2019-10-01, 16:23
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymaalko
Blev hon halshuggen?

Framgår inte av pressträffen ännu. men enligt tidigare uppgifter så svingade han svärdet och på någon person som låg ner stack han svärdet i magen. Troligt att det är BO just nu.
Citera
2019-10-01, 16:24
Moderator
v50s avatar
SVT sänder live från polisens presskonferens

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/s...nd-tre-skadade
Citera
2019-10-01, 16:25
Medlem
okok1s avatar
Vad är åldern på eleverna?
Citera
2019-10-01, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Är det läraren som är död?

Nån finsk tidning (har nu läst för många, kan int hålla reda på alla, tyvärr) läste jag en vittnes uppgifter så att lärarinnan var den första han attackerade, men stog inget om det var hon som dog.
Citera
2019-10-01, 16:27
Medlem
Wajis avatar
Citat:

Vet inte ålder på BO eller GM men så här säger man på pressträffen

Citat:
Omkring 300 studenter närvarade på skolan, de flesta mellan 16 och 19 år, men också en del vuxna studenter och lärare
Citera
2019-10-01, 16:28
Medlem
Wajis avatar
Mer info om GM

Citat:
Den misstänkte gärningsmannen är född 1994, finsk medborgare och student på yrkesskolan, meddelar polisen. Han har inget tidigare brottsregister
Citera
2019-10-01, 16:28
Medlem
Citat:

I yrkesskolan går man direkt efter nian, 16 och uppåt... kan vara även vuxenutbildning och äldre men troligen heter något specifikt isåfall?
Citera
2019-10-01, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
känns mer som en kränkt arab

Kan inte du lista hur många kränkta "araber" som gått till attack i Norden med samurajsvärd på skolor/köpecentrum?
Citera
2019-10-01, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lichtblick
Vänta, kan det vara hon bruden ifrån Kokkola som dom fängslade för något år sen som hade köpt hem en ak, tagit bild med den och hotat en skola? Hon sa ju det att kommer hon ut igen så kommer det smälla.

[edit]

Sorry, jag läste det som att det var en "flicka" som var ute och sköt folk.

Ok! Fattade först inte alls vad du menade🤔
Citera
2019-10-01, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
I yrkesskolan går man direkt efter nian, 16 och uppåt... kan vara även vuxenutbildning och äldre men troligen heter något specifikt isåfall?

GM är född -94 dvs. 25 år.
Citera
2019-10-01, 16:37
Medlem
Högst märkligt att han haft ett skjutvapen men gått till attack med svärd och kanske någon form av brandbomber. Tänker att det kanske rör sig om någon sorts soft air-pistol eller vapen utan ammo, för att vifta framför polisen och garantera sig att bli suicided av polisen.

HBL;
Polisen kan inte ta ställning till om mannen använde eldvapnet, men sabeln användes.
Polisen utreder om mannen hade licens för skjutvapnet. Polisen känner inte till att han skulle ha idkat skytte.
Räddningsverket släckte en avsiktligt tänd brand på andra våningen.
Verkar som att han har tänt eld först, vilket utlöste brandlarm.
Den misstänkte är född 1994 och är student vid yrkesskolan. Han har inget straffregister sedan tidigare.
Polisen vill inte i det här skedet ge ut namnet på den misstänkte. Motivet är också oklart. Polisen har inte ännu hört mannen som opereras för stunden och efter det flyttas till intensivavdelningen.

Polisen som besköt gärningsmannen som nödvärn skadades.
Mannen hade en sabel och också ett eldvapen. Hemma hos mannen fann polisen också Molotov-cocktails.
Polisen har lagt beslag på mannens datorer i hans studiebostad i Särkiniemi.
Citera
2019-10-01, 16:38
Medlem
Det var några av er som undrade vad det var för område, detta är ett relativt nybyggt industriområde
( https://goo.gl/maps/sfzKWLjwFw9rpXgt6 ) som expanderat snabbt sen 2011.
Det finns tre bostadsområden i närheten ett på väg mot Rauhalahti/Katiskannniemi, (var det inte hit bussen som körde ner på järnvägsspåret i Kolmisoppi förra året skulle?) Neulamäki och Särkiniemi, inget av dessa är speciellt flashiga.
Jag har bara koll på de två sista.

Neulamäki kallas för "Himalaya" i folkmun, eftersom det ligger uppe på ett berg, och i finska mått mätt finns mycket invandrare, dom personer jag känner som bor där har berättat att det finns ett stort antal missbrukare i området även om det har varit vildare än det är idag.

Särkiniemi är lugnare än vad Neulamäki är, men det finns fortfarande en del missbrukare i området.
Särkiniemi utgörs till största del av villor men det finns flera lägenhetskomplex, på sena kvällar och nätter kan det vara lite småstök mellan de lokala alkisarna utanför pizzerian/Sale, men mig veterligen är det ett lugnt område även om du vill bo på "rätt" sida av Särkiniementie.

Sen efterfrågas även demografi, första gången jag befann mig i området för ca 10 år sedan såg jag inte en enda icke kaukasier (dock flera Romer vilket jag aldrig hade upplevt i Sverige), idag ser man icke kaukasier dagligen, större delen av dessa uppskattar jag till att vara västafrikaner, även om jag sett somaliska familjer. Svensktalande finns knappt i området, det finns en del Ryssar där och relativt mycket Romer sett till befolkningsmängden, det finns en och annan asiat men dom är ovanliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in