2019-09-25, 22:51
Moderator
-Info-s avatar
Det finns tecken på att hatattackerna mot Greta är koordinerade attacker från klimatförändringsförnekare runtom i världen. Bland annat med kopplingar till det ibland på Flashback nämnda Heartland Institute.

Citat:
Hatet mot Greta koordinerat, enligt Teen Vogue

Enligt magasinet Teen Vogue så rör sig hatet mot Greta Thunberg om en koordinerad attack från klimatförändringsförnekare runtom i världen. I USA har, enligt magasinet, många av de kommentatorer som står för verbala påhopp kopplingar till den konservativa tankesmedjan Heartland Institute.

En organisation som, enligt magasinet, sysslar med oljefinansiering och har en lång historik av klimatförändringsförnekelse.

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/greta-thunbergs-budskap-till-manniskor-som-hatar/

Teen Vogue skriver:

Citat:
Attacks on Greta Thunberg Come from a Coordinated Network of Climate Change Deniers

A large subsection of the commentariat driving the abuse of Greta is part of an established network of radical free-marketeer lobby groups — a network that has firm ties to the fossil fuel industry and funders of climate science denial.

https://www.teenvogue.com/story/attacks-greta-thunberg-climate-deniers
Citat:
Those aggressions were orchestrated by the European Institute for Climate and Energy (EIKE) — an organization known for co-sponsoring events with U.S. free-market think tank, the Heartland Institute.
Citat:
It’s perhaps unsurprising to find that many of the U.S. commentators verbally assaulting Greta also have ties to the Heartland Institute, given the organisation’s Big Oil funding and long-history of promoting climate science denial.
2019-09-25, 22:54
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Greta har skrivit ett inlägg om dem som hatar och hotar henne igen:
Enligt Greta så är de mer aktiva än någonsin nu.
Ja fast du vet vad hennes mamma tycker om SD va?
Hat är ok kan jag tycka iof, hot nej naturligtvis. Hat är en känsla.

Man kanske känner sig hotad av det Greta representerar? Precis som Åkesson eller någon annan liknelse.
För det är väl den du brukar ha? Eller har jag misstagit mig.
Det går att vrida och vända på allt som passar en själv och var man står politiskt.

Tillägg: Åkesson har samma SÄPO skydd som statsministern.
Senast redigerad av Tarstan 2019-09-25 kl. 22:56.
2019-09-25, 23:02
Medlem
Citat:
Lite fler glada nyheter om Greta:

Och nu kommer det ännu mer: Hon har nominerats till Nobels fredspris
https://people.com/human-interest/greta-thunberg-nobel-peace-prize-nomination/
2019-09-25, 23:09
Medlem
Citat:

Ju mer känd man blir desto fler "hatare" får man. Inte konstigare än så. Hon borde inte läsa vad folk skriver.

Ja jag önskar också att vi skulle kunna prata mer om själva klimatet istället för Greta hit Greta dit. Media har gjort henne till en superhjälte/Jesus figur vilket säger så mycket om kändiskåta tid. Greta och hennes föräldrar har själva bidragit till att det mer handlar om personen Greta än om själva klimatfrågan. Malena har ju gjort allt för att exploatera hennes ungar i sina böcker.
2019-09-25, 23:10
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Ja fast du vet vad hennes mamma tycker om SD va?
Hat är ok kan jag tycka iof, hot nej naturligtvis. Hat är en känsla.

Jo, jag vet vad hon tycker om SD. Hon är väl knappast ett föredöme heller.

Skillnaden här är att måltavlan är ett (litet) barn på 16 år. Jag tycker att man bör visa viss hänsyn då. Helt ok att kritisera, men vissa hatinlägg är ju bara rent hat som man skriker ut. T.ex när man kallar henne för "utvecklingsstörd", "mentalsjuk", "virus", "mongo", "antikrist", "ohyggligt ful", "kräk" osv osv osv. I tusental.

Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Man kanske känner sig hotad av det Greta representerar?

Ja. När det gäller de organiserade attackerna så är det nog ett hot man känner från henne. De försöker knäcka henne och eliminera henne och slå undan benen på henne på alla möjliga sätt.

Målet är att få bort henne.
2019-09-25, 23:14
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:

Nej det är inte Greta som "har skrivit igen", det är vuxna ord och formuleringar.
2019-09-25, 23:15
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleBabyNothing
Ju mer känd man blir desto fler "hatare" får man. Inte konstigare än så. Hon borde inte läsa vad folk skriver.

Jo. Hon har ju blivit en superkändis. Dessutom med tydliga fiender (på samma sätt som t.ex politiker).

Hon får nog lära sig att hantera detta helt enkelt.
Senast redigerad av -Info- 2019-09-25 kl. 23:23.
2019-09-25, 23:23
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Nej det är inte Greta som "har skrivit igen", det är vuxna ord och formuleringar.

Jag tror inte att en beläst 16-åring med ett A i engelska och väldigt bra skolbetyg i övrigt har problem att sätta ihop en sådan här text:

Citat:
Here we go again... As you may have noticed, the haters are as active as ever - going after me, my looks, my clothes, my behaviour and my differences.

They come up with every thinkable lie and conspiracy theory. It seems they will cross every possible line to avert the focus, since they are so desperate not to talk about the climate and ecological crisis.

Being different is not an illness and the current, best available science is not opinions - it’s facts.

I honestly don’t understand why adults would choose to spend their time mocking and threatening teenagers and children for promoting science, when they could do something good instead. I guess they must simply feel so threatened by us.
But the world is waking up. See you in the streets this Friday!

Jag kan däremot tänka mig att en annan person numera alltid granskar hennes texter innan de postas. Hon har ju så många följare (5,8 miljoner på instagram) så det gäller att det blir rätt.
2019-09-25, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Och nu kommer det ännu mer: Hon har nominerats till Nobels fredspris
https://people.com/human-interest/greta-thunberg-nobel-peace-prize-nomination/

Vissa utvalda potentater kan ju nominera vem som helst, men frågan är om Greta kan vinna?

Hon är ju kvinna vilket talar till hennes fördel. Under denna genusvåg skulle kritik mot en kvinnlig pristagare vara nedvärderande/kvinnohat och att försöka resonera fysik skulle vara mansplaining.

IPCC och Al Gore har redan vunnit och ännu fler miljöpristagare kan antingen vara ett tidens tecken likaväl som det kan ifrågasättas om alla dessa klimatister verkligen kämpar för fred.

Att klimatglobalisterna vill ändra konsumptionsmönster där folk slutar importera textil från Asien, flyger utanför Västvärden eller äter något som inte odlas av USAs spannmålsindustri är det enda som är tydligt. (T.ex. deras forskning som kommit fram till att EKO inte är bra.)

Det som går att säga med 100% säkerhet är att ingen klimatolog kommer få Nobels pris för Fysik eller Kemi så Fredspriset är väl det enda som Greta kan hoppas på tills dess att hon skriver ner sina fantasier och får ett pris i litteratur?
2019-09-25, 23:30
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Jag tror inte att en beläst 16-åring med ett A i engelska och väldigt bra skolbetyg i övrigt har problem att sätta ihop en sådan här text:

Jag kan däremot tänka mig att en annan person numera alltid granskar hennes texter innan de postas. Hon har ju så många följare (5,8 miljoner på instagram) så det gäller att det blir rätt.

Tro vad du vill, jag uppfattar att texterna är fabricerade av vuxna. Det är meningsuppbyggnader och ord som inte kommer från en 16-åring. Har du själv barn? Träffar 16-åringar?
2019-09-25, 23:44
Medlem
Citat:
Hon har uppmärksammat och lyft upp klimatfrågan på dagordningen på allvar (vilket FN:s generalsekreterare uppmärksammade). Det innebär att det blir lättare att genomföra åtgärder under de kommande åren.

USA är förstås ett bekymmer, men kanske är det Greta som lyckas störta Trump från makten. Hon börjar påverka debatten även i USA:

I övrigt så hänvisar jag till FN:s generalsekreterare igen. Han känner att en förändring är på gång:

Detta tack vare Greta.

Får lite deja vue-förnimmelser av Stefan Löfvens ”vi måste lyssna på Greta!” för snart ett år sen. Snacka går ju.

Vet inte hur den här gigantiska förändringen skulle kunna gå till rent praktiskt, förutom med CO2-skatter, gröna skatteväxlingar, höjd köttmoms och ökad försäljning av utsläppsrätter, då, kanske försöka lite förbud mot inrikesflyg och fritidsbåtar. Per Bolund talade visst om någon skatt på kläder också.

Eller är det tänkt att Tyskland ska tidigarelägga sin kolkraftsavveckling i förtid och att Kina ska kasta in handsken i sin kamp för att bli världens ledande stormakt och ge upp sin expansion i Afrika med kolkraftverksbyggen även där?

Sånt tänker givetvis inte Greta på, men det borde alla vuxna med minsta förmåga till konsekvenstänk göra. Guterres lär knappast själv tro på några underverk. Men storslagna och till intet förpliktande lovord hör väl nästan till bilden i sammanhang som detta.
2019-09-26, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BloodRedMoon
Greta Thunberg har uppenbarligen svåra psykiska problem. Hennes föräldrar borde genast sätta stopp för hennes så kallade miljöaktivism och se till att hon får professionell hjälp.

Det är faktiskt riktigt läskigt att se hur den globala makteliten utnyttjar ett psykiskt labilt barn för dunkla syften.

Måste tyvärr hålla med dig. Måndagens framträdande var otäckt att beskåda på riktigt. Är rädd att hon pressas för hårt. Och nu har hon flera veckors kuskande och flängande i Nord- och Latinamerika framför sig. De vet inte ens hur de ska ta sig fram (fast fossilfritt kan det knappast bli. Det är visst bara livsviktigt ibland.) Det var f.ö. någon i tråden som tyckte att hon blivit magrare också under resans gång.

Funderade på hur FN-delegaterna uppfattade hennes anklagelser om att de kollektivt skulle ha berövat henne på hennes barndom. Jag föreställer mig att de själva har rest runt i världen och sett fattigdom, krig och umbäranden. Greta själv är en privilegierad medelklasstjej från Stockholms innerstad som tidigare rest runt lite i Västeuropa. Hon har kunnat få mat i överflöd, till skillnad mot miljontals andra barn, men valde att svälta sig själv.

Vad tycker de om hennes aggressiva utfall som var riktade just mot dem? I början skrattade de ju hjärtligt, men sen förvreds hennes ansikte i hatiska grimaser och då var det inte lika roligt längre.

How dare you? We will never forgive you!

Nej, den här Hollywood-liknande propagandan kommer inte att sluta bra. Men som mediefenomen är den förstås fullkomligt unik.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in