2019-10-03, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
De bibliska vittnesmålen.
Det är inte säkert att jag borde tro på andra vittnen bara för det. Jag måste inte tro på Mormons bok bara för att jag tror på Bibeln, eller hur? Ja, att tro på Mormons bok och Bibeln samtidigt vore att tro på böcker som inte är i samklang med varandra. Hur tänkte du dig en sådan tro, på utsagor som motsäger varandra, tar ut varandra?
Jag ger inte Bibeln någonting, jag tar emot ur Bibeln, underordnar mig Bibeln.
Om du påstår att vittnesutsagor är en säker metod för att komma till sanning, så borde du tro på en massa olika påståenden om övernaturliga händelser.
Annars vill jag veta vilken metod du använder dig av för att skilja sanning från lögn.
I och för sig avslöjar du dig lite i din sista mening. Det verkar som jag är inne på rätt spår, nämligen att du inte är lika kritiskt mot Bibeln som mot andra påståenden.
Citera
2019-10-03, 12:15
Medlem
Citat:
Bibelbödeln:
"Peka ut något utanför Bibeln som ska bevisa Bibeln!"
Den kristne:
Bibeln är Guds ord, den övertygar om sin egen sanning.
Bibelbödeln:
"Cirkelargument!"
Den kristne:
Bibeln är ju Guds ord, finns ingen högre auktoritet att hänvisa dig till.
Bibelbödeln:
"Idiot! Bevisa Gud!"
Den kristne:
Det handlar här inte om att bevisa Gud.
Bibelbödeln:
"Då måste du tro på alla religiösa böcker!"
Den kristne:
Varför då, måste alla religiösa böcker vara sanna om en är det?
Bibelbödeln:
"De är alla falska!"
Den kristne:
Måste alla vara falska om många är det?
Bibelbödeln (regredierar):
"Bevisa Gud! Belägg Bibeln! Idiot! Cirkelargument! Harry Potter! Koranen är sann! Lögnare! Hycklare!"
Nej, alla måste inte vara falska. Du behöver bara visa vilken metod du använder dig av för att skilja på sanning vs. lögn.
Du påstod att vittnen var en bra metod, men då borde du vara konsekvent.
Citera
2019-10-03, 12:34
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
...
Hur tänkte du dig en sådan tro, en tro på utsagor som motsäger varandra, tar ut varandra?
Citera
2019-10-03, 12:37
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Om du påstår att vittnesutsagor är en säker metod för att komma till sanning, så borde du tro på en massa olika påståenden om övernaturliga händelser.
Annars vill jag veta vilken metod du använder dig av för att skilja sanning från lögn.
I och för sig avslöjar du dig lite i din sista mening. Det verkar som jag är inne på rätt spår, nämligen att du inte är lika kritiskt mot Bibeln som mot andra påståenden.
Det jag skrev var att ni har vittnesbörd i Bibeln, men väljer att avfärda dem.
Varför avfärdar ni dem?
Citera
2019-10-03, 12:39
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Nej, alla måste inte vara falska. Du behöver bara visa vilken metod du använder dig av för att skilja på sanning vs. lögn.
Du påstod att vittnen var en bra metod, men då borde du vara konsekvent.
Vilken metod jag använder? Har det inte framgått att, ytterst, för att sålla bort de sista falska d.v.s. obibliska utsagorna (som inte kan sållas bort på andra vis) så använder jag Bibeln?
Gör så du också.
Citera
2019-10-03, 12:42
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
"Jag tror inte för att jag inte blivit övertygad" är ett trivialt påstående, som att säga: "Jag tror inte för att jag inte har blivit troende". Vem hävdar något annat?
Många. Man skyller på att jag vill synda, att jag har förutfattade meningar, att jag blivit hjärntvättad av samhället. Listan kan göras väldigt lång, tyvärr.

Citat:
Ni guds- och bibelförnekare gömmer er alltid bakom "det finns inga belägg". Det är väldigt bekvämt att göra så, att kräva bevis för saker som till sitt ursprung - tro det eller ej - är transcendenta (överskridande det materiella, påtagliga) och därför tas emot i trosakter.
Bekvämt, eller närmast sanningen? Jag tycker det är rationellt.
Hur vet du att det förhåller sig så? Att det är transcendent över huvud taget. Är inte det ännu ett antagande du måste göra?

Citat:
Det är som att man försöker göra Gud till materia. Not gonna happen! (På domedagen blir det annat av när Människosonen kommer, då ska alla se honom och måste böja knä inför honom - somliga som sin domare, andra som sin Frälsare.)
Nej, det tror jag då rakt inte.

Citat:
Jag tänker inte här upprepa vad jag skrivit om hur tro på Bibeln uppkommer, inte heller försvara det en gång till. Jag noterar bara (för hur mångte gången?) att bibelförnekarna kräver en yttre instans positiva utlåtande för att tro att Bibeln är Guds ord. De kräver eo ipso att Guds ord ska verifieras av något högre, mer auktoritativt, än Guds ord.
Jag vill bara veta hur jag kan skilja det från människors ord och inte förledas.

Citat:
Det kommer inte att hända, förstås, för det finns inget högre. Hade det funnits hade Bibeln inte varit Guds ord.
Då är vi överens om att Bibeln är oskiljbar från en text som är skriven av människor?

Citat:
Våra argument från Bibeln, t.ex. profetiornas fullbordan, vittnena till undren, efterverkningarna på den följande historien, allt detta avfärdar ju bibelförnekarna i vanlig ordning.
Något exempel som skulle belägga otidsenlig kunskap eller anakronismer som bara kan komma från övernaturlig källa? Notera, jag frågar, jag förnekar inte.

Citat:
Det är som Jesus säger: Tror de inte på Moses och profeterna (Bibeln) kommer de heller inte att tro om någon kommer tillbaka från de döda (och varnar dem för helvetet).
Om någon kommer tillbaka från de döda, skulle det bevisa just Gud?

Citat:
En och annan har sagt "jodå, jodå JAG skulle tro då!". Men Jesus säger: Det kommer inte att hända, personen lurar sig själv.
Är inte det då bekvämt att säga?

Citat:
Orsaken är förstås den att den som är falsk och glad i det också i fortsättningen kommer att vara falsk. Det är ju hans glädje.
På tal om triviala påståenden?
Citat:
Bara Guds ord Bibeln kan bryta sig in genom falskheten. Bibelkritiken gör sitt bästa för att förhindra detta "saliga inbrott", sit venia verbo. Det är därför bibelkritiken är en djävulsk sport.
Igen, hur vet du att Bibeln är sann? Du utgår ju bara ifrån att den är det, uppenbarligen. Hur motverkar det någon falskhet? Det låter ju som falskheten själv som skyler sig med undanflykter och deflektion.
Citera
2019-10-03, 12:43
Medlem
Citat:
Vilken metod jag använder? Har det inte framgått att, ytterst, för att sålla bort de sista falska d.v.s. obibliska utsagorna (som inte kan sållas bort på andra vis) så använder jag Bibeln?
Gör så du också.
Bibeln är påståendet. Jag vill veta hur du avgör om ett vittne talar sanning eller inte.
Citera
2019-10-03, 12:44
Medlem
Caloviuss avatar
Vad gäller religionerna (fast kristendomen eg. inte är en religion utan sanning och liv),
finns det två typer, med var sitt grundmotiv. Av den ena typen är bara kristendomen. Av den andra typen är de övriga religionerna. De två typerna är inkompatibla inbördes.
Med kristendomens sanning faller de andra religionernas sanning.
Citera
2019-10-03, 12:44
Medlem
Citat:
Hur tänkte du dig en sådan tro, en tro på utsagor som motsäger varandra, tar ut varandra?
Inte mitt problem, då jag för närvarande inte anser att vittnen är en pålitlig källa när det kommer till påståenden om det övernaturliga.
Citera
2019-10-03, 12:46
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Bibeln är påståendet. Jag vill veta hur du avgör om ett vittne talar sanning eller inte.
Hur jag avgör? Jag avgör inte ens, förutom då att jag ser efter i Bibeln förstås.
Citera
2019-10-03, 12:46
Medlem
Citat:
Det jag skrev var att ni har vittnesbörd i Bibeln, men väljer att avfärda dem.
Varför avfärdar ni dem?
För att jag aldrig fått bevis för det övernaturliga, typ mirakel och liknande.
När/om det övernaturliga bevisas så får jag ta ställning till alla världens ”vittnen”.
Men du kommer antagligen bara tro på de i Bibeln, antar jag?
Citera
2019-10-03, 12:47
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du må kalla det cirkelargument, jag bryr mig inte.
Och du efterlyser ärlig debatt?
Citat:
I kristen teologi är Bibeln axiom.
Och var tar det oss?
Citat:
Det är av Bibeln och genom Bibeln det ö.h. finns kristna och kristen teologi. Från vår förutsättning är det helt följdriktigt att Bibeln övertygar som sin egen sanning.
Det är sant för att det står skrivet att det är sant. Det bör alltid få kritik.
Citat:
Vill du skälla på det, klistra pejorativa uttryck på det, ta också konsekvenserna. Det är ändå alltid värst för en person själv att racka ner på kristendomen och försöka sig på att mästra den.
Hur då och varför? För att det är skrivet?
Citat:
Trådens ämne är inte "Bevisa Bibeln", that's for sure.
Nej, det är "Är Bibeln sann" och kräver alltså något mer.
Citat:
Du kan kalla det "styrka", "bevisa", "belägga", det är alltid samma sak. De historiska vittnesmål som finns avfärdar ni,
När det står i samma skrift tappar det en hel del status, ja.
Citat:
den eld vi kristna har hånar ni,
När elden kommer från "jag tror för att jag tror" förtjänar det en aning hån, tycker jag. Inte personen, men den idé som uppmuntrar okritiskt tänkande.
Citat:
åsså avslutar ni det hela med att gagga om Bibeln som om det vore Harry Potter. På den sista punkten åker ni fast som aldrig förr - det är genomfalskt och -ruttet att jämställa de två verken.
Eller ja, jo, de är båda texter på berättande prosa. Då måste de ju ha samma karaktär? Nej.
Magiska allegorier och berättelser kan väl vara en kategori?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in