2019-10-03, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananapie
Även om du skrivit något av intresse så är det ingen som orkar läsa ditt inlägg. Punkt är något du bör använda emellanåt.

Man kan tolka detta som en nedlåtande kommentar mot dyslektiker ifall du funderat på det där med att kasta sten i glashus.

Studierna som refereras till avseende sambandet mellan vissa anletsdrag hos barn och autism är i sig inte nedlåtande, de verkar syfta till att bl.a öka kunskapen om uppkomsten av problematiken under embryonalstadiet. Utan att ha läst dem i detalj eller kommentera på level of evidence då det är små studier på ett mindre antal barn, tveksam statistisk signifikans och bl.a en polsk forskargrupp som publicerar i Iranian J of Psychiatry (...) så vill jag ändå nämna att de inte ger svar på frågan "kan en lekman känna igen en vuxen autist baserat på en slumpmässig bild från internet?". Kanske finns den studien (de refererade är trots allt 8 år gamla) och den skulle ju kunna tillföra en del i vissa diskussioner.
Citera
2019-10-03, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snygginggg
Vad heter pappan?
Enligt honom själv heter ha D*niel. *=a.
Citera
2019-10-03, 09:34
Medlem
webbutvecklarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snygginggg
Vad heter pappan?
Dann* Öst*rb*rg

* = e
Citera
2019-10-03, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karl-may
Man kan tolka detta som en nedlåtande kommentar mot dyslektiker ifall du funderat på det där med att kasta sten i glashus.

Studierna som refereras till avseende sambandet mellan vissa anletsdrag hos barn och autism är i sig inte nedlåtande, de verkar syfta till att bl.a öka kunskapen om uppkomsten av problematiken under embryonalstadiet. Utan att ha läst dem i detalj eller kommentera på level of evidence då det är små studier på ett mindre antal barn, tveksam statistisk signifikans och bl.a en polsk forskargrupp som publicerar i Iranian J of Psychiatry (...) så vill jag ändå nämna att de inte ger svar på frågan "kan en lekman känna igen en vuxen autist baserat på en slumpmässig bild från internet?". Kanske finns den studien (de refererade är trots allt 8 år gamla) och den skulle ju kunna tillföra en del i vissa diskussioner.

Jag visste inte att vederbörande var dyslektiker eftersom jag inte orkade läsa texten..så är det med den stenen i glashuset.

Förstår inte vad den forskningen du anger har för relevans i den här tråden?
Att man tror sig kunna se vem som har autism utifrån avståndet mellan ögonen påminner mig om rasbiologin under andra världskriget.
Föga förvånande att det är forskare från Polen..
Citera
2019-10-03, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananapie
Jag visste inte att vederbörande var dyslektiker eftersom jag inte orkade läsa texten..så är det med den stenen i glashuset.

Förstår inte vad den forskningen du anger har för relevans i den här tråden?
Att man tror sig kunna se vem som har autism utifrån avståndet mellan ögonen påminner mig om rasbiologin under andra världskriget.
Föga förvånande att det är forskare från Polen..

Det var studier DwightSchrute refererade till tidigare. Och de stödjer inte ditt antagande om rasbiologi om du menar att de skulle vara nedsättande åt något håll.

I mitt tidigare inlägg ville jag inte skapa några fördomar mot forskare eller forskning från Polen utan åsyftade att kopplingen till just en iransk vetenskaplig tidskrift sannolikt är att studien inte håller för publikation i nationell eller internationell facklitteratur. Den andra studien vill jag minnas var från ett universitet i USA.
Citera
intermittentexplosivitets avatar

Moderatormeddelande

Postat av intermittentexplosivitet 2019-10-03, 10:04
Moderator
Det börjar dofta kärlek i tråden, men den hör inte hemma här. Vill ni varandra något får ni skicka PM och/eller ringa varandra. Varningar väntar om beteendet fortsätter.

/Moderator
2019-10-03, 12:08
Medlem
godhetsapostelns avatar
Umgängesrätt kan man väl ha hur mycket som helst men frågan är vad den är värd?
Som ensam vårdnadshavare kan du flytta vart du vill tex 150 mil söderut. Vad är umgängesrätten värd då?
Det kan man inte vid delad vårdnad.
Citera
2019-10-03, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillwill
Att du inte visste att vederbörande är dyslektiker är inget försvar. Låt alla skriva som anser sig ha något att skriva.
Men att anse sig kunna se på en bild om mgm är autist, är att gå för långt.

Hur ska jag vet att en personen har dyslexi om jag inte läst texten?
Citera
2019-10-03, 12:26
Medlem
Kanske dags att tråden diskuterar själva ämnet. För att tillföra lite ny info så tycker jag man bör vara väldigt försiktig med att dra slutsatser runt vad som sagts i media angående "hördes dunsar" och "lät som de möblerade om", framförallt att man skall undvika att dra slutsatsen "pågående misshandel".

Dels skall man inte lita på att media verkligen återger exakt vad folk har sagt, dels är det absolut inget ovanligt att det hörs diverse ljud från en lägenhet med barn, men framförallt (och detta är ny info i tråden) så har mamman, enligt en hyfsat säker källa, faktiskt möblerat om lägenheten väldigt nyligen. Om det skett just den kvällen eller ett par dagar före är oklart. Om hon röjt runt och flyttat möbler i någon slags psykos en söndagskväll och samma psykos ledde till dödsfallet, eller om det skett en olycka i samband med möbelflytt, eller om hon flyttat runt möbler dagarna före kan man såklart spekulera runt. Behöver inte ha skett samma kväll, men ha med det i tankarna innan ni drar slutsatsen "långdragen misshandel" på grund av ljuden som hörts. Lär väl framkomma i utredningen, får man anta.
Citera
2019-10-03, 12:35
Medlem
Häktningspapper från häktningsframställan i ärendet. Hoppas de går att öppna och läsa. När ni kommer in på "ladda ner" så använd högerknappen så slipper ni spam.

https://minfil.com/eesf6475n4/Halmstad_protokoll_pdf

https://minfil.com/j9s1627dnb/Halmstads_TR_B_2309-19_Aktbil_3_H_ktningsframst_llan_pdf

https://minfil.com/p3sd6f79n0/Halmstads_TR_B_2309-19_Dagboksblad_2019-10-03_pdf
Citera
2019-10-03, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Häktningspapper från häktningsframställan i ärendet. Hoppas de går att öppna och läsa. När ni kommer in på "ladda ner" så använd högerknappen så slipper ni spam.

https://minfil.com/eesf6475n4/Halmstad_protokoll_pdf

https://minfil.com/j9s1627dnb/Halmstads_TR_B_2309-19_Aktbil_3_H_ktningsframst_llan_pdf

https://minfil.com/p3sd6f79n0/Halmstads_TR_B_2309-19_Dagboksblad_2019-10-03_pdf

Tack för info.

Står väl egentligen inte så mycket, men det viktigaste:

" Hon vidgår att hon har förorsakat dödsfallet men gör gällande att hon inte haft uppsåt att
skada eller döda"

"Åklagaren begär att förhandlingen ska hållas inom stängda dörrar på grund av
förundersökningssekretess"

"ska genomgå en rättspsykiatrisk undersökning"

"Utredningen ska ha kommit in till tingsrätten senast inom fyra veckor"
Citera
2019-10-03, 12:52
Medlem
Citat:
Den mamma i 40-åråldern som häktats för mord på sin 4-åriga son har erkänt att hon orsakat barnets död. Det har hon medgett under en häktningsförhandling i Halmstads tingsrätt.
Tingsrätten har beslutat att mamman ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning.

Citat:
Hon misstänks kunna lida av en allvarlig psykisk störning.

https://www.expressen.se/kvallsposten/mamman-har-erkant-att-hon-orsakat-barnets-dod/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in