2021-01-05, 08:34
Medlem
den-kristnes avatar
Åsså väntar vi på kiss74:s standardoneliner: bevisa att Gud finns! Har han kört med många år nu.
Citera
2021-01-05, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ah ok, kiss74 kanske menar materia i ett annat universum, han är ofta så otydlig.

Ja, det är att förskjuta problemet, samma sak om man menar att livet uppstod någon annanstans än på jorden, som sedan fördes över till jorden. Oavsett så är problemet detsamma, hur uppstod den komplicerade cellen utan intelligent hjälp?
Själva skeendet av massa universum som uppkommer slumpmässigt kan aldrig någonsin ha börjat existera. Frågan är då hur just detta universum kan existera?
Senast redigerad av skrumpelnubb 2021-01-05 kl. 08:43.
Citera
2021-01-05, 08:45
Medlem
Bibeln är skriven av människor. Problemet är att alla människor är partiska och har fördomar. Det innebär att alla historiska källor är partiska, om de konstruerade av människor. Historia är vår bild av dåtiden, som vi har fått genom historiska källor.

Dåtiden är för alltid förlorad. Vår historia en förträngd bild av dåtiden.

Det finns ju vissa saker i Bibeln vi vet inte stämmer. Sen finns det saker vi anser är korrekta. Bibeln ska ses som en skriven historisk källa med alla dess problem.
Citera
2021-01-05, 09:30
Medlem
Haajibs avatar
Se istället bibeln som en bok i vett och etikett hur du ska uppföra dig i situationer
Citera
2021-01-05, 09:37
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Se istället bibeln som en bok i vett och etikett hur du ska uppföra dig i situationer

Helst inte.

Om människor på riktigt följde Bibelns alla lagar och regler skulle det resultera i ett oerhört grymt samhälle. Jag menar, stena olydiga barn och döda homosexuella? Och Bibelns åsikt om slaveri är ju inte direkt "fräsch" heller.

Men jag misstänker att du syftar på att "vända andra kinden till"?
Citera
2021-01-05, 13:09
Medlem
Citat:
Visa mig var dom säger detta.
Det smeso citerade.
Citera
2021-01-05, 13:09
Medlem
Citat:
Och det här är ett guldkorn:

Men som troende kräver kiss74 och alla andra gudsförnekare att man vet exakt hur ”allt började".
Nej, du får gärna säga ”jag vet inte”.
Citera
2021-01-05, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Det blir ju bara att förskjuta frågan ett steg bakåt såvida du inte menar att detta har skett i oändlighet bakåt men det blir som att säga att det aldrig har börjat ske. Kanske låter som en ordlek men det blir rätt lustigt. Världen har aldrig blivit till.
Ja, det kan vara så att något alltid existerat. Att vårat universum har en början betyder inte att det inte fanns något annat före.
Citera
2021-01-05, 13:14
Medlem
Hur många av er som skriver och tycker i denna tråd har verkligen läst Bibeln i sin helhet?
Räck upp en hand!
*Undertecknad räcker upp sin hand*

Mvh
GUBBKUKEN
Citera
2021-01-05, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos
Mycket förutfattade meningar här. Jag tror att Bibeln är ett hopkok av verklig historia, folktro och myter. Kärnan är sann, men många detaljer är överdrivna. Om man sållar ut alla övernaturliga händelser i Bibeln så kvarstår en troligen någorlunda trovärdig historisk grund.
Mycket bra beskrivning av fenomenet Bibeln! Tack för att även kloka människor skriver på detta forum!
Citera
2021-01-05, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, det kan vara så att något alltid existerat. Att vårat universum har en början betyder inte att det inte fanns något annat före.
Och före och före o.s.v.... Vilket betyder att det inte finns någon början på det. Det har alltså aldrig börjat existera. Och ändå finns det?
Citera
2021-01-05, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos
Mycket förutfattade meningar här. Jag tror att Bibeln är ett hopkok av verklig historia, folktro och myter. Kärnan är sann, men många detaljer är överdrivna. Om man sållar ut alla övernaturliga händelser i Bibeln så kvarstår en troligen någorlunda trovärdig historisk grund.

Äh, då blir ju Bibeln bara ännu en tråkig gammal historiebok. Det är ju de övernaturliga sakerna som gör Bibeln så kul, spännande och intressant att läsa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in