2019-09-23, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Jag vet inte hur mycket daglig service hissystemen krävde eller hur många arbetstimmar som krävdes i vilka schakt och när.

Vet Du?
Inte i timmar/schakt, men med utgångspunkt i hur många hissmekaniker som var på plats vid dagen för attackerna så tillräckligt många timmar för att sysselsätta ca 80 personer dagligen.

Citat:
Jag har inte hävdat någonting. Jag ställer mig frågande till det du skriver.

Vet Du?
Om du ställer dig frågande till att ett 80-tal hissmekaniker var på plats när attackerna skedde får du visa källa som motbevisar de källor du fått presenterade.
Om du ställer dig frågande till att det är stor skillnad mellan 0 personer och 80 personer behöver du kanske gå om grundskolan eller kolla in det där gamla barnprogrammet om myror och elefanter
Senast redigerad av Prudent 2019-09-24 kl. 00:06.
Citera
2019-09-23, 23:45
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Får nästan känslan av att du gissar vilt och hittar på nya förklaringar allt eftersom

Lustigt att det är känslan jag får av dina motargument

För mig framstår det bara som fånigt att peka ut praktiska svårigheter. Det skulle gå. Hur svårt/opraktiskt/dyrt det skulle vara är bara en massa tjafs om ingenting.

Har du läst avsnitt 3.3 i NIST rapport om WTC7? Gör det! Det är bara ett par sidor. Tycker du att resonemanget är tillräckligt övertygande? Är det enligt dig rimligt att inte göra någon ytterligare analys, trots att WTC7 faller spikrakt nedåt i fritt fall?
Citera
2019-09-24, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Lustigt att det är känslan jag får av dina motargument
Var får du känslan att jag gissat vilt och hittat på sen jag ställde min ursprungsfråga?
De hissmekaniker som skötte hissarna i wtc 1 och 2 och även arbetade med moderniseringen av hissarna hade såklart tillträde till hisschakten. Var alla dessa mekaniker, och därmed även företaget, som ansvarade för hissarna med på inside jobbet eller är de mutade/skrämda till tystnad? Åtminstone någon av borde ju ha reflekterat över vad som pågick i hisschakten...
(FB) 9/11 - WTC/Pentagon/Shanksville m.m - Tråd Nr 2

Citat:
För mig framstår det bara som fånigt att peka ut praktiska svårigheter. Det skulle gå. Hur svårt/opraktiskt/dyrt det skulle vara är bara en massa tjafs om ingenting.
För mig låter det som du lider av konfirmeringsbias som tycker det är fånigt tjafs om ingenting att peka ut praktiska svårigheter.

Citat:
Har du läst avsnitt 3.3 i NIST rapport om WTC7? Gör det! Det är bara ett par sidor. Tycker du att resonemanget är tillräckligt övertygande? Är det enligt dig rimligt att inte göra någon ytterligare analys
Ja

Citat:
trots att WTC7 faller spikrakt nedåt i fritt fall?
WTC7 faller inte spikrakt nedåt i fritt fall, men låt oss inte gå igång på det just nu är du snäll.
Senast redigerad av Prudent 2019-09-24 kl. 00:10.
Citera
2019-09-24, 00:38
Medlem
Citat:
Med andra ord var dina första förklaringar bara killgissningar eller rena fantasier.
Hur drar du den slutsatsen? Och vad menar du med ”killgissningar”?

Citat:
Okej, nu har apteringarna plötsligt flyttat sig från hisschakten där legitima arbeten pågick till utrymmen som krävde specialaccess.
Vad är det du inte fattar? Hisschakten innehåller inte bara hissar och hissmekanik. Här finns tillgång till samtliga de stålkolumner som utgör tornens inre kärnstruktur. Jag vet inte hur det exakt såg ut eller vad som var synligt från själva hissmekaniken. Jag vet inte om mekanikerna alltid hade fri tillgång till alla hisschakt och alla utrymmen i direkt anslutning till dessa eller vem som i så fall ansvarade för det.

Det är schakten som ger access till den inre stålstrukturen.

Jag vet inte vilken typ av sprängmedel/nano-termit som användes eller hur den apterades eller exakt var eller exakt när.

Jag vet däremot att hundratals överlevande vittnen berättade om mycket kraftiga explosioner både under och över dem och det både innan och efter respektive plan träffade respektive byggnad. Jag vet också att tre enorma skyskrapor byggda med hundratusentals ton kraftiga stålbalkar totalkollapsade i fritt fall/nästan fritt (accelererande) fall som om någon drog ut en sprint.

Jag vet att 3000 organiserade ingenjörer och arkitekter är övertygade om att byggnaderna togs ner med sprängmedel/termit. Att ett antal vittnen berättar om floder/pooler av smält stål som rinner omkring i rashögarna. Att det forsar ut smält metal från ett av tornen vars färg indikerar en mycket hög temperatur helt oavsett vilken metall det var.

Jag vet att seismologer på nytt har tittat på olika data (se petitionen) som visar mycket kraftiga explosioner direkt innan respektive skrapa träffas av ett plan och direkt innan respektive skrapa totalkollapsar.

Jag vet att stora stålbalkar som väger ton skickas rakt ut som projektiler från respektive kollaps. Jag vet att ett antal mycket toxiska spårämnen och nano-partiklar har mätts upp från de pyrande rashögar och att det normalt förekommer endast vid extremt höga temperaturer och definitivt avsevärt högre än vid förbränning av fossila bränslen.

Jag vet att dammet/pulvret från kollapserna (sprängningarna) innehåller mycket stora mängder järnrika mikro-sfärer, något som kräver sin förklaring (jo jag känner till Wests prat om det här). Jag vet att en publicerad vetenskaplig studie har identifierat vad som verkar vara högenergetiska nano-partiklar vilka tros utgöra just nano-termit.

Jag vet att en enad mänsklighet tycker att WTC 7’s kollaps ser ut precis som en klassisk ’imploderande’ CD.

Jag vet att nästan allt av det hundratusentals ton stål som fanns på brottsplatsen forslades bort i skytteltrafik, höggs upp, såldes till högstbjudande till rekordlåga priser och skeppades iväg INNAN ansvariga tillsatte en gängse forensisk brandteknisk utredning (NIST) för att ta reda på hur tornen faktiskt kollapsade som de gjorde.

Jag vet att när väl en sådan utredning tillsattes (NIST) så undersöktes inget av den ytterst lilla mängd stål som trots allt fanns sparad efter spår av explosioner/extrema temperaturer eller spår av sprängmedel/former av termit.

Skälet till det tycks utgöra att ”det måste ha hörts” = minst 130dB minst 800 meter meter från respektive ljudkälla.

Att testa bråte, stål, damm, etc, för spår av explosiver/pyrotekniskt material är rutin vid större bränder. Om inte annat än för att utesluta försäkringsbedrägerier. Kostar kaffepengar i sammanhanget. Och det var ju knappast så att ansvariga i NIST inte var medvetna om att en växande opinion ville få just det här undersökt.

Trots det väljer NIST att INTE undersöka. Istället torrlabbar och fuskar de fram teoretiska ”initiationer” av respektive kollaps. Men utan att visa hur respektive kollaps kausalt följer på ’initieringen’ vilket ger att man inte visar att det i så fall var just en ’initiering’.

Det här går att summera med ett, ”just so” + lite fusk + hemligstämplat underlag = bull shit = mörkläggning.

Citat:
Vilka utrymmen i hissystemet menar du att ordinarie hissmekaniker inte hade tillträde till i det dagliga arbetet med driften av hissystemet, alternativt hur kunde man veta att servicebehov i just dessa utrymmen inte skulle komma att uppstå sen laddningarna placerats ut?
Borde vara ganska många utrymmen utspridda på väldigt många våningsplan med tanke på att det skulle gå placera laddningar som rev hela tornen...
Se ovan. Kontrollerar de byggnaderna så kontrollerar de vem som har access var och när och hur.

Citat:
Hur länge tänker du att det tog för ett litet fåtal personer att, i utrymmen där ordinarie personal inte har tillträde, aptera laddningarna som rev tornen?
Jag är inte klärvoajant. Är du?

Det räcker med att visa att det var i princip en hyfsat enkel operation, givet att man kontrollerade byggnaderna fullt ut och i god tid innan attackerna.

Citat:
Får nästan känslan av att du gissar vilt och hittar på nya förklaringar allt eftersom
Tvärtom så ställer du en rad frågor som är svåra att ge precisa och detaljerade svar på eftersom att jag inte var där och deltog i operationen.

Poängen är att jag inte behöver det, att det räcker med att visa att det var fullt möjligt givet kända förhållanden och givet att det var ett inside job.

Att NIST ljuger när de konstaterar att apteringarna måste ha varit av ett slag som var ”almost impossible” utan upptäckt.

Däremot så håller jag med om att det hade varit helt ”impossible” om det var Al Qaida som låg bakom attackerna.
Senast redigerad av onopono 2019-09-24 kl. 00:41.
Citera
2019-09-24, 01:17
Medlem
Citat:
Hur drar du den slutsatsen?
Genom att konstatera att du slingrar dig och byter förklaring när du blir ifrågasatt och dina argument inte håller.
Citat:
Och vad menar du med ”killgissningar”?
Vet du inte vad killgissa betyder?
Citat:
Att killgissa är det då man påstår att någonting är på ett visst sätt, som om att man vet vad man pratar om - trots att man egentligen inte har en aning utan bara gissar.
https://synonymerna.se/killgissa

Citat:
Ok, du vet alltså inte...
Lång text för att säga att du inte vet. Varför sa du inte det på en gång bara?
Välj själv då.
Var dina påståenden
Dessutom så hade de tillgång till säkerhetsklassade utrymmen som inga andra hade tillträde till, inkluderat alla hiss-schakt som ju genomgick stora arbeten månaderna innan attackerná.
Hisschakt och andra utrymmen var inte tillgängliga för personal eller allmänhet.
och tidigare svar på min fråga
De hissmekaniker som skötte hissarna i wtc 1 och 2 och även arbetade med moderniseringen av hissarna hade såklart tillträde till hisschakten. Var alla dessa mekaniker, och därmed även företaget, som ansvarade för hissarna med på inside jobbet eller är de mutade/skrämda till tystnad? Åtminstone någon av borde ju ha reflekterat över vad som pågick i hisschakten...
killgissningar eller rena fantasier?

(FB) 9/11 - WTC/Pentagon/Shanksville m.m - Tråd Nr 2

Citat:
Jag vet att en enad mänsklighet tycker att WTC 7’s kollaps ser ut precis som en klassisk ’imploderande’ CD
Det här är snarare en lögn än en killgissning
Senast redigerad av Prudent 2019-09-24 kl. 01:45.
Citera
2019-09-24, 01:49
Medlem
Citat:
Genom att konstatera att du slingrar dig och byter förklaring när dina argument inte håller istället för att bara säga att du inte vet.
Gör jag? Citera och förklara.

Citat:
Vet du inte vad killgissa betyder?
Jodå, men jag vill att du exemplifierar och förklarar varför.

Citat:
Ok...
Lång text för att säga att du alltså inte vet.
Struntprat. Citera och argumentera om du har invändningar.

Citat:
Varför sa du inte det på en gång?
Jag säger vid upprepade tillfällen att jag inte vet, i de fall jag inte vet.

Gör du?

Citat:
Välj själv då.
Va? Välj vad?

Citat:
Var dina tidigare svar på frågan
Va? Vad svamlar du om?

Citat:
Var alla dessa mekaniker, och därmed även företaget, som ansvarade för hissarna med på inside jobbet eller är de mutade/skrämda till tystnad?
bara killgissningar eller rena fantasier?
Jag har vid upprepade tillfällen förklarat att både du och jag och resten av den intresserade allmänheten i USA och resten av världen inte vet hur apteringarna gick till, vilka individer som var inblandade, vilka som visste vad, vilken typ av sprängmedel/termit som användes, hur den apterades, exakt var, exakt när, osv, osv, osv, och att skälet till det är att varken jag, du eller resten av den intresserade allmänheten var med när det hände.

De möjliga detaljerade alternativen till allt här ovan är så många att det är lönlöst att spekulera innan mer fakta finns på bordet. Det är sådan fakta som normalt produceras i en forensisk brandteknisk utredning, men som inte gjordes i det här fallet.

Man nöjde sig med att konstatera att det ”måste ha hörts” och att det hade varit ”almost impossible” att aptera byggnaderna utan upptäckt.

1. ”Måste ha hörts”: nano-termit, ljuddämpande material, sprängningar längst in i byggnaderna, sprängningar under markplanet, förberedande skärningar/försvagningar = mindre laddningar = mindre ljud, sprängningar under själva kollapserna där ljuder drunknar i larmet ...

2. ”Måste ha upptäckts”: kontrollerar byggnaderna fullt ut i god tid innan attackerna, inga kablar, apteringar dolda inne i kolumnerna/bakom kollumnerna, bakom innerväggar, i säkerhetsklassade utrymmen, tomma våningsplan, nano-termit i form av sol-gel sprejad på stålbalkar innan nytt asbestfritt brandskydd applicerades....

Dvs, det finns ett stort antal varianter på hur 1 och 2 kunde ha neutraliserats och varken jag eller någon annan behöver bevisa exakt hur det faktiskt gick till. Det räcker med att visa att det var fullt möjligt.

Ta hisschakten. Dessa gav access till den inre bärande stålstrukturen. Dvs, apteringarna placerades inte i själva schakten, de placerades på stålkolumnerna i anslutning till schakten. Så, även om helt oskyldiga mekaniker jobbade i schakten så innebär inte det att de därmed hade fri access till alla bärande stålkolumner i tornens inre.

Du ställer upp möjligt hinder på möjligt hinder men så här långt har du inte visat hur det omöjliggör något alls.

Citat:
Det här är snarare en lögn än en killgissning
Är det? Både NIST och partiorganet Popular Mechanics tycker det ser ut som en typisk CD. Det gör inte du?

Vet du någon som INTE tycker att det ser ut som en typisk CD?
Senast redigerad av onopono 2019-09-24 kl. 02:09.
Citera
2019-09-24, 02:57
Medlem
Citat:
Jag har vid upprepade tillfällen förklarat att både du och jag och resten av den intresserade allmänheten i USA och resten av världen inte vet hur apteringarna gick till, vilka individer som var inblandade, vilka som visste vad, vilken typ av sprängmedel/termit som användes, hur den apterades, exakt var, exakt när, osv, osv, osv, och att skälet till det är att varken jag, du eller resten av den intresserade allmänheten var med när det hände.

De möjliga detaljerade alternativen till allt här ovan är så många att det är lönlöst att spekulera
Okej, det är lönlöst att spekulera.
Citat:
Ta hisschakten. Dessa gav access till den inre bärande stålstrukturen. Dvs, apteringarna placerades inte i själva schakten, de placerades på stålkolumnerna i anslutning till schakten. Så, även om helt oskyldiga mekaniker jobbade i schakten så innebär inte det att de därmed hade fri access till alla bärande stålkolumner i tornens inre.
Hur kan du veta att apteringarna placerades på stålkolumnerna i anslutning till schakten när du inte var där?
Du spekulerar inte har du skrivit. Återstår att du killgissar eller fantiserar fritt.
Citat:
Jag menar att när de legitima arbetena i hisschakten har avslutats så fortsätter utåt sett samma arbeten fast nu med de individer som apterar schakten med sprängmedel/former av termit.
Du säger emot dig själv. Apterades schakten eller apterades inte själva schakten?

Citat:
Vet du någon som INTE tycker att det ser ut som en typisk CD?
Återkom när du har ett utlåtande från en enad mänsklighet om att WTC 7's fall ser ut precis som en typisk imploderande cd så ska jag sluta kalla dig lögnare
Senast redigerad av Prudent 2019-09-24 kl. 02:59.
Citera
2019-09-24, 03:11
Medlem
Citat:
Okej, det är lönlöst att spekulera.
... i hur exakt det gick till.

Citat:
Hur kan du veta att apteringarna placerades på stålkolumnerna i anslutning till schakten när du inte var där?
Du spekulerar inte har du skrivit. Återstår att du killgissar eller fantiserar fritt.
Jag säger att det mycket väl kan ha varit så att access till schakten inte innebar access till hela eller delar av tornens inre stålkonstruktion.

- Hissmekaniker jobbar med hissar, dess mekanik och dess schakt.

- Demoleringsexperter jobbar i så fall med den inre stålkonstruktion som nås via hisschakten.

Citat:
Du säger emot dig själv. Apterades schakten eller apterades inte själva schakten?
Jag uttryckte mig förenklat här. Det är via schakten som man kommer in i tornens inre bärande kärnstruktur, de inre bärande stålkolumnerna. Om hissmekanikerna hade fri access till denna inre struktur vet jag inte. Jag vet heller inte hur i så fall laddningarna var apterade, var, hur, när ... om de var dolda, ditsprejade och så vidare.

Vet du?

Citat:
Återkom när du har ett utlåtande från en enad mänsklighet om att WTC 7's fall ser ut precis som en typisk imploderande cd så ska jag sluta kalla dig lögnare
Nja, det är nog tvärtom du som bör hitta någon som INTE tycker att det ser ut som en typisk CD om du ska kunna beslå mig med en lögn.

Har du någon sådan individ?
Citera
2019-09-24, 07:32
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Nja, det är nog tvärtom du som bör hitta någon som INTE tycker att det ser ut som en typisk CD om du ska kunna beslå mig med en lögn.

Här är 2:
Brian Dunning: inFact: Building 7 Did NOT Look Like a Controlled Demolition
Sceptikal Aaron: The Three WTC Building Collapses Do Not Resemble A Controlled Demolition
Citera
2019-09-24, 07:32
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
nano-termit i form av sol-gel sprejad på stålbalkar innan nytt asbestfritt brandskydd applicerades....

Kan du ge ett enda exempel på när denna metod har använts för att kapa någonting alls? Gärna något lite grövre än en tändsticka, men jag antar att jag får nöja mig om ens det finns..
Senast redigerad av SnakePlisssken 2019-09-24 kl. 07:44.
Citera
2019-09-24, 08:51
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Här är 2:
Brian Dunning: inFact: Building 7 Did NOT Look Like a Controlled Demolition
Sceptikal Aaron: The Three WTC Building Collapses Do Not Resemble A Controlled Demolition
Tack. Därmed är Onopono en lögnare.
Fascinerande att hen inte backade och medgav att det var förhastat att föra hela mänsklighetens talan utan istället ihärdade och lät sig beslås med att ljuga
Citera
2019-09-24, 09:00
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Tack. Därmed är Onopono en lögnare.
Fascinerande att hen inte backade och medgav att det var förhastat att föra hela mänsklighetens talan utan istället ihärdade och lät sig beslås med att ljuga

Åh, även om det kan tyckas självklart så lär vi snart få äran att ta del av en förklaring till varför onopono ändå har rätt.. de som uttalar sig har kanske inte förstått att de egentligen tycker det ser ut som cd. Eller så definierar onopono bara om det svenska språket igen - ”någon” kanske betyder minst 20% av befolkningen t.ex.. vi kan bara vänta och förundras..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in