Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-26, 18:56
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
AGA som säljer koldioxid för växthus har på

https://www.aga.se/sv/images/AGA%20Greenhouses%20Brochure%20A4%20SE_tcm586-137961.pdf

ett diagram som visar att växternas förmåga att ta upp koldioxid ökar brant när koldioxidhalten stiger i intervallet 200 till 500 ppm. Jag medverkade en gång i tiden i ett projekt där vi jämförde två växthus. I det där vi tillförde koldioxid fick vi mer än dubbelt så stor skörd. Våra skogar växer idag dubbelt så fort som för hundra år sedan. I takt med att koldioxidhalten stigit har vi tagit fram nya grödor som med mindre koldioxidfångande bladyta producerar mer korn. Dagens åkrar ser inte ut som min barndoms åkrar. I stället för långa strån med små ax växer där korta strån med stora ax. Men det förutsätter att det finns så mycket koldioxid att det korta stråt kan ta upp vad som behövs för att bilda korn. Visst har vi idag bättre maskiner och visst har vi lärt oss hur vi håller undan ogräs och skadedjur men det hjälper inte om inte grödan får den koldioxid den behöver för att växa och mogna.

Vi har anpassat oss till allt bättre koldioxidtillgång. Våra skördar har ökat snabbare än folkmängden. Svält är idag inte ett globalt problem.

Vi överger nu fossila bränslen. Ingen vill ha fotogenlampor när det finns diodlampor. ingen vill ha en kokspanna när det finns värmepumpar. ingen vill ha en bensinbil när det finns självkörande elbilar. stålindustrin byter reduktionsmedel från kol till väte. vindkraft och solkraft är billigare än kolkraft. Vi borde fundera på vad det betyder för jordbrukets koldioxidtillgång.

Om stigande temperatur är ett problem bör vi fundera på hur vi kan hantera det problemet. Att temperaturen stiger innebär att summan av instrålning och geotermiskt flöde överstiger utstrålningen. Den växthuseffekt som ökningen av koldioxidhalten ger är ungefär 1 % av instrålningen. Ett sätt att öka utstrålningen med 1 % är att öka albedon från 33 % till 34 %.

Ren snö ger 80 % albedo. mörk skog ger 15 % albedo. en stor del av albedon är reflexer från moln.
Eftersom jordens atmosfär idag ligger på 400 ppm CO2 är det väl knappast viktigt att öka nivån ännu mera.

Hur menar du att jordbrukets tillgång på koldioxid ska ändras för att vi slutar använda fossila bränslen?

Sänka temperaturen genom större reflektion kan funka som jag skrev nyss, kanske.
Här får vi kanske se en utveckling??
Citera
2019-09-26, 19:09
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
För det första undrar jag vilka du menar med "er"? Vilka är vi?

Det var skönt att höra att det är jättelätt att minska utsläppen. Goda nyheter.
Komplettera gärna dessa meningar så att även jag fattar:
När länder som Sverige misslyckas totalt så beror det på...?
Vi skall få Kina att snabbt börja minska sina utsläpp genom att...?
Er syftar väl egentligen på alla som inte gör så mycket, men framför allt på de som tror det är svårt och plågsamt att minska sina utsläpp av koldioxid.

Vänta nu, skrev jag att det var jättelätt? Nää!
Det är däremot inte särskilt svårt och plågsamt.

När länder som Sverige misslyckas totalt så beror det på brister i... anfallsspelet.

Vi skall få Kina att snabbt börja minska sina utsläpp genom att...
Varför ska just Kina snabbt minska sina utsläpp?
Det är olyckligt att man låtit Kina öka sin användning av fossila bränslen i den takt de gjort när det finns kärnkraft.
Citera
2019-09-26, 19:17
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Nu skojar du väl ändå?

Varför tror du Kina (och resten av världen) bränner massa olja/kol om det inte är för att skapa värme, transporter och konsumtion till allt fler människor med allt högre krav på levnadsstandard!?
Du ser inga större svårigheter rent klimat- och miljömässigt med att ta hand om fem miljarder lik?

När man väl eldat upp dessa 250 000 000 000 kg människor som består till stor del av vatten så kan jag förstå din tanke, men den tanken bygger ju på att fossila bränslen är det enda alternativet.
Citera
2019-09-26, 19:44
Medlem
Surtrutens avatar
Opinion live i kväll
Citat:
Är tillväxt en förutsättning eller en omöjlighet om klimatet ska räddas? Med debattörer, forskare och aktivister från miljörörelsen, Bensinupproret m fl.
Citera
2019-09-26, 19:46
Medlem
DikTs avatar
Blir lite nyfiken på detta.
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är olyckligt att man låtit Kina öka sin användning av fossila bränslen i den takt de gjort när det finns kärnkraft.
Det du skriver innebär att någon (oklart vem) alltså hade ett val och "lät" Kina elda kol?!
Fascinerande tankebanor.
Hur skulle alternativet ha sett ut? Vem hade stoppat detta och hur? Vad tycker du skulle ha skett rent konkret?
Citera
2019-09-26, 19:49
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Du ser inga större svårigheter rent klimat- och miljömässigt med att ta hand om fem miljarder lik?

När man väl eldat upp dessa 250 000 000 000 kg människor som består till stor del av vatten så kan jag förstå din tanke, men den tanken bygger ju på att fossila bränslen är det enda alternativet.
Jo det såklart. Tänkte inte på det.

För att vara seriös så ville jag bara påpeka det självklara i att antal människor på Jorden är en extremt viktig faktor i mängden CO2-utsläpp (för att inte tala om undanträngandet/utrotningen av djur). Man jag antar att du inte förnekar det!?
Citera
2019-09-26, 20:27
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Blir lite nyfiken på detta.

Det du skriver innebär att någon (oklart vem) alltså hade ett val och "lät" Kina elda kol?!
Fascinerande tankebanor.
Hur skulle alternativet ha sett ut? Vem hade stoppat detta och hur? Vad tycker du skulle ha skett rent konkret?
Det är klart att ingen kan tvinga en nation - särskilt inte en stor diktatur - att göra något eller inte göra något.
Om inte jag minns fel så var det resultatet av förhandlingar inför det första parisavtalet som "tillät" att Kina fick släppa ut onödigt mycket koldioxid.

OM man hade fått önska så skulle det ju varit bättre om Kina kunnat ta det lite lugnare med sin utveckling så kanske de hade hunnit bygga lite kärnkraftverk istället för kolkraftverk.

Det hade säkert gått att få Kina att utvecklas lugnare om företag och länder hade varit lite mera återhållsamma med investeringar och handelskontakter.
Citera
2019-09-26, 20:30
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Jo det såklart. Tänkte inte på det.

För att vara seriös så ville jag bara påpeka det självklara i att antal människor på Jorden är en extremt viktig faktor i mängden CO2-utsläpp (för att inte tala om undanträngandet/utrotningen av djur). Man jag antar att du inte förnekar det!?
Jo, så är det ju naturligtvis, att många människor tränger undan och förändrar livsvillkoren för växter och djur.

CO2-utsläppen måste inte öka jättemycket för att det finns flera människor på jorden.
Mera kärnkraft hade varit positivt.
Senast redigerad av Surtruten 2019-09-26 kl. 20:44.
Citera
2019-09-26, 20:39
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Det är ingenting normalt som pågår när tre stycken fartyg "ship of fools" den senaste tiden har fastnat i isen. Den senaste incidenten var i början av september när fartyget Malmö fastnade och besättningen räddades med helikopter.

Kommentarerna från klimataktivisterna var för härliga "vi trodde att isen hade smält".
Pics or didn't happen...
Citera
2019-09-26, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avrogado
Pics or didn't happen...

Menar du detta?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vM7eW/passagerare-evakuerades-fran-svensk-bat
Citera
2019-09-26, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Det är ingenting normalt som pågår när tre stycken fartyg "ship of fools" den senaste tiden har fastnat i isen. Den senaste incidenten var i början av september när fartyget Malmö fastnade och besättningen räddades med helikopter.

Kommentarerna från klimataktivisterna var för härliga "vi trodde att isen hade smält".

Om det skulle stämma med fartygen så skulle det väl bero på att folk inte har koll på läget snarare än onormalt mycket is. Isutbredningen vid arktis är som framgår av den tidigare länken den näst eller tredje lägsta sedan mätningarna startade och ökningstakten är inget ovanligt såg här års.
Senast redigerad av Elorin 2019-09-26 kl. 22:19.
Citera
2019-09-26, 22:26
Medlem
Citat:
Det blir ju knepigt att minska koldioxidhalten i atmosfären även om det är möjligt. Vi får nog ligga kvar på den nivå vi hamnar på när/om vi slutar tillföra mera koldioxid.

Det är lika många som hungrar eller svälter idag som när jordens befolkning var mindre, den enda skillnaden är att vi är flera nu.

Nej, svält har minskat och livslängd ökat.

Citat:
Hur som helst måste mänskligheten lösa energitillförseln med tanke på att de fossila bränslena kommer att bli svårare och svårare att utvinna för att en dag vara mer eller mindre slut.

Finns inget som tyder på att oljeproduktionen minskar, utöver avbrott pga attentat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in