2019-10-02, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumstruten78
Det tyder likaså på bristande ork/kunskap kring barn och uppfostran

I ett sånt här fall blir jag iofs nästan glad av att höra att barnet fick vara hos en stödfamilj ibland.
Förhoppningvis var det en bra familj som gjorde åtminstone varannan helg i pojkens liv till något positivt.
Citera
2019-10-02, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catamenia
I ett sånt här fall blir jag iofs nästan glad av att höra att barnet fick vara hos en stödfamilj ibland.
Förhoppningvis var det en bra familj som gjorde åtminstone varannan helg i pojkens liv till något positivt.

Ja kanske var det den enda trygghet han hade med tanke på vad som hände 😪
Citera
2019-10-02, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catamenia

Men lägg ner... varken du eller någon annan här har en aning om hur pojken hade det. Ingen av er.
Har ingen aning om vad ni får ut av att ens skriva om detta men oavsett vad så är allt det ni vräker ur er bara lösa idéer, påhitt, lögner och fantasier.

Det är en fruktansvärd tragedi att ett barn har dött. Men varför spekulera och insinuera? Alla i familjens omgivning, grannar etc, vittnar om att allt verkat bra. Barnets förskola likaså. Vad får er att må bättre av att insinuera annat?

Kvinnan är häktad. Låt polis och rättsväsende utreda och döma. Tror de är bättre lämpade för det än en Flashback-pöbel...
Citera
2019-10-02, 18:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staamps
Det du säger om att pappan har valt att inte vara delaktig i sonens liv är helt och hållet skitsnack.. det har varit hans STÖRSTA önskan att få honom tillbaka till sig och något han lidit otroligt mycket över varje dag !.. Har funnits många omständigheter som förhindrat kontakt från mammans håll även fast pappan försökt gång på gång . Vill inte gå in på några detaljer men allt kommer komma fram senare. Hade inte tänkt skriva här men blir så ledsen när jag läser osanningar om pappan , han lider tillräckligt mycket som det är. ( Är mycket insatt i historiken hos samtliga parter )

Kämpade pappan för det då? Har hans yrkan på vårdnad eller umgänge, varit uppe i Tingsrätten eller annan officiell instans? Kontaktade han någonsin Familjerätten, för att få hjälp av dem med medling med mamman?

Om du känner mamman också. Vet du om hon har eller hade någon ny man i sitt liv? Om det kan vara så att någon man har gjort slut med henne eller nobbat henne p.g.a. att hon har barn, och att det var det som gjorde att hon tog steget att döda pojken? Detta har nämligen hänt i ett stort antal fall, i bland annat USA.

Citat:
Bra skrivet 👏. Behöver man stödfamilj varann helg är det något allvarligt fel...

Du har aldrig varit hundra procent ensamstående med småbarn, utan att ens ha en mormor som kan komma och avlasta några timmar, va? Det är oerhört intensivt och påfrestande att ta hand om småbarn. Man kan inte föreställa sig det, förrän man har varit där. Vidare kräver vissa barn mer än andra, och pojkarna oftast mer än flickorna (pratar nu om småbarnsåren), då de är vildare och kan ställa till med mer på kort tid, eller skada sig, om man inte ser efter dem varenda sekund.

Jag tycker att det är fullt rimligt att en helt ensamstående mamma kan få en avlastningsfamilj varannan helg. Det är synd att samhället inte längre har råd att ställa upp med det, till alla som egentligen skulle behöva det.
Citera
2019-10-02, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kämpade pappan för det då? Har hans yrkan på vårdnad eller umgänge, varit uppe i Tingsrätten eller annan officiell instans? Kontaktade han någonsin Familjerätten, för att få hjälp av dem med medling med mamman?

Om du känner mamman också. Vet du om hon har eller hade någon ny man i sitt liv? Om det kan vara så att någon man har gjort slut med henne eller nobbat henne p.g.a. att hon har barn, och att det var det som gjorde att hon tog steget att döda pojken? Detta har nämligen hänt i ett stort antal fall, i bland annat USA.

Du har aldrig varit hundra procent ensamstående med småbarn, utan att ens ha en mormor som kan komma och avlasta några timmar, va? Det är oerhört intensivt och påfrestande att ta hand om småbarn. Man kan inte föreställa sig det, förrän man har varit där. Vidare kräver vissa barn mer än andra, och pojkarna oftast mer än flickorna (pratar nu om småbarnsåren), då de är vildare och kan ställa till med mer på kort tid, eller skada sig, om man inte ser efter dem varenda sekund.

Jag tycker att det är fullt rimligt att en helt ensamstående mamma kan få en avlastningsfamilj varannan helg. Det är synd att samhället inte längre har råd att ställa upp med det, till alla som egentligen skulle behöva det.

Jo jag har uppfostrat 2 söner egen vårdnad utan anhöriga att lämna dom till. Jag har varann vecka vårdnad av 2 söner till och en vuxen dotter. Söndercurlade föräldrar som inte "orkar" med sina barn
Citera
2019-10-02, 18:57
Medlem
Merwinnas avatar
Det man undrar mest av allt, är om det här resultatet av en långvarig, eskalerande misshandel, eller om det var en utsliten (eller tokkär som sagt) mamma, som älskade sitt barn men vid ETT tillfälle fick hjärnsläpp... och pojken kanske föll så illa vid slaget, att han slåg huvudet i något hårt och dog. Utan att hon menat att skada honom alls. Man får hoppas på det senare, för pojkens skull.

Citat:
Ursprungligen postat av Testern
Men lägg ner... varken du eller någon annan här har en aning om hur pojken hade det. Ingen av er.
Har ingen aning om vad ni får ut av att ens skriva om detta men oavsett vad så är allt det ni vräker ur er bara lösa idéer, påhitt, lögner och fantasier.

Det är en fruktansvärd tragedi att ett barn har dött. Men varför spekulera och insinuera? Alla i familjens omgivning, grannar etc, vittnar om att allt verkat bra. Barnets förskola likaså. Vad får er att må bättre av att insinuera annat?

Kvinnan är häktad. Låt polis och rättsväsende utreda och döma. Tror de är bättre lämpade för det än en Flashback-pöbel...

Nu ska man komma ihåg, att dessa personer kan ha en egen, egoistisk agenda för att påstå att de inte sett något konstigt. För annars kommer automatiskt följdfrågan: "om du misstänkte att hon misshandlade pojken, varför ingrep inte du?" Och speciellt illa skulle det bli för dagispersonalen, eftersom de har en lagstadgad skyldighet att anmäla till soc. Enklare och säkrare för en själv, alltså, att påstå att man inte märkt något.
Citera
2019-10-02, 19:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jo jag har uppfostrat 2 söner egen vårdnad utan anhöriga att lämna dom till. Jag har varann vecka vårdnad av 2 söner till och en vuxen dotter. Söndercurlade föräldrar som inte "orkar" med sina barn

Fast man GLÖMMER hur det var, och minns de fina stunderna. Precis som man glömmer hur ont det gjorde att föda dem, fast man sa den första gången "det här gör jag aldrig om". Och åter: barn är olika. Föräldrar är också olika - vissa är bättre på att passa barn än andra, och de som inte är det behöver inte nödvändigtvis vara "söndercurlade". Utan de har svårare att ligga steget före INNAN barnet spiller/välter något, att sysselsätta barnen, att få barnen lugna...
Citera
2019-10-02, 19:10
Medlem
Alexandra och pojken m.fl. hade enl. uppgift en kristen stödfamilj.
Men ändå kan tydligen hemska saker hända..
Men hon hade i alla fall nyktra och sansade människor att rådfråga, dagtid i alla fall.
Senast redigerad av 1900-talet 2019-10-02 kl. 19:22.
Citera
2019-10-02, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testern

Det är en tragedi. Men hon häktades väldigt fort och har erkänt att hon brukat ”visst våld”.
Bara vid ”visst våld” är gränsen passerad.
Vid misstänkt barnamord är det väldigt märkligt om folk INTE reagerar med avsky.
Barnamord är bland det vidrigaste någon kan begå.

Däremot ska ingen skugga falla på familjen. Jag vill i alla fall tro att om någon anat att pojken farit illa hade de agerat och jag hoppas oavsett hur det visar sig vara att de får stöd och hjälp att bearbeta och hantera allt.
Jag hoppas också att om det är så att om pojken faktiskt är mördad så var det ett fatalt snedsteg och en totalflipp och att pojken haft det bra fram till dess. Eller oavsett hur det visar sig vara önskar jag innerligt att pojken haft ett bra liv fram tills tragedin.

Alla tankar här handlar om barnet i första hand och jag tror de flesta automatiskt vill och hoppas på att få någon sorts bekräftelse på att ett oskyldigt barn inte haft ett helvete i livet och just barn, djur och överlag de som är försvarslösa tar fram mycket känslor hos de flesta och då blir det mycket åsikter och tankar.
Framförallt här.
Flashback kan vara brutalt och jag vet själv att det rör upp mycket känslor hos inblandade och nära och kära. Vilket är en anledning till att jag är övertygad om att man bör för sin egen skull hålla sig så långt borta från den här sidan som möjligt om man är anhörig/nära till något som hänt om man känner att det blir jobbigt.
Citera
2019-10-02, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Undrar om det alltid fungerar så i verkligheten. .. Har en nära vän som var stödfamilj åt en pojke i ett år ungefär. Enligt henne lämnade hon tillbaka pojken i en knarkarkvart varannan söndag. Sängen var madrass på golvet, inga lakan, inga tandborstar... Vi pratade om detta mycket och har också en annan vän som var lärare på pojkens skola. Enligt henne hade det gjorts anmälningar från skolan i många år, pojken hade flera äldre syskon också. Deras upplevelse var att barnen inte borde bo hos föräldrarna men vad jag vet bor de fortfarande kvar där.

Jag förstår att detta är ett dilemma. Socialtjänsten utgår från SoL dvs en hjälp som utgår från att människor själv godtar den hjälp som erbjuds, om inte krävs LVU och det ska krävas ganska mycket för att socialtjänsten ska gå upp i domstol. Det vill säga det krävs mycket bevis. Jag kan inget annat än beklaga din väns situation men vad jag ville ha sagt är att stödfamilj inte beviljas utifrån ett pågående missbruk...
Citera
2019-10-02, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Varför gav de henne ensam vårdnad? Ville inte pappan ha vårdnad eller bedömdes han vara olämplig?

Som jag har fått höra av mamman själv så ville hon inte har kontakt med barnets pappa för hon tyckte att han inte har varit med så mycket under barnets uppväxt.
Citera
2019-10-02, 20:03
Medlem
Dwight.Schrutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Vafan snackar du om? Du vet ingenting om autismspektrat så håll käft.

Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Sluta skriv.
Du gör bara bort dej.
Detta var trådens mest korkade inlägg.

Naw, klev jag autisterna på tårna nu?

Forskare studerar i vilka typiska ansiktsdrag ni med autism har. Flera studier visar på att just ögonen är skiljer sig från normala människor. Allt pekar på att ju svårare autism en person har, desto mer syns det på utseendet. Däribland ögonen.

Nu förstår jag att era arga inlägg endast baseras på känslor, men jag är glad att ha lärt er något nytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in