2019-09-20, 01:06
  #1801
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suntorycat
Gud kanske?
Det flygande spaghettimonstret kanske?
Citera
2019-09-20, 07:33
  #1802
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Nu håller du på med semantik och klyver ord.
Hör ihop, bygger på samma grund, består av samma sak. Välj formulering själv.

Tips är att googla på matematiska universum. Tex Max Tegmark.
Påstår han att det är medvetet?
Citera
2019-09-20, 09:55
  #1803
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Vänligen notera att jag skrev "Vi kan bara VETA vad som är sant utifrån vad som går att bevisa". Det var det han sade, ingenting annat. Veta innebär att ha kunskap. Jag har inte sagt att det finns något som hindrar att en skapare inte skulle kunna existera. Det är bara det att ingenting tyder på det. Ser du skillnaden? Och var ifrån har du fått för dig att allt kommer från "ingenting"? Ingenstans talar Big Bang teorin om att den uppstått ur ingenting. Du skapar straw man argument, pådyvlar en felaktig bild som inte stämmer med det som vetenskapen säger.
Ja det stämmer . . . om man inte anser att matematiska bevis är bevis. Men det är nästan så. Men som sagt så handlar detta inte om bevisning utan om att blida nya teser för att förstå världen. Vetenskap börjar ofta med att man observerar två saker och induktivt "tror" något. Sedan försöker man verifiera detta med observationer. Och detta är religion/filosofi. Vi ligger i ytterkanten till människans undran och tar nya marker.

Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Precis, tacka vetenskapen för att världen inte ter sig mindre. Det är ju tack vare den vi vet mer och mer om kosmos, inte enbart jorden. Är du medveten om hur påvarna uttalade sig med tvärsäkerhet om solsystemet när Galileo Galilei kom med invändningar? Han baserade sina iakttagelser genom teleskopet. Påvarna genom en religiös bok. Det skulle dröja 400 år innan nutidens påven kom med en rättelse och en ursäkt. Hur lång tid behövs för kreationisterna att inse att vetenskapen har rätt också denna gång? ;-)
Du måste förstå att jag är en man av vetenskapen. Jag pratar inte inte om vad religionerna har gjort utan om filosoferna.

Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Nej, antar du syftar till medvetandet? Bara för man idag inte har ett svar till hur medvetandet uppstod, betyder det inte att det vore klokt att dra förhastade slutsatser såsom "Gud gjorde det!". Det är bara intellektuell lathet. Kanske någon gång kommer man förstå och ha svaret på hur medvetandet uppkommer i hjärnan. Eller hur livet uppstod?
Viktigt att förstå att det här handlar inte om hur medvetandet "uppstod" utan bara om att det är medvetet eller inte. Se mitt teorem i inlägget ovan.

Dvs om vi utgår från att människan är medveten. Oavsett hur det gått till, så ligger det nära tillhands att tro att hela kosmos är medvetet för att det funkar likadant som hjärnan i och med matematisk struktur etc. Huruvida man vill kalla detta kosmiska medvetande Gud eller inte är en annan fråga. Det är egentligen bara en fråga om semantik. Vi sätter olika ord på samma sak. Vetenskap eller Gud. So what?

Och det gäller att se saker ut ett större perspektiv. Att medvetandet "uppstått" i hjärnan är ett reduktionistiskt synsätt. Ser man det holistiskt så och zoomar ut - så ser vi att kosmos i sig är en matematiskt system och i det systemet uppstår/skapas medvetande. Rimligt att tro att medvetande också uppstår på andra planeter i levande varelser där. Dvs medvetande finns överallt. Det är en "generell princip" att medvetande finns. Precis som gravitationen och andra naturkrafter. Dvs om det uppstår en planet så är det högst troligt att den kommer snurra runt en stjäna pga gravitation. Om om det uppstår levande saker kommer de bli mer och mer medvetna och tänka matematiskt.

Om det däremot INTE var så, utan det slumpvis uppstod medvetande på bara på vissa varelser vore medvetande inte något generellt utan unikt.
__________________
Senast redigerad av 526 2019-09-20 kl. 09:58.
Citera
2019-09-20, 10:04
  #1804
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Påstår han att det är medvetet?
Han påstår att det är matematiskt.

Vilket gör att vi kan utgå från premissen att både kosmos och hjärnan är matematiska system.
Man kan också utgå från premissen att ju mer medvetet något är ju mer matematiskt blir det. Tex en Ekorre är medveten men inte inte lika matematiskt tänkande som människan.

Vi ser med andra ord två matematiska system. Det ena är medveten. Frågan är då om om det andra är det?

Eftersom man inom vetenskapen letar efter "generella rinciper" för hur saker är - så finns det anledning att anta att även det andra systemet är medvetet. Det är inte bevisat utan bara ett antagande som är fullt rimligt.

"If it quack like a duck . . . "
Citera
2019-09-20, 10:35
  #1805
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Han påstår att det är matematiskt.

Vilket gör att vi kan utgå från premissen att både kosmos och hjärnan är matematiska system.
Man kan också utgå från premissen att ju mer medvetet något är ju mer matematiskt blir det. Tex en Ekorre är medveten men inte inte lika matematiskt tänkande som människan.

Vi ser med andra ord två matematiska system. Det ena är medveten. Frågan är då om om det andra är det?

Eftersom man inom vetenskapen letar efter "generella rinciper" för hur saker är - så finns det anledning att anta att även det andra systemet är medvetet. Det är inte bevisat utan bara ett antagande som är fullt rimligt.

"If it quack like a duck . . . "
Ok, så vetenskapen är i stort överens om att universum är medvetet?
Citera
2019-09-20, 13:11
  #1806
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Han påstår att det är matematiskt.

Vilket gör att vi kan utgå från premissen att både kosmos och hjärnan är matematiska system.
Man kan också utgå från premissen att ju mer medvetet något är ju mer matematiskt blir det. Tex en Ekorre är medveten men inte inte lika matematiskt tänkande som människan.

Vi ser med andra ord två matematiska system. Det ena är medveten. Frågan är då om om det andra är det?

Eftersom man inom vetenskapen letar efter "generella rinciper" för hur saker är - så finns det anledning att anta att även det andra systemet är medvetet. Det är inte bevisat utan bara ett antagande som är fullt rimligt.

"If it quack like a duck . . . "

Tanken är intressant. Men det finns väl en viktig skillnad mellan hjärnan och kosmos, nämligen att kosmos representerar ordning, som i fysikens lagar, medan hjärnan representerar komplexitet, som i beteende.
Känns inte som att det bara är att sätta ett likhetstecken emellan.
Citera
2019-09-20, 17:49
  #1807
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ja det stämmer . . . om man inte anser att matematiska bevis är bevis. Men det är nästan så. Men som sagt så handlar detta inte om bevisning utan om att blida nya teser för att förstå världen. Vetenskap börjar ofta med att man observerar två saker och induktivt "tror" något. Sedan försöker man verifiera detta med observationer. Och detta är religion/filosofi. Vi ligger i ytterkanten till människans undran och tar nya marker.
Anhängare av kreationism gör observationer endast i syfte att bekräfta dogmer, inte för att upptäcka sanningen om den materiella världen. Sådana teorier är statiska och leder inte till några nya vetenskapliga upptäcker eller till någon förbättring av vår förståelse av den materiella världen. Källa: Vetenskap och folkbildning
Du får jättegärna ge mig något exempel på om dessa "försök" har kunnat verifieras genom observationer och därmed påvisa att brott mot naturlagarna förekommer? Mig veterligen sker allting som vi kan observera helt i enlighet med rådande naturlagar.
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Du måste förstå att jag är en man av vetenskapen. Jag pratar inte inte om vad religionerna har gjort utan om filosoferna.
Visst kan du vara det, det finns inget som säger att troende inte kan tro på vetenskapliga teorier, t o m självaste påven erkänner ju numera Big Bang. Problemet är bara att skapelsetro är pseudovetenskap. Precis som homeopati och astrologi t ex också är det (saknas belägg från kontrollerade studier). Det kommer du aldrig ifrån. https://www.vof.se/skepdic/pseudovetenskap/
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Viktigt att förstå att det här handlar inte om hur medvetandet "uppstod" utan bara om att det är medvetet eller inte. Se mitt teorem i inlägget ovan. Dvs om vi utgår från att människan är medveten. Oavsett hur det gått till, så ligger det nära tillhands att tro att hela kosmos är medvetet för att det funkar likadant som hjärnan i och med matematisk struktur etc. Huruvida man vill kalla detta kosmiska medvetande Gud eller inte är en annan fråga. Det är egentligen bara en fråga om semantik. Vi sätter olika ord på samma sak. Vetenskap eller Gud. So what?
Naturligtvis kan man ha ett mer abstrakt gudsbegrepp, det har jag inga invändningar emot alls :-).
Det är däremot inte "so what" om man gör anspråk på att veta vad denne gud vill (Nu säger jag inte att just du gör det) och hur han verkar med mänskligheten, och därmed intar ett förhållningssätt till verkligheten som är totalt felaktigt. Då menar jag t ex böner som troende envisas med fungerar, vilket inte alls är fallet. Man åberopar auktoritet från sin gud, och därmed legitimerar man sina handlingar även om de gör mer skada än nytta. Förstår du hur jag tänker? För att återknyta till ditt påstående (av mig fetade) håller jag inte med, jorden ingår väl i kosmos eller? Vi vet att det naturliga urvalet är ett faktum. Lika säkert som att jorden är rund. Denna blinda, omedvetna och automatiska process som Darwin upptäckte, och som vi idag vet är förklaringen till existensen av och det skenbart meningsfulla i allt levande, den har ingen hjärna och ingen inre syn, den planerar inte för framtiden. Den har ingen vision, är inte förutseende, har inget seende överhuvudtaget. Förnekar du denna process som Darwin upptäckte?
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Och det gäller att se saker ut ett större perspektiv. Att medvetandet "uppstått" i hjärnan är ett reduktionistiskt synsätt. Ser man det holistiskt så och zoomar ut - så ser vi att kosmos i sig är en matematiskt system och i det systemet uppstår/skapas medvetande.
Enligt hjärnforskarna så utgår väl medvetandet utgår från hjärnan? Tankegången du är inne på här att medvetande i någon form finns i själva materien, ungefär som massa och laddning är inget nytt. Tror man så behövs det ju ingen förklaring till hur det uppstår. Medvetande är helt enkelt inbyggt i universum, enligt den så kallade panpsykismen. Pan är grekiska för ’överallt’, och psyke betyder ’själ’ eller ’medvetande’. Vissa varianter av panpsykism gränsar till religiös mysticism. Somliga tror att universum som helhet har ett medvetande, en världssjäl. Giulio Tononi värjer sig mot sådana spekulationer. Men hans teori har kallats ”en panpsykism för 2000-talet” och fått många anhängare. Källa: Forskning & Framsteg
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Rimligt att tro att medvetande också uppstår på andra planeter i levande varelser där.
Ja, det är inte alls osannolikt. Det är fullt troligt att det finns liv på andra platser i rymden än enbart på jorden. Det kan ju tyckas att vår egen galax (Vintergatan) bara är som en liten bubbla i all såpa, bland alla andra bubblor (galaxer)!
Det vore snarare ganska egendomligt om det inte existerade liv någon annanstans än jorden. Man jobbar ju rätt febrilt inom kosmologin idag med att ta reda på detta. Liv på andra planeter ter sig som oerhört spännande och väcker en stor förundran! MEN vi kan inte veta med säkerhet i dagsläget, eftersom det fortfarande inte kunnat påvisas.
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det är en "generell princip" att medvetande finns. Om det däremot INTE var så, utan det slumpvis uppstod medvetande på bara på vissa varelser vore medvetande inte något generellt utan unikt.
Ja, vi vet att det finns men ska kanske akta oss att dra förhastade och mer långtgående slutsatser. Men visst, att prata om möjligheter till medvetande på andra ställen i universum än på jorden är ju en kittlande tanke, absolut. Men som sagt det är rena spekulationer än så länge.
Citera
2019-09-20, 20:18
  #1808
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Tanken är intressant. Men det finns väl en viktig skillnad mellan hjärnan och kosmos, nämligen att kosmos representerar ordning, som i fysikens lagar, medan hjärnan representerar komplexitet, som i beteende.
Känns inte som att det bara är att sätta ett likhetstecken emellan.
Beteende är ordningsstyrt. Kolla medvetenhetsforskningen.
Citera
2019-09-20, 20:33
  #1809
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Anhängare av kreationism gör observationer endast i syfte att bekräfta dogmer, inte för att upptäcka sanningen om den materiella världen. Sådana teorier är statiska och leder inte till några nya vetenskapliga upptäcker eller till någon förbättring av vår förståelse av den materiella världen. Källa: Vetenskap och folkbildning
Har inget med det jag säger att göra

Citat:
Du får jättegärna ge mig något exempel på om dessa "försök" har kunnat verifieras genom observationer och därmed påvisa att brott mot naturlagarna förekommer? Mig veterligen sker allting som vi kan observera helt i enlighet med rådande naturlagar.
Visst kan du vara det, det finns inget som säger att troende inte kan tro på vetenskapliga teorier, t o m självaste påven erkänner ju numera Big Bang. Problemet är bara att skapelsetro är pseudovetenskap. Precis som homeopati och astrologi t ex också är det (saknas belägg från kontrollerade studier). Det kommer du aldrig ifrån. https://www.vof.se/skepdic/pseudovetenskap/
Naturligtvis kan man ha ett mer abstrakt gudsbegrepp, det har jag inga invändningar emot alls :-).
Jag har inte påstått annat. Läs det jag skrivit igen.

Citat:
Det är däremot inte "so what" om man gör anspråk på att veta vad denne gud vill (Nu säger jag inte att just du gör det) och hur han verkar med mänskligheten, och därmed intar ett förhållningssätt till verkligheten som är totalt felaktigt. Då menar jag t ex böner som troende envisas med fungerar, vilket inte alls är fallet. Man åberopar auktoritet från sin gud, och därmed legitimerar man sina handlingar även om de gör mer skada än nytta. Förstår du hur jag tänker? För att återknyta till ditt påstående (av mig fetade) håller jag inte med, jorden ingår väl i kosmos eller? Vi vet att det naturliga urvalet är ett faktum. Lika säkert som att jorden är rund.

Ja

Citat:
Denna blinda, omedvetna och automatiska process som Darwin upptäckte, och som vi idag vet är förklaringen till existensen av och det skenbart meningsfulla i allt levande, den har ingen hjärna och ingen inre syn, den planerar inte för framtiden. Den har ingen vision, är inte förutseende, har inget seende överhuvudtaget. Förnekar du denna process som Darwin upptäckte?
Det vet vi inte. Vi vet bara hur den biologiska mekaniken som driver evolution fungerar. Det är två olika saker.

Huruvida något är "skenbart" meningsfullt eller inte är en helt subjektiv preferensiell åsikt.

Citat:
Enligt hjärnforskarna så utgår väl medvetandet utgår från hjärnan? Tankegången du är inne på här att medvetande i någon form finns i själva materien, ungefär som massa och laddning är inget nytt
Nej, inte alls. Det finns inget "inre inbyggt" i materien. Materia är koncentrerad energi. Allt är energi som ständigt omvandlas i ett enda stort system. Kosmisk dans . . om man vill uttrycka det lite poetiskt eller stort kretskort om man uttrycker det tekniskt.
Medvetandet är det rationella som styr processen.

Citat:
Tror man så behövs det ju ingen förklaring till hur det uppstår.
Klart det behövs en förklaring.

Citat:
Medvetande är helt enkelt inbyggt i universum, enligt den så kallade panpsykismen. Pan är grekiska för ’överallt’, och psyke betyder ’själ’ eller ’medvetande’. Vissa varianter av panpsykism gränsar till religiös mysticism. Somliga tror att universum som helhet har ett medvetande, en världssjäl.
Instämmer helt. Det är det jag/vi säger.
__________________
Senast redigerad av 526 2019-09-20 kl. 20:39.
Citera
2019-09-20, 21:25
  #1810
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Beteende är ordningsstyrt. Kolla medvetenhetsforskningen.

"Ordningsstyrt"?
"Medvetenhetsforskning"?

Har du någon källa som använder den terminologin?

Jag syftar på skillnaden mellan beteende och naturlagar. Finns det inte en viktig skillnad menar du mellan hjärna och kosmos?
Eller menar du att himlakroppar och galaxer uppvisar beteende?
Citera
2019-09-21, 18:26
  #1811
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
"Ordningsstyrt"?
"Medvetenhetsforskning"?

Har du någon källa som använder den terminologin?

Jag syftar på skillnaden mellan beteende och naturlagar. Finns det inte en viktig skillnad menar du mellan hjärna och kosmos?
Eller menar du att himlakroppar och galaxer uppvisar beteende?

Det är mycket semantik ja, vad betyder bereppen "beteendestyrt" och "ordningsstyrt"?
Allt har en ordning som det följer och beter det sig därefter. Såväl kosmos som människan. Givetvis är beteendena beroende av den fysiska verklighet den befinner sig i. En biologisk varelse i jodens ekosystem anpassar sig till miljön och utvecklar ett beteendemönster.
Citera
2019-09-21, 19:05
  #1812
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det är mycket semantik ja, vad betyder bereppen "beteendestyrt" och "ordningsstyrt"?
Allt har en ordning som det följer och beter det sig därefter. Såväl kosmos som människan. Givetvis är beteendena beroende av den fysiska verklighet den befinner sig i. En biologisk varelse i jodens ekosystem anpassar sig till miljön och utvecklar ett beteendemönster.
Ja, de som inte klarar av att anpassa sig kanske dör ut. Jag ser inte hur detta skulle vara något medvetet system. Vi människor har ju klarat av att anpassa oss, så vi tycker naturligtvis att mycket ser ut att vara ordnat för oss. Det liv som dött ut finns ju inte kvar och kan tycka motsatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in