2019-09-24, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Hur skulle det hjälpa MGM? Trots allt har en sådan läcka, som polisen redan vet om, ingen inverkan på vilken utsträckning MGM misstänks av polisen. Det enda sättet det kan tjäna MGM, är i förhållande till obehag som orsakas av spekulation i media.

Vel, det gjorde sin nytte hos meg. Det fikk meg til å tvile enda sterkere. Dette har sin funksjon. Og sikkert enda mer i nær familie, der det sikkert er splittelse. Det er nok et spor som peker på ukjente gjerningsmenn og reell kidnpping.
Citera
2019-09-24, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Cthulhu
Det liker jeg også å tro, men etter den saken i Bergen hvor de mente at en 9-årig pike hadde begått selvmord og la ned saken, så er det absolutt mulig at politiet også her kan ha vært så innstillt på en spesifikk retning at de ikke har filgt opp den byggeplassen skikkelig.

Så sant som det er sagt. "Ti topphemmelige uker"-strategien vil nok bli gjenstand for granskning og mange spørsmål.
Citera
2019-09-24, 14:50
Medlem
Niffys avatar
Jeg syns det er interessant dette med "funn av personlige eiendeler på det sentrale åstedet".

De vil selvfølgelig ikke si hva slags gjenstander det er og hvilken tilstand de ble funnet i, og dette er nok en av de detaljene som kommer til å forbli ukjent frem til saken eventuelt løses, men gjenstandene blir vurdert som så sentrale at de er en del av det politiet kaller situasjonsspor, altså spor etter selve handlingen og hendelsesforløpet.

Da tenker jeg at det er noe man har PÅ seg normalt, briller for eksempel. Klokke eller andre smykker.
Noen andre som har forslag til type gjenstander det kan være?

Men for min del virker det allikevel iscenesatt.

Jeg ser for meg et relativt lite området på eller rett ved badet, i eller ved "slepesporene", hvor man har tråkket litt rundt i noe (blod?) med Sprox-sko, slengt fra seg noen strips og brillene/lesebrillene til Fru Hagen, kanskje vridd og vendt litt på de, eller gitt de et forsiktig lite tråkk med Sprox-skoen for få de til å se litt herjet ut.

Funn av strips får det med andre ord for meg IKKE til å virke noe mindre oppkonstruert...
Senast redigerad av Niffy 2019-09-24 kl. 15:03.
Citera
2019-09-24, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Jeg syns det er interessant dette med "funn av personlige eiendeler på det sentrale åstedet".

De vil selvfølgelig ikke si hva slags gjenstander det er og hvilken tilstand de ble funnet i, og dette er nok en av de detaljene som kommer til å forbli ukjent frem til saken eventuelt løses, men gjenstandene blir vurdert som så sentrale at de er en del av det politiet kaller situasjonsspor, altså spor etter selve handlingen og hendelsesforløpet.

Da tenker jeg at det er noe man har PÅ seg normalt, briller for eksempel. Klokke eller andre smykker.
Noen andre som har forslag til type gjenstander det kan være?

Men for min del virker det allikevel iscenesatt.

Jeg ser for meg et relativt lite området på eller rett ved badet, hvor man har tråkket litt rundt i noe (blod?) med Sprox-sko, slengt fra seg noen strips og brillene/lesebrillene til Fru Hagen, kanskje vridd og vendt litt på de, eller gitt de et forsiktig lite tråkk med Sprox-skoen for få de til å se litt herjet ut.

Funn av strips får det med andre ord for meg IKKE til å virke noe mindre oppkonstruert...

Jeg tenker medisiner eller lignende.
Citera
2019-09-24, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Så sant som det er sagt. "Ti topphemmelige uker"-strategien vil nok bli gjenstand for granskning og mange spørsmål.

Vel. Jeg tror politiet har gjort en sunn og god avveining mellom mulige fordeler og ulemper ved å holde etterforskningen hemmelig.

Fordelen er at politiet har unngått å få innledende fase av etterforskningen forstyrret av falske kidnappere. Tenk på alt som kunne ha kommet av falske krav dersom trusselen om offentliggjøring av drapsvideo ble kjent. Uff, jeg tør ikke tenke på det.

Ulempene har politiet forsøkt å begrense. At politiet ikke fikk be om tips og informasjon fra allmennheten da forsvinningen skjedde, er delvis oppveiet ved direkte spørsmål om uvanlige og unormale observasjoner til de nærmeste naboene.

Sikring av elektroniske spor og overvåkningsbilder er i hovedsak ikke påvirket av når offentliggjøring av forsvinningen skjedde. Men. Mulige relevante opptak fra privat overvåkning, dashbord-kamera osv kan jo ha gått tapt. Det får vi sannsynligvis aldri vite.

Jeg vil også tro at TH ikke fikk anledning til å klusse rundt på åstedet, selv om det tok ett par dager før politiets teknikere rykket inn og startet sporsikring for fullt. Han hadde allerede hatt 20-30 min til å finpusse åstedet, før han ringte politiet.

Så, alt i alt, tror jeg politiets vurderinger har vært gode. Håper ihvertfall det.
Citera
2019-09-24, 15:15
Medlem
Politiet sa i en dokumentar at de sto ovenfor et dilemma når de fikk saken. Enten løse saken eller redde liv. De valgte det siste som innebar hemmelig etterforskning.
Citera
2019-09-24, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Rykter fra kjenningene på Gran sier at politiet avhører folk nær TH på nytt i disse dager. De hadde neppe gjort det om de ikke sirklet seg inn på TH tenker jeg ...

Dette er interessant. Hvis det stemmer. Hva leter de etter?
Citera
2019-09-24, 15:56
Medlem
Citat:
Politiet skal være i ferd med å sirkle inn et svar på brevgåten i Anne-Elisabeth Hagen-forsvinningen. Dette prioriterer politiet nå.

Citat:
Politiinspektør Tommy Brøske i Øst politidistrikt opplyser at dette er tre av politiets mest prioriterte etterforskningsprosjekt akkurat nå:
* Strips funnet i Hagen-boligen
* Brev funnet i Hagen-boligen
* Mistenkelig kjøretøy

https://www.dagbladet.no/nyheter/betydelig-naermere-et-svar/71634593
Citera
2019-09-24, 16:24
Medlem
Niffys avatar
"Mistenkelig kjøretøy"

Altså et av de tre mest prioriterte sporene, men det ble egentlig stille om den grå SUV'en etter en stund. Allikevel er et kjøretøy et av de sporene de fokuserer mest på.

Det hadde jo egentlig vært flott om det var et annet kjøretøy enn den grå SUV'en som hadde pekt seg ut, kanskje på andre måter som f.eks fanget opp på kamera eller bompassering.

Er det et annet kjøretøy vil jeg tro det er større mulighet for å få mer informasjon om det, enn en enkelt vitneobservasjon av en grå SUV.

Det er lov å håpe
Citera
2019-09-24, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
"Mistenkelig kjøretøy"

Altså et av de tre mest prioriterte sporene, men det ble egentlig stille om den grå SUV'en etter en stund. Allikevel er et kjøretøy et av de sporene de fokuserer mest på.

Det hadde jo egentlig vært flott om det var et annet kjøretøy enn den grå SUV'en som hadde pekt seg ut, kanskje på andre måter som f.eks fanget opp på kamera eller bompassering.

Er det et annet kjøretøy vil jeg tro det er større mulighet for å få mer informasjon om det, enn en enkelt vitneobservasjon av en grå SUV.

Det er lov å håpe

Politiinspektør Tommy Brøske sier til Dagbladet at politiet fortsatt jobber med å sjekke ulike kjøretøy inn eller ut av saken.

- Det er snakk om et titalls kjøretøy vi fortsatt ikke har kontroll på, sier Brøske.

Har ikke fått med meg at de nevner det er et titals kjøretøy som etterforskes tidligere.
Citera
2019-09-24, 16:50
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fbc37
Politiinspektør Tommy Brøske sier til Dagbladet at politiet fortsatt jobber med å sjekke ulike kjøretøy inn eller ut av saken.

- Det er snakk om et titalls kjøretøy vi fortsatt ikke har kontroll på, sier Brøske.

Har ikke fått med meg at de nevner det er et titals kjøretøy som etterforskes tidligere.

Dette er spennende. Denne informasjonen slipper de nå for å stresse. Noen har nok følt seg litt for trygge hittil ...
Citera
2019-09-24, 16:52
Medlem
kugutts avatar
Synes det er fascinerende at "kidnapperen" har brukt utstyr fra Biltema og Sparkjøp. Ikke bare det at begge kjedene er representert i nabolaget, men at det er typiske billigkjeder. Helt tydelig at "kidnapperen" har vært svært økonomisk, ja jeg vil nesten si gjerrig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in