Citat:
Ursprungligen postat av
gloriouslife
Det är ju konstigt att inte alla fängelser
står tomma.
Förstår du inte själv att dina inlägg
kan uppfattas som hot?
Jag tänker att det kan vara så vittnen tänker i vissa fall? Att det JM beskriver kan vara enbart en förklaringsmodell till varför vittnen inte vågar medverka.
Tänk dig själv att du bor nära den misstänkte. Han har knackat på hos dig och velat ge sin version till dig. Du känner plötsligt att det känns "fett" obehagligt. Du har inte bett om någon förklaring, kanske du inte ens misstänkte honom, men nu känner du obehag.
Kanske pratar nu flera i området om samma beteende och några som också har tyckt att de har hört/sett något har även de fått besök av den misstänkte eller så har de hört att han går runt och snackar.
Och hur känns det när den misstänkte inte blir häktad på sannolika? För vänner som känner att de har något att berätta för polisen? Tänk om denne person inte blir varken häktad eller fälld? Och om det går till rättegång och han blir friad? Dina uppgifter kommer att finnas i FUP.
Jag tror att detta obehag kan finnas för många människor när det handlar om mordrättegångar. Särskilt finns väl detta om det handlar om gängkriminalitet och även om det är annan kriminell verksamhet runt den misstänkte.
Samtidigt tror jag ändå att de allra flesta människor är ärliga, vill inte ljuga i förhör eller i en rättegång även om de själva känner den misstänkte eller känner rädsla och obehag för denna person.
Jag vet inte om man kan få sitt namn sekretessmarkerat i FUP om det kan anses nödvändigt? Hur var det i Arboga FUP:en t ex?