2019-09-19, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benjanorge
Jag blev av med körkortet i 6 månader efter att kört 153 km/tim på tom motorväg, var helt beroende av bil i mitt jobb. Vad fanns det då för alternativ? Gå arbetslös i 6 månader utan inkomst eller köra utan körtkort. Valet var enkelt köra på utan körkort blev mitt val,och det fungerade bra.

Bra gjort!
Helt åt helvete att man ens kan bli av med körkortet för fortkörning på motorväg - men 6 månader bara för den farten! Det är ju fan sinnessjukt. Skönt du klarade dig från att torska
Citera
2019-09-19, 20:54
Medlem
Smurfanerlites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Inom tättbebyggt område är bashastigheten 50km/h, utanför är det på 70km/h.

I Stockholm är bashastigheten 30 eller 40 km/h

https://www.stockholm.se/nyahastigheter
https://www.dn.se/sthlm/40-blir-ny-bashastighet-i-stockholm/
Citera
2019-09-19, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Vad jobbar du med?
Vad sade du till polisen om varför du körde för fort?

Jag jobbar som Håltagare i en av de större städerna. Så behovet av bil är ju självklart!
Jag sa helt sanningen till dom bara, jag är relativt nyflyttad till staden och att vägen jag brukar ta hem efter jobbet var avstängd pga vägarbete så att jag aldrig kört vägen jag blev tagen på. Jag sa även att det bara är mig själv att skylla för att jag missade att det gick över till 30 km/h.

Poliserna i fråga var faktiskt väldigt trevliga och förstod min situation. Men kunde inte göra annat än att ta kortet av mig vilket är förståeligt!
Citera
2019-09-19, 21:25
Medlem
bigbossjonass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inzult
Hallå hallå!

Självklart när jag var lite småstressad påväg hem från jobbet så missade jag helt den där sträckan jag aldrig brukar köra i en större stad som var 50 meter lång och 30 km/h. Dum som man är så bränner man förbi i 56 km/h rätt in i polisens laserjävel! Jag har aldrig under mina 8 år som körkortsinnehavare ens fått böter eller dylikt så finns det en chans att Transportstyrelsen bara ger mig en varning eftersom jag skött mig + att jag använder bil i yrket eller lär jag få spendera ett par månader utan mitt körkort?

Jag fick ett sånt temporärt körkort som jag får köra i 48 timmar till med av polisen om det hjälper på något sätt? Transportstyrelsen har stängt och jag är stressad som satan över detta självklart!

Tack på förhand!

Du lär bli avstängd ett par månader men vad gör det? Kör ändå håll hastigheten se till att bilen är hel och ren och du blir inte stannad!

Jävla otyg det med snutar som tror det räddar livet på folk för att man bötar någon stackare på flera tusen för att köra 20 kmh för fort någonstans..antar att de är något man måste intala sig själv när man är knekt!
Citera
2019-09-19, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Praxis vid 30 väg är:
31 km/h - 50 km/h. Varning eller inget alls.
51 km/h- uppåt. Återkallelse.

Ser låg chans till annat än körkortsåterkallelse här.

Vad är praxis på 90 km/h sträcka?
Citera
2019-09-19, 22:09
Medlem
Rattfull på skoter

Vad får man för straff om man har 0,37 promille när man kör skoter?
Citera
2019-09-19, 22:12
Medlem
Tvonds avatar
https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/Trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/Rattfylleri/Vad-sager-lagen-om-rattfylleri/
Citera
2019-09-19, 22:15
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det beror på varför sträckan var satt med 30-begränsning. Du kan sedan svara Transportstyrelsen att sträckan var skyltad med politisk basis och du enligt lag skall anpassa hastigheten till vad som är lämpligt på den vägen. Är det däremot en skola så är du körd.

Du måste vara Flashbacks största troll, eller så är du bara så otroligt okunnig om allt som du får för dig att svara på. Du har aldrig någonsin haft rätt när du svarat i en tråd!
Det spelar ingen som helst roll varför sträckan är begränsad till 30km/h, i alla fall inte för påföljden.

Sen är det så märkligt att bötesbeloppet är det samma var än i Sverige man bor, men spärrtiden kan variera beroende på i vilket län TS är folkbokförd i ( så var det i alla fall förr (90-tal samt tidigt 00-tal)).
För att ta ett exempel så har/hade (det var ett tag sedan jag blev av med körkortet) Stockholm som grund en spärrtid på min 3mån. Detta kan bantas ned till 1mån om du gör en skrivelse till Transportstyrelsen där du förklarar att du behöver körkortet i tjänsten, detta bör då styrkas med intyg från din arbetsgivare.
Blir du på nytt av med körkortet inom en 2-årsperiod så kan man glömma att få rabatt andra gången, detta har jag lärt den hårda vägen...
Att bli av med körkortet (få en spärrtid) anses ej som ett straff, då hade det ej kunnat kombineras med böter då dubbelbestraffning för ett brott är förbjudet enligt EU-lag.
Citera
2019-09-19, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfanerlite
I Stockholm är bashastigheten 30 eller 40 km/h

https://www.stockholm.se/nyahastigheter
https://www.dn.se/sthlm/40-blir-ny-bashastighet-i-stockholm/

Jaså, ja kommuner har väl möjlighet att ändra dessa kanske, men bor TS utanför Stockholm så är det ändå en möjlighet
Citera
2019-09-19, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Du måste vara Flashbacks största troll, eller så är du bara så otroligt okunnig om allt som du får för dig att svara på. Du har aldrig någonsin haft rätt när du svarat i en tråd!
Det spelar ingen som helst roll varför sträckan är begränsad till 30km/h, i alla fall inte för påföljden.

Sen är det så märkligt att bötesbeloppet är det samma var än i Sverige man bor, men spärrtiden kan variera beroende på i vilket län TS är folkbokförd i ( så var det i alla fall förr (90-tal samt tidigt 00-tal)).
För att ta ett exempel så har/hade (det var ett tag sedan jag blev av med körkortet) Stockholm som grund en spärrtid på min 3mån. Detta kan bantas ned till 1mån om du gör en skrivelse till Transportstyrelsen där du förklarar att du behöver körkortet i tjänsten, detta bör då styrkas med intyg från din arbetsgivare.
Blir du på nytt av med körkortet inom en 2-årsperiod så kan man glömma att få rabatt andra gången, detta har jag lärt den hårda vägen...
Att bli av med körkortet (få en spärrtid) anses ej som ett straff, då hade det ej kunnat kombineras med böter då dubbelbestraffning för ett brott är förbjudet enligt EU-lag.
Tidigare hanterades körkortsärenden av länsstyrelsen, numera av Transportstyrelsen, detta borde ha eliminerad ojämnheten i bedömning.
Citera
2019-09-19, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katarina6612
Vad får man för straff om man har 0,37 promille när man kör skoter?

Böter och indraget körkort/lämplighetsintyg.
Citera
2019-09-20, 01:04
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svulken
Beror ju på hur länge du haft lappen, har du prövotid får du längre straff men är osäker på om det gäller i din ålder. Hade en kollega på jobbet som åkte 54 på 30 väg och han blev av med körkort i 6 månader.
Men TS skriver ju att den haft körkort i 8 år, varför orkar du inte läsa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in