2019-03-25, 10:17
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
Har vi inte möjligtvis upptäckt effekten både av "Gud" och "ingenting" också då?
Kanske är Livet och Alltet en effekt av just dessa två? Det är många som förespråkar det iaf.
Många som påstår, ingen som kan härleda det till något okänt.

Citat:
Nyttig liknelse! Kyla är frånvaro av värme. Vi observerar och har definierat nollpunkten för rörelseenergi (0°K).
Vakuum är dock frånvaro av annan energi öht. Vakuum är så nära "ingenting" vi kan komma.
Detta är antingen "något" som >99,9% av universum utgörs av, eller så existerar det inte alls i universum.
Beroende på vilken vy man väljer att ha.
Observerar vi Vakuum? Existerar det alls eller är det endast ett "bekvämt begrepp"?
Att kyla existerar har vi alla erfarit bevisning för.
Vi konstaterade just att kyla inte existerar men är ett bekvämt begrepp för avsaknad av värme och en avvikelse från det vi anser "normalt".
Vakuum är på samma vis ett bekvämt begrepp och finns inte rent fysikaliskt.

Citat:
Jag tror inte riktigt du förstår vad jag menar.. Om du talar om "en plats" så hänvisar du till ett specifikt "ställe".
Men "Plats" som sådant är en specifik objektiv del av rumtiden/verkligheten.
Plats innefattar som jag ser det inte endast här/där utan även då/nu/sen.
Ändå en hänvisning till ett beskrivet område.

Citat:
Hur ofta sker förändring i universum?
Jag säger inte heller att "Gud" är nödvändig. Men enligt mig eventuellt trolig.
Om förhållandena vore annorlunda blev utfallet det också! (2)
Självklart men skulle det kunna vara annorlunda är frågan och är det ens meningsfullt att förhålla sig till det då vi är här för att ställa frågan så var förhållandena så som det var 100% av gångerna.
Citat:
Vill du argumentera för "att förhållandena finns" eller vill du diskutera "Hur förhållandena är."?
Gudsfrågan helst.
Citat:
Och Det sker enligt förutfattade rationella lagar/handlingar.
Och Kaosteori är en ytterst intressant del av vetenskapen.
Och Du verkar inte ha uppfattat min mening?
Och.....
Och hur är det relevant till ämnet?

Citat:
Det har jag inte sagt att du försöker. Jag påpekade bara att ditt tyckande inte inverkar på Sanningen..
Min poäng är att Du verkar bortse från en massa sanning när du formulerar dina postulat.
Vilken relevant sanning?
Citat:
Njao. Precis som mitt exempel med älgen.
Älgen tyder på att du inte förstår vad jag menar. Därför försöker jag omformulera det jag skriver.

Citat:
Har jag sagt att det måste vara ett mirakel? Jag har möjligtvis sagt att det verkar mirakulöst.
Du gör det när du förespråkar en skapargud.
Citat:
Sannolikheten för att universum skulle utvecklas till rådande tillstånd är näst intill 1 på oändligheten.
Det är 100% chans och 1:1 eftersom vi inte känner till några andra variabler eller möjliga utfall med samma förhållanden.
Citat:
Att universum existerar och utvecklas är ingen sannolikhet, det är Sanningen.
En Sanning jag gärna vill ifrågasätta och lära förstå.
Jag med.
Citat:
Att förhållandena är variabla är Sanningen. Du verkar inte förstå Relativitet? Se (2)
En ljuspartikel(foton)s hastighet beror på dess relationer/förhållanden, den är aldrig konstant.
Det är konstant under samma förhållanden.

Citat:
Gillar och gillar.., Jag uppskattar så sanningsenliga påståenden som förmås föreställas.
Att jag är en idiot har jag redan erkänt otaliga gånger. Se (1). Jag är inte rädd för att inte veta och vill försöka förstå.
Det är väldigt mycket mer än man kan säga om dig. Som är en idiot utan att våga erkänna det.
Att ha fel är något jag försöker sluta med att vara rädd för.
Det gör inte så ont och leder som sagt mest till kunskapsutveckling.
Fast du vet ingenting om mig.

Citat:
Är du rädd för frågor eller väljer du att inte svara på dem av andra anledningar?
Jag vet inte om jag undvikt någon fråga. I så fall får du gärna upprepa frågan.

Citat:
Har du uppfattat att jag vill påstå att "objektiva bevis för guds existens" är en omöjlighet?
Dock i allra högsta grad värda en diskussion ändå. Subjektiva gudsbevis finns uppenbart och Bör diskuteras.
Om du har en uppfattning så finns det något som lett dig till den uppfattningen. Jag diskuterar gärna den anledningen.
Citera
2019-03-25, 10:24
Medlem
Går livet bra så tror man på Gud.
Går det dåligt så finns han inte.
Man kan säga att han finns när vi tycker det.

Gud finns ibland och ibland inte.

Han är makalös . Han är allt och inget samtidigt.
Citera
2019-03-25, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Går livet bra så tror man på Gud.
Går det dåligt så finns han inte.
Man kan säga att han finns när vi tycker det.

Gud finns ibland och ibland inte.

Han är makalös . Han är allt och inget samtidigt.
Trodde det var vanligare att det var tvärtom; att om livet är jävligt så tror man på Gud.
Citera
2019-03-25, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Trodde det var vanligare att det var tvärtom; att om livet är jävligt så tror man på Gud.
Jo du ha rätt
Citera
2019-03-25, 10:38
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Nej, jag blandar inte ihop religiöst med subjektivt.
Uppenbarligen.

Citat:
Du var den som åberopade att liv var bättre än död eftersom "det är allmännyttigt". Vad "allmännyttigt" överhuvudtaget innebär och varför "allmännytta" har något objektivt inneboende egenvärde demonstrerade du aldrig, utan antog axiomatiskt att så var fallet. Däri det logiska felslutet. Du är den som uppenbarligen saknar förmåga att hänga med i diskussionen, så kom inte med "sluta svamla"-kortet.
Som Bogomil konstaterar blandar du även ihop absolut och objektivt.
Dessutom hävdade du cirkelargument där inget sådant fanns.

Citat:
Enligt ateistens logik, ja. Tack för att vi båda är överens och att du nu öppet erkänt att du är likgiltig inför mord och pedofili.
Det var det dummaste jag hört på länge. Du får hemskt gärna förklara hur du kommer fram till det.

Citat:
Det är vad du påstod. Jag frågade om evolutionärt fördelaktiga handlingar gjorde något automatiskt moraliskt, varpå du svarade, "Nej, det gör det 'inprogrammerat' och formar troligtvis din moraliska uppfattning", vilket jag enbart kan tolka som att biologiska instinkter inte kan användas som en basis för ett sekulärt moralsystem eftersom biologiska instinkter inte innebär något objektivt rätt utan enbart är "inprogrammerade" och "formar troligtvis" vår moraliska uppfattning. Har jag uppfattat dig rätt då, eller vill du korrigera denna karaktärisering av din ståndpunkt?
Biologiska instinkter och evolutionellt utvecklade sociala beteenden kan grunda en överenskommen bas för ett moraliskt system. Det utgår dock inte från någon absolut förkunnare av moraliska värderingar då ingen sådan existerar annat än i fantasin. Objektiv moral i den mån den existerar framkommer genom överenskommelser mellan individer med subjektiv moral.

Citat:
Fler cirkelresonemang. Samlevnad har inget objektivt egenvärde och så inte heller liv, så att åberopa förmågan till samlevnad som en basis ett moralsystem är ett logiskt felslut.
Jag är intresserad av hur du definierar något som objektivt.

Citat:
Jo, det innebär det visst. Om någon mördar dig i skogen och ingen någonsin får reda på det (vilket händer på en löpande basis runt om i världen), var handlingen moralisk om subjektet ansåg handlingen moralisk?
Inte enligt mig och inte enligt offret och förmodligen inte heller enligt samhället.
Citera
2019-03-25, 11:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Gud finns ibland.

Kanske. Men då är det ju bara att presentera bevis för det.
Citera
2019-03-25, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Kanske. Men då är det ju bara att presentera bevis för det.
Gud kan vara ett fenomen som innebär att människan måste "tala för mig sjäv" tro på något större för att vi igentligen inte ser ett dugg logiskt nödvändigt med människan . Vi skulle bli tokiga om vi skulle tänka rakt av logiskt. Spela musik helt onödigt

Gud kan vara ett av många sätt att överleva på psykiskt då.

Å andra blir tokiga av att andra rror. Jämn vikt i unniversum antagligen bara
Senast redigerad av troligengud 2019-03-25 kl. 11:21.
Citera
2019-03-25, 11:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Gud kan vara ett fenomen som innebär att människan måste "tala för mig sjäv" tro på något större för att vi igentligen inte ser ett dugg logiskt nödvändigt med människan . Vi skulle bli tokiga om vi skulle tänka rakt av logiskt. Spela musik helt onödigt

Kanske, kanske inte. Är det ett 'guds'-bevis?
Citera
2019-03-25, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Kanske, kanske inte. Är det ett 'guds'-bevis?
Nä . Bara en gissning vad det kan vara.
Gud är presis som musik det händer saker man kan tänka vs lyssna på.
Man följer rytmen dom som tror följer orden. Det ger harmoni.

Men Gud är ett gemensamt beslut där majiroteten bestämmer vad nått är..
Kan man bevisa så må måste Gud själv närvara inför alla å tala ett tydlig språk vad vem han är.
Senast redigerad av troligengud 2019-03-25 kl. 11:30.
Citera
2019-03-25, 12:22
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rahma
Här vill jag citera några verser ur Koranen där Gud talar till sådana som ni som är osäkra:

Skapades de kanske av en slump? Eller är de själva skaparna? Har de [också] skapat himlarna och jorden? Nej, de är inte säkra på något!

Och inom er själva. Varför inte [öppna ögonen och] se. I himlen finns det som [hjälper er] att uppehålla livet och där finns det som ni fått löfte om [i nästa liv].

I skapelsen av himlarna och jorden och i växlingen mellan natt och dag ligger helt visst budskap till dem som vill använda sitt förstånd.

Det är Gud som har skapat himlarna och jorden och som låter regn falla från skyn för att därmed frambringa frukter för er försörjning; [det är Han] som har gett er skepp, som seglar över haven på Hans befallning, och som har skapat floderna till er nytta, och [det är Han] som har gett er solen och månen, som löper [i sina banor] utan att förtröttas, och [Han] som har gett er natten och dagen för era behov. Han ger er något av allt det som ni ber Honom om, och om ni ville räkna Guds välgärningar, skulle ni aldrig kunna precisera deras antal. Men människan är sannerligen alltid beredd till förnekelse och synd och djupt otacksam!

Här nedan några åsikter av "intellekuella" som ni avgudar:

Prof. John Leslie har sagt:

Denna värld kan te sig mystiskt. Varför är dess lagar sådana att de tillåter intelligent liv att utvecklas? Varför låter de händelser som ägt rum falla i mönster som övertygar oss om ”lagar” eller ”kausal ordning och reda”? Och varför existerar den överhuvudtaget? Varför finns det någonting snarare än ingenting?

Skapelsens begynnelse är en så uppehållande gåta att kosmologen prof. Paul Davies (1946-) inte kunde göra annat än att tillskriva den ”ett uns av magi”2. Och när Stephen Hawking (1942-), professor i teoretisk fysik, funderade över livets och universums ursprung kunde han inte finna en mer logisk förklaring än att anta en Skapares medverkan. Han sade:

"Det skulle vara mycket svårt att förklara varför universum har tillkommit på precis detta sätt utom som genom Guds handling i syfte att skapa varelser som oss."

Tron på existensen av en Skapare är inte ett tecken på omoget tänkande, vilket vissa ateister vill låta påskina.
Charles Darwin skrev själv i Descent of Man att ”om det finns en Skapare och Härskare av universum [är en fråga som] har besvarats jakande av några av de högsta intellekt som någonsin existerat"

Av deras åsikter så kan man dra en enda slutsats att Det går inte att förneka att det finns en skapare till universum och allt liv.

Utöver bokpredikan, påhittade citat och lögner, när kommer bevisen?
Anser du ovanstående vara bevis?
Citera
2019-03-25, 12:24
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeaceback1
Det är tydligt att allt är UTTÄNKT!

Frukterna äter du men det kommer nya hela tiden så att du inte dör av svält och uppfylla Guds syfte. Det är som ett förråd som aldrig sinar och hela tiden fylls på. Kan liknas vid att du har en korg med förråd, säg äpplen varje gång du tar ett äpple kommer ett nytt ta dess plats. Du kan bjuda andra på äpplen du har i korgen det kommer nya hela tiden. Det bästa förrådet. Guds förråd.

Var kommer bevisen? Vidskepelse finns det nog av i tråden.
Citera
2019-03-25, 12:28
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rahma
Jag tycker synd om dig och alla andra som tvistar om Gudsexistens som har försett dem med allt och inte minst intellektet som de nu använder det mot Honom, att motbevisa att Han finns.
Fast det är ingen som försöker motbevisa att han finns. Det är ju ännu ingen som bevisat ATT han finns så hur skulle vi motbevisa utan att han först bevisats? Kom igen nu.

Citat:
Jag kan citera några verser från Koranen om vem Gud ÄR:
Varför skulle vi bry oss om vad det stor i Koranen? Vad finns det för bevis där?

Citat:
Säg: ‘Han är Gud – En, Gud, den Evige, den av skapelsen Oberoende, av vilken alla beror. Han har inte avlat och inte blivit avlad, och ingen finns som kan liknas vid Honom.’

Er Gud är en Gud – det finns ingen annan gud än Han och Han omfattar allt med Sin kunskap.
Det är Gud som har skapat himlarna och jorden och som låter regn falla från skyn för att därmed frambringa frukter för er försörjning; [det är Han] som har gett er skepp, som seglar över haven på Hans befallning, och som har skapat floderna till er nytta, och [det är Han] som har gett er solen och månen, som löper [i sina banor] utan att förtröttas, och [Han] som har gett er natten och dagen för era behov.
Det finns gott om påståenden i alla möjliga böcker. Varför skulle jag tro på detta framställande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in