2019-10-01, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumstruten78
Beroende är en livslång sjukdom
Jo, men man kan vara aktiv i sitt beroende eller inte. Tror att Avd.9 menade det.
Citera
2019-10-01, 15:46
Medlem
LorenaSanchezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Till skillnad mot en psykopat så har Borderline känslor.
Psykopaten,fulländad påsykopati- sådan saknar riktiga känslor, såväl egna som empati mot andra.

Borderline har egna starka känslor, men oförmåga att känna empati mot andra.
De uppträder inte lika kallhamrat som en psykopat eftersom de kan gråta över sig själva och uttrycka sin sorg, besvikelse men är helt fokuserad på egna känslan. Som ett litet barn.
De brukar uppträda som -As if-
men har tomrum istället för självkänsla
men kan ha ett gott självförtroende, dvs en yta som är helt normal.
Stämmer fortfarande inte att borderlines saknar empati. Finns inget i kriterierna som nämner detta heller.

”Although the link between BPD and empathy remains controversial, many people with BPD identify with the traits of being an “empath” or being hyper-empathic.”
https://www.google.se/amp/s/www.psychologytoday.com/intl/blog/living-emotional-intensity/201805/the-unexpected-gifts-inside-borderline-personality%3famp
Citera
2019-10-01, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ducell
Förnamn på farmodern?
Hittar inte påstådda pappans fejja,någon som kan länka?
Han har skrivit om pojken och lagt ut bilder
Citera
2019-10-01, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jo, men man kan vara aktiv i sitt beroende eller inte. Tror att Avd.9 menade det.

Vet inte om hon har beroende problematik? Det tyder på att man kan bli frisk. Jag är nykter narkoman men jag kommer aldrig sluta vara beroende. Men missbruk tillsammans med mental ohälsa är ingen bra kombination som man ser i detta fallet. Om en missbrukare dricker alkohol på helgen är hon i fullt aktivt missbruk oavsett tidigare favvo drog
Citera
2019-10-01, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumstruten78
Vet inte om hon har beroende problematik? Det tyder på att man kan bli frisk. Jag är nykter narkoman men jag kommer aldrig sluta vara beroende. Men missbruk tillsammans med mental ohälsa är ingen bra kombination som man ser i detta fallet. Om en missbrukare dricker alkohol på helgen är hon i fullt aktivt missbruk oavsett tidigare favvo drog
Börjar bli lite OT här men om någon som rökt på eller injicerat dricker 1-2 öl/vinglas på kvällen för att det är gott tycker jag inte det är att betrakta som fullt aktivt missbruk eftersom det är en annan drog och man inte ens berusar sig. Annars hade det blivit många fler LVM

Vi vet ju dock inget om MGMs alkoholkonsumtion bortsett från hörsägen här i tråden, och inte heller hur mycket, väl?
Citera
2019-10-01, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LorenaSanchez
Stämmer fortfarande inte att borderlines saknar empati. Finns inget i kriterierna som nämner detta heller.

”Although the link between BPD and empathy remains controversial, many people with BPD identify with the traits of being an “empath” or being hyper-empathic.”
https://www.google.se/amp/s/www.psychologytoday.com/intl/blog/living-emotional-intensity/201805/the-unexpected-gifts-inside-borderline-personality%3famp
Du har säkert rätt, det finns graderingar inom alla diagnoser. En del är lätta att diagnosticera medan andra är ett virrvarr och inte uppfyller kriterier för endast En diagnos.
Men att mörda sitt eget barn, och om diagnosen är rätt så..
jag har aldrig skrivit el påstått att Borderline personligheten saknar känslor, tvärtom de översvämmas av sina egna känslor men har oförmåga att läsa in,tolka och relatera till andra.
Men som i alla sammanhang, så finns variationer, skillnader och till och ibland har fel diagnos ställts.
Senast redigerad av moshes 2019-10-01 kl. 16:06.
Citera
2019-10-01, 16:04
Medlem
Citat:

Backar detta!

Empati är en känsla och precis som med andra känslor kan någon med BPD känna detta väldigt snabbt och starkt. Dock kan deras uppfattning om en person och därmed empatin för denne kraftigt ändras om de är arga på dem. Och kraftiga känsloimpulser kan ibland gå ut över empatiska yttringar.

Om man ska ta mitt ex som exempel igen berättade hon väldigt privata saker om sina kompisar för mig och sa saker om dem som jag aldrig i livet hade använt för att beskriva någon jag kallat min vän, även om jag varit sur på dem för stunden. Hon tog också medvetet med mig till platser där hon visste att hennes ex kunde stöta på oss för att såra honom och väcka svartsjuka. Inte för att vi behövde vara där på något sätt utan det handlade om grejer som att åka longboard på en parkering som hennes ex hade fönster mot, och dessutom nämna det för mig efter att vi gått. 😔

Med det sagt ser jag ändå inte henne som oempatisk, men det var lite svängigt med empatin utan tvekan.
Senast redigerad av FlasherGordon 2019-10-01 kl. 16:15.
Citera
2019-10-01, 16:18
Medlem
Citat:
Är nyfiken. Har du någon gång sett och talat med en psykotisk person? Som du även träffat då personen inte befann sig i en psykos. Är genuint nyfiken då du skriver som du gör.

Retorisk fråga.
Jag är ju vid liv. Så nej.

Om jag tolkar några resonemang här

När man handlar i psykos är det alltså något utomrationellt tillstånd där man inte är medveten om sina handlingar och inte minns dem. Men man har alla sinnen i behåll och vissa är kapabla att skada och döda. Inte sig själva utan andra människor (troligen bara dem som är svagare). Kan man då inte hållas ansvarig och straffas? Varför straffar/tar vi körkortet från den rattfulle? Han var ju full och bortanför normalt konsekvenstänk.
Så - kan man inte straffas för det man gjort då man "inte var medveten om sina handlingar", "hörde röster" etc?
Och hur kan man veta att alla dessa förklaringar inte bara är ursäkter och manipulationer vid de psykologiska testerna?
När psykosen "gått över" (?), medicinerats eller terapisamtalats bort och den psykotiske görs uppmärksam på att hen tagit ett liv: utsatt en oskyldig människa/barn för lidande - rädsla och smärta in i döden - liksom alla närstående som ständigt skall återuppleva detta, är den psykotiske då inte beredd att ta ett livstids straff? Vem skulle efter en sådan handling gå rakryggad bland människor ute i samhället? Endast att invänta nästa psykos och mord? Nej tack skydda oss och inte minst barnen från dessa.

Sammanfattningsvis ser jag inte att psykisk sjukdom någonsin skulle vara förmildrande i något brottssammanhang - andra har ju samma rätt att bli skyddade. Därtill kommer frågor som hur tillförlitligt diagnoser ställs, om det inte krävs någon rubbning oavsett för att man skall uppsåtligt döda någon i beroendeställning etc.
Citera
2019-10-01, 16:21
Medlem
LorenaSanchezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlasherGordon
Backar detta!

Empati är en känsla och precis som med andra känslor kan någon med BPD känna detta väldigt snabbt och starkt. Dock kan deras uppfattning om en person och därmed empatin för denne kraftigt ändras om de är arga på dem. Och kraftiga känsloimpulser kan ibland gå ut över empatiska yttringar.

Om man ska ta mitt ex som exempel igen berättade hon väldigt privata saker om sina kompisar för mig och sa saker om dem som jag aldrig i livet hade använt för att beskriva någon jag kallat min vän, även om jag varit sur på dem för stunden. Hon tog också medvetet med mig till platser där hon visste att hennes ex kunde stöta på oss för att såra honom och väcka svartsjuka. Inte för att vi behövde vara där på något sätt utan det handlade om grejer som att åka longboard på en parkering som hennes ex hade fönster mot, och dessutom nämna det för mig efter att vi gått. 😔

Med det sagt ser jag ändå inte henne som oempatisk, men det var lite svängigt med empatin utan tvekan.
Beklagar det du fått vara med om.
Som du säger så kan detta med svartvitt tänkande ibland grumla förmågan till empati. Tex som vissa här i tråden uttrycker ett så starkt hat mot GM i detta fall, så kan en person med borderline se en person som den kommit i olag med på samma sätt. Precis som personerna som inte visar någon sympati för GM, kan en borderlineperson förlora sympatin om än tillfälligt, för en person som denne är i konflikt med.
Det KAN förhålla sig på detta sätt, men man ska komma ihåg att människor är individer och således olika.
Citera
2019-10-01, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av webbutvecklaren
Hon var psyksjuk, hon har Borderline samt lite annat.

Hora var hon nog inte... däremot fick min kompis henne gravid och hon gjorde abort. Och dom hade ganska mycket sex, däremot gör det inte henne till en hora.
Så ”dom hade ganska mycket sex”? Funderar du ens på varför du skriver så? I detta sammanhang är det något konstigt och även något du menar gör henne troligare som gärningsperson. För fan, skärp dig. Och skärp er - alla dårar som spekulerar härinne. Ibland, ibland kanske man bara ska se på en händelse och utgå ifrån det. Skriver ni om manliga, eventuella eller dömda förövare, att de gillade att ha sex, eller hade mycket sex? Hur kort tänker ni? Hoppas ingen med dessa skeva idéer och tankar har döttrar.
Citera
2019-10-01, 16:27
Medlem
Citat:
Beklagar det du fått vara med om.
Som du säger så kan detta med svartvitt tänkande ibland grumla förmågan till empati. Tex som vissa här i tråden uttrycker ett så starkt hat mot GM i detta fall, så kan en person med borderline se en person som den kommit i olag med på samma sätt. Precis som personerna som inte visar någon sympati för GM, kan en borderlineperson förlora sympatin om än tillfälligt, för en person som denne är i konflikt med.
Det KAN förhålla sig på detta sätt, men man ska komma ihåg att människor är individer och således olika.
Det är egentligen vatten under bron för mig nu, det tog slut för snart 2 år sen och jag har gått i terapi, jobbat på mig själv och gått vidare. Exemplen jag berättar här är egentligen bara för att illustrera hur det KAN se ut med en person med borderline. Men som du säger är det sjukt viktigt att poängtera att det är en person som har en sjukdom, det är inte sjukdomen som är personen, så det kan yttra sig väldigt olika.

Men tack! Alltid härligt att se att det finns vettiga personer här 😄
Citera
2019-10-01, 16:27
Medlem
LorenaSanchezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karl-may
Retorisk fråga.
Jag är ju vid liv. Så nej.

Om jag tolkar några resonemang här

När man handlar i psykos är det alltså något utomrationellt tillstånd där man inte är medveten om sina handlingar och inte minns dem. Men man har alla sinnen i behåll och vissa är kapabla att skada och döda. Inte sig själva utan andra människor (troligen bara dem som är svagare). Kan man då inte hållas ansvarig och straffas? Varför straffar/tar vi körkortet från den rattfulle? Han var ju full och bortanför normalt konsekvenstänk.
Så - kan man inte straffas för det man gjort då man "inte var medveten om sina handlingar", "hörde röster" etc?
Och hur kan man veta att alla dessa förklaringar inte bara är ursäkter och manipulationer vid de psykologiska testerna?
När psykosen "gått över" (?), medicinerats eller terapisamtalats bort och den psykotiske görs uppmärksam på att hen tagit ett liv: utsatt en oskyldig människa/barn för lidande - rädsla och smärta in i döden - liksom alla närstående som ständigt skall återuppleva detta, är den psykotiske då inte beredd att ta ett livstids straff? Vem skulle efter en sådan handling gå rakryggad bland människor ute i samhället? Endast att invänta nästa psykos och mord? Nej tack skydda oss och inte minst barnen från dessa.

Sammanfattningsvis ser jag inte att psykisk sjukdom någonsin skulle vara förmildrande i något brottssammanhang - andra har ju samma rätt att bli skyddade. Därtill kommer frågor som hur tillförlitligt diagnoser ställs, om det inte krävs någon rubbning oavsett för att man skall uppsåtligt döda någon i beroendeställning etc.
För oss som arbetar inom psykiatrin är en psykos något ofta väldigt uppenbart och inget man kan spela sig till.
Jag har sett personer som slagits om knivar för att kunna skada andra i sin psykos för att i sitt vanliga tillstånd vara väldigt fina personer. De är inte medvetna vad de gör, det är väldigt tydligt när man arbetar med psykotiska patienter.
Sedan finns det behandlingar som kan förebygga att personen hamnar i psykos igen, ofta slutar personen med medicinen och faller dit igen. Men det finns tex öppenvård i tvångsform där patienten måste komma till psykiatrin för att få långtidsverkande injektion och då kan man alltså säkerställa att personen blir rätt medicinerad och inte bara slutar med sin medicin.
Att man skadar någon under psykos ger en absolut inte frikort, jag anser det vara absolut rätt att kunna dömas till rättspsykiatrisk vård tex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in