2019-10-01, 01:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Det är väl klart jag kan. Det är ju ett påstående jag gör. Det är helt upp till dig hur du vill tolka det, men be mig inte förklara vad jag säger om du inte har något eget att tillföra. Du får inte din mat färdigtuggad heller. Meningen är att du antingen deltar och lär dig nånting, har en egen åsikt och en motivering varför du inte håller med, eller så skrollar du bara vidare. Jag är inte här för att serva dig varje gång du får tomt i bollen.

Jag tycker Islam hade/har helt fel om kvinnor. Hade kvinnor i tex arabvärlden haft samma rättigheter och varit jämställda med männen hade de haft det lika bra som i Sverige. Istället lever de i länder fulla med maktmissbruk, korruption, konflikter, krig, orättvisor och förtryck.
Citera
2019-10-01, 02:11
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
"För säkerhetens skull"? Vad menar du med detta?

Det är väl ganska uppenbart. Samtliga personer som arbetar i serviceyrken som involverar större summor kontanter behöver säkerhet. Har du hört talas om rånare, eller om påtända individer? Det är just därför större bordeller är bra. De satsar mycket på säkerhetslösningar. Säkerhetsvakter och larmknappar exempelvis.
Citera
2019-10-01, 06:37
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barnfitta
DN är bakom en betalvägg men om man läser tyska tidningar så framgår det att det handlar om fyra medelålders thailändska kvinnor och en tysk man som drivit två bordeller. Man har tagit dit thailändska transexuella. Det är väl det som är ladyboys? Det handlar även här om undanhållande av skatt. Men även att man slussat in dessa ladyboys från Thailand i grupp. Det är trafficking per definition då. Polisen har i samband med detta genomsökt 60 andra bordeller. Det är ju bra att man sköter sitt jobb. Det handlar inte om nån liga som lurat tjejer från östeuropa till bordeller i Tyskland.

Min googling gav många olika resultat. Jag gav ett exempel här. Det är självklart att det förekommer människohandel på vissa platser och att bordeller i vissa fall fört med sig smutsig olaglig verksamhet.
Du påstår att det aldrig förekommer??
Citera
2019-10-01, 06:44
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Jo, en bordell är alltså en lokal där flera personer säljer sex. För att förtydliga, en kvinna kan sälja sex i sin egen lägenhet, men hon får ej driva verksamhet där som innefattar fler prostituerade personer. Det är först då det blir en bordell.

1) Varför då? Har du tänkt på att det är bättre för tjejerna att jobba på en klubb än i sina egna hem?

a) Till exempel risken för rån, stalkers, dåliga kunder.

2) Sen vill en del män ha 2 tjejer eller gruppsex ska det vara förbjudet?

Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Min googling gav många olika resultat. Jag gav ett exempel här. Det är självklart att det förekommer människohandel på vissa platser och att bordeller i vissa fall fört med sig smutsig olaglig verksamhet.
Du påstår att det aldrig förekommer??

1) Kan du visa något exempel där det har förekommit? Det är en sak som "alla vet förekommer" men som ingen nånsin har sett.

2) Vadå för smutsig verksamhet?
Senast redigerad av Babianen 2019-10-01 kl. 06:47.
Citera
2019-10-01, 07:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Hon frågade inte om lov nej. Samtycke hade inte getts.

Hen frågade inte om lov nej. Samtycke hade inte getts.

Samma sak enligt Ipsi.

Lycka till med den du.
Frågan var om din fru har din tillåtelse att använda din bil, och om en okänd också har din tillåtelse att använda din bil?
Citera
2019-10-01, 07:24
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Så då vill du alltså förbjuda två sexsäljare från att arbeta tillsammans i en lägenhet för säkerhetens skull?

Ja, eftersom först är de två. Sedan är de fem. Sedan kommer en hallick och ska profitera på kvinnornas verksamhet. Och sedan behöver de en större lokal, som ligger mer centralt...o.s.v.
Citera
2019-10-01, 07:26
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Det jag främst reagerar på är att man svartmålar köparen så grovt. Man gör det genom att framställa alla kvinnor som säljer sex som utsatta, trots att så uppenbarligen inte är fallet.

Ett rimligt alternativ hade ju vart att förbjuda försäljning av sex under organiserade former.

Ja jag håller med om att försäljning av sex också ska vara förbjudet ifall köp är förbjudet.
Dock kvarstår köparens mentalitet som ett stort frågetecken.
Citera
2019-10-01, 07:27
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Varför då? Har du tänkt på att det är bättre för tjejerna att jobba på en klubb än i sina egna hem?

a) Till exempel risken för rån, stalkers, dåliga kunder.

2) Sen vill en del män ha 2 tjejer eller gruppsex ska det vara förbjudet?

1) Kan du visa något exempel där det har förekommit? Det är en sak som "alla vet förekommer" men som ingen nånsin har sett.

2) Vadå för smutsig verksamhet?

Nu har jag flera gånger förklarat varför jag anser att bordeller är en olämplig verksamhet. Varför ska jag behöva upprepa mig hela tiden här?
Citera
2019-10-01, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av over-unity
Enligt lagen så är gränsen för sexköp väldigt snäv. Det räcker med att bjuda en dejt på vin/ge en present/betala taxi så är kriterierna uppfyllda för sexhandel då det kan tolkas som ersättning för sex.

Hur många gånger har du själv sålt häcken?

Den största attraktionskraften har kvinnor när de är unga, såvida de inte tränar/lever hälsosamt. Ska de vänta tills de är 25 då får de rida fler kukar för samma summa pengar.

Eller tänder på du att kvinnor ska ta emot så många horkarlar som möjligt per dag?
Är du snäll och visar lagtexten som du hänvisar till när du påstår att man kan dömas för sexköp genom att bjuda på vin, ge en present, eller betala för en taxi? Enligt den lag jag känner till så krävs det sexköp för att dömas för sexköp.

Min häck har aldrig varit till salu, och varken jag, min man eller de pojkvänner jag haft har varit sexköpare, känt oss som sexköpare, eller oroat oss för att bli betraktade som sexköpare.

Mina åsikter om lagar kring sexköp har inget att göra med vad jag tänder på. Anledningen till att jag tycker att hjärnans konsekvenstänk ska vara färdigutvecklat och att personen som säljer sex ska må bra psykiskt är för att jag inte vill att någon ska må dåligt p.g.a. sitt val att sälja sex.

Priset för kunden kommer högst troligt öka om personer under 25, traffickingoffer, missbrukare, och personer med psykisk ohälsa slutar sälja sex samtidigt som försäljarna börjar betala skatter och avgifter som andra företagare. Det sistnämnda är anledningen till att sexsäljare kommer tjäna mindre, eftersom de för att ex. få ut 2 500 kr för en timme som tidigare nu är tvungen att debitera kunden 5 500 kr.

Många kommer tycka att det är för dyrt, men det är utbud och efterfrågan som styr priserna. Att utbudet enbart bör bestå av personer som förstår konsekvenserna, gör det frivilligt och mår bra är självklart för alla med en sund människosyn, och det finns ingen anledning till varför just sexförsäljning ska vara skattebefriat.
Citera
2019-10-01, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej, mitt "förslag" är sexköpslagen.
Det är fortfarande sexköpare samt hallickar och sextrafficking-folk som är problemet med prostitution. De är deras handlingar som ska vara olagliga, skambelagda, kontrollerade och synade i sömmarna och ingen annans.

Säg mig? Hur ska man kunna förhindra att nu ex. div sextrafficking handlare inte skaffar licenser till sina "varor"?

Bästa "licensen" för alla dessa män därute som nu månar så om att kvinnan, eller mannen ska vara där frivilligt är att inte betala för sex.

problemen som sexhandel ger är:

1) Våld. Prostitution tillhör ett av världens mest våldsutsatta yrken.
2) Utsatthet för kriminalitet. Slavhandel/ Trafficking är den näst mest lönsamma kriminella verksamheten i världen.
3) Psykiskt illamående hos sexsäljarna. Sälja sin kropp för andra att runka i, är inte något "normalt" eller nån form av sexuell "normal" läggning för just kivnnor som vissa verkar fantisera ihop.

Finns inget skäl att vi ska fortsätta ha ett samhälel där man ska tycka att köpa sex och därmed utsätta andra för ovan, skulle vara ok.

De tär inte "ok" att ha sex med någon som inte är lika sexuellt intresserad tillbaka.
Bara att lära sig.
Det du verkar missa helt/struntar i är att anledningen till att sexköp förekommer inte kommer försvinna bara för att man förbjuder sexköp. Av den anledningen så kommer sexköpen inte upphöra bara för att det är olagligt.

Om man däremot gör det lagligt att köpa sex där säljaren är utredd så man vet att personen gör det av fri vilja, är mogen nog att fatta beslut, mår psykiskt bra och inte är missbrukare, då är det högst troligt många sexköpare som hellre väljer lagligt sex med någon de vet uppfyller kraven för licens, istället för att riskera att åka dit för olagligt sexköp med någon som inte mår bra.

En licens är inget man ska kunna fixa åt någon annan, och för att få en licens gäller alltså:
*Inga misstankar om trafficking
*Minst 25 år (Hjärnans konsekvenstänk är inte färdigutvecklat förrän vid 25)
*Ej missbrukare
*Ingen psykisk ohälsa

De problem du radar upp där gällande sexhandel försvinner i princip om sexköpet sker kontrollerat med någon som har licens.

Så frågan är vad man tycker är viktigast. Att det finns ett fullständigt förbud mot sexköp så att alla sexköp kommer fortsätta ske under ytan där det inte finns någon som helst kontroll över sexsäljarnas frivillighet, mognad, lämplighet, och psykiska hälsa, eller om man tycker att det viktiga är att så få som möjligt tvingas till att sälja sex eller mår dåligt av att sälja sex.

Personligen tycker jag det är viktigare att så många som möjligt mår bra, än att man har ett tandlöst totalförbud enbart för syns skull där fler mår dåligt.

Vad anser du problemet vara med att en person som uppfyller kraven:
*Inga misstankar om trafficking
*Minst 25 år (Hjärnans konsekvenstänk är inte färdigutvecklat förrän vid 25)
*Ej missbrukare
*Ingen psykisk ohälsa
självmant väljer ett välbetalt jobb som den själv tycker är okej? Att du inte skulle vilja ha det jobbet innebär inte att alla andra delar din åsikt.

Hur anser du att problemet med att så många män inte har möjlighet till sex ska lösas? Eller tycker du inte att det behöver lösas?
Citera
2019-10-01, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Det är bullshit. Det är lagligt att ha sex vid 15 så självklart ska det inte vara någon annan gräns för att hora.

2) Det är "som mår bra" som är the catch. Det ska inte vara upp till andra kvinnor att bestämma vem som "mår bra" för det kommer att sluta med att ingen får sälja sex. Alternativt att bara tanter över 40 får göra det.
1. Nej, neurovetenskap är inte bullshit, men huruvida trolls hjärnor fungerar på samma sätt som människors det vet jag inte.

2. Personerna som bedömer lämpligheten ska ju självklart vara objektiva och ha kompetens nog att kunna göra den bedömningen. Du vet, ungefär som med körkort. Även om din mamma klipper ut ett jättefint körkort åt dig från flingpaketet så är det inte giltigt för att köra bil.
Citera
2019-10-01, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Det vore såklart bättre än nuvarande situation. Ålderskravet fattar jag dock inte - ska man heller inte få rösta, köra bil eller köpa alkohol innan 25 då?

I praktiken tror jag att ett licenssystem kopplat till ett antal kontroller skulle riskera bli hyfsat byråkratiskt och inskränkande i sig. Var drar du gränsen för missbruk? Hur många glas vin i veckan får den prostituerade dricka? Och vem kontrollerar? Hur avgör du den psykiska hälsan och var drar du gränsen?

I teorin vore det så klart önskvärt att sålla bort de som uppenbart prostituerar sig av fel anledningar - men om det ska fungera tror jag att det i så fall måste skötas på ett agnostiskt sätt med klara, tydliga och genomtänkta parametrar.

Låt mig ta ett kort exempel; säg att du definierar ”fri från missbruk” som att den prostituerade inte får ha vårdats för missbruk. Vilka incitament ger du då den prostituerade som börjar känna att han allt oftare tar ett par öl för många? Det som kommer att ske är att prostituerade undviker att söka vård för att inte förlora sin licens.
Bristande konsekvenstänk hos yngre personer ger problem inom många områden, och många mår dåligt p.g.a. saker de gjort som unga som de aldrig skulle ha gjort när hjärnan blivit färdigutvecklad.

Personer under 25 år brukar ha dyrare bilförsäkringar för att yngre personers bristfälliga konsekvenstänk gör att de oftare är inblandade i olyckor, och helt klart så gör kombinationen ungdom och alkohol att många gör saker de ångrar.

När det gäller att rösta är det ju tyvärr många även över 25 som har svårt att se till helheten och istället fokuserar på enstaka saker, men det är nog få personer som mår riktigt dåligt psykiskt eller blir påverkade resten av livet för vad de röstade på 1 eller 2 gånger innan de blev 25, och det finns ett syfte med att även unga personers åsikter blir hörda i samhället.

Innan frontalloben är färdigutvecklad vid 25 års åldern är man mer känslostyrd och riskbenägen, en yngre person är mer dopaminkänslig och har därför lättare att söka sig till snabba kickar och snabba cash, och har betydligt sämre konsekvenstänk.

Det kan göra att det som just då känns som ett bra sätt att tjäna några tusen i timmen, kan knäcka personen psykiskt när den blir äldre och inser vad den gjort och konsekvenserna av det. Skulle du själv vilja bilda familj med en kvinna som varit prostituerad, och vad tror du majoriteten av män svarar på den frågan?

Var gränsen går för missbruk kan diskuteras, men att en person använder droger (vilket ger behov av pengar) kan ju ses i urin- och salivprover, och hög alkoholkonsumtion kan ses genom blodprov. Genom regelbundna tester så kan man upptäcka om någon påbörjat eller återupptagit ett missbruk, och om personen vägrar testa sig mister den sin licens. Då finns det även ett starkt incitament för den som vill sälja sex att hålla sig drogfri.

Psykisk ohälsa är inga större problem för en psykolog att upptäcka, anser denne att risken är liten att personen kommer må dåligt av att sälja sex så får den okej för licens på den punkten.

Min tanke är inte att varken sexköpsmotståndare eller sexköpsivrare ska fatta beslut gällande licenser, utan yrkeskunnigt folk som inte ställer sig i någon ringhörna och är opartiska och yrkesmässigt objektiva och ser till individen och dess förutsättningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in