Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-02-11, 17:59
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
En politiker berättar ur vardagen efter inköp av "världens största batteri". Visst, han kan ljuga som politiker gör. Annars var det inte något speciellt vetenskapligt fenomen han redogjorde för så då litar jag på hans kännedom om den lokala energiproduktionen där han bor. Har alltså ingen speciell anledning att vara mer källkritisk i detta fall. Så fungerar jag.

Men OK, han är dock politiker så man vet aldrig.

Menar du Craig Kelly?

Mannen som har vandrat ut på ett religiöst korståg för kolkraftverk och mot alla former av förnybar energi. Helt i din smak kanske? Pålitlig? Knappast!

Craig Kelly: Demonising Coal “An Act Of Treason”
«In the wee hours of this morning, Liberal backbencher Craig Kelly continued his attack on Australians opposed to coal, opining it was a crime against their country.
Craig Kelly has been at the forefront of the Monash Forum’s push to boost coal’s image and see new coal-fired power stations built in Australia. The Forum’s hearts and minds campaign kicked off recently with an interesting “coal fact sheet” geared to promoting there are a bunch of coal fired power stations being built elsewhere.»

https://www.solarquotes.com.au/blog/kelly-coal-treason-mb0649/

Rösta på Craig Kelly! Mannen som vill storsatsa på utbyggnad av kolkraft i Australien!

Stopthesethings förefaller återkomma till Craig Kelly, men jag vet inte om det finns en direkt koppling.
Ofta går ju "älska kol" hand-i-hand med "hata förnybar energi"...
https://stopthesethings.com/tag/craig-kelly/page/1/

Citera
2019-02-11, 18:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Menar du Craig Kelly?

Mannen som har vandrat ut på ett religiöst korståg för kolkraftverk och mot alla former av förnybar energi. Helt i din smak kanske? Pålitlig? Knappast!

Craig Kelly: Demonising Coal “An Act Of Treason”
«In the wee hours of this morning, Liberal backbencher Craig Kelly continued his attack on Australians opposed to coal, opining it was a crime against their country.
Craig Kelly has been at the forefront of the Monash Forum’s push to boost coal’s image and see new coal-fired power stations built in Australia. The Forum’s hearts and minds campaign kicked off recently with an interesting “coal fact sheet” geared to promoting there are a bunch of coal fired power stations being built elsewhere.»

https://www.solarquotes.com.au/blog/kelly-coal-treason-mb0649/

Rösta på Craig Kelly! Mannen som vill storsatsa på utbyggnad av kolkraft i Australien!

Stopthesethings förefaller återkomma till Craig Kelly, men jag vet inte om det finns en direkt koppling.
Ofta går ju "älska kol" hand-i-hand med "hata förnybar energi"...
https://stopthesethings.com/tag/craig-kelly/page/1/

Har du någon anledning att tro att han ljuger om händelsen? Har du något som pekar åt det hållet förutom ditt försök till karaktärsmord? Kom tillbaka när du har något substantiellt i sådana fall.
Citera
2019-02-11, 18:22
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Tydligen har Elon Musk lurat på Australien "världens största batteri" och så här gick det:

Renewable Storage Myth Busted: Elon Musk’s Great Battery Conjob Exposed
We’re now told the solution to the chaos delivered by wind and solar is giant lithium-ion batteries, of the kind peddled by Elon Musk. The reefer-smoking, Californian carpetbagger managed to offload one unit in wind power obsessed, South Australia, collected $150 million, and was never seen again.
/…/
Let’s look at the evidence from 24th Jan …

As wind power collapsed into the afternoon, prices in South Australia surged to $14,500 Mwh (they averaged around $40 Mwh before all these ‘cheap’ renewables flooded into the grid) at around 4.30pm ‘’the world’s biggest battery’’ started to dribble in 30MW to the grid.

The 30MW was less than 1% of South Australia’s total demand, and less than 0.1% of the National grid’s demand.

The world’s biggest battery continued to dribble out around 30MW until 7.30pm, then it ran flat, rendering it completely useless as peak demand hit at 7.30pm.

Meanwhile the emergency diesel generators (chewing through a reported 80,000 litres of diesel an hour) were doing the real work in SA, pumping out over 400MW at a time on demand – and they continued to so as demand peaked at 7.30pm, when the world’s largest battery had given up the ghost.

So at peak demand, in the renewables paradise of South Australia, 97% of their electricity was coming from fossil fuels.

Over the afternoon, I estimate the ‘’world’s biggest battery’’ delivered only around 100 Mwh of electricity – compared to 2000Mwh by the diesel generators.

The facts should be clear from the evidence that it’s a dangerous delusion that Australia can run the economy with solar/wind backed up by big batteries.

But sadly once leftists have been radicalised by green propaganda – evidence, engineering & economics no longer matter, because their belief is a semi-religious one based on feelings and emotions and their minds are closed to rational thoughts and logic.
https://stopthesethings.com/2019/02/11/renewable-storage-myth-busted-elon-musks-great-battery-conjob-exposed/
We're not here to debate the wind industri, we're here to DESTROY IT!

Så nu citerar du sidor som vill förstöra vindkraften! Jag vet att du är galen, men någon gräns finns det väl ändå? Varför vill du förstöra vindkraften?
Citera
2019-02-11, 18:53
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Har du någon anledning att tro att han ljuger om händelsen? Har du något som pekar åt det hållet förutom ditt försök till karaktärsmord? Kom tillbaka när du har något substantiellt i sådana fall.

Har du läst det som redovisats tidigare i tråden där det angavs, om jag minns rätt, att investeringen spardes in på mindre än ett halvår?

Energilagring är ett problem och självfallet löses inte alla lagringsproblem av ett batteri. Nödvändigheten av balanskraft har varit uppe många gånger i tråden.

Att vända sig till Craig Kelly om man vill ha saklig information om vindkraft, det är ungefär som att vända sig till GWPF för att hämta information om tysk el eller kommande istider. Dom struntar totalt i vad som är sant, dom har ett uppdrag att fullfölja gentemot fossilindustin, som dom får betalt av. Det går ut på att gynna fossilindustrin och förtala alla förnybara energikällor.

Kanske är det exakt det du söker?

Citera
2019-02-11, 19:14
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Så nu citerar du sidor som vill förstöra vindkraften! Jag vet att du är galen, men någon gräns finns det väl ändå? Varför vill du förstöra vindkraften?

Terrorister?
Kanske börjar det bli dags att terrorststämpla klimatförnekarorganisationer?

Med tanke på den polarisering som drivs av en del extrema element i politiken så kan man ju kanske snart förvänta sig sabotage mot kraftverk som är av "fel typ". Vi får väl hoppas att det inte är kärnkraftverk som börjar flyga i luften...

Det är ändå intressant att notera...
Samtidigt som dom flesta i tråden talar om att hitta bästa möjliga lösningar för att åstadkomma en fungerande och säker energiförsörjning, så är det en "förnekare" som börjar tala om att sabotera vindkraftverk. Samma förnekare som har gått till skoningslös attack mot barn som begått "brottet" att uttrycka sin åsikt. Fel åsikt, enligt förnekaren i fråga...

Dom är riktigt skrämmande dom här radikaliserade extremistiska fanatikerna...

Mera Australien
I Australien börjar nu allt fler överväga att inte skaffa barn, som en följd av den globala uppvärmningen.

Reconsidering having kids because of climate change? You’re not alone
«One in three women under 30 involved in environmental groups are so worried about climate change and the future of the planet they are reconsidering having kids, according to a new survey.»

https://www.abc.net.au/triplej/programs/hack/reconsidering-having-kids-because-of-climate-change/10795320

Citera
2019-02-11, 19:26
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Finns väl ingen tänkande människa som vill behålla vindkraften? Men vad menar du specifikt med ordet "förstöra"? Att skattebetalarna inte ska behöva bekosta förlustbringande energi?
Citera
2019-02-11, 19:47
Medlem
Jumalautas avatar
Det ser ut som att svenska politiker och myndigheter håller på att vakna.
Citat:
Energimyndighetens nya förslag kring stödet till förnybar el hotar att utlösa en lönsamhetskris och massiv förtroendeskada mot Sveriges energipolitik.
Utformningen har utlöst en priskollaps som kommer att orsaka mångmiljardsmäll bland kommunala energibolag och andra investerare, hävdar branschföreträdare.

https://www.di.se/nyheter/priskollaps-mangmiljardsmall-hotar-kommuner-och-investerare/
Citera
2019-02-11, 19:52
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Finns väl ingen tänkande människa som vill behålla vindkraften? Men vad menar du specifikt med ordet "förstöra"? Att skattebetalarna inte ska behöva bekosta förlustbringande energi?
Vi måste bort från den smutsiga fossila energin om vi skall kunna ha ett bra liv i fortsättningen på jorden. Den förnybara energin är oslagbar på många sätt och nu finns det modern teknik att använda den på ett kostnadseffektivt sätt. Vi har redan sett många exempel och studier som visar det. Med den förnybara energin kommer vi att få en friskare värld utan klimatkris.
Så tänker tänkande, ansvarsfulla människor med sunt förnuft!

Du får fråga arbetet vad han menar. Jag försökte, men har inte fått något svar.

Stora energiinvesteringar brukar alltid skattebetalarna få stå för, marknaden vill helt enkelt inte. Men i det här läget tycker jag att fossilindustrin borde betala, de har ju aktivt förhindrat åtgärder mot klimatkrisen i flera årtionden redan. De har en stor skuld till oss. För vi kommer ju att få betala för klimatskador också, ju längre tid som går, desto större blir dessa kostnader.
Senast redigerad av humanlife 2019-02-11 kl. 19:55.
Citera
2019-02-11, 19:54
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Vi måste bort från den smutsiga fossila energin om vi skall kunna ha ett bra liv i fortsättningen på jorden. Den förnybara energin är oslagbar på många sätt och nu finns det modern teknik att använda den på ett kostnadseffektivt sätt. Vi har redan sett många exempel och studier som visar det. Med den förnybara energin kommer vi att få en friskare värld utan klimatkris.
Så tänker friska människor med sunt förnuft!

Stora energiinvesteringar brukar alltid skattebetalarna få stå för, marknaden vill helt enkelt inte. Men i det här läget tycker jag att fossilindustrin borde betala, de har ju aktivt förhindrat åtgärder mot klimatkrisen i flera årtionden redan. De har en stor skuld till oss. För vi kommer ju att få betala för klimatskador också, ju längre tid som går, desto större blir dessa kostnader.
Jag pratar inte om investeringar, jag pratar om att täcka förluster. Kan du förstå skillnaden?
Citera
2019-02-11, 19:58
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Jag pratar inte om investeringar, jag pratar om att täcka förluster. Kan du förstå skillnaden?
Du fantiserar om förluster. Såg du inte rapporten som jag länkade till häromdagen? Igår, var det nog. Flera rapporter visar ju att den förnybara energin blir konkurrenskraftig.

Här är rapporten:

Förnybar energi är inte bara möjligt, det är konkurrenskraftigt. Det framhåller en ny studie!

100% Renewable Energy Across Europe Is More Cost-Effective Than The Current Energy System

“100% renewables is not a stupid idea, in fact it’s getting more and more mainstream around the world,” exclaimed Hans-Josef Fell, president of Energy Watch Group and father of the German Renewable Energy Sources Act. And how refreshing is it to hear during the United Nations Climate Conference, where we heard way too much noise coming from the fossil fuel and nuclear lobbies.

No pun intended here, but in this climate of scientific denial, it’s time to listen to independent research again! Energy Watch Group and LUT University combined their resources to work on a new research that proves the feasibility of a European energy transition to 100% renewable sources.

The study has simulated a full energy transition in Europe across the power, heat, transport, and desalination sectors by 2050 and shows that the transition to 100% renewable energy will be economically competitive with today’s conventional fossil fuel and nuclear energy system. It will also lead greenhouse gas emissions to zero before 2050.

So next time someone tells you that 100% renewables are not economically viable, just send him/her/them here.

https://cleantechnica.com/2019/02/08/proven-100-renewable-energy-across-europe-is-more-cost-effective-than-the-current-energy-system/
Citera
2019-02-11, 20:38
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Så tänker tänkande, ansvarsfulla människor med sunt förnuft!

Det hade vart mycket bra om fossilindustrin betala för allt dom förstört. Dom sitter och är svinrika på en yacht i karribien medans dom värmt upp planeten hårt för oss andra. Jag smått bävar inför sommaren, men har en AC redo iof om det blir för varmt som i somras.
Jag tycker att det verkar sakta gå framåt med att försöka fixa klimatet och folk börjar bli mer aktiva så inom det, men fler behöver angagera sig. Ska va tokdyr kolskatt eller olagligt att bränna kol, etc.
Det är inte så svårt att enbart använda ren förnybar energi.. Handlar mer om att bara bestämma sig, och sen ta det i bruk, överallt. Det som är det "svåra" antar jag och när USA och KINA står för en stor del utav uppvärmningen...

Måste göras förändring för framtida generationer det är vi skyldig dom.
Citera
2019-02-11, 20:55
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Tydligen har Elon Musk lurat på Australien "världens största batteri" och så här gick det:

Renewable Storage Myth Busted: Elon Musk’s Great Battery Conjob Exposed
We’re now told the solution to the chaos delivered by wind and solar is giant lithium-ion batteries, of the kind peddled by Elon Musk. The reefer-smoking, Californian carpetbagger managed to offload one unit in wind power obsessed, South Australia, collected $150 million, and was never seen again.
/…/
Let’s look at the evidence from 24th Jan …

As wind power collapsed into the afternoon, prices in South Australia surged to $14,500 Mwh (they averaged around $40 Mwh before all these ‘cheap’ renewables flooded into the grid) at around 4.30pm ‘’the world’s biggest battery’’ started to dribble in 30MW to the grid.

The 30MW was less than 1% of South Australia’s total demand, and less than 0.1% of the National grid’s demand.

The world’s biggest battery continued to dribble out around 30MW until 7.30pm, then it ran flat, rendering it completely useless as peak demand hit at 7.30pm.

Meanwhile the emergency diesel generators (chewing through a reported 80,000 litres of diesel an hour) were doing the real work in SA, pumping out over 400MW at a time on demand – and they continued to so as demand peaked at 7.30pm, when the world’s largest battery had given up the ghost.

So at peak demand, in the renewables paradise of South Australia, 97% of their electricity was coming from fossil fuels.

Over the afternoon, I estimate the ‘’world’s biggest battery’’ delivered only around 100 Mwh of electricity – compared to 2000Mwh by the diesel generators.

The facts should be clear from the evidence that it’s a dangerous delusion that Australia can run the economy with solar/wind backed up by big batteries.

But sadly once leftists have been radicalised by green propaganda – evidence, engineering & economics no longer matter, because their belief is a semi-religious one based on feelings and emotions and their minds are closed to rational thoughts and logic.
https://stopthesethings.com/2019/02/11/renewable-storage-myth-busted-elon-musks-great-battery-conjob-exposed/
We're not here to debate the wind industri, we're here to DESTROY IT!

Vilken skit sida. Tycker inte om att sånna sidor ens existerar... Finns mycket människor där ute som är duktigt opålästa som sprider deras propaganda vilket är falsk information. Man behöver arbeta med att ta ner sånna hemsidor och youtube kanaler, eller bara skriva sanningen och försöka konvertera dom till faktum. Detta med konspirations siter och annat är ett stort problem i USA faktiskt har jag märkt.. Allt från flat earthers till klimatförnekare, etc.
Elon musk gjorde ett bra jobb tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in