Citat:
Ursprungligen postat av
Neverhesitate
Bristande konsekvenstänk hos yngre personer ger problem inom många områden, och många mår dåligt p.g.a. saker de gjort som unga som de aldrig skulle ha gjort när hjärnan blivit färdigutvecklad.
Personer under 25 år brukar ha dyrare bilförsäkringar för att yngre personers bristfälliga konsekvenstänk gör att de oftare är inblandade i olyckor, och helt klart så gör kombinationen ungdom och alkohol att många gör saker de ångrar.
När det gäller att rösta är det ju tyvärr många även över 25 som har svårt att se till helheten och istället fokuserar på enstaka saker, men det är nog få personer som mår riktigt dåligt psykiskt eller blir påverkade resten av livet för vad de röstade på 1 eller 2 gånger innan de blev 25, och det finns ett syfte med att även unga personers åsikter blir hörda i samhället.
Innan frontalloben är färdigutvecklad vid 25 års åldern är man mer känslostyrd och riskbenägen, en yngre person är mer dopaminkänslig och har därför lättare att söka sig till snabba kickar och snabba cash, och har betydligt sämre konsekvenstänk.
Det kan göra att det som just då känns som ett bra sätt att tjäna några tusen i timmen, kan knäcka personen psykiskt när den blir äldre och inser vad den gjort och konsekvenserna av det. Skulle du själv vilja bilda familj med en kvinna som varit prostituerad, och vad tror du majoriteten av män svarar på den frågan?
Var gränsen går för missbruk kan diskuteras, men att en person använder droger (vilket ger behov av pengar) kan ju ses i urin- och salivprover, och hög alkoholkonsumtion kan ses genom blodprov. Genom regelbundna tester så kan man upptäcka om någon påbörjat eller återupptagit ett missbruk, och om personen vägrar testa sig mister den sin licens. Då finns det även ett starkt incitament för den som vill sälja sex att hålla sig drogfri.
Psykisk ohälsa är inga större problem för en psykolog att upptäcka, anser denne att risken är liten att personen kommer må dåligt av att sälja sex så får den okej för licens på den punkten.
Min tanke är inte att varken sexköpsmotståndare eller sexköpsivrare ska fatta beslut gällande licenser, utan yrkeskunnigt folk som inte ställer sig i någon ringhörna och är opartiska och yrkesmässigt objektiva och ser till individen och dess förutsättningar.
Ditt sista stycke sammanfattar det rätt bra, men man kan ju misstänka att en relativt stor andel av de som skulle söka sig till den typen av roll är personer som kommer till arbetet med en egen agenda.
Om vi ska ha ett licenssystem tycker jag snarare att det ska utformas ungefär som körkortssystemet (nåja, minus körlektioner och uppkörning). Typ en teorikurs där personen ifråga får lära sig var den vänder sig om den utsätts för våld/hot, vad som är ok och inte, diverse juridiska frågor osv. Att någon annan ska bedöma om du som person är lämplig riskerar att slå fel. Du kommer också sannolikt att se påtryckningar från de som redan har licens att göra licenskraven allt striktare (då de vill slippa konkurrens), osv. Det enda psykologiska test jag möjligtvis tycker att en presumtiv prostituerad skulle behöva genomgå är ett intelligenstest för att försäkra sig om att personen ifråga inte är så pass svagbegåvad att han eller hon inte kan förstå implikationerna av sitt beteende. Annars vet jag inte om psykologers bedömningar är så svartvita som du målar upp det. Det finns väl knappt ett exempel på en rättsprocess där inte en psykolog vittnar för åklagarsidan och finner den tilltalade frisk medan en annan psykolog vittnar för försvaret och finner den tilltalade sjuk för att ta ett exempel.
En annan sak (som inte tagits upp) kan jag faktiskt också köpa och det är tester för könssjukdomar, likt de porrskådisar gör.