2019-09-24, 18:11
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Vent litt, så skal jeg se om jeg finner det.

Uansett så er det vel umulig for oss å vite om denne bilen er en av de titalls interessante bilene som politiet fremdeles jobber med å sjekke ut?
Citera
2019-09-24, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Hvor kommer den opplysningen fra? Det var ukjent for meg.

Edit: Eller, jeg husker jo at DU har postet om det før, en bil med utenlandske skilter på en parkeringsplass ikke langt unna, men hva er kilden din?

https://www.dn.no/kriminalitet/anne-elisabeth-falkevik-hagen/to-fiskere-med-telelinse-observert-for-hagen-ble-kidnappet/2-1-525551

Trykk ctrl+F, så kommer det opp et søkefelt oppe til venstre, og der skriver du sølvgrå, så kommer du rett til teksten så du slipper å lete nedover siden.
Citera
2019-09-24, 18:20
Medlem
Citat:
Disse stripsene minner meg litt om det med skoene. Så billig som man kan få det. Er det TH selv som har kjøpt disse stripsene, eller er det noen som vil at det skal se ut som han, eller er det TH som vil at man skal tro at det er noen som vil at det skal se ut som han.
Det har jo vært skrevet her tidligere om at han har lagt skyld på noen pakistanere for at Anne er borte. At disse er sure fordi han har kastet dem ut av et leielokale p.ga. manglende husleie.
Dermed tenker jeg, er det TH som vil at det skal se ut som at pakistanere vil at det skal se ut som at det er TH som står bak stripsene? En slags dobbelplanting av spor, eller hva man skal kalle det.
Man vet jo at TH er gjerrig.
Strips fra Biltema er jo produsert i Kina av billig gjenbruksplast og koster nesten ingenting.
Et kraftig rykk, så slites dem av, og vil være ubrukelig som erstatning for håndjern.
Kvalitetsstrips fra f.eks. Wurth koster vel det 5-dobbelte og er laget av kvailitetsnylon og har låsesplint i rustfritt stål. Disse tåler opptil flere hundre kilo.
Samtidig, som en nevnte, hvis man kjøper i en wurthbutikk, så er jo sjansene for å bli husket av en ansatt mye større. Ikke til å bli klok av dette. Men jeg vil tro at dette ikke er noe som noen kidnappere har glemt igjen der, men har blitt plassert der for å skape inntrykk av noe.
Jeg synes det er interessant med disse personlige eiendelene som ble funnet på selve åstedet (badet?). Brøske sier: De personlige eiendelene ligger på det sentrale åstedet, og det gjør det også interessant for politiet å se det i sammenheng med at hun fortsatt er forsvunnet.
Hvilke gjenstander kan settes i sammenheng med at AEH er forsvunnet? Kan det være passet hennes, med tanke på å ta henne utenlands?
Citera
2019-09-24, 18:27
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av univers123
Jeg synes det er interessant med disse personlige eiendelene som ble funnet på selve åstedet (badet?). Brøske sier: De personlige eiendelene ligger på det sentrale åstedet, og det gjør det også interessant for politiet å se det i sammenheng med at hun fortsatt er forsvunnet.
Hvilke gjenstander kan settes i sammenheng med at AEH er forsvunnet? Kan det være passet hennes, med tanke på å ta henne utenlands?

Personlige eiendeler tolker jeg som ting det er naturlig å ha på seg eller med seg til enhver tid, som briller, klokke, smykker, slike ting.

Edit: Spesielt siden de betegnes som situasjonsspor på det sentrale åstedet, sammen med slepesporene, spor etter kamp, osv. Og litt kledelig strødde strips..
Senast redigerad av Niffy 2019-09-24 kl. 18:32.
Citera
2019-09-24, 18:42
Medlem
Citat:
Personlige eiendeler tolker jeg som ting det er naturlig å ha på seg eller med seg til enhver tid, som briller, klokke, smykker, slike ting.

Edit: Spesielt siden de betegnes som situasjonsspor på det sentrale åstedet, sammen med slepesporene, spor etter kamp, osv. Og litt kledelig strødde strips..
Ja, dette er jo ting som er mulige å miste hvis man blir angrepet. Stusset bare over formuleringen "gjør det også interessant for politiet å se det i sammenheng med at hun fortsatt er forsvunnet"
Citera
2019-09-24, 18:44
Bannlyst
Citat:

Ikke helt sikker. Tenker at det er gjenstander som hun ikke kan klare seg uten, og som indikerer at hun ikke har forsvunnet på egen hånd ihvertfall.
Briller, klokke, medisiner eller gjenstander som hun alltid bærer og som er viktige. En kidnapper bryr seg vel ikke om hun har med seg briller eller ikke. Når det gjelder medisiner tror jeg heller ikke Anne ville tenkt på at dette må hun ha med seg når hun nå ble tatt bort. Tror hun tenkte på andre ting. Når det gjelder pass, så tenker jeg mere at hvis passet IKKE ble funnet, så indikerer det at man kanskje ville ta henne utenlands. Vet ikke hvordan det fungerer, men trenger man pass hvis man skal reise innenfor EØS? Tror det ville vært risky å gå gjennom en passkontroll med en kidnappet person.
Hun er jo dessuten trossalt etterlyst gjennom Interpol og Europol.
Senast redigerad av Orderud. 2019-09-24 kl. 18:49.
Citera
2019-09-24, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Jeg tenker medisiner eller lignende.
Det første jeg tenkte på var tannbørste, stod hun og tok kvelds eller morgenpussen ?
Citera
2019-09-24, 19:06
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ja, dette er jo ting som er mulige å miste hvis man blir angrepet. Stusset bare over formuleringen "gjør det også interessant for politiet å se det i sammenheng med at hun fortsatt er forsvunnet"

Ja, siden vi er ganske ivrige på å tolke ordvalg og slikt her så er jeg enig i at jeg heller ikke får helt tak på hva akkurat den formuleringen skal bety.

De andre artiklene bruker for så vidt ikke den formuleringen, det er kun i NRK-artikkelen, og ser ut til å være et svar fra Brøske på et direkte spørsmål fra journalisten.

"– Jeg kan bekrefte NRKs opplysninger om at det ble funnet strips på åstedet. Jeg kan også bekrefte at det på åstedet ble funnet personlige eiendeler til Anne-Elisabeth Hagen, sier politiinspektør Tommy Brøske.

Brøske sier at de personlige eiendelene som ble funnet er relevante for saken, og at de ble funnet på et «sentralt sted» inne i huset.

Brøske ønsker ikke å gi noen ytterligere detaljer om hva de er, men sier at politiet ser på det som situasjonsspor.

– De personlige eiendelene ligger på det sentrale åstedet, og det gjør det også interessant for politiet å se det i sammenheng med at hun fortsatt er forsvunnet, sier Brøske."

https://www.nrk.no/norge/politiet-bekrefter_-har-funnet-strips-hjemme-hos-hagen-1.14715407
Citera
2019-09-24, 19:19
Medlem
Citat:
Ikke helt sikker. Tenker at det er gjenstander som hun ikke kan klare seg uten, og som indikerer at hun ikke har forsvunnet på egen hånd ihvertfall.
Briller, klokke, medisiner eller gjenstander som hun alltid bærer og som er viktige. En kidnapper bryr seg vel ikke om hun har med seg briller eller ikke. Når det gjelder medisiner tror jeg heller ikke Anne ville tenkt på at dette må hun ha med seg når hun nå ble tatt bort. Tror hun tenkte på andre ting. Når det gjelder pass, så tenker jeg mere at hvis passet IKKE ble funnet, så indikerer det at man kanskje ville ta henne utenlands. Vet ikke hvordan det fungerer, men trenger man pass hvis man skal reise innenfor EØS? Tror det ville vært risky å gå gjennom en passkontroll med en kidnappet person.
Hun er jo dessuten trossalt etterlyst gjennom Interpol og Europol.
Tenkte at de som tok henne muligens hadde en eller annen plan som gjorde at passet var nødvendig, personnummer, reisedokument, bekreftelse på ID, et eller annet, men kanskje mistet passet i basketaket? Bare litt løse tanker dette...
Citera
2019-09-24, 19:25
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja, siden vi er ganske ivrige på å tolke ordvalg og slikt her så er jeg enig i at jeg heller ikke får helt tak på hva akkurat den formuleringen skal bety.

De andre artiklene bruker for så vidt ikke den formuleringen, det er kun i NRK-artikkelen, og ser ut til å være et svar fra Brøske på et direkte spørsmål fra journalisten.

"– Jeg kan bekrefte NRKs opplysninger om at det ble funnet strips på åstedet. Jeg kan også bekrefte at det på åstedet ble funnet personlige eiendeler til Anne-Elisabeth Hagen, sier politiinspektør Tommy Brøske.

Brøske sier at de personlige eiendelene som ble funnet er relevante for saken, og at de ble funnet på et «sentralt sted» inne i huset.

Brøske ønsker ikke å gi noen ytterligere detaljer om hva de er, men sier at politiet ser på det som situasjonsspor.

– De personlige eiendelene ligger på det sentrale åstedet, og det gjør det også interessant for politiet å se det i sammenheng med at hun fortsatt er forsvunnet, sier Brøske."

https://www.nrk.no/norge/politiet-bekrefter_-har-funnet-strips-hjemme-hos-hagen-1.14715407

Man börjar ju undra smått precis hur kryptiska polisen tycker sig behöva vara. Men det är väl adresserat till nån som vet kanske. Vigselringar under tröskeln? Bortförd i ytterkläder men mobilen hemma? Nåt som antyder överfall vid sänggående trots uppgifter om bortförande dagen efter? Eller menar brøske att de låtit sakerna ligga för att se om hon skulle dyka upp och plocka dem med sig? Men så har inte skett?

Den som lever får se.
Citera
2019-09-24, 19:45
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Synes det er fascinerende at "kidnapperen" har brukt utstyr fra Biltema og Sparkjøp. Ikke bare det at begge kjedene er representert i nabolaget, men at det er typiske billigkjeder. Helt tydelig at "kidnapperen" har vært svært økonomisk, ja jeg vil nesten si gjerrig...

Ikke lov å le, men ... 👌
Citera
2019-09-24, 19:45
Medlem
Citat:
De har som kjent, funnet et spor som de foreløpig ikke har klart å identifisere, etter Sprox skoene. Og de sier at de ikke kan utelukke at det har vært andre/flere GM enn vedkommende med Sprox skoene inne i huset. Holden hevder uenigheten mellom ham/familien og politiet ang. hovedhypotesen, er medieskapt. Hadde vært interessant og hørt han utdype akkurat det litt nærmere, Brøske er jo veldig tydelig på at hovedhypotesen er drap, og at sporene rundt er konstruerte for å gi inntrykk av en kidnapping. Og akkurat det er det som for meg også skurrer mest mot min hypotese. Samtidig tror jeg det kan være mulig å gjennomføre dette uten å avlegge DNA eller andre spor, hvis utstyret/bekledningen er god nok.

Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Hur skulle det hjälpa MGM? Trots allt har en sådan läcka, som polisen redan vet om, ingen inverkan på vilken utsträckning MGM misstänks av polisen. Det enda sättet det kan tjäna MGM, är i förhållande till obehag som orsakas av spekulation i media.

Citat:
Disse stripsene minner meg litt om det med skoene. Så billig som man kan få det. Er det TH selv som har kjøpt disse stripsene, eller er det noen som vil at det skal se ut som han, eller er det TH som vil at man skal tro at det er noen som vil at det skal se ut som han.
Det har jo vært skrevet her tidligere om at han har lagt skyld på noen pakistanere for at Anne er borte. At disse er sure fordi han har kastet dem ut av et leielokale p.ga. manglende husleie.
Dermed tenker jeg, er det TH som vil at det skal se ut som at pakistanere vil at det skal se ut som at det er TH som står bak stripsene? En slags dobbelplanting av spor, eller hva man skal kalle det.
Man vet jo at TH er gjerrig.
Strips fra Biltema er jo produsert i Kina av billig gjenbruksplast og koster nesten ingenting.
Et kraftig rykk, så slites dem av, og vil være ubrukelig som erstatning for håndjern.
Kvalitetsstrips fra f.eks. Wurth koster vel det 5-dobbelte og er laget av kvailitetsnylon og har låsesplint i rustfritt stål. Disse tåler opptil flere hundre kilo.
Samtidig, som en nevnte, hvis man kjøper i en wurthbutikk, så er jo sjansene for å bli husket av en ansatt mye større. Ikke til å bli klok av dette. Men jeg vil tro at dette ikke er noe som noen kidnappere har glemt igjen der, men har blitt plassert der for å skape inntrykk av noe.

Angående det er stripene er billig og fra biltema.

Kan si så mye som at jeg jobber på biltema og politiet og brannvesenet og også militæret handler ofte ting hos biltema og da gjerne strips. Forrige fredag var både militæret innom og politiet og spurte etter strips
Jeg husker det fordi de var uniformerte og jeg spurte begge to om de var gått tom for håndjern siden de skulle ha så mye strips.
De fleste stripene vi har egner seg ikke til kidnapping siden de kan åpnes med en sånn splint så vet ikke om disse stripene ble brukt til kidnapping. Eller var tenkt til å stripe fast en levende person.
Tror alle av de store typene har Quick release hos oss. Skal sjekke det nesten gang jeg er på jobb. Har fri et par dager nå, men oppdaterer rundt dette på fredag tenker jeg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in