2019-09-25, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
TinnaNinna85 hade väldigt många PM-kontakter med mig och arbetar på samma plats som HD👤 jag vet att man har kontrollerat medicin-lagret gällande vissa preparat, då detta kom upp på tapeten, men ingenting enligt vederbörande hade försvunnit, som ifrågavarande då, kände till.

Mvh/ @JokerⓂannen
Patienter som inte vill ta sin medicin kan spara den/lägga undan den.Där kan en vårdpersonal ta den utan att det märks.
Citera
2019-09-25, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, fast det viktiga är egentligen inte om Ulla är lagman eller ej. Det mer intressanta är ju det här du skriver om att hon fick jobbet i Örebro 17/5-18, och alltså har varit med från början. Det är nog också som du gissar att hon antagligen kommer att delta aktivt även framöver. Hon har ju visat att hon kan ha rätt profil för fallet med sina uttalanden om bl.a. könsmaktsordning och kvinnoförtryck, och möjligen kan hon också vara ute efter revansch för magplasket i slöjdebatten.

Lyssnade förresten på den där intervjun (om ett helt annat fall) med rådmannen Lars-Erik Hulth också. Det fanns inte ett spår av genusmedvetande i det han sade, och min bedömning är att han är precis lika ointressant som vilken vanlig man som helst här. En vandrande dildo helt enkelt, som Solana skulle ha sagt.

Ta inte i så du spricker. Om SD befinns skyldig så är det på egna meriter. Varför tror du att hela Rättssverige skulle vara ute efter denna enligt dig helt och hållet normala och alldagliga man? Tycker du inte att det är på sin rätt att han döms om han är skyldig även om det är kvinnor som tar beslutet?
Citera
2019-09-25, 10:17
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Först det fetade:

I nedläggningsbeslutet finns att läsa att mannen har ”haft en rätt att avvisa målsäganden från sitt fordon och i slutändan använda ett visst tvång” och att ”uppgifterna om vad som ska hänt skiljer sig delvis åt”.
https://www.metro.se/nyheter/uppgift-om-tidigare-vald-forhorde-mannen-tog-nackgrepp-pa-lena-wesstrom-N72lmUSXyBi

Stöd för nedläggningsbeslutet hade Åkl i brottsbalken NJA 1978 s. 356
"Då någon är gäst får denne stanna kvar tills man blir uppmanad att ge sig av, gör inte gästen detta får gästen avlägsnas med det våld som krävs.:

Bruka våld-Person lämnar inte din egendom
https://www.lawline.se/answers/bruka-vald-person-lamnar-inte-din-egendom

Du T34Pantzar påstår alltså på fullt allvar att lagen befrämjar misshandel/brott när lagen föreskriver att när gästen inte efter uppmaningar att ge sig av får "gästen avlägsnas med det våld som krävs"?
Jag påstår du får med osanning när du skriver att SD misshandlat LW i bilen.

Osanningen kommer från vanelögnaren Sh.Holmes som av emotionella problem fultolkat händelsen och ljugit så många ggr om detta att det blivit till en trådsanning.

SD/HD ligger sannolikt bakom mordet på LW men knoggnuggningen går bara med en stor portion av ohederlighet få till misshandel. Det är en lögn helt enkelt. Kommer fortsätta vifta bort bluffar, påhitt, falsarier och lögner både för mitt och trådens välbefinnande.

Du begår ett annat misstag i din replik. Det är att du tror jag opponerar mot att du/ni gräver upp saker om, för mordet, aktuella personer vilket är fel.

Vad jag reagerar på är att du/ni inte förstår att objekten (människorna) för grävandet kan bli sura över det integritets vidriga snokandet bland deras underkläder. Så kan man lite mera nyktert uppfatta det Cloudecrystalbeam råkade ut för.

M,a,o får du och & får gräva hur mycket du/ni vill. Kör på bara. Vad jag vänder mig emot är att ni inte förstår att det är människors liv ni gräver i och att det inte är onormalt att ta illa upp när någon smyger omkring (med mask) och spionerar i ens trädgård.

Anledningen att jag valde replik på dig var för att du och inte den mycket sympatiska och omtyckta Crystalcloudebeam kallade sina Pm för hot. Tvekade mellan dig någon till och Avd 9 vilken också väl snabbt uppgraderade det till hot. Du var alltså inte ensam att förstora uppgiferna till varande ett hot.

Nu har jag inte läst Crystalcloudebeam,s Pm men vad jag förstår vad det hennes eget inlägg som via ordbehandling nästan till oigenkännlighet sändes tillbaka till henne via Pm och som hon uppfattade som obehagligt?

Visst verkar det vara ett knäppt förfarande men ett hot får man nog ha en paranoia-ådra för att få det till. Posten i sig var väl inte hotfull utan det faktum att texten inte postades i tråden utan via Pm nattetid var det som gjorde den obehaglig?

Det där om att tråden handlar om mig förstår jag inte alls?

T34Pantzar
Du är en högt uppskattad och kunnig deltagare också av mig så försök inte ta det personligt när vi har olika åsikter ibland.

Ordet jag minns nämndes i sammanhanget är ”TVÅNG” ej ”VÅLD”.
Tycker att det är skillnad på de orden.
Citera
2019-09-25, 10:22
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Ta inte i så du spricker. Om SD befinns skyldig så är det på egna meriter. Varför tror du att hela Rättssverige skulle vara ute efter denna enligt dig helt och hållet normala och alldagliga man? Tycker du inte att det är på sin rätt att han döms om han är skyldig även om det är kvinnor som tar beslutet?
Jag säger inte vad som är rätt och fel här, och jag tar definitivt inte ställning i någon skuldfråga. Det jag menar är bara att de olika beslutsfattarna här kanske ser bevisningen ur lite olika perspektiv, möjligen beroende på att de har olika förutsättningar och bakgrund.
Citera
2019-09-25, 10:27
Medlem
Citat:
Jag säger inte vad som är rätt och fel här, och jag tar definitivt inte ställning i någon skuldfråga. Det jag menar är bara att de olika beslutsfattarna här kanske ser bevisningen ur lite olika perspektiv, möjligen beroende på att de har olika förutsättningar och bakgrund.

Personligen tycker jag att du vinklar informationen extremt och efter vad som tycks vara en personlig agenda. Det finns ju helt klart ett mönster bakom dina inlägg i frågan.
Citera
2019-09-25, 10:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja, fast det viktiga är egentligen inte om Ulla är lagman eller ej. Det mer intressanta är ju det här du skriver om att hon fick jobbet i Örebro 17/5-18, och alltså har varit med från början. Det är nog också som du gissar att hon antagligen kommer att delta aktivt även framöver. Hon har ju visat att hon kan ha rätt profil för fallet med sina uttalanden om bl.a. könsmaktsordning och kvinnoförtryck, och möjligen kan hon också vara ute efter revansch för magplasket i slöjdebatten.

Lyssnade förresten på den där intervjun (om ett helt annat fall) med rådmannen Lars-Erik Hulth också. Det fanns inte ett spår av genusmedvetande i det han sade, och min bedömning är att han är precis lika ointressant som vilken vanlig man som helst här. En vandrande dildo helt enkelt, som Solana skulle ha sagt.

Som jag har fattat det så väljer domaren inte själv vilka mål h*n ska döma i. Det görs via lottning inom den enhet man arbetar i:

"Nej, varken juristdomare eller nämndemän kan själva välja vilka mål de ska döma i. Domstolen lottar vem som ska döma i de olika målen."

http://www.blinamndeman.se/Bli-namndeman/Fragor--svar/

Däremot skulle jag känna att det var obehagligt som misstänkt att bli dömd av en domare som visat ett så dåligt omdöme (i mina ögon) som ordförande i simförbundet genom de uttalanden hon gjort om bilden av flicka med slöja på Riksidrottsförbundets hemsida.
Det visar att hon anser att hennes egna personliga ställningstaganden i en fråga går före det ställningstagande och grundsyn som hela simförbundet har i frågan.

Ett sådant agerande visar på en personlighet som inte agerar i samförstånd med det hon representerar, ett helt simförbund. Hon agerar inte lyhört, utan "bullrar" på.

I en domstol ska hon agera objektivt och representera domstolen. Jag skulle känna oro om jag satt där som åtalad. Denna hennes personliga ståndpunkt ska inte ha med hennes jobb att göra i en rättssal.
Citera
2019-09-25, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Som jag minns det så fick SD snabbt veta att LW var försvunnen genom att något barn ringde honom.
Sedan började han ringa runt för att luska fram information och ta reda på vad folk visste, till och med innan polisen hade hunnit dit.
I så fall var det inte polisen som sa till honom om vad han skulle säga.
Men jag kan minnas fel...

Ja jag minns det också som att något barn ringt SD på morgonen.
Först ringde han nog pappa UW och han lär ju snabbt ha kommit dit på två röda tänker jag, och där i förvirringen ringde de nog den som de tänkte att LW troligast kunde vara hos, eller möjligtvis kunde veta var hon var, det är naturligast tror jag. De kan ju iofs ringt fler än SD där på morgonkvisten, men det kan jag inte minnas några uppgifter om, en avgörande betydelse är ju om de hade telefonummer till hennes övriga umgängeskrets dessutom, men jag tror man först tänker på den person som den försvunna har en relation med. Därför är det lite motsträvigt och skaver en aning att de ringde just SD, när uppgiften i tråden sagt att de inte umgåtts på länge..det borde väl både sonen och UW vetat om och haft koll på kan man tycka, för visst ringer man väl den som en försvunnen troligast har kontakt med mest?

Sen har jag något vagt minne av att jag läste något om att SD även varit på plats denna morgon och visat intresse av att vilja hjälpa till i sökandet efter LW, men jag kan ha missförstått eller blandat ihop det, det kan ju varit en diskussion som skett någon helt annan stans och senare på dagen också förstås, men det är väl ändå mest troligt att man visar sin välvilja när ett barn ringer och inte vet var dens mamma är, just där och då? För sen åkte väl SD och HD redan dagen därpå på sin resa som var bestämd i förväg, eller var det redan samma dag de åkte?

Jag kan tycka att det är ett märkligt sammanträffande, att HD och SD ska iväg på sin resa, och LW skulle iväg till Norge och hennes son fyller år. Det är så mycket som händer, varför skulle de planera ett mord insamband med att de (SD/HD) skulle åka på en resa, för den var väl planerad långt i förväg?
Det känns väldigt konstigt, funderar på om någon kan utnyttjat tidpunkten om GM ville att SD skulle misstänkas, så måste mordet ske innan han åker? Eller om SD är GM, och utnyttjade resan för att hinna fly och få distans och läsa om det i media? Det jag inte förstår är, att SD skulle välja just den dag när LW son fyller år? Eller gjordes det medvetet för att ingen skulle tänka att det kunde vara just SD?
Och OM resan var planerad sen länge kanske många visste om resan?

Det jag egentligen undrar över framförallt är, hade LW och SD tät kontakt hela vägen fram till mordet ägde rum, och höll de de hemligt och varför höll de det hemligt i så fall?
Det har varit så motsägelsefulla uppgifter, så vet inte vilket som är sant? Är det någon som faktiskt vet?
Citera
2019-09-25, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ville47

Tror du är något viktigt på spåret här!
Men HD vill bara alla väl, hon gör inget fel, det är bara alla andras fel!

Citat " Det är en fruktansvärd situation jag och min familj befinner sig i, pga någon annan så hamnar vi oförskyllandes i en mardröm"

Vad är det för citat och vems?
Var hittade du det?
Citera
2019-09-25, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
”HannaFantastico”...the best nurse...

Ja det är kanske, enligt henne själv, egentligen inte den otrogne äkta mannens fel, han var bara svag och behövde mänsklig närhet. Den stora boven i dramat är den slampiga grannen som inte bara förstörde hennes geostatistik utan dessutom förstörde den äktenskapliga falska fasaden. Notera prioriteringen.

Tror äktenskapet varit vitt i många år. Stefan åt ju dessutom ofta borta under många år. Inte förrän rivalen var borta triggade segerskänslan igång lusten igen. Lust triggad av spänning, fara, död och segerrus...en inte helt okänd reaktion.
Min spekulation ..

Varför skulle HD vilja mörda LW?
Hon och SD hade planerat en resa tillsammans och skulle åka dagen därpå, tänker man på mord då eller löngtar man iväg och har resfeber?
För mig känns det jättekonstigt, om jag utgår från att HD verkligen planerat resan ihop med SD och såg fram emot den förstås, det kanske hon inte gjorde? Vad tror du?
Citera
2019-09-25, 11:03
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Som jag har fattat det så väljer domaren inte själv vilka mål h*n ska döma i. Det görs via lottning inom den enhet man arbetar i:

"Nej, varken juristdomare eller nämndemän kan själva välja vilka mål de ska döma i. Domstolen lottar vem som ska döma i de olika målen."

http://www.blinamndeman.se/Bli-namndeman/Fragor--svar/

Däremot skulle jag känna att det var obehagligt som misstänkt att bli dömd av en domare som visat ett så dåligt omdöme (i mina ögon) som ordförande i simförbundet genom de uttalanden hon gjort om bilden av flicka med slöja på Riksidrottsförbundets hemsida.
Det visar att hon anser att hennes egna personliga ställningstaganden i en fråga går före det ställningstagande och grundsyn som hela simförbundet har i frågan.

Ett sådant agerande visar på en personlighet som inte agerar i samförstånd med det hon representerar, ett helt simförbund. Hon agerar inte lyhört, utan "bullrar" på.

I en domstol ska hon agera objektivt och representera domstolen. Jag skulle känna oro om jag satt där som åtalad. Denna hennes personliga ståndpunkt ska inte ha med hennes jobb att göra i en rättssal.

Du har helt klart en poäng där, tyvärr så har rättsväsendet politiserats under ett par decennier nu, feminismen har fått ett stort inflytande i vad som borde vara helt neutralt och sakligt.

Startskottet var egentligen det olyckliga daCosta-fallet, en riktigt svart plump i protokollet som aldrig har rättats till.

Jag säger inte att det är så i det här fallet men den här rådmannen vi diskuterar verkar åtminstone för mig djävligt tveksam.
Citera
2019-09-25, 11:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Nu ligger jag ”bara” <300 sidor back.
Det verkar som om farten i tråden lugnat ner sej en del, kanske/antagligen pga/maa att vissa har semester...

Tänkte adressera @notknapparen som gjort ett (av många) tänkvärda inlägg.
Nu hittar jag inte det, men det var funderingar om varför just detta fall engagerar oss så mycket.

Jag tror att du slog huvet på spiken genom att gissa att just möjligheten att följa och lära känna (?) LW via insta, blogg och inte minst GC, gör att man väl sällan eller aldrig fått en så levande (ursäkta uttrycket) bild av ett BO.

Hennes öde berör även oss som aldrig träffat henne, genom att vi ändå fått ta del av så mycket, stort som smått, från hennes liv.

När det sen gäller motiv så kan jag inte släppa tanken på att LW visste något som skulle kunna fördärva inte bara SDs och HDs äktenskap, utan även hela familjen.
Typ.
Jag har svårt att se SD och/eller HD hämnas ”bara” för kärleks skull, om man säger.

Jag tror att det ligger mera bakom det hela.

Gamla synder kastar långa skuggor.

Tror jag.

Tack för snälla ord.

Jag håller med dig.

Idag, 1,5 år efter LWs försvinnande och död, med HD numera inkluderad som misstänkt, får man bilden av mer skav än "bara" ett vanligt triangeldrama.

Det är oändligt svårt att bilda sig en uppfattning om vad som försiggått bakom kulisserna. Mycket som vi fått via tråden är osäker information och förmodligen färgat av den egna upplevelsen, det man har hört via sina kanaler och den putsade ytan. Det har , som det verkar, putsats och polerats en del, andra är färgade av sina känslor och av den förskräckliga döden allt ledde till.

Det ligger förmodligen mycket konflikter under ytan som vi inte har riktigt möjlighet att kunna reda ut, vem och vad som har hänt.

Som ofta när det gäller djupgående konflikter där mycket är på spel, dras andra med (frivilligt eller ofrivilligt) in i konflikten. Inte heller är det ovanligt att olöst konflikter leder till andra konflikter som ligger helt utanför den ursprungliga konflikten.

Här tror jag att minst en person i denna mordhistoria är mycket manipulativ och människor har använts liksom marionetter i denna konflikt. Geocachingkonflikter är ett exempel.

Detta är väl det vi kan se i tråden? Speglingar av hur det är i det "verkliga" livet i denna krets av personer?
Citera
2019-09-25, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, helt klart! - Här har du verkligen lyckats hitta en mycket tydlig illustration till hur långt SD är beredd att gå för att få som han vill: Otäcka hot och utpressning - och vad han kan tänkas göra i hämndsyfte om han inte får som han vill. - Tack för detta föredömliga grävarbete!

Varför låter han döttrarna hållas där och utsätta sig för risker?
Är det just det du menar är hot och utpressning för att skrämma HD?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in