Citat:
Ursprungligen postat av
Rosamund
Om mamman menar att hon inte hade uppsåt att döda så undrar jag hur de ska kunna bevisa "mord".
Blir det inte "dråp" om man råkar döda någon vid t.ex. en misshandel där uppsåtet var att skada?
Edit
När en annan pojke i liknande ålder slogs ihjäl av sin mammas pojkvän för ett tag sedan dömdes GM endast till 7 års fängelse.
Jo, för mord krävs ju att det är medvetet, uttänkt i förväg och planerat. Det kan vara svårt att beskriva, men om hon t.ex. har strypt honom, så kanske hon har googlat på strypning innan. Eller skrivit i sin dagbok att "om det lilla odjuret gör så igen, så har jag bestämt mig för att strypa honom".
Citat:
Ursprungligen postat av
1900-talet
Då har det aldrig funnits poliser som bedömt något fel ?? T.ex. den utvecklingstörde mannen som polisen dödade..... Nädå, vad far gör är alltid rätt. Vad polisen gör är alltid rätt. Hm. Tjejen verkar ju ärlig.. Men det ska man väl inte vara nu..
Jo, självklart. Men Picasso menade (tror jag) att polisen medvetet sätter en grav brottsrubricering, för att de får mer resurser då. Fast det kanske lutar mer åt dråp eller vållande.