2019-10-01, 22:26
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag skulle nog gå så långt som att säga att de flesta i västvärlden som utför skolattacker troligen hade blivit seriemördare om vi backar 20-30 år i tiden men tack vare den moderna teknologin och utvecklingen av polisarbete så väljer de den lättare vägen och tar så många som möjligt för att sedan antingen ta sitt egna liv eller ge upp

Intressant teori! Kan mycket väl stämma. Finns det statistik på seriemördande i västvärlden?
Citera
2019-10-01, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Det brukar kvinnorna oxå säga

Ja läste det oxå samt så enligt mig så låter efternamnet Marin inte så värst finskt..

Jag har aldrig själv träffat någon finne med det efternamnet, förutom en finsk politiker. Jag vet inte hur hon fick efternamnet (födelsenamn, giftermål, taget o.s.v.). Joel klingar väl mer svenskt i mina öron, men det lär ju finnas en del med det namnet i Finland. Otto är däremot ett väldigt populärt namn i Finland, även om det ursprungligen är tyskt, och Aukusti är definitivt en finsk form av August.
Citera
2019-10-01, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Marin är ett vanligt efternamn i Finland. Det finns ett stort antal icke finskspråkiga namn i cirkulation.

Källa på det? Jag har endast stött på namnet hos en enda finsk. Ja, nu är det två.
Citera
2019-10-01, 22:33
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-nog-PK
Jag har aldrig själv träffat någon finne med det efternamnet, förutom en finsk politiker. Jag vet inte hur hon fick efternamnet (födelsenamn, giftermål, taget o.s.v.). Joel klingar väl mer svenskt i mina öron, men det lär ju finnas en del med det namnet i Finland. Otto är däremot ett väldigt populärt namn i Finland, även om det ursprungligen är tyskt, och Aukusti är definitivt en finsk form av August.

Precis, undra om han kan vara adopterad som vissa tror, återstår att se. Sanningen kommer fram förr eller senare
Citera
2019-10-01, 22:36
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Intressant teori! Kan mycket väl stämma. Finns det statistik på seriemördande i västvärlden?

Finns statestik för USA men är inte lika säker på övriga världen, men det är en hypotes som jag hörde när man försökte förklara varför masskjutningar och massmord utan skjutvapen har ökat de senaste 20 åren.

Jag håller med dig om att det är en väldigt intressant hypotes som jag faktiskt kan vara en förklaring då många seriemördare var just Incels
Citera
2019-10-01, 22:37
Medlem
^^ Det bor många som har efternamn "Marin" i Siilinjärvi. Om du kolla på Facebook så dom är kanska stor släkt.
Citera
2019-10-01, 22:40
Medlem
Citat:

Helt befängt. Finns inget gemensamt med seriemördare och skolskjutare forutom att de är kapabla att döda.

Anledningen att vi har så många skolattacker i väst på senare år beror på helt andra faktorer.
Citera
2019-10-01, 22:41
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Inte enligt finnarna i de finska forumet, där snackas det om att hur ovanlig efternamnet är och att det ursprungligen kommer från Estland

Det kan det mycket väl komma, men det finns 891 st personer med det efternamnet i Finland och 23 i Estland, så det är osannolikt att det skulle vara ett invandrarefternamn.
Citera
2019-10-01, 22:41
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-nog-PK
Källa på det? Jag har endast stött på namnet hos en enda finsk. Ja, nu är det två.

Det är inte precis ovanligt: 712 st (2018)
En av 8000 heter det i Finland.
I Sverige finns det 316 st.
I Spanien över 200 000
https://www.tuomas.salste.net/suku/nimi/marin.html
Senast redigerad av boored 2019-10-01 kl. 22:44.
Citera
2019-10-01, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Finns statestik för USA men är inte lika säker på övriga världen, men det är en hypotes som jag hörde när man försökte förklara varför masskjutningar och massmord utan skjutvapen har ökat de senaste 20 åren.

Jag håller med dig om att det är en väldigt intressant hypotes som jag faktiskt kan vara en förklaring då många seriemördare var just Incels

Intressant att du säger så, nämn ett par kända seriemördare som var incels. Kan nämligen inte komma på en enda av de jag känner till.
Citera
2019-10-01, 22:44
Medlem
Citat:
Precis, undra om han kan vara adopterad som vissa tror, återstår att se. Sanningen kommer fram förr eller senare

Okej, det verkar faktiskt inte vara så ovanligt namn i Finland och därmed kan det faktiskt vara ett ovanligt ursprungligt finskt efternamn. Enligt den här sidan fanns det 712 finska medborgare (inom och utanför Finland) med det efternamnet år 2018. Det finns trots allt ovanliga finska efternamn, mitt eget bärs endast av drygt 200 personer i världen. Samtidigt är mitt namn typiskt finskt (det betyder något på finska) och nästan alla som heter det bor i Finland, medan Marin är ett väldigt vanligt namn i andra länder, inte minst i spansktalande verkar det som (enligt sidan finns det över 200,000 personer med det namnet enbart i Spanien). Det framgår inte av sidan om Marin uppstod som ett ursprungligt finskt namn eller om det kommer helt utifrån.

Citera
2019-10-01, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boored
Det är inte precis ovanligt: 712 st (2018)
En av 8000 heter det i Finland.
I Sverige finns det 316 st.
I Spanien över 200 000

Jo, jag googlade också fram den sidan och hann posta det före jag såg ditt inlägg.

Edit: Notera att det är antalet finska medborgare med det namnet, inte hur många i Finland som har det. Dock talar medborgarskap för att man har åtminstone en lite starkare koppling till Finland, medan någon som bara bor i Finland kan ju precis ha flyttat dit.
Senast redigerad av Inte-nog-PK 2019-10-01 kl. 22:47. Anledning: Edit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in