Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Strawman. Jag tror inte för att jag inte blivit övertygad. Vad som skulle krävas vet jag inte då jag säkert inte förstår övertygelsen tills den händer (om den kan det). Därför är jag intresserad av anledningen till att andra tror. Däremot kommer inga anledningar, bara att man ska tro utan belägg. Det mest konkreta du producerat är väl "hur skulle det annars gått till?" om jag kommer ihåg rätt?
Vad annat skulle du tro på med löftet att få vara salig om du gör det?
Tro mot belöning har aldrig fungerat för mig. Jag måste bli övertygad av något.
Då kan vi alltså vara överens om att det inte finns någonting i Bibeln som kan härledas till en övernaturlig gud, inspiration eller direkt?
"Jag tror inte för att jag inte blivit övertygad" är ett trivialt påstående, som att säga: "Jag tror inte för att jag inte har blivit troende". Vem hävdar något annat?
Ni guds- och bibelförnekare gömmer er alltid bakom "det finns inga belägg". Det är väldigt bekvämt att göra så, att kräva bevis för saker som till sitt ursprung - tro det eller ej - är transcendenta (överskridande det materiella, påtagliga) och därför tas emot i trosakter.
Det är som att man försöker göra Gud till materia. Not gonna happen! (På domedagen blir det annat av när Människosonen kommer, då ska
alla se honom och måste böja knä inför honom - somliga som sin domare, andra som sin Frälsare.)
Jag tänker inte här upprepa vad jag skrivit om hur tro på Bibeln uppkommer, inte heller försvara det en gång till. Jag noterar bara (för hur mångte gången?) att bibelförnekarna kräver en yttre instans positiva utlåtande för att tro att Bibeln är Guds ord. De kräver
eo ipso att Guds ord ska verifieras av något högre, mer auktoritativt, än Guds ord.
Det kommer inte att hända, förstås, för det finns inget högre. Hade det funnits hade Bibeln inte varit Guds ord.
Våra argument från Bibeln, t.ex. profetiornas fullbordan, vittnena till undren, efterverkningarna på den följande historien, allt detta avfärdar ju bibelförnekarna i vanlig ordning.
Det är som Jesus säger: Tror de inte på Moses och profeterna (Bibeln) kommer de heller inte att tro om någon kommer tillbaka från de döda (och varnar dem för helvetet).
En och annan har sagt "jodå, jodå JAG skulle tro då!". Men Jesus säger: Det kommer inte att hända, personen lurar sig själv.
Orsaken är förstås den att den som är falsk och glad i det också i fortsättningen kommer att vara falsk. Det är ju hans glädje.
Bara Guds ord Bibeln kan bryta sig in genom falskheten. Bibelkritiken gör sitt bästa för att förhindra detta "saliga inbrott",
sit venia verbo. Det är därför bibelkritiken är en djävulsk sport.