Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Och du efterlyser ärlig debatt?
Och var tar det oss?
Det är sant för att det står skrivet att det är sant. Det bör alltid få kritik.
Hur då och varför? För att det är skrivet?
Nej, det är "Är Bibeln sann" och kräver alltså något mer.
När det står i samma skrift tappar det en hel del status, ja. När elden kommer från "jag tror för att jag tror" förtjänar det en aning hån, tycker jag. Inte personen, men den idé som uppmuntrar okritiskt tänkande. Magiska allegorier och berättelser kan väl vara en kategori?
Du presterar inte någon som helst kritik mot att den enda perfekta, oföränderliga och sannfärdiga varelsens ord också skulle vara sin egen sanning. Det är för att du inte kommer åt det för att kritisera det, då tanken är naturlig och självevident. Det du då väljer att föra i fält, i brist på annat, är kommenterar och påståenden som gäller andra varelser, som inte är perfekt och oföränderligt sannfärdiga.
"Det bör alltid få kritik", är den magistrala, pompösa tonen. Tänk om "det" inte alltid bör få kritik. Tänk om kritiken härvidlag är irrelevant.
Om en forskare eller en generell jeppe talade om katter som om de vore fiskar skulle han inte imponera utan uppfattas ha något fel i tänket.
Men här är det kutym att tillskriva Gud saker som inte tillkommer honom utan andra varelser av andra slag.
Och, nej, jag diskuterar fortfarande inte och inte heller framöver ett gudsbegrepp som gör Gud till en snubbe bland andra snubbar,
just another chap.
Det får de göra som har ett sådant gudsbegrepp, och våra ateister får ta det med dem ... om de nu kan hitta dem, förutom bland sina egna led, för är det någon som har ett infantilt antropomorft gudsbegrepp så är det den svenske snittateisten.
Så är också hemmagjorda halmgubbar tacksamma mål.