Snälla läs hela mig <3
Har ni sett filmen "Ted - För kärlekens skull." Länk till imdb https://www.imdb.com/title/tt6204018/
Recap:
Spoilers.. duh..
I filmen får vi följa Ted och hans mentala hälsa.
Tänk dig att du är Ted, du får se en inblick i din framtid. Du får se något du inte kan förklara. För du är inte längre du. Den du får se är ett nervvrak. Någon som har tappat världsuppfattningen helt. Någon som verkligen har tappat det. Du Misstror dig själv och alla andra, du vågar inte lita på något, du lever i en helt annan värld, ditt mentala jag kommer så småningom sluta att existera. Du kommer inte kunna skilja på verklighet från fantasi, en permanent psykos. Du vet att du kommer hamna där, det är oundvikligt. Men du är inte där än.
Vad skulle du göra med tiden som är kvar av din mentala-medvetenhet ?
snälla säg inte att jag är helt själv om att tänka på sånt här! Jag vet att min tid är räknad. Min hjärna är trasig, och det har den varit ett tag nu. Det är okej, visst är jag jätte ledsen emellan åt. För det är för mig en skrämmande tanke att inte längre känna igen sig själv, sina egna tankar och värderingar. Jag har inte tappat det helt än, men jag ser vart det är påväg och jag är övertygad.
Hjärnan är komplex och det behövs avancerad forskning för att laga mig, annars hade jag fått hjälp eller hur?
Det har varit en lång väg hit, öppenvård, slutenvård, öppenvård igen. Testat olika vårdgivare, testat alla mediciner som finns känns det som, gått DBT i 4 år, pratat med läkare och psykologer sen jag var 17 år mått dåligt sen jag var 7 år. Och det är nu som 27 åring jag accepterar min framtid, och nu vill jag bara göra det bästa utav det. Jag lever hellre ett kort men värdefullt liv än ett långt liv utan värde.
Ge mig gärna förslag på värdefulla saker att göra med de som är kvar.
/ En Ted