2019-10-01, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Intressant. Det där tyder väl på att det kan finnas något på HD i belastningsregistret. Eller blir kanske sådana där registerutdrag sekretessbelagda även om de är tomma?

Läste förresten om en (eventuell) domare vid Örebro tingsrätt som dömdes för att på ett hänsynslöst sätt ha fattat tag i sin fru och kastat henne till golvet. Det verkar dock inte ha varit någon av de domare som är inblandade i det här fallet. Enligt artikeln var det en man, så rådman Ulla Gustavsson går ju bort. Inte heller kan det ha varit rådman Jens Lindborg, eftersom han anställdes några år tidigare. Sven-Erik Alhem säger att det här är ovanligt.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/misstankt-for-kvinnomisshandel-kan-bli-ny-domare

Nu är du ju där igen med dina ot rättsinlägg, byt tråd!

Du tror väl inte på en uppgift från JM om tallrikar?? 😳
Citera
2019-10-01, 13:14
Medlem
notknapparens avatar
Kvinnofridskränkning verkar vara på tapen nu, här även i DN idag:

Även om just denna relation i artikeln inte är så lik L*enas, så kan jag tänka mig att det finns flera parametrar som stämmer med SDs och LWs.

Tänker på orden/beskrivningarna i Annas beskrivning i artikeln nedan:
- symbiotisk (magisk vänskap)
- berg- och dalbana
- översvallande(?)
- som en liten pojke /tramsig färgklick)
- kan hända även kvinnor som ser sig som starka
- kan drabba starka värre, då det ta lång tid att förstå vad de är med om
- gillar inte att det finns kontaktytor med många andra män ( hon förstår inte att hon är oskicklig med män)
- kontroll genom konstiga diskussioner, som slutar i förvirring (manipulation, underliga skämt, involvering av andra konflikter i den egna, sabotage och utfrysning i geocachgänget (?)
- svårt att lämna relationen, längtan till de bra stunderna betyder mycket när man tappat fotfästet och
det blir som ett knark

Citera
2019-10-01, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Även om just denna relation i artikeln inte är så lik L*enas, så kan jag tänka mig att det finns flera parametrar som stämmer med SDs och LWs.

- berg- och dalbana
- översvallande(?)
- gillar inte att det finns kontaktytor med många andra män ( hon förstår inte att hon är oskicklig med män)
- kontroll genom konstiga diskussioner, som slutar i förvirring (manipulation, underliga skämt, involvering av andra konflikter i den egna, sabotage och utfrysning i geocachgänget (?)
- svårt att lämna relationen, längtan till de bra stunderna betyder mycket när man tappat fotfästet och
det blir som ett knark

Tack. Läste den nyss. En av många bra artiklar om samma ämne. Det svåra och riskfyllda är att avsluta relationen.
Citera
2019-10-01, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgatonSax
Det är ju inte Systerhax som lagt ut cachen utan Kyoukio, och det är hen som gick ut i januari 2016

Tack för det klargörandet!
Citera
2019-10-01, 13:53
Medlem
Philomenas avatar
Citat:

- berg- och dalbana
- översvallande(?)
det blir som ett knark

Stämmer väl överens med även vad jag läst inom området, en del egna tidigare samt andra bekantas erfarenheter via både ideellt arbete och utsatthet samt sedan vilka varningsklockor man hör då man läser fragment i tråden av LWs beskrivning om den ”magiska vänskapen” och sedan rädslan.

Den som hamnar i en sådan relation tappar snart fotfästet och utifrån för vänner kan den drabbade verka bete sig irrationellt, oansvarigt och förvånansvärt mesigt i jämförelse med hur hen innan brukar bete sig. Jag tycker att det man läser i tråden om en del av LWs vänners reaktioner visar just detta. Den drabbade hamnar snart i en spiral av skam över att en gång så stark inte kunna ha styrkan att bryta det alla påstår är dåligt för hen, hen kan då uppleva sig alltmer isolerad i sin situation då vänner bara fördömer eller inte förstår och denna dolda ensamhet brukar då den kontrollerande partnern utnyttja. Paradoxalt, trots att hen är skulden till att den drabbade mår dåligt, erbjuder hen då samtidigt tröst och närhet. Den drabbade knyts alltmer till hen och fjärmas alltmer från att kunna bryta sig loss. Orkar kanske inte fortsätta hålla kontakt med de vänner som vill väl och pushar hen att bryta sig loss eftersom hen upplever att ”de inte förstår”.

Det är med vetskap om sådana här alltför vanliga mönster i destruktiva relationer som jag menar att det blir märkligt att döma LW eller konstatera att hon helt enkelt borde gjort si eller så. Om trådbilden av SD stämmer så kan deras relation ha varit väldigt komplicerad och svår att bryta trots insikten om att den var dålig. Relationen behöver inte varit sådan, men bilden av SD som kommit fram i tråden ihop med de fragmentariska uttalanden om relationen från LW till hennes vänner, pekar åt att det är möjligt.
Citera
2019-10-01, 15:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tack. Läste den nyss. En av många bra artiklar om samma ämne. Det svåra och riskfyllda är att avsluta relationen.

Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Stämmer väl överens med även vad jag läst inom området, en del egna tidigare samt andra bekantas erfarenheter via både ideellt arbete och utsatthet samt sedan vilka varningsklockor man hör då man läser fragment i tråden av LWs beskrivning om den ”magiska vänskapen” och sedan rädslan.

Den som hamnar i en sådan relation tappar snart fotfästet och utifrån för vänner kan den drabbade verka bete sig irrationellt, oansvarigt och förvånansvärt mesigt i jämförelse med hur hen innan brukar bete sig. Jag tycker att det man läser i tråden om en del av LWs vänners reaktioner visar just detta. Den drabbade hamnar snart i en spiral av skam över att en gång så stark inte kunna ha styrkan att bryta det alla påstår är dåligt för hen, hen kan då uppleva sig alltmer isolerad i sin situation då vänner bara fördömer eller inte förstår och denna dolda ensamhet brukar då den kontrollerande partnern utnyttja. Paradoxalt, trots att hen är skulden till att den drabbade mår dåligt, erbjuder hen då samtidigt tröst och närhet. Den drabbade knyts alltmer till hen och fjärmas alltmer från att kunna bryta sig loss. Orkar kanske inte fortsätta hålla kontakt med de vänner som vill väl och pushar hen att bryta sig loss eftersom hen upplever att ”de inte förstår”.

Det är med vetskap om sådana här alltför vanliga mönster i destruktiva relationer som jag menar att det blir märkligt att döma LW eller konstatera att hon helt enkelt borde gjort si eller så. Om trådbilden av SD stämmer så kan deras relation ha varit väldigt komplicerad och svår att bryta trots insikten om att den var dålig. Relationen behöver inte varit sådan, men bilden av SD som kommit fram i tråden ihop med de fragmentariska uttalanden om relationen från LW till hennes vänner, pekar åt att det är möjligt.

Bra analys av dig Philomena som vanligt.

Tänker att denna profilerering av ett destruktivt förhållande där det blir som en paradox att en till synes stark kvinna inte lyckas varken se klart på sin situation förrän det är nästan för sent och att inte heller lyckas bryta sig loss, trots en vilja att göra det är att likna vid en slags "alkoholist" som blivit beroende av något som sliter ner en.

Det som kändes bra, känns inte bra längre. Men man lyckas inte sluta träffa personen och när andra försöker säga till blir man bara arg, känner att de inte förstår samtidigt som man vet att det är fel. Man skäms...

Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
LW kunde inte låta bli, när någon nära vän kritiserade henne blev hon ursinnig.
Men hon visste att hon gjorde fel och skämdes för det.
SD kunde inte heller låta bli, trots att hon anmälde honom. Han fortsatte att hota och ofreda henne.

Honans rotande efter ekonomiska oegentligheter är väldigt intressant, SD verkar ha levt över sina tillgångar och hade stora skulder.

Och så tänker jag på Holmes inlägg har om HD också....
I artikeln skriver Anna:

"– Jag tappade bort mig själv, grundtryggheten i vem jag var försvann. Plötsligt var det som att det skrevs ett helt nytt kapitel om mig - och det visade sig att det var han som hade skrivit det."

https://www.dn.se/insidan/anna-jag-trodde-psykisk-misshandel-drabbade-utslagna-kvinnor/

Kan det vara så det är med HD?
Hon beter sig som SD, han har nämligen skrivit kapitlet om HD?

Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Hej, kul att höra av dig igen.
Nja vad gäller HD har jag svårt att se henne direkt inblandad i mordet.
När jag träffade på henne i Sundsvall såg hon väldigt besvärad och pressad ut, inte glad, inte ens ett påklistrat leende...
Fick direkt känslan av att SD tvingat dit henne, tror som flera andra att han kontrollerat henne hårt under lång tid.
Har hon aldrig haft egna intressen utan enbart varit ett bihang till SD.? Mina varningsklockor ringer iaf över sådant.

Efter mordet försöker hon rädda sin familj, barn och anseende.
Hon är ingen häxa och absolut inte så ful och hemsk.
Tror hon bara är otroligt svag, korkad och rädd.
Hon är helt besatt av geocaching som är helt osunt.
Dessutom visar hon prov på otroligt dåligt omdöme som förpestar event som misstänkt för mord.

Förstår hon inte, eller bryr hon sig inte om vilken anstöt det väcker?

Jag blir verkligen inte klok på detta annars...
Citera
2019-10-01, 16:21
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Nu hittade jag inlägget! Läste HD sjuksköterskeutbildningen så pass "sent"? Enligt tråden var hon ju sjukskriven däromkring...
Ser att du hunnit få svar av @AgatonSax på vilken sjuksköterskan var. Ledsen för slarv.
Citera
2019-10-01, 17:59
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Bra analys av dig Philomena som vanligt.

Tänker att denna profilerering av ett destruktivt förhållande där det blir som en paradox att en till synes stark kvinna inte lyckas varken se klart på sin situation förrän det är nästan för sent och att inte heller lyckas bryta sig loss, trots en vilja att göra det är att likna vid en slags "alkoholist" som blivit beroende av något som sliter ner en.

Det som kändes bra, känns inte bra längre. Men man lyckas inte sluta träffa personen och när andra försöker säga till blir man bara arg, känner att de inte förstår samtidigt som man vet att det är fel. Man skäms...

Och så tänker jag på Holmes inlägg har om HD också....
I artikeln skriver Anna:

"– Jag tappade bort mig själv, grundtryggheten i vem jag var försvann. Plötsligt var det som att det skrevs ett helt nytt kapitel om mig - och det visade sig att det var han som hade skrivit det."

https://www.dn.se/insidan/anna-jag-trodde-psykisk-misshandel-drabbade-utslagna-kvinnor/

Kan det vara så det är med HD?
Hon beter sig som SD, han har nämligen skrivit kapitlet om HD?

Jag blir verkligen inte klok på detta annars...

Om SD är narcissistisk så är HD säkert
hjärntvättad och medberoende med honom.

Vad gäller LW så tror jag att hon också var
en narcissist och att hon och SD försökte
styra och manipulera varandra. Det funkar
aldrig i längden med ett förhållande
mellan två narcissister.

De som kände LW IRL har berättar att hon
inte kunde och inte ville lämna
förhållandet med SD.
StHolmes har också berättat att LW
tappade intresset efter SDs skilsmässa.
Att det inte var roligt eller spännande
längre.
Det kanske var ”tävlingen” med HD som
var det ”roliga”? När hon vunnit den
burken så jagade hon vidare efter nästa
burk?

Jag tror att det var @landbandy som
skrev en spekulation om att LW mördades
p.g.a. att mördaren såg det som att LW förstört
hens äktenskap för att sedan bara jaga vidare.
Kan det ha varit något @landbandy hört i GC-gänget?
Senast redigerad av gloriouslife 2019-10-01 kl. 18:02.
Citera
2019-10-01, 18:38
Medlem
notknapparens avatar
Några inlägg från 21- 22/5-18

Citat:
Ursprungligen postat av isakn
Jag tycker detta är obehagligt. Jag har arbetat med Ste*an. Normal kille men fick ändå ett hysteriskt intryck av honom.
När jag söker på honom på Ratsit får jag träff i en villa. Har han flyttat?

Citat:
Skygg är han verkligen inte. En mycket social och glad person. Men det fanns något i blicken som jag uppfattade som mycket olustigt. Höll honom medvetet på avstånd. Det jag kommer ihåg mest med honom är att han verkade vara lite av en adrenalin-junkie.
Trevlig kille, men när man får läsa om att han misstänks för kvinnomisshandel samt hans tidigare relation med L så blir känslan i min mage väldigt stark. Jag tror att Ste*an som på något sätt är inblandad i detta.

Citat:
Ja, jag har arbetat med honom. Är ett par år sedan nu.
Han hade en sådan där lite halvskum blick. Lurig, med ett milt leende på läpparna. Många uppfattade nog honom som lite underfundig och "skojig kille". Hans sätt att skämta och prata om sig själv var liksom hysteriskt. Och jag uppfattade också att han tog sig själv på väldigt stort allvar. Jag fick alltid obehagskänslor när han var i närheten. Något var fel.
När jag läste här i tråden om att L var intresserad av geocaching och hennes ålder då dök Ste*ans namn upp i huvudet direkt. Jag bara visste att det var han. En mycket obehaglig känsla när hans namn sedan faktiskt dök upp.
Citera
2019-10-01, 19:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Om SD är narcissistisk så är HD säkert
hjärntvättad och medberoende med honom.

Vad gäller LW så tror jag att hon också var
en narcissist och att hon och SD försökte
styra och manipulera varandra. Det funkar
aldrig i längden med ett förhållande
mellan två narcissister.

De som kände LW IRL har berättar att hon
inte kunde och inte ville lämna
förhållandet med SD.
StHolmes har också berättat att LW
tappade intresset efter SDs skilsmässa.
Att det inte var roligt eller spännande
längre.
Det kanske var ”tävlingen” med HD som
var det ”roliga”? När hon vunnit den
burken så jagade hon vidare efter nästa
burk?

Jag tror att det var @landbandy som
skrev en spekulation om att LW mördades
p.g.a. att mördaren såg det som att LW förstört
hens äktenskap för att sedan bara jaga vidare.
Kan det ha varit något @landbandy hört i GC-gänget?

Att LW inte var lika intresserad efter SDs och HDs skilsmässa kan väl lika bra bero på att då blev SDs trakasserier värre?
Hon började ju bli rädd för SD, när kom de första signalerna på det?

Det är inte långt kvar till mordet då...bara några månader.

Tillägg:
På våren förbjöd ju också HD SD att ta kontakt med LW också (@SH.Holmes)
Senast redigerad av notknapparen 2019-10-01 kl. 19:39.
Citera
2019-10-01, 19:45
Medlem
letsdoits avatar
SD inledde sina utstuderade trakasserier och sitt på goda grunder misstänkta intrigmakeri på ett tidigt stadium:

Ett exempel: I en logg, daterad 150511:
https://coord.info/GLHFRJJH (Masters Forest - Herrskogen - och med bildtexten: "Burken behöver maintenance") ...upplyser han om att han är på väg för att hämta YD:s hund. Han har tid. plockat upp en annan av cacheägarens (CO: https://coord.info/GLBGR6J9) utlagda cacher: https://coord.info/GLGFBYHF.

Vad herrarna i modern tid brukade göra i Herrskogen är okänt. - Kanske brukade de leta fram sina porrgömmor..?
- Det finns endast en bloggbild i denna logg; den med den gamla ölburken, enl. ovan.

150512 publicerade SD en annan bild (se s. 176 i hans Galleri):
https://www.geocaching.com/profile/?guid=2aebb93b-28a8-4788-a720-2c4ed249e81c&tab=gallery
...med bildtexten "First!":
https://img.geocaching.com/track/log/large/d3f144b2-a8b9-410a-9f76-f3222fb97cd5.jpg

Denna bild saknar logg men länkar till bilden i Masters Forests logg.

SD har åtskilliga bilder/bildtexter med likn. insinutioner plus också sådana som rör LW:s kompetens; samtliga ägnade att chikanera henne och trycka ned henne i skorna: låta henne veta sin plats: 2:a eller sämre. Han måste verkligen ha upprörts i sitt innersta av att hon trots sina trasiga knän lyckats bärga flera FTF:er; att han gång på gång snuvats på FTF:er; att han tack vare hennes snabba matematiska beräkningar lyckats få till stånd en och annan FTF... - Det här var en kvinna han inte rådde på, med mindre än att hon försvann från jordens yta. - Således inget vansinnesutbrott till följd av simpel svartsjuka: Ett planerat illdåd i syfte att undanröja terrorbalansen, för att på sikt kunna bilda nya, mer segerrika allianser. - LW som mystlösare; som generös, samarbetsvillig och tålig geokompis, var inte längre aktuell: Han hade genom sitt ojusta uppträdande under en längre tid oåterkalleligen bränt sina skepp - och han saknade hållhakar på henne. - Inget av de vapen han känt till hade bitit på LW: Hon FTF:ade glatt vidare och utvecklade efter hand också sitt strategiska tänkande till ett vinnande FTF-koncept. - Och här fanns ingen plats för tungviftare.

150919 LW visar vem som jobbar - och vem som slappar:
https://coord.info/GLJYG2D9

151010 First To Lose:
https://coord.info/GLK4MBNR
https://coord.info/GLK4TQXR
Senast redigerad av letsdoit 2019-10-01 kl. 19:59.
Citera
2019-10-01, 19:50
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Att LW inte var lika intresserad efter SDs och HDs skilsmässa kan väl lika bra bero på att då blev SDs trakasserier värre?
Hon började ju bli rädd för SD, när kom de första signalerna på det?

Det är inte långt kvar till mordet då...bara några månader.

Tillägg:
På våren förbjöd ju också HD SD att ta kontakt med LW också (@SH.Holmes)

Anledningen till att trakasserierna ev blev
värre efter skilsmässan kan ju ha varit
att LW inte längre var intresserad.

Jag tror att de triggade varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här