2019-09-19, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svulken
Beror ju på hur länge du haft lappen, har du prövotid får du längre straff men är osäker på om det gäller i din ålder. Hade en kollega på jobbet som åkte 54 på 30 väg och han blev av med körkort i 6 månader.
Fullständigt felaktigt. Spärrtiden påverkas inte om prövotid föreligger. Dessutom ingen skillnad på personens ålder.
Det finns säkert en standard för vad en hastighetsöverträdelse renderar i för spärrtid, det som kan reducera tiden är om det kan göras gällande att körkort är nödvändigt i tjänsten.
Citera
2019-09-19, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inzult
Det är tveksamt, men jag läste i broschyren jag fick att man kan få en varning.

Det beror på varför sträckan var satt med 30-begränsning. Du kan sedan svara Transportstyrelsen att sträckan var skyltad med politisk basis och du enligt lag skall anpassa hastigheten till vad som är lämpligt på den vägen. Är det däremot en skola så är du körd.
Citera
2019-09-19, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det beror på varför sträckan var satt med 30-begränsning. Du kan sedan svara Transportstyrelsen att sträckan var skyltad med politisk basis och du enligt lag skall anpassa hastigheten till vad som är lämpligt på den vägen. Är det däremot en skola så är du körd.
Det väsentliga är att ts kan presentera orsaker till varför behovet av körkort är stort, eller närmast oumbärligt. Tjänsterelaterade grunder är mest värda i sammanhanget.
Citera
2019-09-19, 19:25
Medlem
Har du ett jobb som kräver körkort till jobbet eller i jobbet, så kan du be din arbetsgivare skriva till dom, och säga att du behöver det i jobbet,
Då får du behålla kortet men få högre böter.
Önskar dig lycka till
Citera
2019-09-19, 19:32
Medlem
Du kan även köra på linjen att det var en väg du inte kört tidigare och att någonting fångade din uppmärksamhet så du missade skylten.

Inom tättbebyggt område är bashastigheten 50km/h, utanför är det på 70km/h.

Alltså, missar du en skylt ska du köra efter bashastigheten, i detta fall 50km/h.
* givetvis ska hastigheten anpassas, men om du kör på en 50 väg och det går över till 30 så har du fin chans att komma undan.

Gjorde liknande tabbe någon månad efter jag fått körkort, körde 45 på 30 väg, missade skylten där det gick från 50 till 30.
Körde på linjen om bashastigheten och polisen lät det bli en "varning".
Senast redigerad av MrSvensson 2019-09-19 kl. 19:37.
Citera
2019-09-19, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fragglarnas-arme
Har du ett jobb som kräver körkort till jobbet eller i jobbet, så kan du be din arbetsgivare skriva till dom, och säga att du behöver det i jobbet,
Då får du behålla kortet men få högre böter.
Önskar dig lycka till
Halvt fel. Nivån på böter påverkas inte av detta. Den delen är dessutom avklarad när Transportstyrelsen skall bedöma eventuell körkortsåtgärd.
Citera
2019-09-19, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0Shit
Du får nog klara dig utan körkort ett par månader. Du kan ju alltid chansa och köra utan körkort under den tiden.

z
Det senare resulterar vid upptäckt i åtal för grov olovlig körning. Spärrtiden för kortet ökar dessutom väsentligt.
Citera
2019-09-19, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkasRovhal
Sköter du dig inte i trafiken så ska du inte ha dör att göra heller. Du borde enligt mig bli av med körkortet eftersom du bröt mot lagen och speciellt på 30-väg.

"I trafiken har du inga rättigheter, bara skyldigheter" som man så fint får lära sig på körskolan.
Vänta tills du missar en 30 skylt och dom klipper kortet. Då låter det nog annorlunda
Citera
2019-09-19, 20:07
Medlem
miikoss avatar
Praxis vid 30 väg är:
31 km/h - 50 km/h. Varning eller inget alls.
51 km/h- uppåt. Återkallelse.

Ser låg chans till annat än körkortsåterkallelse här.
Citera
2019-09-19, 20:17
Medlem
Zer0Shits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det senare resulterar vid upptäckt i åtal för grov olovlig körning. Spärrtiden för kortet ökar dessutom väsentligt.
Om han blir påkommen ja.

z
Citera
2019-09-19, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0Shit
Om han blir påkommen ja.

z
Den risken ökar om det körs bil som står skriven på den körkortslöse.
Citera
2019-09-19, 20:41
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inzult
Hallå hallå!

Självklart när jag var lite småstressad påväg hem från jobbet så missade jag helt den där sträckan jag aldrig brukar köra i en större stad som var 50 meter lång och 30 km/h. Dum som man är så bränner man förbi i 56 km/h rätt in i polisens laserjävel! Jag har aldrig under mina 8 år som körkortsinnehavare ens fått böter eller dylikt så finns det en chans att Transportstyrelsen bara ger mig en varning eftersom jag skött mig + att jag använder bil i yrket eller lär jag få spendera ett par månader utan mitt körkort?

Jag fick ett sånt temporärt körkort som jag får köra i 48 timmar till med av polisen om det hjälper på något sätt? Transportstyrelsen har stängt och jag är stressad som satan över detta självklart!

Tack på förhand!

Vad jobbar du med?
Vad sade du till polisen om varför du körde för fort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in