2019-09-13, 12:41
Medlem
FinGullans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firemire
Var står det att han höll sig undan kallelser i två månader? Kan inte hitta det någonstans
Bra att du frågade. Det står ingenstans, utan det var en slutsats jag drog från uppgifter i dagboksbladet. Nu när jag granskar saken lite närmare har jag troligtvis fel. Han hade nog bara tur att datumet för presktiption överskreds, helt utan planering från sin sida.

Mannen var kanske mitt uppe i en flytt och byte av arbete? Arbetsförmedlingen och Skatteverket kom efter förfrågan 2018-10-29 med nya uppgifter om adress och arbetsgivare. Det lite konstiga är att mrkoll.se uppger att han har han bott på samma adress sedan mars 2016? Och han svarade varken på e-mail eller telefonsamtal innan han själv hörde av sig.

När nya adressen inkom till tingsrätten var det redan för sent, högskoleprovet skrevs 2016-10-29. Det är på dagen samma datum fast två år senare.

I sammanhanget lite "roligt" att han erkände brott, men ej grovt. Vilken medelsvenson gör så, överskrider preskriptionstiden med tre veckor, erkänner brottet men inte att det är grovt för då förlängs preskriptionstiden?

Citerar in utvalda delar från dagboksbladet som rör sökandet av mannen.
Citat:
2018-10-02 - Ab 6 Stämning med kallelse skickat med lösbrev till Dan*el Hosse*ni (delges).
2018-10-12 - Ab 6 i retur fr adressen Kista med meddelande om att personen inte bor på denna adress. Skickar ut på nytt på mailadressen.
2018-10-29 - Försökt ringa tilltalad gällande delgivning av stämning och kallelse, inget svar.
2018-10-29 - Myndighetssök 7 st beträffande tilltalad.
2018-10-29 - Stämning med kallelse, aktbilaga 6, skickat med lösbrev till Dan*el Hosse*ni (delges).
2018-10-29 - Svar från Arbetsförmedlingen - ny adress funnen.
2018-10-29 - Svar från CSN - inga nya uppgifter
2018-10-29 - Svar från Transsportstyrelsen - inga nya uppgifter
2018-10-29 - Svar från Passenheten - inga nya uppgifter
2018-10-29 - Svar från Försäkringskassan - inga nya uppgifter
2018-10-30 - Svar från Kronofogdemyndigheten - inga nya uppgifter
2018-11-01 - Svar från Skatteverket - nya uppgifter om adress och arbetsgivare
2018-11-19 - Telefon från Dan*el Hosse*ni som bekräftar att han mottagit stämning och kallelse. U.t informerar att han nu kommer registreras som delgiven.

Edit: Har fått reda på att Norrköpings tingsrätt har lämnat ut ljudinspelningarna från huvudförhandlingen. Är det någon vänlig själ som har ljudfilerna och kan ladda upp förhören med de huvudmisstänkta?
Senast redigerad av FinGullan 2019-09-13 kl. 13:38.
Citera
2019-09-14, 21:14
Medlem
firemires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinGullan
Bra att du frågade. Det står ingenstans, utan det var en slutsats jag drog från uppgifter i dagboksbladet. Nu när jag granskar saken lite närmare har jag troligtvis fel. Han hade nog bara tur att datumet för presktiption överskreds, helt utan planering från sin sida.

Mannen var kanske mitt uppe i en flytt och byte av arbete? Arbetsförmedlingen och Skatteverket kom efter förfrågan 2018-10-29 med nya uppgifter om adress och arbetsgivare. Det lite konstiga är att mrkoll.se uppger att han har han bott på samma adress sedan mars 2016? Och han svarade varken på e-mail eller telefonsamtal innan han själv hörde av sig.

När nya adressen inkom till tingsrätten var det redan för sent, högskoleprovet skrevs 2016-10-29. Det är på dagen samma datum fast två år senare.

I sammanhanget lite "roligt" att han erkände brott, men ej grovt. Vilken medelsvenson gör så, överskrider preskriptionstiden med tre veckor, erkänner brottet men inte att det är grovt för då förlängs preskriptionstiden?

Citerar in utvalda delar från dagboksbladet som rör sökandet av mannen.

Edit: Har fått reda på att Norrköpings tingsrätt har lämnat ut ljudinspelningarna från huvudförhandlingen. Är det någon vänlig själ som har ljudfilerna och kan ladda upp förhören med de huvudmisstänkta?

Det låter rätt kul i sammanhanget att han gjorde så, men han har åandrasidan rätt. Vilket Svea hovrätt mycket riktigt kommit fram till flera gånger, att det ej handlar om grovt brott. Har ej läst dagboksbladet, men man ska nog vara försiktig med att anta saker i sånt här. Känns skumt att han behövde vänta 21 dagar efter datumet isåfall.
Citera
2019-09-17, 20:38
Medlem
Ja, det är som du säger att Svea hovrätt har redan kommit fram till att det är brott av normalgraden. Många brott kommer preskriberas innan de hinner med allt innan rättegång alltså kommer många gå fria..
Citera
2019-09-17, 23:45
Medlem
Har en klasskompis som står i listan. Han går kvar, trodde de skulle slängas ut de som hade köpt proven. Rätt vidrigt. Ska iallafall se till att alla i klassen och resten av kursarna vet vad han har gjort.
Citera
2019-09-18, 08:54
Medlem
firemires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Har en klasskompis som står i listan. Han går kvar, trodde de skulle slängas ut de som hade köpt proven. Rätt vidrigt. Ska iallafall se till att alla i klassen och resten av kursarna vet vad han har gjort.

Alla där man bevisat fusk ska mig veterligen ha slängts ut. Är det någon som går kvar så är det för att de kommit in iallafall och ej via fuskresultatet. Skulle heller ej rekommendera att du begår förtal.
Citera
2019-09-18, 12:23
Medlem
Citat:
Alla där man bevisat fusk ska mig veterligen ha slängts ut. Är det någon som går kvar så är det för att de kommit in iallafall och ej via fuskresultatet. Skulle heller ej rekommendera att du begår förtal.

Låt honom göra det. Så lär han nog att han inte ska göra om det.
Citera
2019-09-18, 12:32
Medlem
Citat:

Okej, men om en person står på listan har denne uppenbarligen köpt provet? Varför skulle denne annars stå med?

Om jag säger att denne person står med på listan begår jag ej förtal, den är öppen för alla att läsa, kan bara länka den.
Citera
2019-09-18, 17:37
Medlem
Fraktazs avatar
Regeringen satsar nu ytterligare 45 miljoner kronor fördelat på tre år för att utreda och motverka fusk. Pengarna ska användas till att UHR genomför brottsutredningar för åklagare och polisen.

Vad blir den sammanlagda kostnaden per åtalad fuskare?

https://www.uhr.se/om-uhr/nyheter/pressmeddelanden/2019/uhr-far-15-miljoner-kronor-extra-per-ar-for-att-motverka-fusk-pa-hogskoleprovet/

UHR hade bara begärt 30 miljoner kronor. Vad tänker regeringen att de göra med resterande 15 miljoner kronor?
Senast redigerad av Fraktaz 2019-09-18 kl. 17:45.
Citera
2019-09-18, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fraktaz
Regeringen satsar nu ytterligare 45 miljoner kronor fördelat på tre år för att utreda och motverka fusk. Pengarna ska användas till att UHR genomför brottsutredningar för åklagare och polisen.

Vad blir den sammanlagda kostnaden per åtalad fuskare?

https://www.uhr.se/om-uhr/nyheter/pressmeddelanden/2019/uhr-far-15-miljoner-kronor-extra-per-ar-for-att-motverka-fusk-pa-hogskoleprovet/

UHR hade bara begärt 30 miljoner kronor. Vad tänker regeringen att de göra med resterande 15 miljoner kronor?
Konstig prioritering med tanke på att det utbreda fusket på HP mer eller mindre avvecklat sig själv. Finns ju knappt något fusk kvar att motverka så man undrar vad syftet med pengar är. Vi får ju se vad kostnaden per tagen fuskare blir men det kommer uppgå till många miljoner.
Citera
2019-09-18, 18:01
Medlem
Fraktazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilleKanin
Konstig prioritering med tanke på att det utbreda fusket på HP mer eller mindre avvecklat sig själv. Finns ju knappt något fusk kvar att motverka så man undrar vad syftet med pengar är. Vi får ju se vad kostnaden per tagen fuskare blir men det kommer uppgå till många miljoner.

Hur stora resurser brukar polismyndigheten och åklagarmyndigheten lägga ner på ett brott som kan ge 50 dagsböter? Känns vettigare att satsa pengarna på grova brottsutredningar.

Tänk om det på dessa 45 satsade miljoner blir 0 tagna fuskare. Vilket fiasko.

Dessa miljoner hade bättre kunnat användas för att tillhandahålla anpassade prov till personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Ett projekt som UHR lagt ner på grund av resursbrist.
Senast redigerad av Fraktaz 2019-09-18 kl. 18:04.
Citera
2019-09-18, 19:48
Medlem
FoxyKarins avatar
Citat:
Hur stora resurser brukar polismyndigheten och åklagarmyndigheten lägga ner på ett brott som kan ge 50 dagsböter? Känns vettigare att satsa pengarna på grova brottsutredningar.
Jag tycket det känns vettigt att gå från 0 kronor till 15 miljoner om året för att motverka fusk i högskoleprovet.

Citat:
Tänk om det på dessa 45 satsade miljoner blir 0 tagna fuskare. Vilket fiasko.
Noll upptäckta fuskare skulle vara succé!

Då har UHR:s insatser mot fusket fungerat, och förtroende för högskoleprovet blir fullständigt återställt!
Citera
2019-09-18, 20:02
Medlem
Fraktazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FoxyKarin
Jag tycket det känns vettigt att gå från 0 kronor till 15 miljoner om året för att motverka fusk i högskoleprovet.

Noll upptäckta fuskare skulle vara succé!

Då har UHR:s insatser mot fusket fungerat, och förtroende för högskoleprovet blir fullständigt återställt!

Välkommen till Flashback, Röding!

Tyvärr tror jag din propaganda har bättre effekt i UHRs egna flöde.

Av vad som framgår i UHRs egna dokument består en stor del av UHRs kostnader att bedriva brottsutredningar åt Polismyndigheten och Åklagarmyndigheten, inte att motverka fusk.
Senast redigerad av Fraktaz 2019-09-18 kl. 20:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in