2019-09-19, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albax
En människa som säger att andra människor är onda måste vara ond själv. Jag säger aldrig att andra är onda, tvärt om tar jag emot alla i min tanke och önskar dem alla väl. Det kan jag göra därför att jag inte är bunden till något påhittat konspirationsväsen. Dvs, jag står helt fri från de andliga tvångstankarna och kan därför se vår på egen hand långsamt utvecklade natur som den är. Något påhittat andligt väsen behövs inte för att det skall fungera.
Nu är du ute på tunn is. Du beskriver dig själv som god och vill alla andra gott. Skulle du beskriva dig själv med andra mindre önskvärda egenskaper? visst inte! Således skulle du aldrig påtala att du är ond även om du var det.

Det förhåller sig som så att Gudsförnekare är onda och vilsna.
Citera
2019-09-19, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
"Jag har evidens men du får inte se den" har övertygat så många människor. Det är nästan lika övertygande som "Jag har en flickvän men hon går i en annan skola och du känner inte henne".

Vad sägs om att göra saker för att man vill och inte för att man förväntar sig en belöning alls? Har du övervägt det någon gång? Du är ju helt styrd av din vidskepelse.
Ja, jag har evidens och du får inte se dem. Varför skulle jag ens övertyga dig? Vad vinner jag på det? Jag exponerar dig och din besatthet och det gör jag med glädje. Du är besatt av denna vidskepelse du försöker tillskriva andra. Hela din Flashback går ut på att diskutera det så kallade vidskepelse. Du är är besatt.
Citera
2019-09-19, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Grattis. Jag är glad att jag kunde hjälpa dig med det problemet. Ja, ägg fanns långt innan arten kyckling fanns på jorden. Jag vet inte vad det är med det konstaterandet du finner så chockerande.
hahahahahahahahah det enda jag är chockerad över är din låga intelligens. Även om du är diagnosbarn borde skolan ha lärt de mest grundläggande. Lilla idiot! Var kom ägget ifrån? Förstår du inte att ett ägg inte kommer från tomma intet utan först växer i hönsens kropp, inte utanför utan i hönsens kropp som sedan kommer ut UR hönsen som hönsen sedan sitter på ägget ett x antal dagar och som sedan blir en kyckling av ägget. Nu var jag snäll och gav dig information hur ett ägg blir till och hur en kyckling blir till.

Med andra ord är ägget beroende av hönsen, hönsen i sin tur är beroende av ägget för att först bli en kyckling sedan en höns.

Och kom för din egen skull inte med att säga vetenskapen har sagt ägget först. Säger du detta så finns det inget återvändo på din låga intelligens.
Senast redigerad av demotrams 2019-09-19 kl. 21:06.
Citera
2019-09-20, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
tar tillbaka det, inte sju år. Du har varit medlem sedan 2010 och redan från dag 1 har du ägnat dig åt religion, ett ämne du inte behärskar. hela 9 år. haha givet.
Hur ”behärskar” man religion? Och är det relevant att kunna behärska religion?
Citera
2019-09-20, 07:42
Medlem
Citat:
Men lilla idiot! Jag och andra har gett dig bevis, belägg och evidens i hela 9 år. Du säger att du är medveten om att hela din aktivitet på Flashback handlar om religion om Gud. Men inser du inte vad detta innebär? Det innebär att du är besatt. Inte ens präster, imamer, rabbiner och de som på annat sätt söker Guds behag och inte heller de på de andra sidan, dvs hårdnackade ateister är lika aktiva gällande frågan om andlighet som du är och har varit. Du frågar och på detta. Jag svarar på ditt och, att du är besatt, det är en psykologiskt åkomma och du behöver hjälp för att ta dig ur detta.

Folk har gett dig alla slags evidens, belägg och bevis men du upprepar samma mantra och har gjort i hela 9 år.

´´ och´´

´´för att du säger så?´´
dylika kommentarer gör du och gjort i hela 9 år. 9 ÅR!!!! Är det inte självsägande att du är besatt?! Till och med din signatur har med religion att göra.

Som jag har sagt till dig tidigare. Du bär på ett mörkt och ont förflutet, du har burit på svåra bördor och som försvarsmekanism attackerar du nåt som du inte ens tror på. Det håller dig vid liv. Men det du inte förstår är att du låter dig sjunka längre och längre ner i fördärvet. Din gårdag var säkerligen bättre än idag och idag kommer vara bättre än din morgondag. För varje dag som går bär du på mer och mer mörker. Detta är uppenbart även om du förnekar detta.
Nej, inga (bra) bevis, belägg eller evidens har lagts fram.
Om det vore så, då skulle de som tror på Gud börja tro på samma Gud. Och jag skulle anse att Gud existerar.
Om inte ens teister kan övertyga varandra, då är nog beläggen inte så bra.
Citera
2019-09-20, 08:34
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
hahahahahahahahah det enda jag är chockerad över är din låga intelligens. Även om du är diagnosbarn borde skolan ha lärt de mest grundläggande. Lilla idiot! Var kom ägget ifrån? Förstår du inte att ett ägg inte kommer från tomma intet utan först växer i hönsens kropp, inte utanför utan i hönsens kropp som sedan kommer ut UR hönsen som hönsen sedan sitter på ägget ett x antal dagar och som sedan blir en kyckling av ägget. Nu var jag snäll och gav dig information hur ett ägg blir till och hur en kyckling blir till.

Med andra ord är ägget beroende av hönsen, hönsen i sin tur är beroende av ägget för att först bli en kyckling sedan en höns.

Och kom för din egen skull inte med att säga vetenskapen har sagt ägget först. Säger du detta så finns det inget återvändo på din låga intelligens.

Ok, så du förstår uppenbarligen inte vad jag pratar om.
Andra organismer än höns lägger ägg.
Ägget utvecklades alltså tidigare än till och med fågelarterna med hundratals miljoner år.
Därför kom ägget före hönan.
Citera
2019-09-20, 10:15
Medlem
quid-est-veritass avatar
Jag både förundras och i viss mån imponeras av de Flashbackkämpar som härjar runt i denna tråd dag ut och dag in då frågan i sig aldrig kommer leda någon vart.

Vetenskaplig metod är fundamentalt inkompatibel med religion och religiösa upplevelser. Det hade alla mått ganska bra av att inse

Här har vi alltså två sidor som uppenbart inte kan mötas i denna fråga. Ateister tycker generellt sett att kristna är mer eller mindre korkade/infantila som hittar på saker som inte finns, och kristna anser att ateister saknar spirituellt djup nog att se sanningen bortom ytan och empirin.

Vad exakt är det man försöker uppnå i tråden, förutom att känna sig överlägsen den andre? En övertygad ateist kommer inte övertygas av några Bibelverser eller märkliga inlägg om Jesus och den helige Ange. och en övertygen kristen kommer fortsätta känna Jesus och se den helige Andes närvaro i världen och känna dess styrka.

Bevisa att Gud existerar utifrån vetenskapliga kriterier? Det går helt enkelt inte.
Citera
2019-09-20, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quid-est-veritas
Jag både förundras och i viss mån imponeras av de Flashbackkämpar som härjar runt i denna tråd dag ut och dag in då frågan i sig aldrig kommer leda någon vart.

Vetenskaplig metod är fundamentalt inkompatibel med religion och religiösa upplevelser. Det hade alla mått ganska bra av att inse

Här har vi alltså två sidor som uppenbart inte kan mötas i denna fråga. Ateister tycker generellt sett att kristna är mer eller mindre korkade/infantila som hittar på saker som inte finns, och kristna anser att ateister saknar spirituellt djup nog att se sanningen bortom ytan och empirin.

Vad exakt är det man försöker uppnå i tråden, förutom att känna sig överlägsen den andre? En övertygad ateist kommer inte övertygas av några Bibelverser eller märkliga inlägg om Jesus och den helige Ange. och en övertygen kristen kommer fortsätta känna Jesus och se den helige Andes närvaro i världen och känna dess styrka.

Bevisa att Gud existerar utifrån vetenskapliga kriterier? Det går helt enkelt inte.
Det är inte bara kristna som har problem att bevisa ”sin” Gud.
Citera
2019-09-20, 10:40
Medlem
quid-est-veritass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det är inte bara kristna som har problem att bevisa ”sin” Gud.
Sant, det var lite slarvig - man kan applicera det på valfri religion samt dess religiösa text.
Citera
2019-09-20, 11:11
Medlem
Citat:
Sant, det var lite slarvig - man kan applicera det på valfri religion samt dess religiösa text.
Ja. Dock är det vanligaste att det är ”Abrahams Gud” som menas. Eller i alla fall en Gud som beskrivs ungefär på samma vis.
Citera
2019-09-20, 11:38
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Jag har faktiskt börjat inta en tredje position mellan dessa två sidor.
Den vanliga diskussionen om Guds existens, mellan troende och ateister, är ytlig. Och intressant nog startar aldrig diskussionen med att man först reder ut vad man menar med "Gud". Hur kan man överhuvudtaget ha en diskussion om något när man inte ens vet vad det är man diskuterar?

Den tredje positionen är komplex eftersom det mänskliga medvetandet är komplext.
Tron har betydelse. Tron på fri vilja t ex. Det är så vår hjärna opererar. Även om "den fria viljan" inte representerar en objektiv verklighet, så är den sann i vår "mjukvara" och det är det som betyder något för oss, och får oss att handla som vi gör. Då blir diskussionen om den fria viljans vara eller icke vara en meningslös lek med ord för de som inte ser helheten. Den fria viljan finns i någon mening, men är inte det vi tror att den är.
Och detta att vi tror att saker är beskaffade på ett visst sätt verkar vara medvetandets signum.
Från den tredje positionen ser man alla delar snarare än tar parti för en liten del av helheten.

Det borde finnas ett ord för denna tredje position. Vet inte om det gör det.
Citera
2019-09-20, 12:26
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Personligen känner jag att jag får ut något av själva diskuterandet och interaktionen med olika människor, så det är nog del i varför jag fortsätter.

Citat:
Jag tror att om troende kunde vara mer ärliga om att det är en subjektiv uppfattning eller upplevelse så hade det nog varit mindre att munhuggas om.

Citat:
Fast där i ligger det smaskiga. Hur vet man att det finns en sanning bortom empirin och hur avgör man att det är en sanning? Vad för metod och hur går det till för att skilja sanning från påhitt? Vad baserar man sin uppfattning på och varför? Jag väntar ännu på svar.

Citat:
Jag söker inte övertygelse eller tillfredställelse från debatt. Jag försöker förstå varför den troende tror.

Citat:
Fast det finns ju troende som är övertygade om att det inte bara går men har gjorts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in