungefär så som man gör när man på allvar vill ta reda på något. Jag kan inte gå i god för alla vittnesmål, men så är det ju med all efterforskning, man träffar inte rätt alla gånger.

Och det här svaret gäller er övriga som frågar, visa att ni har gått i skola och vet hur man söker information. Ni kan sitta här och drälla med era käftar så mycket ni orkar, men att faktiskt ta reda på något om det ni så högljutt förlöjligar, det verkar ni strängt inkapabla till. Bekvämt att gömma sig bakom en skärm och enbart "debattera"? Det känns mest som ni sitter och försöker övertyga er själva.
Kan du ge dig faan på.

Du menar då att det finns inga bevis alls?!?
Allt dravel som under i Jesu namn hade du ju hamnat på ett vårdhem om du ventilerat i andra sammanhang än religion. Jag kan däremot gå igod för att vart enda fall är skitsnack och har naturliga förklaringar. Typiska Boing 747 anekdoter.

Har nog med mina år studerat idehistoria två ggr om din ålder innan du hamnade i blöjor. Så det är nog som så att du är den som är i behov av att torka dig bakom öronen i frågan om att leta efter förklaringar...

Vad tycker du det finns för poäng att fördjupa sig i dina vanföreställningar?
Tala om det...
Vad av intresse finns det för en frisk människa att fördjupa sig i detta?
Du är svaret skyldig där.

Att din sjuka föreställningsvärld inte intresserar andra människor har uppenbart inte slagit dig. Och det handlar inte om att förlöjliga det handlar om att hålla en mentalt frisk nivå. Och vi behöver inte övertyga oss om något. Gud finns inte så enkelt är det.
Citera
2013-05-16, 12:35
Medlem
Citat:
När kommer ditt mest grundläggande underlag med en tillhörande metodologi? Så vi kan släppa för mera "det bara är så" trams.

Vad menar du med "det bara är så"-trams? Fattar du inte vad jag skriver, eller menar du att du är fysiskt oförmögen till att gå och se efter hos folk som menar sig utföra tecken och under i Jesu namn?

Hur är det annars "det bara är så"-trams?

Guds faktiska kraft är mitt mest grundläggande underlag.
Citera
2013-05-16, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Kan du ge dig faan på.

Du menar då att det finns inga bevis alls?!?
Allt dravel som under i Jesu namn hade du ju hamnat på ett vårdhem om du ventilerat i andra sammanhang än religion. Jag kan däremot gå igod för att vart enda fall är skitsnack och har naturliga förklaringar. Typiska Boing 747 anekdoter.

Har nog med mina år studerat idehistoria två ggr om din ålder innan du hamnade i blöjor. Så det är nog som så att du är den som är i behov av att torka dig bakom öronen i frågan om att leta efter förklaringar...

Vad tycker du det finns för poäng att fördjupa sig i dina vanföreställningar?
Tala om det...
Vad av intresse finns det för en frisk människa att fördjupa sig i detta?
Du är svaret skyldig där.

Att din sjuka föreställningsvärld inte intresserar andra människor har uppenbart inte slagit dig. Och det handlar inte om att förlöjliga det handlar om att hålla en mentalt frisk nivå. Och vi behöver inte övertyga oss om något. Gud finns inte så enkelt är det.

Citat:
Jag kan däremot gå igod för att vart enda fall är skitsnack

Du kan gå i god för det? På vilken grund? För att du studerat idéhistoria i 60 år? Är det mycket fältarbete bland kristna missionärer och evangelister på den linjen, får man följa med ut och se på när dom inte botar sjukdomar och gör annat häftigt?

Då kan ju jag gå i god för att alla era vetenskapliga, historiska och psykologiska bevis är rent tomma och kommer till korta därför att dom faktiskt inte har bevisat att Gud inte finns, dom har bara lyckats övertyga just er om detta för att det är mer bekvämt så. Framförallt för att ni inte vill vara i mottagande ända utav ert eget bemötande skulle jag gissa på.
Citera
2013-05-16, 12:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad menar du med "det bara är så"-trams?

Att du inte framläggar tillstymmelsen till evidens, belägg, validering, pålitlig information, sunda argument eller någotsånära rationella resonnemanger.

Citat:
Fattar du inte vad jag skriver,

Jo, att du menar "det bara är så" är tillräckligt.

Citat:
eller menar du att du är fysiskt oförmögen till att gå och se efter hos folk som menar sig utföra tecken och under i Jesu namn?

Vad vet du om hur mycket av din anekdotiska information jag har mött?

Citat:
Hur är det annars "det bara är så"-trams?

Har jag redan svarat på, men du behövar uppenbarligen upprepninger: Anekdotisk information är inte valid och argumentum ad populum har inget med 'sanning' att göra.

Citat:
Guds faktiska kraft är mitt mest grundläggande underlag.

"Faktiska". Vad innebär det ordet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in