Citat:
Ursprungligen postat av
karl-may
Man kan tolka detta som en nedlåtande kommentar mot dyslektiker ifall du funderat på det där med att kasta sten i glashus.
Studierna som refereras till avseende sambandet mellan vissa anletsdrag hos barn och autism är i sig inte nedlåtande, de verkar syfta till att bl.a öka kunskapen om uppkomsten av problematiken under embryonalstadiet. Utan att ha läst dem i detalj eller kommentera på level of evidence då det är små studier på ett mindre antal barn, tveksam statistisk signifikans och bl.a en polsk forskargrupp som publicerar i Iranian J of Psychiatry (...) så vill jag ändå nämna att de inte ger svar på frågan "kan en lekman känna igen en vuxen autist baserat på en slumpmässig bild från internet?". Kanske finns den studien (de refererade är trots allt 8 år gamla) och den skulle ju kunna tillföra en del i vissa diskussioner.
Jag visste inte att vederbörande var dyslektiker eftersom jag inte orkade läsa texten..så är det med den stenen i glashuset.
Förstår inte vad den forskningen du anger har för relevans i den här tråden?
Att man tror sig kunna se vem som har autism utifrån avståndet mellan ögonen påminner mig om rasbiologin under andra världskriget.
Föga förvånande att det är forskare från Polen..