2019-09-21, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
I det här fallet kan det mycket väl ha skötts på ett bra sätt. Att han omhäktades först nu när det fanns goda grunder, de ska ju ha fått NFC resultat dagen innan häktningen och det bådar ju gott.

Vadå skötts på ett bra sätt?
Det går ju inte att bara plocka in någon utan grund.
ÅK har haft tid i lugn och ro att göra ett bra jobb.
Citera
2019-09-21, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Jag anar att det kommer mycket mer framöver..tänk jag anar att de är minst lika involverade..om inte mer?
Min tanke med
Citera
2019-09-21, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Lite OT:
Efter fått lite olustiga PM och även IRL, vill jag ”förklara” hur jag tänker. Jag har ifrågasatts varför och hur jag/vi kan umgås med misstänkta mördare (tidigare bara SD, nu både SD och HD).

Har man en vän/kompis/arbetskamrat eller liknande som misstänks för ett grovt brott, i detta fall det grövsta - Mord.
Hur ska man förhålla sig till personen och hens omgivning.

Hur tänker hen på mig om hen frikänns och är helt oskyldig, om jag klipper alla band direkt?
Hur tänker mina andra vänner att jag är som vän då?
Om hen döms, och det visar sig att hen var sjuk vid brottet, hur ska man då förhålla sig?

Om brottet (mordet) var planerat, så kommer min moraliska kompass visa 180 från personen, även efter avtjänat straff, men är det rätt egentligen?

För tillfället så känner jag en ganska stor tröskel att gå över för att närma mig paret D innan detta är löst, men det känns inte rätt.
Det jag har och gå på är att dom säger att dom är oskyldiga. Jag har med åren lärt mig att lyssna mer kritiskt på folk, men inte mina vänner.

Jag hade aldrig kunnat umgås med en vän eller släkting om denne mördat någon, på samma sätt som innan....jag hade inte klarat att se dom i ögonen utan att de hade sett hur rädd och misstänksam jag är, och dessutom hur besviken jag dessutom vore...nej det jag hade aldrig klarat, jag hade definitivt aldrig känt mig bekväm med den personen igen, tilliten hade varit helt borta och personen skulle kännas som en främling jag inte kände?
Citera
2019-09-21, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Aha. Du tänker på loggen där hans hand är hjärta-stämplat och vigselringen syns sitta på (den satt på hans hand lång tid)? Han saknar sin teamkamrat HD, vet att hon ser hans loggar och han vill visa henne att han inte tänker släppa taget om henne? Mordet på LW kom sen som det fullkomliga kärleksbeviset?

Ja och även texten...gamla teamkamraten....gammal och kamrat tyder välmente på att han är särskilt nykär i HD? Egoist möjligtvis tänker jag?
Hur kan ett mord vara ett kärleksbevis, är de helt galna båda två menar du?
Senast redigerad av KonstApel006 2019-09-21 kl. 13:34.
Citera
2019-09-21, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Ja precis, ljuger under ed, dvs mened!
Ljuga under ed=mened Straffbart
Att undanhålla information, att skydda en brottsling o försvåra utredning är brott det med.Att inte berätta vad man vet är brotsligt Fängelse max 4 år.
Folk vågar inte vittna vid ex gängkriminalitet t ex så de själva kan bli mördade då.De håller då hellre tyst
Citera
2019-09-21, 13:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det är ju konstigt att inte alla fängelser
står tomma.

Förstår du inte själv att dina inlägg
kan uppfattas som hot?

Jag tänker att det kan vara så vittnen tänker i vissa fall? Att det JM beskriver kan vara enbart en förklaringsmodell till varför vittnen inte vågar medverka.

Tänk dig själv att du bor nära den misstänkte. Han har knackat på hos dig och velat ge sin version till dig. Du känner plötsligt att det känns "fett" obehagligt. Du har inte bett om någon förklaring, kanske du inte ens misstänkte honom, men nu känner du obehag.

Kanske pratar nu flera i området om samma beteende och några som också har tyckt att de har hört/sett något har även de fått besök av den misstänkte eller så har de hört att han går runt och snackar.

Och hur känns det när den misstänkte inte blir häktad på sannolika? För vänner som känner att de har något att berätta för polisen? Tänk om denne person inte blir varken häktad eller fälld? Och om det går till rättegång och han blir friad? Dina uppgifter kommer att finnas i FUP.

Jag tror att detta obehag kan finnas för många människor när det handlar om mordrättegångar. Särskilt finns väl detta om det handlar om gängkriminalitet och även om det är annan kriminell verksamhet runt den misstänkte.

Samtidigt tror jag ändå att de allra flesta människor är ärliga, vill inte ljuga i förhör eller i en rättegång även om de själva känner den misstänkte eller känner rädsla och obehag för denna person.

Jag vet inte om man kan få sitt namn sekretessmarkerat i FUP om det kan anses nödvändigt? Hur var det i Arboga FUP:en t ex?
Citera
2019-09-21, 13:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det kan också uppfattas på ett helt annat sätt: En fullfjädrad psykopat är i farten.

Så kan man uppfatta det.
Citera
2019-09-21, 13:41
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Inte vet jag hur Backman och klienten SD funderat ut det. Men deras överklagan avslogs direkt av HR så den fingervisningen räckte uppenbart.

Avslogs med ”vändande post”.

”Samma dag lät advokat Ingvar Backman meddela Örebro tingsrätt, via mejl, att han inte kommer att begära någon förhandling den 27 september”

Ja finns nog många sätt att htolka dessa

Antingen insåg han att HR anser bevisningen starkare än han trodde. Så nästa försök kommer att sluta i ännu ett nederlag. Ren tidsbesparing alltså.

Och/eller - så insåg han, och lyckades även få sin svårt frusterade klient att inse, att ju fler överklaganden och avslag desto mer exponering i media = ju mer det rapporteras desto större risk att detta väcker de ännu halvslumrande och hungriga grävjournalistbjörnarna...

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2019-09-21, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Avslogs med ”vändande post”.

”Samma dag lät advokat Ingvar Backman meddela Örebro tingsrätt, via mejl, att han inte kommer att begära någon förhandling den 27 september”

Ja finns nog många sätt att htolka dessa

Antingen insåg han att HR anser bevisningen starkare än han trodde. Så nästa försök kommer att sluta i ännu ett nederlag. Ren tidsbesparing alltså.

Och/eller - så insåg han, och lyckades även få sin svårt frusterade klient att inse, att ju fler överklaganden och avslag desto mer exponering i media = ju mer det rapporteras desto större risk att detta väcker de ännu halvslumrande och hungriga grävjournalistbjörnarna...

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Var det inte en prövning av häktningen i Göta hovrätt som han menade då?
För så tolkade jag det.
Vi får se då antingen så blir det omhäktningsförhandling på fredag eller så godkänner SD att fortsätta sitta häktad utan förhandling i tingsrätten.
Citera
2019-09-21, 13:53
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Var det inte en prövning av häktningen i Göta hovrätt som han menade då?
För så tolkade jag det.
Vi får se då antingen så blir det omhäktningsförhandling på fredag eller så godkänner SD att fortsätta sitta häktad utan förhandling i tingsrätten.

Jo det var ett överklagande till HR. Jag antar att det skickade till TR eftersom det är i den instansens det ligger och det är där nästa förhandling kommer att hållas.
Citera
2019-09-21, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tänker att det kan vara så vittnen tänker i vissa fall? Att det JM beskriver kan vara enbart en förklaringsmodell till varför vittnen inte vågar medverka.

Tänk dig själv att du bor nära den misstänkte. Han har knackat på hos dig och velat ge sin version till dig. Du känner plötsligt att det känns "fett" obehagligt. Du har inte bett om någon förklaring, kanske du inte ens misstänkte honom, men nu känner du obehag.

Kanske pratar nu flera i området om samma beteende och några som också har tyckt att de har hört/sett något har även de fått besök av den misstänkte eller så har de hört att han går runt och snackar.

Och hur känns det när den misstänkte inte blir häktad på sannolika? För vänner som känner att de har något att berätta för polisen? Tänk om denne person inte blir varken häktad eller fälld? Och om det går till rättegång och han blir friad? Dina uppgifter kommer att finnas i FUP.

Jag tror att detta obehag kan finnas för många människor när det handlar om mordrättegångar. Särskilt finns väl detta om det handlar om gängkriminalitet och även om det är annan kriminell verksamhet runt den misstänkte.

Samtidigt tror jag ändå att de allra flesta människor är ärliga, vill inte ljuga i förhör eller i en rättegång även om de själva känner den misstänkte eller känner rädsla och obehag för denna person.

Jag vet inte om man kan få sitt namn sekretessmarkerat i FUP om det kan anses nödvändigt? Hur var det i Arboga FUP:en t ex?

Idag går folk (inte alla men de flesta) bara förbi,
även om de ser att någon misshandlas, hör någon ropa på hjälp, hör någon mördas och våltas...de låtsas att de inte bryr sig, kanske gör de det inte heller?
Sköt ditt eget och skit i andras, kör ditt eget race och självförverkliga dig själv och skapa liv i dina drömmar. Ja på gott som ont helt enkelt?
Citera
2019-09-21, 14:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det stämmer inte att det är straffbart att endast hålla tyst. Sluta sätta griller i huvudet på folk som eventuellt funderar på att träda fram och anmäla brott.

"I detta fall är det inte tillräckligt att personen enbart vet om sin kompis brottsliga gärning för att hen ska kunna hållas ansvarig för brott, om hen väljer att inte göra en polisanmälan."

https://lawline.se/answers/ar-det-straffbart-att-avsta-fran-polisanmalan-vid-kannedom-om-annans-fullbordade-brottsliga-garning? q=Skyddande+av+brottsling

Funderar på skillanden mellan att polisanmäla (som det handlade om i frågan till Lawline) och att t ex ljuga eller undanhålla sanningen om du vet om att brott har begåtts i förhör, eller i en rättegång, i detta fall mord på LW?

Någon juridiskt kunnig som kan klargöra detta?

Från brottsbalken 17 kap, 11§:

"11 § Om någon döljer den som förövat brott, hjälper honom eller henne att undkomma, undanröjer bevis om brottet eller på annat dylikt sätt motverkar att det uppdagas eller beivras, döms för skyddande av brottsling till böter eller fängelse i högst ett år.

För skyddande av brottsling döms också den som undanröjer bevis om brott som är föremål för ett rättsligt förfarande vid Internationella brottmålsdomstolen eller på annat dylikt sätt motverkar att det uppdagas eller beivras.

Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år.

Den som inte insåg men hade skälig anledning att anta att den andre var brottslig, döms till böter.

Ansvar ska inte dömas ut om gärningen är att anse som ringa med hänsyn till gärningsmannens förhållande till den brottslige och övriga omständigheter. Lag (2009:1281).
"

https://lagen.nu/1962:700#K17P11S1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in