2019-09-25, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flammer
Jaha, där kom tokigheterna igen. Trevligt.

Vadå nio tiondelar av lagen? Senast du uttalade dig i juridiska frågor fick vi flera stycken gå in och styra upp alla felaktigheter och även hänvisa till korrekta källor - minns du kanske ditt uttalande om jäv och våra svar på det?

Du verkar tro att det går att fiffla till sig giftorättsgods. I den mån det är praktiskt möjligt så är det inte lagligt och vi har inga belägg för att HOL gjort något fel i detta avseendet. Vi har däremot dokument från bodelningen som utvisar att det hela synes gått helt korrekt till.

Belägg eller knip.

Jag har vid upprepade tillfällen uppmanat dig att belägga eller i vart fall utveckla dessa och liknande tokiga påståenden. Se exempelvis (FB) Kände advokaten Henrik Olsson Lilja skjuten i Stockholm 6/9-2019

Belägg eller knip.

Jag blir närmast chockerad över dessa uttalanden. Det är så taget ur luften, långsökt och tokigt att du inte rimligen kan tro detta själv. I så fall kvarstår som enda rimliga alternativ att du har en smutskastningsagenda mot brottsoffret. Du kanske har dina skäl, vad vet jag.

--
Jag ber på förhand om ursäkt om du känner dig trakasserad av att jag svarar dig, med hänvisning till (FB) Kände advokaten Henrik Olsson Lilja skjuten i Stockholm 6/9-2019.

Avslutningsvis vill jag bara säga att jag inte har något önskemål om att tysta det fria ordet med mina uppmaningar om "belägg eller knip". Däremot finner jag det helt orimligt att i inlägg efter inlägg utmåla brottsoffret som ett svin som roffar åt sig, utan att ge ett endaste belägg. Riktigt lågt.

Dina juridiska invändningar ger sken av att du kan mer än mig. Du testar mig med begrepp som jäv. Det är tjatigt, men OK, jag svarar dig.

De jävsregler som olika folk i detta forum har diskuterat, är utifrån simpla ärenden i en bostadsrättstförening, båtklubb, byggnadsnämnd, m.m. där den som kan misstänkas för jäv brukar självmant avstå från att ha med ett ärende att göra. Oftast inget problem.

I detta fall gapas det jäv när KL släpps utan bevis! Det är tingsrätt och hovrätt som kom fram till samma slutsats att åklagaren hade ingenting. De som beslutade har säkert också tänkt själva lite om det är jäv, och kommit fram till att det är det inte. För att kunna avgöra om det föreligger jäv, måste man känna till olika beslut från HD rörande jäv. Där det uppstått liknande situationer.

Om vi ens ska diskutera jäv, tycker jag frågan om jäv, blir relevant om denne boutredningsman var partisk eller opartisk. Kanske landar man vid ett jäv som kan vara en snäll omskrivning för domvilla?

Jäv är inte enkelt. Det finns situationer som en person kan ha beslutat och varit jävigt, utan att det påverkar själva beslutet om beslutet är rätt. I detta fall har varken KL eller åklagaren gjort en jävsinvändning. Därför ifrågasätter jag relevansen på det du framför.

Sakrätt är inte din starka sida om du inte känner till att besittning brukar kallas för nio tiondelar av lagen. Och att diskussion ofta rör hur stark tiondelen är i olika situationer. Det är intressant hur man förhåller sig till besittning av egendom historiskt, och i olika rättssystem. Du kan du googla possession is nine tenth of the law

Jag måste le, styra upp! Chockad! Knip!
Det ska inte mycket till för att du ska använda överord.
Citera
2019-09-25, 15:30
Medlem
Citat:
Tack för bra sammanfattning.

Angående arvet från KL:s föräldrar så var det inte särskilt betydande om jag minns rätt. Max några miljoner. Det talas ofta i tråden om hur KL har flera miljoner och "mångmiljonarvet från föräldrarna", men jag har svårt att se detta. Har även svårt att se att HOL skulle riskera sin karriär med framtida mångmiljonintäkter, prestige, stolthet och social fallhöjd för att komma över några hundratusen eller till och med några enstaka miljoner. Det fungerar inte riktigt så i den världen. Möjligen att en avdankad och/eller missbrukande advokat skulle ta sig till något sådant, men högst otroligt för en känd, uppburen profil som HOL. Om det är någon i konstellationen KL och HOL som har pengar (i vid bemärkelse, inkl uppbundet och framtida intäkter) så är det HOL. Detsamma gäller enligt min uppfattning även för lägenheten som det varit så mycket tjafs om här. I dessa kretsarna betyder en viss lägenhet typiskt sett inte så mycket. Man har pengar och kan köpa en ny, finare. Känner otaliga välbärgade advokater och om något så tenderar de snarast att vilja köpa nytt, flashigt än att av sentimentala skäl hålla kvar vid något gammalt. Men alla är ju olika och just HOL känner jag inte alls.

Nej, jag tror inte mycket på det här. Det är lite för mycket ”påstås” och kreativitet i den hypotesen och för många otrevliga pusselbitar som måste på plats. Kan inte heller tro att HOL skulle begå några sådana oegentligheter. Men rätt ska vara rätt och ska man sammanfatta vore det orätt att utelämna det.
Citera
2019-09-25, 15:45
Medlem
flammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Dina juridiska invändningar ger sken av att du kan mer än mig. Du testar mig med begrepp som jäv. Det är tjatigt, men OK, jag svarar dig.

De jävsregler som olika folk i detta forum har diskuterat, är utifrån simpla ärenden i en bostadsrättstförening, båtklubb, byggnadsnämnd, m.m. där den som kan misstänkas för jäv brukar självmant avstå från att ha med ett ärende att göra. Oftast inget problem.

I detta fall gapas det jäv när KL släpps utan bevis! Det är tingsrätt och hovrätt som kom fram till samma slutsats att åklagaren hade ingenting. De som beslutade har säkert också tänkt själva lite om det är jäv, och kommit fram till att det är det inte. För att kunna avgöra om det föreligger jäv, måste man känna till olika beslut från HD rörande jäv. Där det uppstått liknande situationer.

Om vi ens ska diskutera jäv, tycker jag frågan om jäv, blir relevant om denne boutredningsman var partisk eller opartisk. Kanske landar man vid ett jäv som kan vara en snäll omskrivning för domvilla?

Jäv är inte enkelt. Det finns situationer som en person kan ha beslutat och varit jävigt, utan att det påverkar själva beslutet om beslutet är rätt. I detta fall har varken KL eller åklagaren gjort en jävsinvändning. Därför ifrågasätter jag relevansen på det du framför.
Jag har inte velat testa dina kunskaper om jäv, eller ens i övrigt. Jag har påtalat att det synes mig som om du gissar när du uttalar dig i juridiska frågor. Dina tidigare inlägg har i vart fall pekat på att så torde vara fallet.

Om vi nu ska diskutera jävsfrågan, så håller jag rent allmänt med dig om att det är idiotiskt att ropa jäv för att man inte gillar att KL släpps fri. Dock är det juridiskt så att det kan föreligga jäv alldeles oavsett om beslutet är korrekt eller inte. Omvänt kan domvilla föreligga utan förekomst av jäv. Jäv kan alltså aldrig vara en "omskrivning för domvilla" eller vice versa.

"Därför ifrågasätter jag relevansen på det du framför."
Jag har inte framfört annat i denna del än (1) vad jäv egentligen är, och (2) att du saknar kunskap därom men ändå gissar hejvilt.

Citat:
Sakrätt är inte din starka sida om du inte känner till att besittning brukar kallas för nio tiondelar av lagen. Och att diskussion ofta rör hur stark tiondelen är i olika situationer. Det är intressant hur man förhåller sig till besittning av egendom historiskt, och i olika rättssystem. Du kan du googla possession is nine tenth of the law
Tack, jag kan min sakrätt, men det är inte frågan här. Frågan här är att du ifrågasätter en bodelning som jag själv inte kan se några särskilda brister i. Det är knappast så att HOL "roffat åt sig" bara för att han tilldelades lägenheten (att han tilldelades den torde härröra från det faktum att hon bor där med barnen, vilket i sig härrör från bl.a. det faktum att KL inte bedömts lämplig att ta hand om barnen). Du kan inte belägga HOL:s påstådda roffande med en juridisk förklarings-floskel (nej, "possession is nine-tenths..." är inte en sakrättslig princip).

Citat:

Jag ber om ursäkt om det använts överord från min sida. I min värld är det faktiskt något chockerande att någon angriper ett brottsoffer på det sätt som du gör, helt utan belägg eller underlag. Det kanske är annat i din värld.

Jag noterar att du fortfarande inte har belagt ett enda av dina påhopp på HOL.
Citera
2019-09-25, 15:46
Medlem
flammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Nej, jag tror inte mycket på det här. Det är lite för mycket ”påstås” och kreativitet i den hypotesen och för många otrevliga pusselbitar som måste på plats. Kan inte heller tro att HOL skulle begå några sådana oegentligheter. Men rätt ska vara rätt och ska man sammanfatta vore det orätt att utelämna det.
Absolut. Inget klander mot dig i denna del - tycker du gjorde en bra sammanfattning.
Citera
2019-09-25, 15:47
Medlem
Citat:

Word! Jag tror att det i alla juristers dna sitter att inte favorisera/premiera ngn annan. Varför? För att det kan slå tillbaka mot en själv. Man vill ha hängslen och livrem i besluten. Man vill inte riskera sin egen karriär/status o s v.

Överord från vissa i tråden handlar om att de är ute och tassar i grumlig vatten, en slags primitiv härskarteknik
Citera
2019-09-25, 16:11
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Jaha, där kom tokigheterna igen. Trevligt.

Vadå nio tiondelar av lagen? Senast du uttalade dig i juridiska frågor fick vi flera stycken gå in och styra upp alla felaktigheter och även hänvisa till korrekta källor - minns du kanske ditt uttalande om jäv och våra svar på det?

Du verkar tro att det går att fiffla till sig giftorättsgods. I den mån det är praktiskt möjligt så är det inte lagligt och vi har inga belägg för att HOL gjort något fel i detta avseendet. Vi har däremot dokument från bodelningen som utvisar att det hela synes gått helt korrekt till.

Belägg eller knip.

Jag har vid upprepade tillfällen uppmanat dig att belägga eller i vart fall utveckla dessa och liknande tokiga påståenden. Se exempelvis (FB) Kände advokaten Henrik Olsson Lilja skjuten i Stockholm 6/9-2019

Belägg eller knip.

Jag blir närmast chockerad över dessa uttalanden. Det är så taget ur luften, långsökt och tokigt att du inte rimligen kan tro detta själv. I så fall kvarstår som enda rimliga alternativ att du har en smutskastningsagenda mot brottsoffret. Du kanske har dina skäl, vad vet jag.

--
Jag ber på förhand om ursäkt om du känner dig trakasserad av att jag svarar dig, med hänvisning till (FB) Kände advokaten Henrik Olsson Lilja skjuten i Stockholm 6/9-2019.

Avslutningsvis vill jag bara säga att jag inte har något önskemål om att tysta det fria ordet med mina uppmaningar om "belägg eller knip". Däremot finner jag det helt orimligt att i inlägg efter inlägg utmåla brottsoffret som ett svin som roffar åt sig, utan att ge ett endaste belägg. Riktigt lågt.
Detta agerande med ideliga påhitt och galna påståenden har närmast spammats in i tråden och utan substans. Det är bara svartmålning utan några som helst belägg för fakta.
Då bemöter jag nästa galna påstående.
Citat:
KL bodde i lägenheten med barnen när hon visste att hon skulle förlora vårdnaden. HOL hade flyttat ut. KL lämnade lägenheten för barnens skull. Det hade hon inte behövt göra. Det betyder att kärleken till barnen vägde tyngre än den förslagenhet HOL uppvisat i sitt målmedvetna trixande med beslut och domar i rättsväsendet.

Besittning är nio tiondelar av lagen. HOL hade inte kunna få lägenheten vid den tidpunkten. Inte utan att betala rätt summa, med egna medel, i det fall KL inte haft pengar. Det är kärnan i denna sak.
Resten av inlägget är bra besvarat om bodelningen.
Nej inget vet HUR Karin lämnade lägenheten. Det finns ingenstans i några domar eller dagboksblad. Karin kan lika gärna har blivit avförd som hon lämnade självmant, det sista är inte troligt av det som finns i domarna med allt bråk och den långa tvisten om både barnen och lägenheten som har pågått i många år.
Som "toppjurist" borde hon ha vetat vad som skulle hända om hon lämnade frivilligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Bra reflektioner, visst kan det ligga mycket i det du skriver. Är det fakta detta att KL lämnade lägenheten och vårdnaden frivilligt? Finns väl i o f s inga papper på detta kanske
Nej det är inga fakta, bara Vresrosens egna påståenden.
HOL fick vårdnaden efter ett bråk 16 dec 2013 och då var SoL inblandat.
HOL agerade inte själv för att få hela vårdnaden. Dom hade delad vårdnad fram till 18 dec, 19 dec har HOL hela.
Om Karin hade lämnat vårdnaden och lägenheten frivilligt varför då dra det i domstol i flera år med början i januari 2014...?
Citat:
Det har framkommit tidigare i tråden och länkar. Jag reagerade direkt. Eftersom HOL pekade ut KL som den som lejt torped, var det intressant att ta reda på orsaken till varför KL skulle vilja se honom död.
Då jag har läst varenda inlägg i den här tråden och har väldigt gott minne och dessutom har lästa flera domar så har det INTE framkommit någonstans hur Karin lämnade lägenheten.
Kan du ta fram var det står i tråden och länkarna att Karin lämnade lägenheten och vårdnaden frivilligt? Fakta ska det vara och inte dina egna påhitt.

FAKTA ÄR DETTA: Henrik informerades den 19 december 2013 om att man bedömde att ett akut skyddsbehov förelåg för att skydda barnen mot föräldrarnas konflikt och att det var Henrik som måste ombesörja det annars skulle förvaltningen behöva göra en anmälan om omhändertagande av barnen enligt lagen om vård av unga, LVU.
Citera
2019-09-25, 16:13
Medlem
flammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Word! Jag tror att det i alla juristers dna sitter att inte favorisera/premiera ngn annan. Varför? För att det kan slå tillbaka mot en själv. Man vill ha hängslen och livrem i besluten. Man vill inte riskera sin egen karriär/status o s v.

Överord från vissa i tråden handlar om att de är ute och tassar i grumlig vatten, en slags primitiv härskarteknik

Bara en nyfiken fråga, uppfattar du det verkligen vara överord att någon kan bli "närmast chockerad" när en namngiven person på ett offentligt forum utmålas såsom någon som "roffar åt sig", "grisar med andra män", "misshandlar och trakasserar sin kvinna och sin omgivning", "...är en gränslös person..."?

Betänk gärna att utmålningen sker i inlägg efter inlägg helt utan några som helst belägg. För min del synes det snarast gränsa till förtal. Jag är kanske känslig men utanför Flashbacks lilla hägn, dvs i den riktiga värld där jag till vardags huserar, så är det närmast chockerande att någon tillåter sig att utmåla en - i brist på belägg; oskyldig - människa på det viset. Kanske är förbluffad ett bättre ord.

Ni hänger upp er på mitt ordval avseende mina känslor, i ett sammanhang där ett brottsoffer i princip förtalas utan belägg. Jag överlåter åt övriga läsare får bedöma rimligheten i detta.
Citera
2019-09-25, 16:14
Medlem
Citat:

Jag ber om ursäkt om det använts överord från min sida. I min värld är det faktiskt något chockerande att någon angriper ett brottsoffer på det sätt som du gör, helt utan belägg eller underlag. Det kanske är annat i din värld.

Jag noterar att du fortfarande inte har belagt ett enda av dina påhopp på HOL.

Vi har olika åsikt om vem som är brottsoffer, och en svagare part.
Citera
2019-09-25, 16:17
Medlem
flammers avatar
Citat:

Det synes så. Hur detta motiverar dina ogrundade påhopp förstår jag dock inte. Eller menar du att någon förtjänar ogrundade påhopp eftersom en annan part råkar vara svagare (om nu så är fallet)?

Vi inväntar fortsatt dina belägg.
Citera
2019-09-25, 16:23
Medlem
Citat:
Vem som är brottsoffer är inte en åsikt, det är fakta. HOL blev utsatt för ett mordförsök, om du nu missat det. Svagare part är det ingen som bryr sig om i brottmål, där handlar det om gärningsmän och brottsoffer. Ta nu och kryp tillbaka under din sten.
Citera
2019-09-25, 16:25
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Tack för bra sammanfattning.

Angående arvet från KL:s föräldrar så var det inte särskilt betydande om jag minns rätt. Max några miljoner. Det talas ofta i tråden om hur KL har flera miljoner och "mångmiljonarvet från föräldrarna", men jag har svårt att se detta. Har även svårt att se att HOL skulle riskera sin karriär med framtida mångmiljonintäkter, prestige, stolthet och social fallhöjd för att komma över några hundratusen eller till och med några enstaka miljoner. Det fungerar inte riktigt så i den världen. Möjligen att en avdankad och/eller missbrukande advokat skulle ta sig till något sådant, men högst otroligt för en känd, uppburen profil som HOL. Om det är någon i konstellationen KL och HOL som har pengar (i vid bemärkelse, inkl uppbundet och framtida intäkter) så är det HOL. Detsamma gäller enligt min uppfattning även för lägenheten som det varit så mycket tjafs om här. I dessa kretsarna betyder en viss lägenhet typiskt sett inte så mycket. Man har pengar och kan köpa en ny, finare. Känner otaliga välbärgade advokater och om något så tenderar de snarast att vilja köpa nytt, flashigt än att av sentimentala skäl hålla kvar vid något gammalt. Men alla är ju olika och just HOL känner jag inte alls.
Här är inläggen om arvet från en trovärdig postare.
Karin ska ha en deklarationen som någon kollade en inkomst på ca 250.000 kr år plus ränteintäkter, kanske fel ord men nåt med inkomst av kapital 50.000 kr år.
Tog mig tiden att leta reda på inlägger om Karins inkomster.
Citat:
Ursprungligen postat av Svennis7254
Enligt Ratsit 245 431 kr och runt 50 000 kr i inkomst av kapital. 2018 års deklaration,
Citat:
Ursprungligen postat av EdgarAllaPoe
MAMMANS BOUPPTECKNING
EL, mamma till PL & KL avled 12 jan 2012. Det finns ett omfattande testamente som stipulerar en del krav på PL att hon ska genomgå rehab för sin alkoholism för att få ut mer än sin laglott.

Tillgångar på dödsdagen
Bank 30.000 kr
Bohag 25.000 kr
Lägenhet 2.500.000 kr 50% (Kungsholmstorg 3 D Lgh 1303)

Skulder på dödsdagen
Hypotekslån 519.000 kr 50%
Begravning & avgifter 150.000 kr

Behållning: 1.886.000 kr. Ingen enskild egendom. Slutlig fördelningen av behållningen är inte känd då den inte finns med i dokumentationen jag fått. Tre barnbarn får del i arvet.

HOL är förordnad som god man av tingsrätten för HL, KLs & PLs pappa, och tar tillvara hans rättigheter
Oskiftat dödsbo till pappan avlider.

PAPPANS BOUPPTECKNING
HL, pappa till PL & KL avled 22 juli 2012.

219.000 kr utbetalades från livförsäkringar vilket PL & KL delade på.

Tillgångar på dödsdagen
Bank 310.000 kr
Bohag 25.000 kr
Lägenhet 6.050.000 kr (Kungsholmstorg 3 D Lgh 1303)

Skulder på dödsdagen
Hypotekslån 1.041.000 kr
Mäklararvode 121.000 kr
ELs dödsbo 1.020.000 kr 50%
Begravning 59.000 kr

Behållning 4.144.000 kr

Hur fördelningen ser ut för denna summa är en privata angelägenhet.

SYSTERNS BOUPPTECKNING
PL, syster till KL har en son som är dödsbodelägare. Inga andra finns. Det finns bara skulder i dödsboet, ca 750.000 kr. PLs dödsfall är 8 jan 2019.
Citat:
Ursprungligen postat av EdgarAllaPoe
Testamentet EL skrev i nov 2011 samt ett tillägg i dec 2011 är ganska omfattande och för PLs del stipulerar det att hon måste genomgå rehab för att få ut något utöver laglotten. KL ska bli kompenserad i samma utsträckning som PL. 100.000 kr skulle KL & HOL få som ersättning för att elen var undermålig i sommarstugan. Osv osv. Om inte PL genomför alla de saker EL skriver i testamentet så ska pengarna gå till barnbarnen.

Tycker ändå att en gammal människa ska få ställa krav på sina barn i ett testamente som EL gör här. Det är ju ändå hennes pengar. EL befarade säkert att PL skulle supa upp arvet. Vilket hon säkert fick rätt i då PL hade skulder på max 200.000 kr 2012. Skulderna hade vuxit till 750.000 kr när PL avled tidigare i år.

Hur fördelningen av arvet föll ut vet bara de inblandade.
Citera
2019-09-25, 16:32
Medlem
Citat:
Tack, jag kan min sakrätt, men det är inte frågan här. Frågan här är att du ifrågasätter en bodelning som jag själv inte kan se några särskilda brister i. Det är knappast så att HOL "roffat åt sig" bara för att han tilldelades lägenheten (att han tilldelades den torde härröra från det faktum att hon bor där med barnen, vilket i sig härrör från bl.a. det faktum att KL inte bedömts lämplig att ta hand om barnen). Du kan inte belägga HOL:s påstådda roffande med en juridisk förklarings-floskel (nej, "possession is nine-tenths..." är inte en sakrättslig princip).

Jäv i all ära men bara en parentes här om någon undrar om nån princip tillämpas i Sverige i relation till äganderätten och kan jämföras med possession is nine-tenth of the law:

I 22 kap. aktiebolagslagen (2005:551) finns bestämmelser om inlösen av minoritetsaktier. Bestämmelserna innebär att en aktieägare som innehar över nio tiondelar av aktierna i ett annat bolag har rätt att lösa in återstående aktier.

Själv brukar jag faktiskt använda uttrycket äganderätten är nio tiondelar av lagen när någon gnäller över att ha misslyckats i tvist med någon som äger nåt, tex ett hus.

Det var dagens off topic från mig. Behövde få det ur mig.
Senast redigerad av Avel 2019-09-25 kl. 16:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in