Det var några av er som undrade vad det var för område, detta är ett relativt nybyggt industriområde
(
https://goo.gl/maps/sfzKWLjwFw9rpXgt6 ) som expanderat snabbt sen 2011.
Det finns tre bostadsområden i närheten ett på väg mot Rauhalahti/Katiskannniemi, (var det inte hit bussen som körde ner på järnvägsspåret i Kolmisoppi förra året skulle?) Neulamäki och Särkiniemi, inget av dessa är speciellt flashiga.
Jag har bara koll på de två sista.
Neulamäki kallas för "Himalaya" i folkmun, eftersom det ligger uppe på ett berg, och i finska mått mätt finns mycket invandrare, dom personer jag känner som bor där har berättat att det finns ett stort antal missbrukare i området även om det har varit vildare än det är idag.
Särkiniemi är lugnare än vad Neulamäki är, men det finns fortfarande en del missbrukare i området.
Särkiniemi utgörs till största del av villor men det finns flera lägenhetskomplex, på sena kvällar och nätter kan det vara lite småstök mellan de lokala alkisarna utanför pizzerian/Sale, men mig veterligen är det ett lugnt område även om du vill bo på "rätt" sida av Särkiniementie.
Sen efterfrågas även demografi, första gången jag befann mig i området för ca 10 år sedan såg jag inte en enda icke kaukasier (dock flera Romer vilket jag aldrig hade upplevt i Sverige), idag ser man icke kaukasier dagligen, större delen av dessa uppskattar jag till att vara västafrikaner, även om jag sett somaliska familjer. Svensktalande finns knappt i området, det finns en del Ryssar där och relativt mycket Romer sett till befolkningsmängden, det finns en och annan asiat men dom är ovanliga.