Citat:
Ursprungligen postat av
526
Ja det stämmer . . . om man inte anser att matematiska bevis är bevis. Men det är nästan så. Men som sagt så handlar detta inte om bevisning utan om att blida nya teser för att förstå världen. Vetenskap börjar ofta med att man observerar två saker och induktivt "tror" något. Sedan försöker man verifiera detta med observationer. Och detta är religion/filosofi. Vi ligger i ytterkanten till människans undran och tar nya marker.
Anhängare av kreationism gör observationer endast i syfte att bekräfta dogmer, inte för att upptäcka sanningen om den materiella världen. Sådana teorier är statiska och leder inte till några nya vetenskapliga upptäcker eller till någon förbättring av vår förståelse av den materiella världen. Källa: Vetenskap och folkbildning
Du får jättegärna ge mig något exempel på om dessa "försök" har kunnat verifieras genom observationer och därmed påvisa att brott mot naturlagarna förekommer? Mig veterligen sker allting som vi kan observera helt i enlighet med rådande naturlagar.
Citat:
Ursprungligen postat av
526
Du måste förstå att jag är en man av vetenskapen. Jag pratar inte inte om vad religionerna har gjort utan om filosoferna.
Visst kan du vara det, det finns inget som säger att troende inte kan tro på vetenskapliga teorier, t o m självaste påven erkänner ju numera Big Bang. Problemet är bara att skapelsetro är pseudovetenskap. Precis som homeopati och astrologi t ex också är det (saknas belägg från kontrollerade studier). Det kommer du aldrig ifrån.
https://www.vof.se/skepdic/pseudovetenskap/
Citat:
Ursprungligen postat av
526
Viktigt att förstå att det här handlar inte om hur medvetandet "uppstod" utan bara om att det är medvetet eller inte. Se mitt teorem i inlägget ovan. Dvs om vi utgår från att människan är medveten. Oavsett hur det gått till, så ligger det nära tillhands att tro att hela kosmos är medvetet för att det funkar likadant som hjärnan i och med matematisk struktur etc. Huruvida man vill kalla detta kosmiska medvetande Gud eller inte är en annan fråga. Det är egentligen bara en fråga om semantik. Vi sätter olika ord på samma sak. Vetenskap eller Gud. So what?
Naturligtvis kan man ha ett mer abstrakt gudsbegrepp, det har jag inga invändningar emot alls :-).
Det är däremot inte
"so what" om man gör anspråk på att veta vad denne gud vill (Nu säger jag inte att just du gör det) och hur han verkar med mänskligheten, och därmed intar ett förhållningssätt till verkligheten som är totalt felaktigt. Då menar jag t ex böner som troende envisas med fungerar, vilket inte alls är fallet. Man åberopar auktoritet från sin gud, och därmed legitimerar man sina handlingar även om de gör mer skada än nytta. Förstår du hur jag tänker? För att återknyta till ditt påstående (av mig fetade) håller jag inte med, jorden ingår väl i kosmos eller? Vi vet att det naturliga urvalet är ett faktum. Lika säkert som att jorden är rund. Denna blinda, omedvetna och automatiska process som Darwin upptäckte, och som vi idag vet är förklaringen till existensen av och det skenbart meningsfulla i allt levande, den har ingen hjärna och ingen inre syn, den planerar inte för framtiden. Den har ingen vision, är inte förutseende, har inget seende överhuvudtaget. Förnekar du denna process som Darwin upptäckte?
Citat:
Ursprungligen postat av
526
Och det gäller att se saker ut ett större perspektiv. Att medvetandet "uppstått" i hjärnan är ett reduktionistiskt synsätt. Ser man det holistiskt så och zoomar ut - så ser vi att kosmos i sig är en matematiskt system och i det systemet uppstår/skapas medvetande.
Enligt hjärnforskarna så utgår väl medvetandet utgår från hjärnan? Tankegången du är inne på här att medvetande i någon form finns i själva materien, ungefär som massa och laddning är inget nytt. Tror man så behövs det ju ingen förklaring till hur det uppstår. Medvetande är helt enkelt inbyggt i universum, enligt den så kallade panpsykismen. Pan är grekiska för ’överallt’, och psyke betyder ’själ’ eller ’medvetande’. Vissa varianter av panpsykism gränsar till religiös mysticism. Somliga tror att universum som helhet har ett medvetande, en världssjäl. Giulio Tononi värjer sig mot sådana spekulationer. Men hans teori har kallats ”en panpsykism för 2000-talet” och fått många anhängare. Källa: Forskning & Framsteg
Citat:
Ursprungligen postat av
526
Rimligt att tro att medvetande också uppstår på andra planeter i levande varelser där.
Ja, det är inte alls osannolikt. Det är fullt troligt att det finns liv på andra platser i rymden än enbart på jorden. Det kan ju tyckas att vår egen galax (Vintergatan) bara är som en liten bubbla i all såpa, bland alla andra bubblor (galaxer)!
Det vore snarare ganska egendomligt om det inte existerade liv någon annanstans än jorden. Man jobbar ju rätt febrilt inom kosmologin idag med att ta reda på detta. Liv på andra planeter ter sig som oerhört spännande och väcker en stor förundran! MEN vi kan inte veta med säkerhet i dagsläget, eftersom det fortfarande inte kunnat påvisas.
Citat:
Ursprungligen postat av
526
Det är en "generell princip" att medvetande finns. Om det däremot INTE var så, utan det slumpvis uppstod medvetande på bara på vissa varelser vore medvetande inte något generellt utan unikt.
Ja, vi vet att det finns men ska kanske akta oss att dra förhastade och mer långtgående slutsatser. Men visst, att prata om möjligheter till medvetande på andra ställen i universum än på jorden är ju en kittlande tanke, absolut. Men som sagt det är rena spekulationer än så länge.