2009-10-16, 11:08
Medlem
Crunchies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pythonx
nej.

Så det har alltså aldrig i världshistorien hänt att någon har sluppit undan?
Citera
2009-10-16, 12:06
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crunchie
Så det har alltså aldrig i världshistorien hänt att någon har sluppit undan?

Prövotiden är absolut, kort och gott. Undantag finns inte, prövotiden finns där av en anledning. Får du återkallelse blir du av med kortet (vilket du kommer att då), och får två månaders spärrtid. Sen är det bara att börja om från början
Citera
2009-10-16, 12:20
Medlem
Crunchies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Prövotiden är absolut, kort och gott. Undantag finns inte, prövotiden finns där av en anledning. Får du återkallelse blir du av med kortet (vilket du kommer att då), och får två månaders spärrtid. Sen är det bara att börja om från början

Då har jag en till fråga som du eller någon annan kanske kan svara på.

Jag behöver fortfarande söka lämp hos länsstyrelsen för en tidigare rattfylla. Jag har skjutit upp det så många gånger nu så det har gått fler än 5 år sen jag blev dömd.

Innebär detta nu att jag inte kommer behöva lämp när jag söker körkortstillstånd eftersom reglerna säger (eller sade sist jag kollade) att den som tidigare dömts för grovt rattfylleri inom 5 år måste söka läkarintyg.

EDIT: har läst att ett körkortstillstånd gäller i 5 år. Kommer det också att återkallas för gott eller får jag behålla det?
Senast redigerad av Crunchie 2009-10-16 kl. 13:02.
Citera
2009-10-24, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hadar
Vart tagen för att jag körde mot enkelriktat för ett tag sedan, erkände aldrig så nu ska jag till rätten men iallafall. Vad är det för påföljd för körning mot enkelriktat? Hittar det inte någonstans.

Fick mitt "straff" nu 1000:- i böter haha underbart Antar att jag fick rabatt för att jag neka eller något. Stod typ "1k i böter för körning mot enkelriktat avsiktligt/oavsiktligt"

Lönar sig att neka ibland hehe, poliserna som stannade mig snackade om 3000-4000:-. så
Citera
2009-10-30, 00:52
Medlem
collimans avatar
Du ska alltid värna om din rätt att pröva ditt brott i domstol.

Att erkänna på plats är ingen bra ide.

Ett bra sätt att få farbror blå förstå detta är att säga:
Jag kan inte svara på den frågan. Samt att tillägga att du vill få saken prövad i domstol.

Skriv inte på. Ge inga kompleterande uppgifter som telefon eller Mantalsadress.

När tinget sedan sänder pappren till dig väntar du ut delgivningsmannen.

Då har du dels sett till att kosnaden för staten fördelats på fler personer vilket ger fler arbetstillfällen och större möjlighet att slippa åtal då flera
instanser ger högre felmarginal.

Böter för brott som inte skadar någon är ett direkt sätt för staten att sno pengar från fattiga medborgare som inte har råd att försvara sig. De rika har råd med böter samt känner ofta nån advokat eller rådman dommare.

Du blir inte bättre förare för att du e fattigare...

Du ska givetvis vara korrekt och trevlig i ditt nekande till polisen.

Detta har en fd. trafikpolis berättat på en genomgång för ett åkeri jag jobbade på.

C-man
Citera
2009-11-01, 12:58
Medlem
Rabiehs avatar
Åkte på en fortkörningsbot igår på 3200 kr.

Deras mätare hade visat 75 km/h på en 50-sträcka.

Har körkortet under prövotid. När jag fick beskedet om hur fort jag hade kört drog jag en lättnande suck för att jag klarat 80km/h-strecket. varpå flera poliser säger att det inte alls är säkert att jag får behålla körkortet, att jag kört väldigt fort, att det är allvarligt, blabla etc...

Detta var min första gång. Är ganska säker på att jag får behålla kortet av Länsstyrelsen. Men är det 100 % säkert att jag får behålla kortet? Trafikintensiteten var så låg den kan vara, uppehållsväder och bra väglag.
Senast redigerad av Rabieh 2009-11-01 kl. 13:48.
Citera
2009-11-01, 15:26
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabieh
Åkte på en fortkörningsbot igår på 3200 kr.

Deras mätare hade visat 75 km/h på en 50-sträcka.

Har körkortet under prövotid. När jag fick beskedet om hur fort jag hade kört drog jag en lättnande suck för att jag klarat 80km/h-strecket. varpå flera poliser säger att det inte alls är säkert att jag får behålla körkortet, att jag kört väldigt fort, att det är allvarligt, blabla etc...

Detta var min första gång. Är ganska säker på att jag får behålla kortet av Länsstyrelsen. Men är det 100 % säkert att jag får behålla kortet? Trafikintensiteten var så låg den kan vara, uppehållsväder och bra väglag.

Är det inte bara 20+ på 50-sträcka som gäller för att körkortet ska ryka? 30+ är väl först på sträckor med begränsning Över 50km/h?
Citera
2009-11-01, 18:56
Medlem
Rabiehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pythonx
Är det inte bara 20+ på 50-sträcka som gäller för att körkortet ska ryka? 30+ är väl först på sträckor med begränsning Över 50km/h?

Nej, 20+ gäller bara på 30-sträcka.
Citera
2009-11-02, 14:35
Medlem
pythonxs avatar
Citat:

dåså
Citera
2009-11-05, 00:59
Medlem
core_s avatar
Citat:

Mer korrekt, på allt under 50km/h
Citera
2009-11-05, 12:40
Medlem
addims avatar
Citat:

Isåfall måste de väl ha bedömt att det var vårdlöshet i trafik.. Vilket jag har svårt att se efter hur du beskrivit situationen.
Citera
2009-11-07, 21:39
Medlem
Blev fotad av kamera, körandes i min morsas bil, för tre veckor sedan. Missade en 70-skylt och körde i 90 när blixten small till. Hur länge ska man sitta och vara orolig över ett brev? Är folkboförd på annan ort än morsan om det skulle göra någon skillnad. Har som sagt gått tre veckor och inte fått något än...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in